Kaatumatapeista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja contest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Gillesin tuotteista oon kuullut vain hyvää.

Mulla on CBRssä PP-Tuningin säädettävät jalkatapit.  Laatu on loistavaa, mutta hinta melko suolanen, ovh. tais olla jotain 370e Bike Doctorilla.
Kiitoksia! Täytynee harkita noita pp-tuningin tuotteita. Varsinkin niitä korotettuja clipareita. Tais olla 149 hintaa niillä.
Se jalkatappisarja onkin jo sit vähän hinnakas. Täytynee katella sit keväällä lisää kunhan pääsee kokeileen pyörää sit eka kertaa. Mut noi cliparit kuulosti ihan hyvältä. On se aika alhaalla se tanko ainakin omassa-vielä perää korotettu aavistuksen alkuperäisestä mut onhan siinä tietysti 70 sarjan kumikin laitettu eteen, jos olis jotenkin vaaterissa.
Vielä täytyy harkita niitä kaatumissuojia, eivät oo ainakaan hinnalla pilattuja ne. Kattoo nyt...

mulla on harris performancen jalkatappisarjat ja cliparit gsxRässä. gillesin ja HarrisPerformance tuotteet ovat aivan "state-of-the-art" joten voin omasta kokemuksesta suositella harrisin (~500€) tai gillesin (~450€) jalkatappisarjoja sekä clip-oneja.
yzffässä on paikallaan halppismallin jalkatappisarjat jotka ovat ValterMoton stage1 setit. en voi noita varauksetta suositella koska ovat mallia jossa säätö rajoittuu 2-3 eri kohtaan ja kokemus on osoittanut että säädettävyydestä kannattaa maksaa se ylimääräinen 150€.
clipareissa sitten onkin valittavana joko säädettävät mallit (200-350€) joissa asentoa saa joko säädettyä jatkuvasti, tai tilattua eri kulmalla/korkeudella olevia clipareita, tai kiinteitä (120-160€) joita ei voi säätää, mutta lipan satuttua niiden "tanko" osat ovat kierteillä kiinni jolloin pelkkä irtotappi maksaa enää varaosana noin 30-40€.... selvää säästöä siis
wink.gif

clip-oneissa on vain ja ainoastaan ne putket, joten omasta pyörästäsi käytetään kahvat, katkaisimet ja kaikki joka nyt on siinä tangossa kiinni. kahvasi läpimitta on 22mm.

ainiin.. alkuperäiseen. Harrisperformancen crash mushroomit, jotka ovat jonkintapaista abs-muovia ja ihan siinä perinteisessä moottorin yläkiinnikkeessä kiinni. QB-carbonin runkosuojat myös naarmuja estämässä. NRC:n paksut alumiini moottorinposket jotta pysyy öljy sisällä vaikka hetken liukuisikin asvaltilla.... joten suojassa on
Ei taida harrisin tavaroita paljon saada mun pyörämalliin-zx-6r 03. Muihin kyllä. zx-10r uudempi malli ja vanhempi kans. Mut 03-04 just välistä pois. Mä en mikään radalla pyörijä niin sielussani oo-taitaa ne moottorinsuojat mennä jo vähän överiksi mun tapauksessa
crazy.gif
Mites noi säädettävät cliparit? Löysin vaan sellasia 28 mm korottavia malleja. Noissa alkaakin olla jo sitten taas sitä hintaeroa, onkohan etäisyys ja korkeus säädettävissä? vai pelkästään korkeus? Jo tuo korotus parantaisi asentoa varmaan kummasti.

