• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kawasaki Ninja H2

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Smistik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan tuossa H2:ssa Ramair tehot 210 hv, penkissä niitä ei saa peliin. Silti ne käppyrät kiinnostaa huipputehoja enemmän.:orgmp2:

Nyt en ymmärrä tai en ole seurannut keskustelua riittävän tarkkaan.
Eikös "ramair" tarkoita vauhdin tuomaa lisätehoa, eli imuputkisto on muotoiltu niin, että kovemmassa vauhdissa ajoviima painaa sinne imukanavaan lisää painetta jotain 0,006 bar ylipainetta (tai jotain, mutta aika vähän).
Miten ahdetussa vehkeessä voi olla "ramair" lisää? ? ?
 
Nyt en ymmärrä tai en ole seurannut keskustelua riittävän tarkkaan.
Eikös "ramair" tarkoita vauhdin tuomaa lisätehoa, eli imuputkisto on muotoiltu niin, että kovemmassa vauhdissa ajoviima painaa sinne imukanavaan lisää painetta jotain 0,006 bar ylipainetta (tai jotain, mutta aika vähän).
Miten ahdetussa vehkeessä voi olla "ramair" lisää? ? ?

Kyllä, RAM-air lisää tulopainetta vauhdin funktiona. Turbiinityyppisessä ahtimessa tuotto paranee tulopaineen kasvaessa. Tässä tapauksessa teho kasvaa sen 5%, vaikka ahtimen välitys onkin "High speed"-moodissa pienempi, eli ahtimesta otetaan vähemmän painetta kierroksiin nähden kuin ns. "Normal"-moodissa.
 
Aika samanmoinen pyörä siis akseliväliltään ja painoltaan on mitä 12r oli. Katupyöräksi varmaan mahtava ns. sport-toureri, mutta vakiokunnossa superbike-replicoita kuten S1000RR:ää tai japanilaisiakaan tuskin tulee ratakierroksella haastamaan. 10R on varmasti kawasakin kovin ratatykki edelleen. Tämä h2 on jotain 10r:n ja ZZR:n välimaastosta ajo-ominaisuuksiltaan.

Jossain Kawan sivuilla oli mainittu, että istuma-asento ei ole niin tiukka kun esim. 10R. Jalat oli jonkin verran edempänä (10mm?) ja vähän pystympi muutenkin asennoltaan. Tämäkin kielii ettei 10R kanssa yritä ihan suoraan kilpailla.

Tuo paino toki yllätti katumallissa mutta eiköhän siitä saa nipistettyä suht helpoilla konsteilla. Oma Zetor painanee jotain 258-260kg pelkällä putken vaihdolla jos suoraan ilmoitettuun painoon verrataan (268kg). Full system vielä keventäisi entisestään. Olisihan se ollut mukava, että H2 olisi ollut out of the box lähempänä 200kg :blink:
 
Nyt en ymmärrä tai en ole seurannut keskustelua riittävän tarkkaan.
Eikös "ramair" tarkoita vauhdin tuomaa lisätehoa, eli imuputkisto on muotoiltu niin, että kovemmassa vauhdissa ajoviima painaa sinne imukanavaan lisää painetta jotain 0,006 bar ylipainetta (tai jotain, mutta aika vähän).
Miten ahdetussa vehkeessä voi olla "ramair" lisää? ? ?

Turboahdetuissa moottoreissa on useimmiten hukkaportti mikä säätää maksimiahtopaineen jollekin tasolle. Tällöin ahtimeen syötettävä paine ei vaikuta ahtopaineeseen eikä myöskään huipputehoon.
Mekaanisisti ahdetuissa moottoreissa taas ahtopaine muodostuu sen mukaan kuinka paljon ahdin tuottaa ja mitä moottori vetää. Tällöin myöskin ahtimeen syötettävä patopaine nostaa moottoritehoa. Ainakin periaatteessa :grin:
 
katoinko mä oikein et tuossa ratatykissä ei olisi käännettyä kaaviota valmiiksi ?
 
^^ Miksi olisi, kun kaikki kisakuskitkaan eivät käytä käännettyä kaaviota.
 
Sanosin, että aika harvassa ne on, jotka ajaa perinteisellä kaaviolla. Huomattavasti parempi tuo käännetty kaavio radalla kaikin puolin.

Totta, mutta onhan noita ukkoja maailmalla: Kevin Schwantz, Mick Doohan, Max Biaggi, John Hopkins, Chris Walker...

Jokainen oman makunsa mukaan :thumbup:
 
Meinaatko, että käännetty kaavio on 2000-luvun keksintö?

Ei, mutta nykyään käännetty kaavio on enemmän sääntö kuin poikkeus. Niin sen takia vähän ihmeellistä, että ratamopossa sitä ei ole valmiina. Hondan RC213V-S on käännetty.
 
