• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K5 PCIII + muuta sälää

Itelleni laitoin ton IIIr ihan muutama päivä sitten kiinni ja nyt täytyis miettiä minne veis oikein kunnolla säädettäväksi. Mitä lähempänä Jyväskylää/Lahtea sen parempi. Hyviä ehdotuksia?
KX-Center Tampereella teki mielestäni hyvää työtä.
Se taitaa olla Suomen ainoa paikka missä on Dynojetin penkki Tuning Link -softalla. Tarkoittaa käytännössä sitä, että säädöt menee ohjelman avulla kohdalleen just eikä melkeen, kaikilla kierroksilla ja kaasunasennoilla.
Sinne siis, niin olin ajatellutkin. Ja tolla Tuning Link -softalla saanee ton sytkänkin(?) kohdalleen (jos tarvii säätää) melko nopeasti, niin tarvi ottaa telttaa mukaan.
Sen mä just haluisin tietää, että saako Tuning Linkillä tosiaan ton sytkänkin "automaattisesti" säädettyä.. Menee muuten liian työlääksi...

Pitänee soittaa sinne jos kukaan ei tiedä?

Edit: Odottelen vastausta Kx-Centeristä, ilmoitan sitten mitä vastasivat...
Moto-Seinajoella löytyy myös koulutetut heput hommaan ja myös tuo Tuning Link heillä on.
Heidän sivuiltaan faktaa:
Koulutetut huoltomiehemme huoltavat moottoripyörät, mopot, mönkijät ja kelkat.
Meiltä löytyvät kaikki erikoistyökalut aina Triumphin Engine Management Systemsistä Harleyn Digitaali -mekaanikkoon. Valtuutettuna DynoJet huoltoliikkeenä käytössämme on DynoJet -tehonmittaus ja -säätölaitteisto Tuning Link -ohjelmistoineen.
Huolto on ykkösjuttumme.

Varaa huoltoaika puhelimitse klo 9,00 - 11,00 välisenä aikana. Suora numero huoltoon: 06-4293525

Tai sähkopostilla 24h: huolto@moto-seinajoki.fi
Kiitti! On niitä näköjään sitten ainakin 2 Suomessa.

Ei ole vielä tullut vastausta Kx-Centeristä...

EDIT: Seinäjoelta vastattiin: Tuning Linkillä ei pysty säätämään sytkää
sad_orig.gif
Melko perseestä, siinä tapauksessa tuo Ignition Module on kyllä melko turha -> säätäminen on liian työlästä, hyöty voi jäädä liian vähäiseksi.
 
Itse hieman yllätyin tuon säätämisen kustannuksista. Tuning linkilläkin siinä menee kuulema kolme tuntia ja lysti maksaa semmosen 250 eskoo. Tottakai kaikki maksaa, mutta ajattelin selvästi alle 200 eskolla pääseväni
confused_orig.gif
 
Itse hieman yllätyin tuon säätämisen kustannuksista. Tuning linkilläkin siinä menee kuulema kolme tuntia ja lysti maksaa semmosen 250 eskoo. Tottakai kaikki maksaa, mutta ajattelin selvästi alle 200 eskolla pääseväni  
confused_orig.gif
Kyllähän se on vähän neuvottelukysymys. Kandee kysyä pakettihintaa. Eli jos ostaa vaikka PC:n ja säätötyön samasta paikasta niin kummasti tippuu..

Olen tähän mennessä käynyt säädättämässä ihan normaalissa inertiadynossa, niin Suitsan oman boksin säätäminen on maksanu 100-150e, riippuen vetojen määrästä ja säätöpaikasta.

Onhan tuollaisen PC:n kartan tekeminen kaikille kierroksille ja kaasunasennoille huomattavasti suurempi työ, siinä menee aikaa, mutta tulee helvetin hyvä, varsinkin tuolla Tuning Link -softalla. Eli ei ole ihme että on yli tuplat kalliimpaa, lopputuloskin on jotain ihan erilaista kun normaalisti tehtävällä muutamalla täyskaasuvedolla.

Nimimerkillä KX-Centeriin menossa  
wink.gif
 
Eikös Hoghaussissa ja V-Twin Cityssä ole molemmissa kanssa nuo Dynojetin säätökikattimet penkkeineen?

Luulisi olevan penkittäjälle se ja sama säätääkö TuningLink automaagisesti seokset kohdalleen sporttipyörälle tai jollekin kromilahnalle. Tietoa minulla ei siis ole onko ko. paikoissa jotain HD Only politiikkaa vai ei, mutta kannattanee kysyä kumminkin.
 
Eikös Hoghaussissa ja V-Twin Cityssä ole molemmissa kanssa nuo Dynojetin säätökikattimet penkkeineen?

Luulisi olevan penkittäjälle se ja sama säätääkö TuningLink automaagisesti seokset kohdalleen sporttipyörälle tai jollekin kromilahnalle. Tietoa minulla ei siis ole onko ko. paikoissa jotain HD Only politiikkaa vai ei, mutta kannattanee kysyä kumminkin.
On kysytty HD-Center, ei suostu säätää.. Eikä niillä kummallakaan ole edes sitä Tuning Linkiä, vaan pelkästään Dynojetin penkki ja koulutetut äijät. Pitää olla nimenomaan se Tuning Link, niin hyvä lopputulos on varma  
033102beer_1_prv.gif
 
Eikös Hoghaussissa ja V-Twin Cityssä ole molemmissa kanssa nuo Dynojetin säätökikattimet penkkeineen?

Luulisi olevan penkittäjälle se ja sama säätääkö TuningLink automaagisesti seokset kohdalleen sporttipyörälle tai jollekin kromilahnalle. Tietoa minulla ei siis ole onko ko. paikoissa jotain HD Only politiikkaa vai ei, mutta kannattanee kysyä kumminkin.
On kysytty HD-Center, ei suostu säätää.. Eikä niillä kummallakaan ole edes sitä Tuning Linkiä, vaan pelkästään Dynojetin penkki ja koulutetut äijät. Pitää olla nimenomaan se Tuning Link, niin hyvä lopputulos on varma  
033102beer_1_prv.gif
Koskas meinaat Tyly poiketa KX-Centterissä säädöillä? Kiinnostaisi kovasti kuulla touhun hinta ja lopputulema, saako kokonaisuus sitten "Tylyttäjä Approved" -leiman päälle.

033102beer_1_prv.gif


Edit: niin joo piti vielä sanoa että pyydät varmaan samalle printille ennen ja jälkeen vedot? Niitä olisi aikas kurkoa katsella jälkeenpäin.
 
Kyle Racing lienee kohtuu hyvä liike myös (linkki), tosin se on jenkeissä ja joutuu noiden verojen kanssa temppuilee vähäsen. Miksi et hanki PCIIIr -mallia? Sillähän saa sytkän myös säädettyä.

Ja Italolle kysymys: saakos shopin kautta undertailin ja huggerin? SP-1:seen?
Kyllä Huggereita ja undertaileja saadaan tilaamalla muutamasta paikasta. Täytyy vain tarkistaa saatavuus tuohon malliin.
wink.gif
 
Eikös Hoghaussissa ja V-Twin Cityssä ole molemmissa kanssa nuo Dynojetin säätökikattimet penkkeineen?

Luulisi olevan penkittäjälle se ja sama säätääkö TuningLink automaagisesti seokset kohdalleen sporttipyörälle tai jollekin kromilahnalle. Tietoa minulla ei siis ole onko ko. paikoissa jotain HD Only politiikkaa vai ei, mutta kannattanee kysyä kumminkin.
On kysytty HD-Center, ei suostu säätää.. Eikä niillä kummallakaan ole edes sitä Tuning Linkiä, vaan pelkästään Dynojetin penkki ja koulutetut äijät. Pitää olla nimenomaan se Tuning Link, niin hyvä lopputulos on varma  
033102beer_1_prv.gif
Koskas meinaat Tyly poiketa KX-Centterissä säädöillä? Kiinnostaisi kovasti kuulla touhun hinta ja lopputulema, saako kokonaisuus sitten "Tylyttäjä Approved" -leiman päälle.

033102beer_1_prv.gif


Edit: niin joo piti vielä sanoa että pyydät varmaan samalle printille ennen ja jälkeen vedot? Niitä olisi aikas kurkoa katsella jälkeenpäin.
Varmaan 16.11 tai 23.11. Pitää ottaa lomapäivä duunista  
tounge.gif


Eiköhän siitä saada printit ennen ja jälkeen! Mulla on tosin "pohjilla" oma boksi jo säädetty sliparille. Nyt sitten tarkempi säätö PC:llä... Harmi kun ei pääse enää testaamaan, enitenhän tuo vaikuttaa kaasunvasteeseen, kun se säädetään hyväksi kaikilla kaasunasennoilla. Tuskin huipputehoa tulee kauheesti lisää, jonkinverran kuitenkin. Varmaan vääntökäyrästä tulee melko tasainen, saas nähdä kuinka hyvin saavat tasoitettua tuon 4000rpm kuopan. Juuri tuon kuopan takia meinasin aluksi sitä sytkänsäädintä, sen avulla sitä olisi helpompi hieroa pois. Voihan sen sytkänsäätimen lisätä vielä jälkikäteen jos siinä 4000rpm on edelleen selkeä kuoppa.

Sytkänsäätely jää keskusteltuani KX-Centerin hemmon kanssa. Oli samaa mieltä kuin minä, eli menee liikaa aikaa hieromiseen jos siitä haluaa hyödyn irti. Harmi kun tuo Tuning Link ei tue mitenkään sytkän säätöä! Se voisi mitata tehoa ja lambda-arvoja ja niillä perusteilla hakea optimaalisen ennakon kaikille kierroksille ja kaasunasennoille. Luulisin, että sen sais ihan samalla tavalla pelaamaan "automaattisesti" kuin seoksen säädön.

Tosin se on päättymätön kierre. Eli jos eka säädetään seokset kohdalleen Linkillä. Sitten sytkä. Kumpaankin menis varmaan se 3h, eli yhteensä 6h. Sitten taas pitäis säätää uudestaan seokset kun sytkä on säädetty jne jne.. Eli siitä pitäis löytää joku "kultainen keskitie" kohtuu helposti ja lyhyessä ajassa, niin se olisi järkevää.
 
Moto-Seinäjoella maksaa penkitys ja PC:n säätö 310 €. Täältä Seinäjoelta lähdetään kyllä ihan muualle, kun PC:n ajureita aletaan säätään kohdalleen. Suosittelen Tampereen suuntaa. On muuten satkun halvempi, sekä sielä ihan oikeasti se mopo tulee säätöihin.
 
Hmmm... Moto-Seinäjoelta kerrottiin, että sytytystä voi säätää Tuning Linkillä
nixweiss.gif
Enpä oikein usko kuitenkaan. Taisivat jotenkin käsittää kysymyksen väärin (vaikka hyvin selkeä kysymys olikin). Lisäsivät kuitenkin, että siitä ei ole hyötyä (no kyllä siitä välillä on paljonkin).
 
Hmmm... Moto-Seinäjoelta kerrottiin, että sytytystä voi säätää Tuning Linkillä  
nixweiss.gif
Enpä oikein usko kuitenkaan. Taisivat jotenkin käsittää kysymyksen väärin (vaikka hyvin selkeä kysymys olikin). Lisäsivät kuitenkin, että siitä ei ole hyötyä (no kyllä siitä välillä on paljonkin).
Mulle vastasi, että ei voi säätää Linkillä. Samoin vastattiin KX-Centeristä. Uskoisin, että näin on, eli käsitöinä menisi.

Eipä taida kannattaa... Laitan sen sitten jälkikäteen jos tuo 4000rpm kuoppa ei poistu, tai muuten ei miellytä..
 