Ei taida harrisin tavaroita paljon saada mun pyörämalliin-zx-6r 03. Muihin kyllä. zx-10r uudempi malli ja vanhempi kans. Mut 03-04 just välistä pois. Mä en mikään radalla pyörijä niin sielussani oo-taitaa ne moottorinsuojat mennä jo vähän överiksi mun tapauksessa
crazy.gif
Mites noi säädettävät cliparit? Löysin vaan sellasia 28 mm korottavia malleja. Noissa alkaakin olla jo sitten taas sitä hintaeroa, onkohan etäisyys ja korkeus säädettävissä? vai pelkästään korkeus? Jo tuo korotus parantaisi asentoa varmaan kummasti.
luulisi että tilaamalla tai harrisilta kyselemällä ko. malliinkin sarja löytyy, on se senverran yleinen rata-mopo.
se gillesin tanko on kyllä ihan sika hieno. katsoppa miten se toimii...
GILLES

katso sieltä se säädettävä malli, jota siis voi maun mukaan muuttaa kun siltä tuntuu. löytyy kohdasta products - VB Variobar. ... cliparit voi aina ottaa seuraavaan mopoon joten rahat eivät mene kankkulan kaivoon vaihtaessa. 22mm tanko on se yleismalli ja etuteleskooppien läpimitta on useissa mopoissa sama.

hinnasta ja saatavuudesta kommentoin tällä erää, että on saatavana Suomesta tänä keväänä, kuten myös muut Gilles tuotteet.

Nyt on pakko kysyä, että miksi korottavat cliparit?

Yleensä ajoasentoa haetaan tiiviimmäksi ja compactimmaksi juurikin sillä että noita tankoja lasketaan alemmaksi. Näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt.

Meinaan että jos korotat niin ajo-asennostasi tulee pystympi ja seuraavaksi oletkin hankkimassa tupla-kupla -pleksiä orginaalin matalan tilalle.

Mistähän löytyis suoria clipareita? Siis 0 asteen taivutuksella ja 50mm putkiin tulis kiinni. Ei oo sattunut silmiin muita kuin nämä, mutta ei jaksais jenkkilästä asti tilata...

Mistähän löytyis suoria clipareita? Siis 0 asteen taivutuksella ja 50mm putkiin tulis kiinni. Ei oo sattunut silmiin muita kuin nämä, mutta ei jaksais jenkkilästä asti tilata...
Lucasilta löytyy.

Jos haluat tietää noiden tyypin niin voin kertoa kun käyn tallilla. Juuri viikko sitten moiset itselleni hommasin.

Tuolla Lucasin sivut: Lucas
Juu, kerro vaan se tyyppi jos viitsit. Tuolla lucasin sivuilla näytti olevan jotain korotussettejä 4 asteen taivutuksella ja sitten joku racing basic set, mutta mistään ei löytynyt speksejä siitä. Ilmeisesti se on kyseinen 0 asteinen clipari...? MCL50RAC oli tyypiltään ja 636:een ei muita ollut näköjään saatavillakaan...

Mistä muuten hommasit ne?

Nyt on pakko kysyä, että miksi korottavat cliparit?

Yleensä ajoasentoa haetaan tiiviimmäksi ja compactimmaksi juurikin sillä että noita tankoja lasketaan alemmaksi. Näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt.

Meinaan että jos korotat niin ajo-asennostasi tulee pystympi ja seuraavaksi oletkin hankkimassa tupla-kupla -pleksiä orginaalin matalan tilalle.
MRA:n tuplakupla oli jo ostettaessa kii. Niin en siis asu radalla todellakaan! Vaan suurin osa ajosta tulee ihan normi liikenteestä-mulla ei oo mikään kisapyörän valmistus tarkoituksena! Se alkup. pleksi on aivan onneton kyllä. Hyvin monessa pyörässä on tuo pelksi jo vaihdettuna nähdäkseni-normaaliliikenteessä siis-ei ratapyörissä. Ei pitäis käydä niin käsille kaupungissa niillä korotetuilla-onhan se 28 mm tietysti aika paljon, ehkä säädettävää sitten. Kattoo nyt miten asento hioutuu sit kesällä. On se aika karu jo se 28 mm nosto-menee ja aika touringiksi-selkä pystyssä
tounge.gif
Katellaan.

kun kerran ajat kadullakin, niin kaatumatapit on hyvät. toisaalta jos on kasko, niin eipä niillä mitään tee.

etuna ehkä se, ettei kausi katkea niin helposti.

