• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kemora ajolinjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zeromark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zeromark

New member
normal_kemora_ajolinjat.gif

Sama kuva isompana GIF formaatissa > Sama kuva PDF formaatissa >

Kemorasta ei ole kovin paljoa kokemusta mutta jotain tälläistä linjaa olen koettanut hakea, saapa nähdä miten se ny viikonloppuna onnistuu ja keksinkö itse jotain muuta tai löydänkö videolta vaihtoehtoja.

Jukka painaa YCC-kisassa Kemoraa ympäri

/z

Mielenkiintoista.. Vielä kun saisi vastaavan Alastaron radasta. Itse olen aivan pihalla ensimmäisessä vasemmassa ja lemminkäisessä.

Mitään en mistään tiedä, mutta mun mielestä kannattais kahvilan mutka vetää pidempään ulkona. pääsee vetää suoralle paremmin

Mitään en mistään tiedä, mutta mun mielestä kannattais kahvilan mutka vetää pidempään ulkona. pääsee vetää suoralle paremmin
Joo, kahvilan mutkahan on tuo maalisuoralle palaava neulansilmä, jäikin pikkasen teräväksi kuvaan vaikka sitähän se tosiasiassa onkin. Ulompaa voi mennnä pikkasen pidempää linjaa ja vähän pyöreämmin? Tiedä sitten onko se nopeampi ainakin sisäpuolelle jää enemmän tilaa tulla ohi.

En tosiaan itse pysty arvioimaan miten nopea tuo linja on vain sitä että aion suurinpiirtein noin, suhteellisen rauhallisesti koettaa nyt viikonloppuna Kemoraa ympäri kruisailla.

Luulen että löytyy agressiivisempikin linja mutta en osaa toitaiseksi edes arvailla miten se menis. /z

edit1: paluusuoran jarrun lisäksi tuo kahvilanmutka taitaa olla parhaita ohituspaikkoja? Karusellimutkissa on kai aika vaikea päästä yhtä nopeasta ohi (hitaammista on helppo rullata sisä/ulko kehää ympäri), kallistusten vuoksi linjalta toiselle ei pääse ihan heittämällä?

Joo, kahvilan mutkahan on tuo maalisuoralle palaava neulansilmä, jäikin pikkasen teräväksi kuvaan vaikka sitähän se tosiasiassa onkin. Ulompaa voi mennnä pikkasen pidempää linjaa ja vähän pyöreämmin? Tiedä sitten onko se nopeampi ainakin sisäpuolelle jää enemmän tilaa tulla ohi.

En tosiaan itse pysty arvioimaan miten nopea tuo linja on vain sitä että aion suurinpiirtein noin, suhteellisen rauhallisesti koettaa nyt viikonloppuna Kemoraa ympäri kruisailla.

Luulen että löytyy agressiivisempikin linja mutta en osaa toitaiseksi edes arvailla miten se menis. /z

edit1: paluusuoran jarrun lisäksi tuo kahvilanmutka taitaa olla parhaita ohituspaikkoja? Karusellimutkissa on kai aika vaikea päästä yhtä nopeasta ohi (hitaammista on helppo rullata sisä/ulko kehää ympäri), kallistusten vuoksi linjalta toiselle ei pääse ihan heittämällä?
Viime kesän superbiken kisassa kyseisessä mutkassa kesseli yritti lauslehdosta ohi, kesseli tuli jarruissa sisäpuolelle ja lauslehto piti ns pyören linjan ja pääsi avaamaan vähän aikaisemmin suoralle ja meni aina ohi katsomon kohtaa ja taitti ensin seuraavaan mutkaan. Tämä toistui ainakin 4-5 kierroksen ajan. Yhtä ainota ajolinjaa ei taida tässäkään olla.
nixweiss.gif

Viime kesän superbiken kisassa kyseisessä mutkassa kesseli yritti lauslehdosta ohi, kesseli tuli jarruissa sisäpuolelle ja lauslehto piti ns pyören linjan ja pääsi avaamaan vähän aikaisemmin suoralle ja meni aina ohi katsomon kohtaa ja taitti ensin seuraavaan mutkaan.
ok. - tuota vihreää "klassista" ajolinjaa mallaavaa vois tossa kohtaa loiventaa, vetää ulommas! /z