Tulee mieleen muutaman vuoden(?) takainen juttu VM:stä, jossa vertailivat muutaman eri paikan dynoja. Käyttivät testipyöränä RSV Milleä, johon oli laitettu putki ja Power Commander, ja 4000rpm kohdalle oli ilmestynyt selkeä kuoppa sekä teho että vääntöpuolelle. Seokset oli kohdallaan ja kyseinen kuoppa oli juuri sytytyspuolelta aiheutunut. Varsin ikävännäköinen kuoppa, jonka säätäminen kohdalleen olisi varmasti ollut perstuntumalla huomattavissa. Näissä tapauksissa sytkän säädöstä on varmasti hyötyä, vaikka hankalaa onkin.
 
Tulee mieleen muutaman vuoden(?) takainen juttu VM:stä, jossa vertailivat muutaman eri paikan dynoja. Käyttivät testipyöränä RSV Milleä, johon oli laitettu putki ja Power Commander, ja 4000rpm kohdalle oli ilmestynyt selkeä kuoppa sekä teho että vääntöpuolelle. Seokset oli kohdallaan ja kyseinen kuoppa oli juuri sytytyspuolelta aiheutunut. Varsin ikävännäköinen kuoppa, jonka säätäminen kohdalleen olisi varmasti ollut perstuntumalla huomattavissa. Näissä tapauksissa sytkän säädöstä on varmasti hyötyä, vaikka hankalaa onkin.
Jep, kyllä sillä oikeesti saa muutoksia aikaan. Kyllähän sytkän säätäminen on yhtä tärkeää kuin seoksien säätäminen. Ja optimaalinen ennakko luonnollisesti muuttuu, kun muita muuttujia muutetaan, eli seos jne..
 
Niitä monttuja käyrästä ei aina välttämättä saa seosta tai sytkää muuttamalla pois, yksinkertasesti siitä syystä että, sylinterin täytös on vain huonompi juuri sillä kierrosalueella.
 
Niitä monttuja käyrästä ei aina välttämättä saa seosta tai sytkää muuttamalla pois, yksinkertasesti siitä syystä että, sylinterin täytös on vain huonompi juuri sillä kierrosalueella.
Ei tietenkään kokonaan, mutta jotta pääsee mahdollisimman hyvään lopputulokseen niillä mekaanisilla ominaisuuksilla mitä pyörässä on (esim putkiston mitat, nokkien muoto ja ajoitus, jne jne jne) niin tulisi säätää sekä sytkä että seos mahdollisimman tarkasti kaikilla kierrosaluilla ja kaasunasennoilla.

Tuo 4-2-1 kokoputki minkä pistin, vaikutti sen verran, että siihen 4000rpm kohdille tuli monttu. Huomaa ihan perstuntumalla, kun aikaisemmin siinä oli vain slipari. Tuskin sitä milään saa niin hyväksi juuri siitä kohtaa kuin sliparilla, mutta uskon, että melko paljon lievemmäksi sitä kuoppaa kyllä saa!

Jos olis aina ajanu vaan kokoputkella, eikä tietäis paremmasta, niin tuskin se kauheesti haittais (tai huomaisko sitä edes). Eli ei se niin häiritsevä ole. Mutta ero slipariin oli kuitenkin persiillä havaittava.
 
Tuli käytyä KX-Centerissä, koko päivän reissu.

Tiivistettynä: MAHTAVAA!

Tuning Link toimii käytännössä jopa hienommin kuin osasin kuvitella. Todellakin viivasuoraa lambdaa tulee. 3 tuntia sääteli mun pyörää.

Lopputulos:

K5_Yoshi_Japan_full_PC3_Custom_map_tuning_link.jpg


Eli tuossa ennen ja jälkeen säädön. Uskomaton ero, en olis millään uskonut että tulee koko alueelle noin paljon lisää, huipputehoakin +10hp pelkällä säädöllä! Tietysti kaasunvaste eri kaasunasennoilla on parantunut aivan tajuttomasti! Lambda-käyrä mistä lähdettiin, oli aikamoista vuoristorataa.