Monissa pyörissä ei ole hyvää paikkaa tapille, mutta niissä jossa on, se suojaa järkyttävän hyvin.

Tapissa tärkeää on se, että se ei ole liian pitkä. Pituus lisää vääntövoimaa runkoon ja pulttiin ja pitää pyörän liukumassa liian pystyssä, jolloin renkaat voi ottaa uuden pidon ja pyörä flippaa ympäri.

Tapin pitää olla mielellään paksu, se ei painu/kaivaudu asfalttiin ja liukuu paremmin.

pultti olisi hyvä olla pehmeä..

katupyörän runkovaurio tulee ilman tappia helpommin kuin tapin kanssa. koska runko hioutuu ilman tappia ja clip-oni lyö helposti runkoon jälken osuessaan maahan ja taipuessaan runkoon.

AVK:pyöriä seuranneena huomaa hyvin, että pyörät ilman tatteja saavat todella helposti clip-oni lommon ja se on siinä. tai runko on naarmuilla. taas tapillisia pyöriä näkyy, vähän on katteet irronneet, mutta tekniikka on kuin pakasta vedetty. jos itse pitäisin vakuutusyhtiötä, niin antaisi alennuksen tapeista. vaikka pyörä menee lunariin, niin katenaarmuisesta 2005 pyörästä saa paljon enemmän myynnissä, kuin cliponin jälki rungossa, runko vaihdettava pyörästä.

ne säästää jarrukahvoja , jalkatappeja jne myös. Omassa bladessa oleva tappi on juuri oikean pituinen(säkällä), kun pyörä on ollut kyljellään, niin se on levossa pakarin ja tapin ja eturenkaan varassa, vilkku, peili, eikä kahva ota maahan, jalkatappi taipuu vähän nivelestää ja on suojassa(jos vääntö tulee oikein päin)

jopo

Generaattorin puolella tatti ei suojaa riittävästi, koska generaattori on liian pitkä ja heikko. Jenkkien ratasarjoissa on kaiketi pakko käyttää HRC:n tai muun valmistajan vahvempaa generaattorin koppaa.

swingi naarmuuntuu kanssa, huoltopukin pusla suojaa aika hyvin siellä. ehkä paras olisi käyttää vielä ns fork slidereita, jotka estävät vanteen reunan vaurioita ja haarukan alapään hioutumista.

Mutta jos on kasko, niin muuthan sen maksaa
033102ass_1_prv.gif

r6d.jpg

Ei oo kukaan tuontapaisia suojia kokeillut ratapyörissään? Painaahan noi tietty hiukan, mutta suojaavuuden vois kuvitella olevan paljon parempi. Ei välttämättä oo se kanttareiden yli liukuminenkaan niin tuhoisaa jos noi jotenkin nerokkaasti muotoilis...

http://www.mxdcages.com/
Tuolla noita on lisää... Löytyy kahta mallia, tuollanen track ja massiivisempi stunt-versio...

Voin melkein kuulla pro-äijien varikolla nauravan tollasille häkkyröille, mutta ihan kehityskelpoinen idea toi mun mielestä on...

Ei oo kukaan tuontapaisia suojia kokeillut ratapyörissään? Painaahan noi tietty hiukan, mutta suojaavuuden vois kuvitella olevan paljon parempi. Ei välttämättä oo se kanttareiden yli liukuminenkaan niin tuhoisaa jos noi jotenkin nerokkaasti muotoilis...

http://www.mxdcages.com/
Tuolla noita on lisää... Löytyy kahta mallia, tuollanen track ja massiivisempi stunt-versio...

Voin melkein kuulla pro-äijien varikolla nauravan tollasille häkkyröille, mutta ihan kehityskelpoinen idea toi mun mielestä on...
Taitaa säännöt ja katsastus hylätä / evätä radalle pääsyn.

En mä ainkaaan omaani moisia laittaisi.

Mulla on Gixerissä LSL:n kaatumatapit, joiden pultti ei tule suoraan runkoon kiinni. Runkoon tulee kiini sellainen välipalikka, jonka pitäisi juuri ehkäistä tuo kaatumatapin pultin aiheuttama vääntö runkoon. Lisäksi pultti on ainakin alkuperäistä tappia heppoisempi. Pyörän paikaltaan kaatuessa ne pelastavat. Radallakin toiminevat. LSL kotisuvut.
tounge.gif

Lucasilta löytyy.

Jos haluat tietää noiden tyypin niin voin kertoa kun käyn tallilla. Juuri viikko sitten moiset itselleni hommasin.

Juu, kerro vaan se tyyppi jos viitsit. Tuolla lucasin sivuilla näytti olevan jotain korotussettejä 4 asteen taivutuksella ja sitten joku racing basic set, mutta mistään ei löytynyt speksejä siitä. Ilmeisesti se on kyseinen 0 asteinen clipari...? MCL50RAC oli tyypiltään ja 636:een ei muita ollut näköjään saatavillakaan...

Eli sama on tyyppi noissa minunkin clipareissa; MCL50RAC.

Kiira Motorsport (mp-foorumi.com:ssa nimimerkki "cafe", laita vaikka privaa) oli paikka josta noi hommasin. Puhelinsoitto ja cliparit oli noudettavissa kolmen päivän päästä (ohi kun ajoin niin hain).

Lucasilta löytyy.

Eli sama on tyyppi noissa minunkin clipareissa; MCL50RAC.

Kiira Motorsport (mp-foorumi.com:ssa nimimerkki "cafe", laita vaikka privaa) oli paikka josta noi hommasin. Puhelinsoitto ja cliparit oli noudettavissa kolmen päivän päästä (ohi kun ajoin niin hain).
Ei oo tunnuksia tuonne mp-foorumin puolelle... Ei sulla ois herran sähköpostiosoitetta antaa? Tai puhelinnumeroa? Laita vaikka PM:nä...

Itselläni ei ainakaan R6:ssa ole moista tapahtunut, olen tosin kuullut tapauksista joissa kaatumatapit ottaneet yhteen kanttareiden kanssa ja rikkoneet rungon.

Itse ainakin tatit olen pyörässä pitänyt ja ovat säästäneet pitkän pennin. Yhden ruuvin olen joutunut ostamaan kaatumatatille "vääntyneen tilalle", kaiketi jos ruuvi olisi vahvempaa tekoa kuin runko tai tapit ovat muuten liian ns. liian jämerät voisi juuri edellämainittua tuhoa tapahtua.

Enemmän olen positiivisia kokemuksia kuullut kuin negatiivisia.
Toi on se toinen puoli. Eli kun kaadutaan ja pysytään vielä radalla niin nuo tatit säästävät paljolta.

Mutta auta armias kun mopo kimpoaa sen kanttarin yli niin johan pomppas (niin mopo kuin mieskin) ja rungossa on mitä todennäköisimmin kiva lohmo.

Tää on oikeasti aikamoinen ongelma, siis sille joka suunnittelee noita asennettavaksi. Asioita puolesta ja vastaan löytyy...
Kyllä, pari kesää sitten Alastaron kisassa todistin itsekin R6:n jammun revennyttä runkoa... kaatotappi oli lyönyt rungosta oikein palan irti. En vaan muista kenen se oli...

Eli on niissä huonokin puolensa.
Se oli Vireän Matin kilpuri mistä runko repesi... tosin tuli kyllä hitsaamalla kuntoon.

Omaan kilpuriin kun teetin tatit, tein niihin "heikon" kohdan joka sitten kanttarin iskussa katkeaa. Ei selvinnyt katkeaako kun moto lensi kanttarin yli  
smile_org.gif

Back