edit1: Ainakin "näyttäs" että linjat kelpaa ihan perus kruisailuun. Ihan tosi kisa-linjat taitaa olla vielä erikseen?
edit2: Mulla tuppaa valumaan kahvilan neulansilmä ulostulosta leveämmäksi-pyöreämmäksi, tiedä sitten. Paluusuoralle päättyvä pitkänä parabolina ajettavan mutkayhdistelmän "alun" (nro.3.) moni näyttää ajavan pyöreämmin.
edit3. 6. eli paluusuoran jarrun jälkeen vasuria ei tarvitse ajaa noin tiukkana kuin on piirretty kunhan pitää huolen ettei ajaudu ulos tulossa leveäksi ja missaa seuraavan oikean sisääntuloa, siinä tulee kanttari helposti vastaan tai joutuu vetämän S:nä koko mutkayhdistelmän.
edit4. jälkimäisin karuselli mutkista (onko se nro9. vasen) toiset ajaa suoralla linjalla sisään (kuten itse teen, kun se on mulle niin näytetty) toiset näyttää ottavan ylempää "pitempänä rullavana". Ainakin yhtä nopeista tms. jts. on helppo pistää tämän ja edellisen välissä olevalla pätkällä sisäpuolelle ja ohi jos joku käyttää tuota pitkää linjaa - vähän nopeempikin saa pitää todella kiirettä, että ehtii ulostuloon niin, että on paremmalla linjalla ts. hieman sisällä verrattuna siihen miten tämän nyt alunperin piirsin.

Mielenkiintoista.. Vielä kun saisi vastaavan Alastaron radasta. Itse olen aivan pihalla ensimmäisessä vasemmassa ja lemminkäisessä.
Tuosta löytyy jonkinlainen kuva Alastaron linjoista.
Alastaro: Ainakin mutkassa 3. on ollut nimismiestä eli syheröä linjalla kuten muutamassa muussakin jarrupaikassa sisälinjalla. 1.:ssä on ollut etusuoran sisälinjan suuntainen sauma, 6.:ssa sama juttu, siinä taitaa olla joskus ollut joku pikku reikäkin kanttarin vieressä ellen muista väärin? 7. ajan ainakin minä pyöreempänä, ehkä vähän 8. myös enkä ollenkaan noin ulos 9. kanttiin. Nopeet eli 1. 4. 6. ovat mulle hankalimmat, ne voinee vetää degadia kovempaa kuin mun järki antaa myöden - paha sanoo varmaksi, kun en ole vuoteen käynyt. /z

edit1: typoja
edit2: kommentit siis ns. harrastuspohjata ei niin kovaa vetävän näkökulmasta, asioita jotka tulis huomata, ettei tulis vahinkoja

Mitään en minäkään mistään tiedä, mutta itse ajan ainakin Lemminkäisestä (7) eteenpäin ihan eri linjalla. Vaikuttaisi enemmän autojen linjoilta nuo....
Joo tosiaan, eipä tuossa 9-merkin jälkeen tule oltua ulkokanttarissa kiinni (radan vasemmassa reunassa), eikä liiemmin juuri ennen 10-merkkiä tule oltua aivan radan oikeassa reunassa, ei sen kummemmin autolla kun pyörälläkään, eli tuskin nuo oikein kotilodenkaan linjoja on...

Mitään en minäkään mistään tiedä, mutta itse ajan ainakin Lemminkäisestä (7) eteenpäin ihan eri linjalla. Vaikuttaisi enemmän autojen linjoilta nuo....
Joo tosiaan, eipä tuossa 9-merkin jälkeen tule oltua ulkokanttarissa kiinni (radan vasemmassa reunassa), eikä liiemmin juuri ennen 10-merkkiä tule oltua aivan radan oikeassa reunassa, ei sen kummemmin autolla kun pyörälläkään, eli tuskin nuo oikein kotilodenkaan linjoja on...
Aika outoa linjaa Alastaron kuvassa. Pyörällä mennään aivan eri linjaa. Pääsääntöisesti pyörällä mennään mutkiin tiukalla linjalla, eikä mitään kaartelua.

Kemora on jo lähellä. Tiukempana mailan lavan ekaan oikeaan, eikä päästetä noin ulos noiden kahden oikean välissä. Karuselliin on ihan oikea linja sisään tuloon mun mielestä. Jotain hienosäätöä vielä tietenkin.

Kemora on jo lähellä. Tiukempana mailan lavan ekaan oikeaan, eikä päästetä noin ulos noiden kahden oikean välissä. Karuselliin on ihan oikea linja sisään tuloon mun mielestä. Jotain hienosäätöä vielä tietenkin.
Kuvaan hahmottelemani linja on mielestäni vähän "löysä", mutta samalla ehkä suhteellisen helppo ja riittävän nopea aloittelijan/keskinopeen ajettavaksi? Ainakin mulla toteutunut ajolinja elää ihan reilusti vaikka saisin ajaa ihan puhtaita kierroksia, trafiikissa ajamisesta puhumattakaan.