Nykymuodossaan elektroniikan kanssa yhdessä toimiva shifteri lienee melko lailla 2000 luvun keksintö ja se yhdistettynä käännettyyn kaavioon tuo jopa kilpikonnaryhmässä sekunnin parin kierrosaikasäästöt. Mutta kunhan pähkäilin...
 
Turboahdetuissa moottoreissa on useimmiten hukkaportti mikä säätää maksimiahtopaineen jollekin tasolle. Tällöin ahtimeen syötettävä paine ei vaikuta ahtopaineeseen eikä myöskään huipputehoon.
Mekaanisisti ahdetuissa moottoreissa taas ahtopaine muodostuu sen mukaan kuinka paljon ahdin tuottaa ja mitä moottori vetää. Tällöin myöskin ahtimeen syötettävä patopaine nostaa moottoritehoa. Ainakin periaatteessa :grin:

Onhan se hukkaportti tässäkin, kuten äänestäkin kuuluu hyvin varsinkin tuossa Jay Leno-videossa ja tiheämmällä kaasulla eli RAM-air-tötsän tuomlla lisäpaineella on sama vaikutus molemmissa. Hukkaportti ja siihen saakka ahtimen välityssuhde määrää sitten sen maksimin ja paineen per rpm.

Tämä vain ei kuumene kuten normi Turbo, jossa pakokaasut nostavat koko mötikän lämpötilaa ikävästi..
 
Nykymuodossaan elektroniikan kanssa yhdessä toimiva shifteri lienee melko lailla 2000 luvun keksintö ja se yhdistettynä käännettyyn kaavioon tuo jopa kilpikonnaryhmässä sekunnin parin kierrosaikasäästöt. Mutta kunhan pähkäilin...

Ihmettelinkin juuri, että kuka sitä poljinta enää käyttää, eli mitä väliä varsinaisesti miten päin poljin toimii..

Pelkällä polkimella toki toi normaali radalle on "käännetty" mutta miksiköhän ylipäänsä sitä toista "väärinpäin" toimivaa on oikein ruvettu kaikkiin peleihin laittamaan tehtaalla. Itse asiassa sitä "normaalia" pitäis kutsua käännetyksi.. Ihme homma. Hmm..
 
Näissä saattaa mennä herkästi merkitykset sekaisin, mikä on käännetty, perinteinen jne...

Itselle perinteinen on sellanen, missä poljetaan alaspäin isompaa. Jollekin toiselle taas ei :orgmp:
 
Onhan se hukkaportti tässäkin, kuten äänestäkin kuuluu hyvin varsinkin tuossa Jay Leno-videossa ja tiheämmällä kaasulla eli RAM-air-tötsän tuomlla lisäpaineella on sama vaikutus molemmissa. Hukkaportti ja siihen saakka ahtimen välityssuhde määrää sitten sen maksimin ja paineen per rpm.

Tämä vain ei kuumene kuten normi Turbo, jossa pakokaasut nostavat koko mötikän lämpötilaa ikävästi..

Mihin ketjuvetoinen ahdin tarvitsee hukkaporttia? Taitaa sitä pihinää päästä ulos kuitenkin ahtopaineen rajoitusventtiili (blowoff/anti-surge/bypass valve), joka on impupuolella, eikä hukkaportin tapaan pakopuolella.
 
Mihin ketjuvetoinen ahdin tarvitsee hukkaporttia? Taitaa sitä pihinää päästä ulos kuitenkin ahtopaineen rajoitusventtiili (blowoff/anti-surge/bypass valve), joka on impupuolella, eikä hukkaportin tapaan pakopuolella.

Termistö lienee asiaan vihkyitymättölle hieman sekavaa, mutta ajatus lienee tullut selville. Molemmissa rajoitetaan ahtopaineen hallitsematonta nousua, mutta venttiilin sijoituspaikka vain on eri.
 
Totta, mutta onhan noita ukkoja maailmalla: Kevin Schwantz, Mick Doohan, Max Biaggi, John Hopkins, Chris Walker...

Jokainen oman makunsa mukaan :thumbup:

Ei liity aiheeseen, mutta noita kolmea ensin mainittua herraa tai ainakin heidän aikakausiaan ja muutamaa muutakin sen ajan heeboa muistelee kaiholla:respect: Ajoivat itse omalla ranteella ilman mitään super hyper avustin, esto yms. systeemejä:WAZAAP: Harmi että nykyinen MotoGp on robottien temmellyskenttä jossa riittää kun muistaa kallistaa mutkiin... Muu hoituu elektroniikan yms. avustuksella:hanuria:
Itse tähän Leskentekijän nimen kaiman keskusteluun liittyen voi vain toivoa että härmäänkin saataisiin joku mp valmistaja. Nouhauta tuntuu ainakin riittävän:p Tämäkin keksintö on jo ollut monessa testissä vaikka ilmeisen moni ei lie koko vekottimella ajanut saatikka edes nähnyt luonnossa. Kovin moni ei pääse koskaan ajamaankaan ...... Enkä valitettavasti minäkään:orgmp:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös