RaceDAC tiedonkeruu (
http://www.racedac.com/ )
Toi tiedonkeruu systeemi kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten se on käytännössä toiminut ja mitä kaikkea dataa sillä keräät?
Se on tehty mahollisimman yksinkertaseks ja varmatoimiseks käyttää, joten sen kans ei oo ollu mitään ongelmia. Se tarvii vaan naittaa kännyn/racechronon kans ihan samalla tavalla ku esim gepsimokkula, ja sen jälkeen se puskee dataa kännyyn/racechronoon.
Hyödyllisimmät varsianaiseen ajamiseen liittyvät tiedot tulee tossa mun mopossa tällä hetkellä kaasunasennosta, kierrosluvusta, ja jarrunkäytöstä.
Sen lisäksi lähinnä testidatana tulee esim takarengasnopeus, akku/latausjännite, jäähdytysjärjestelmän lämpö, sub throttle läpät, imuilman paine ja lämpö.
Kierrosluvun ja takarengasnopeuden perusteella pystyy käppyröihin laskemaan käytetyn vaihteen jos mopossa ei satu oleen vaihdeanturia.
Jos asentais mopoon esim alustapotentiometrit (~130e) kpl, niin sais todella hyödyllistä dataa alustasta.
Jarrupaineanturi vois olla kans erittäin hyödyllinen. Tosin jonkun verran tuota jarrua näkee jo tuolla on-off-"anturoinnilla" ja gepsidatasta saatavalla hidastuvuudella.
Tai nopean laajakaista-lambda-anturin, niin näkis koneen seokset/ pystyis säätämään seoksia sen ja noiden muiden perusteella (ehkä? Nitrous vois kommentoida tohon?).
Esim kun toi mädäri lainas mun mopoa ja perä lähti irti kemoran kakkosmutkan jälkeen, niin datasta näki että esim verrattuna edelliseen kierrokseen; nopeutta, kiihtyvyyksiä, kierroksia oli jopa hieman vähemmän, ja kaasun käyttö samanlaista (pehmeää), mutta perä lähti silti irti kun vähäinen sade oli osunut ensimmäisenä juuri siihen kohtaa rataa.
Itse tiesin jo etukäteen että omat avaukset on pehmeitä, mutta esim se yllätti että edes alastaron pääsuoralla jossa ehtii kelata sen 3 pykälää lisää, mulla ei toi kusiaisen kaasu ollut juurikaan täysin auki.
Sitten kun siihen alkoi kiinnittämään huomiota, niin huomasi että vaikka tuossa on dominon pikakaasu, niin silti kaasun liikerata on hieman liian pitkä, joten tarvis muuttaa sitä vielä hieman nopeammaksi.
Suoralla ennen jarrua rullailen 0-kaasulla sekunnin, jopa pari, ennen jarrua.
Jarrut on turhan pehmeitä ja pitkiä.
Jarrun jälkeen kestää ihan liian kauan saada perus veto päälle, joten moottori jarruttaa vielä jarrun jälkeenkin.
"Ainoa" positiivinen asia; mutkassa on tarpeeks kierroksia koneessa; jolloin mopo kyl lähtis mutkasta, jos vaan exitissä vääntäis sitä kaasua.
Lyhyillä suorilla avaan kaasua vain osaksi, ja ihan turhaan "odotan" jarrumerkkii.
Että ainakin ton verran näkee omasta ajosta jo noilla mopossa olevilla vakioantureilla.
Ihan riittävästi meikäläiselle parannettavaa jo pelkästään tossa kaasun käytössä.
Sen lisäks vielä gepsidatan paljastamat liian alhaset mutkanopeudet, ja nopeisiin mutkiin valuttamiset.
Jne, voi perkele....