Käyn vielä Viaberilla kattomassa mitä se mun pyörän 171hp SAE NET -heppaa takapyörällä KX-Centerissä meinaa siellä DIN-heppoina. Veikkaan että joku 175hp.. Viaberin penkki näyttää mun kokemuksen mukaan jonkun verran enemmän kuin KX-Centerin, samaa mieltä oli tämä KX-Centerin säätelijä.

4000rpm kuoppaa ei saanut kokonaan pois, mutta mukavasti lievemmäksi. Se oli siinä kohtaa todella rikkaalla, nyt se on seoksien suhteen optimissa siinäkin (A/F ratio 13.0).

En voi muuta kuin suositella KX-Centerissä käyntiä, jos PC on hommattu ja haluaa pyöränsä _oikeasti_ säätöihin koko kierrosalueella ja kaikilla kaasunasennoilla. Inertiadynossa ei vaan yksinkertaisesti pääse tuollaseen lopputulokseen..

Mukana oli toinenkin samanlainen K5 samalla putkella, siitä lähti vielä vähän enemmän. 113Nm vääntöä ja 174hp tehoa..
cool.gif


033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Hmmm... Moto-Seinäjoelta kerrottiin, että sytytystä voi säätää Tuning Linkillä  
nixweiss.gif
Enpä oikein usko kuitenkaan. Taisivat jotenkin käsittää kysymyksen väärin (vaikka hyvin selkeä kysymys olikin). Lisäsivät kuitenkin, että siitä ei ole hyötyä (no kyllä siitä välillä on paljonkin).
Kommentoin jo aiemmin heidän osaamistaa ihan sillee fiksusti
tounge.gif
, ettei kukaan vetäise hernettä nenään. Taisi säätäjä olla taas vähän krapulassa, kun ei ymmärtänyt suomenkielistä kysymystäsi.
 
Tuli käytyä KX-Centerissä, koko päivän reissu.

Tiivistettynä: MAHTAVAA!

Tuning Link toimii käytännössä jopa hienommin kuin osasin kuvitella. Todellakin viivasuoraa lambdaa tulee. 3 tuntia sääteli mun pyörää.

Lopputulos:

K5_Yoshi_Japan_full_PC3_Custom_map_tuning_link.jpg


Eli tuossa ennen ja jälkeen säädön. Uskomaton ero, en olis millään uskonut että tulee koko alueelle noin paljon lisää, huipputehoakin +10hp pelkällä säädöllä! Tietysti kaasunvaste eri kaasunasennoilla on parantunut aivan tajuttomasti! Lambda-käyrä mistä lähdettiin, oli aikamoista vuoristorataa.

Käyn vielä Viaberilla kattomassa mitä se mun pyörän 171hp SAE NET -heppaa takapyörällä KX-Centerissä meinaa siellä DIN-heppoina. Veikkaan että joku 175hp.. Viaberin penkki näyttää mun kokemuksen mukaan jonkun verran enemmän kuin KX-Centerin, samaa mieltä oli tämä KX-Centerin säätelijä.

4000rpm kuoppaa ei saanut kokonaan pois, mutta mukavasti lievemmäksi. Se oli siinä kohtaa todella rikkaalla, nyt se on seoksien suhteen optimissa siinäkin (A/F ratio 13.0).

En voi muuta kuin suositella KX-Centerissä käyntiä, jos PC on hommattu ja haluaa pyöränsä _oikeasti_ säätöihin koko kierrosalueella ja kaikilla kaasunasennoilla. Inertiadynossa ei vaan yksinkertaisesti pääse tuollaseen lopputulokseen..

Mukana oli toinenkin samanlainen K5 samalla putkella, siitä lähti vielä vähän enemmän. 113Nm vääntöä ja 174hp tehoa..
cool.gif


033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
Loistohomma! Tämä oli erittäin hyvä uutinen, pitää kiikuttaa omakin pyörä sitten tuonne jos sen PC3 hommaan jossain vaiheessa.

Nyt tässä ei tarvita enää muuta kuin Tyly sun hehkutukset koeajon jälkeen. Sitä taidetaan vain joutua odottamaan kevääseen
sad_orig.gif
 
Back
Ylös