Onko "mailanpää" tuo paaluulenkin parabolina ajettavat mutkat 3. ja 4.? Jos käsitin oikein niin silloin 3. tullaan sisään tiukemmin ja ulos tullaan vähän leveämpänä mutta siitä päästään silloin aikaisemmin avaamaan sisälinjalla kohti 4. oikeaa ja kelaamaan kovempia huippuja paluusuoran jarruihin - sehän sopis ainakin tehokkaille pyörille ja olis ehkä vähän lyhyempi?

Kuten ehkä jo sanoin mulle vaikeimmalle tuntuu kaikki paitsi karusellimutkat.  
tounge.gif

- paluun aloittavasta oikeesta, parabolista en käsitä mikä siinä on nopein linja.
- neulansilmään mennään jarruilla sisään taluttamalla ja silti ulos meinaa mennä leveeksi.
- nopeet oikeet katsomosuoralle ja pois on aika lailla "pelkokerroin" kysymyksiä.
Varsinkin maalisuoralta katsomosuoralle jännittää minkälainen sorakasa siellä suoran alun ulkolinjassa milloinkin on - hyvin usein tässä näkee jonku pölläyttelemässä hiekkaa.
Katsomosuoralta ulos taas on jo niin nopee että tuppaa usko loppua kesken miten käsittämättömän lujaa sen oikein pystyis vetämään.

No mut en sotke nopeutta tai vaihtopaikkoja tähän ajolinja hommaan tarpeettomasti.

/z

Aika outoa linjaa Alastaron kuvassa. Pyörällä mennään aivan eri linjaa. Pääsääntöisesti pyörällä mennään mutkiin tiukalla linjalla, eikä mitään kaartelua.

Kuvaan hahmottelemani linja on mielestäni vähän "löysä", mutta samalla ehkä suhteellisen helppo ja riittävän nopea aloittelijan/keskinopeen ajettavaksi? Ainakin mulla toteutunut ajolinja elää ihan reilusti vaikka saisin ajaa ihan puhtaita kierroksia, trafiikissa ajamisesta puhumattakaan.

Onko "mailanpää" tuo paaluulenkin parabolina ajettavat mutkat 3. ja 4.? Jos käsitin oikein niin silloin 3. tullaan sisään tiukemmin ja ulos tullaan vähän leveämpänä mutta siitä päästään silloin aikaisemmin avaamaan sisälinjalla kohti 4. oikeaa ja kelaamaan kovempia huippuja paluusuoran jarruihin - sehän sopis ainakin tehokkaille pyörille ja olis ehkä vähän lyhyempi?
Jykke puhuu teholla ajettavasta kisalinjasta, ja jos sä taas ajattelet enemmän klassista pyöreetä ajolinjaa, niin ne on kaks täysin eri asiaa.

Kuten ehkä jo sanoin mulle vaikeimmalle tuntuu kaikki paitsi karusellimutkat.  
tounge.gif

- paluun aloittavasta oikeesta, parabolista en käsitä mikä siinä on nopein linja.
- neulansilmään mennään jarruilla sisään taluttamalla ja silti ulos meinaa mennä leveeksi.
- nopeet oikeet katsomosuoralle ja pois on aika lailla "pelkokerroin" kysymyksiä.
Varsinkin maalisuoralta katsomosuoralle jännittää minkälainen sorakasa siellä suoran alun ulkolinjassa milloinkin on - hyvin usein tässä näkee jonku pölläyttelemässä hiekkaa.
Katsomosuoralta ulos taas on jo niin nopee että tuppaa usko loppua kesken miten käsittämättömän lujaa sen oikein pystyis vetämään.

No mut en sotke nopeutta tai vaihtopaikkoja tähän ajolinja hommaan tarpeettomasti.

/z
Täytyy sellainen tarkennus tehdä, että en osaa kusiaisten linjoista sanoa mitään. Olisi tosin mukava sekin joltain A-kuskilta kuulla. Mä olen oppinut tonnisen tiukat ja hiukan kulmikkaat ajolinjat.

Mailan lavaksi sanotaan juuri noita 3. ja 4. mutkaa. Kahvilan mutkaan jarrutetaan tosiaankin hyvin myöhään. Ei ole riittänyt vielä omakaan kantti päästää tarpeeksi pitkälle. Sitten terävä käännös ja torvi auki suoralle.

