kun kerran ajat kadullakin, niin kaatumatapit on hyvät. toisaalta jos on kasko, niin eipä niillä mitään tee.
etuna ehkä se, ettei kausi katkea niin helposti.
Monissa pyörissä ei ole hyvää paikkaa tapille, mutta niissä jossa on, se suojaa järkyttävän hyvin.
Tapissa tärkeää on se, että se ei ole liian pitkä. Pituus lisää vääntövoimaa runkoon ja pulttiin ja pitää pyörän liukumassa liian pystyssä, jolloin renkaat voi ottaa uuden pidon ja pyörä flippaa ympäri.
Tapin pitää olla mielellään paksu, se ei painu/kaivaudu asfalttiin ja liukuu paremmin.
pultti olisi hyvä olla pehmeä..
katupyörän runkovaurio tulee ilman tappia helpommin kuin tapin kanssa. koska runko hioutuu ilman tappia ja clip-oni lyö helposti runkoon jälken osuessaan maahan ja taipuessaan runkoon.
AVK

yöriä seuranneena huomaa hyvin, että pyörät ilman tatteja saavat todella helposti clip-oni lommon ja se on siinä. tai runko on naarmuilla. taas tapillisia pyöriä näkyy, vähän on katteet irronneet, mutta tekniikka on kuin pakasta vedetty. jos itse pitäisin vakuutusyhtiötä, niin antaisi alennuksen tapeista. vaikka pyörä menee lunariin, niin katenaarmuisesta 2005 pyörästä saa paljon enemmän myynnissä, kuin cliponin jälki rungossa, runko vaihdettava pyörästä.
ne säästää jarrukahvoja , jalkatappeja jne myös. Omassa bladessa oleva tappi on juuri oikean pituinen(säkällä), kun pyörä on ollut kyljellään, niin se on levossa pakarin ja tapin ja eturenkaan varassa, vilkku, peili, eikä kahva ota maahan, jalkatappi taipuu vähän nivelestää ja on suojassa(jos vääntö tulee oikein päin)
jopo
Generaattorin puolella tatti ei suojaa riittävästi, koska generaattori on liian pitkä ja heikko. Jenkkien ratasarjoissa on kaiketi pakko käyttää HRC:n tai muun valmistajan vahvempaa generaattorin koppaa.
swingi naarmuuntuu kanssa, huoltopukin pusla suojaa aika hyvin siellä. ehkä paras olisi käyttää vielä ns fork slidereita, jotka estävät vanteen reunan vaurioita ja haarukan alapään hioutumista.
Mutta jos on kasko, niin muuthan sen maksaa