2. mutka on tosi nopea. Siinä ei tarvitse, kuin hiukan yhdellä sormella jarruttaa ja kun selvittää sisäkanttarin niin taas torvi auki. Kannattaa hiukan malttaa että varmasti pysyy oikealla linjalla. Menee männikköön asti jos ei pysy radalla  
biggrin.gif
. Keväällä siellä kävin taimikon tarkastamassa...

Jykke puhuu teholla ajettavasta kisalinjasta, ja jos sä taas ajattelet enemmän klassista pyöreetä ajolinjaa, niin ne on kaks täysin eri asiaa.
"vihreenä"-linjana aattelen sellasta selkeää turhaa yrittämistä, vaihtoja ja tiukkoja jarruja välttävää rentoa ajolinjaa jota voi käyttää opetteluun. Halutessaan sitä voi ruveta prässäämään tiukemmaksi sitten kun tietää miten. Tuota tiukempaa "punaista" linjaa en vaan osaa edelleenkään hahmottaa kunnolla tolle Kemoran radalle niin olen jättänyt piirtämättä. Komentteja kaivataa siis molemmista. Tonnisella itse mutkittelen vaikka aika harvoin tarvii edes tuota 150hv koettaa asfalttiin puristaa mitä siitä takasella on. Silti oli takakumi aika vainaa parissa päivässä (liian kovilla paineilla) Kemoralla. /z

2. mutka on tosi nopea. Siinä ei tarvitse, kuin hiukan yhdellä sormella jarruttaa ja kun selvittää sisäkanttarin niin taas torvi auki. Kannattaa hiukan malttaa että varmasti pysyy oikealla linjalla. Menee männikköön asti jos ei pysy radalla  
biggrin.gif
. Keväällä siellä kävin taimikon tarkastamassa...
Paljonko toi 2. mennään A-B superbikeilla, A jokkis kärki tai edes ns. harrastusmielessä "kovaa"?

Niin tosiaan mulla taitaa käydä nyt niin, että katsomosuoran jälkeen oikeeseen nro.2. tulen ns. jarruitta (toisinaan vähän vilautan jarruvaloa, että takana tulija hoksaa, että himmaan moottorilla) jostain suoran max. 210kmh:sta (jep! turha vinguttaa täysillä koska sen jälkeen mutkaan mennään ihan taluttamalla 
blush.gif
) jonnekin +180kmh (jos katoin oikein) se putoo ja menen kevyt veto päällä sen kanttarin sisään!
biggrin.gif
(ajan kaikki nopeet noin koska ihan väkisellä himmaan "liikaa" oli rata mikä tahansa). Näkemäni etusen menetykset kummittelee mielessä, eikä tieto taimikon tilasta helpota yhtään.  
tounge.gif

Tää on nyt aika akateemista mutta olis mielenkiintoista tarkalleen nähdä jonku velhon tekemä analyysi A-kuskien linjosta ja syistä niihin, vaikkapa nyt sitten Kemoralla.

/z

edit1: Paaso/Ollikainen Ratahauskaa-kirja sanoo noista 1.-2. mutkista: 1. ajetaan 130-140kmh, 2. 180kmh.
Miksi musta tuntuu, että jotkut menee ne tosiasiassa reilusti kovempaa (ainakin jos on omia silmiä uskominen)?
MP-foorumin Kemora videolta ei näy 2. nopeus mutta 1. ~150kmh ja 3. samoin?

_Mun mielestä_ 2. kurvin nopeutta jarruttaa eniten 3. kurvi. Jos kakkosen ajaa torvi auki, tulee aika kiire himmata kolmoseen. Ihan inan kun pudottaa vauhtia, kolmonen menee jouhevammin.

Tietty jos ranteet on kunnossa, niin ei kait siinä sit mitään... Kädettömänä täältä huutelen

_Mun mielestä_ 2. kurvin nopeutta jarruttaa eniten 3. kurvi. Jos kakkosen ajaa torvi auki, tulee aika kiire himmata kolmoseen. Ihan inan kun pudottaa vauhtia, kolmonen menee jouhevammin.

Tietty jos ranteet on kunnossa, niin ei kait siinä sit mitään... Kädettömänä täältä huutelen
Hyvä huomio, enpä tullut ajatelleeksi vaikka mullakin muutaman kerran 3. meni vähän kuumana leveeksi - lähinnä vaihtamisen tupeloinnin takia. Käytän 2.-3. välistä suoraa melkolailla moottorijarrulla ja pikkasen etusella himmaamalla nopeuden asetteluun sopivaksi 3. sisään menoon - tilaahan siellä takana on ihan järjettömästi, lähinnä arveluttaa miten likainen se mistäkin on siellä ulkokehällä jos sinne ajautuu.  
cool.gif
/z

Back