Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toinen juttu. Kuten tuossa ylempänä tulikin, niin vähän käytettyjä Dunloppeja liikkuu markkinoilla hyvin. Onko järkeä käyttää keskinopeassa isojen poikien vähän ajamia slicksejä? Ei niissä ilmeisesti niin suurta eroa pitäisi olla kuviollisiin ns. kisakumeihin? Tällä hetkellä edessä kuviollinen 6680 ja toimii todella hyvin. Taakse hakusessa kova kuviollinen, mutta slicksejäkin tuntuu olevan hyvin tarjolla...

Hyvä threadi muuten
smile_org.gif
Jos sulla on lämppärit ja ajat noita 1.20-1.23 aikoja niin joo. Jos sulla ei ole lämppäreitä, niin en suosittele.
Lämppärit löytyy.
 
Tulipa mittailtua nuita pyörän painaumia ja päin persettähän ne on..

Perä on aivan liian löysä ja keula oli taas liian jäykkä, kun vähän ilkan kanssa säädettiin
biggrin.gif


Eli uusi jousi tilaukseen ja pyörä muutenkin säädätykseen. Toivottavasti kerkeää ennen ahvenistoa.

-Matti
 
Nyt juhannuksena pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään lämppäreitä noiden seosrenkaiden kaverina. Alla on Dunlopin GP Racer D211, edessä soft takana medium.

Lämmitin renkaat ensin 80 asteeseen (juu tiedän, että nopeat kuskit lämmittää kuumemmiksi ainakin takasen), laitoin tavoitepaineet ja kun mittasin paineet radalta tultua, olivat laskenee 0,10-0,15 baria. Tein päätelmän, että koska ajan niin pirun hiljaa, on parempi lämmittää vain 70 asteeseen. Tuolla lämmityksellä lämminpaineet radalta pois tultaessa pysyivät juuri samoina kuin radalle lähtiessä

Vaikka renkaan optimaalinen toimintalämpötila onkin korkeammalla, niin en ymmärrä, miksi lämmittää kuumemmiksi, kun ei lämpö siellä kuitenkaan minun köröttelyllä ole kuin hetken ja putoaa sitten tuonne 70 asteen tienoille (päätellen paineen laskusta).

Olenko ihan hakoteillä?
Silti tähän edelleen vastausta odottelee hän  
smile_org.gif
Muistaakseni Haran suositus dunlopin "oikeille" seoskumeille oli taakse min. +85C ja eteen min +80C. Omana mutuna heittäisin sinulle, että anna lämmittimien olla siinä 80 asteessa ja säädä lämmin paineet oikeiksi heti radalta tulon mukaan. Vedä myös viimeinen kierros kovempaa ennen kun tulet sisään, niin tulos on oikeamman suuntainen.

Tapauksessasi lämppäreistä lähdettäessä rengas jäähtyy jonkin verran, mutta sen jäähtyminen on hitaampaa mitä paremmin uskallat vetää kovaa heti ekasta kierroksesta alkaen. Yleensä lämmittimiä ekoja kertoja käyttävät säästelevät ekat kierrokset vanhasta tottumuksesta ja sen takia lämmöt kumeissa tippuu. Noita kumeja on erittäin vaikeaa lämmittää ajamalla sen jälkeen kun lämmöt on jo kerran tulleet alas. Tottakai nopeilla kuskeilla se onnistuu paremmin, mutta silloin on riskinä käydä samalla tavalla kuin itselläni pari viikkoa sitten. Eli jos nyt tiputat lämppäreiden lämpöjä alaspäin, niin saattaakin käydä niin, että kumisi ovat vain 60 asteiset kun tulet seuraavalla kerralla takaisin radalta. Tuon 60 asteen alle kun mennään, niin ainakin noista oikeista seosdunlopeista alkaa pito häviämään radikaalisti ja takanen alkaa repeämään.

Dunlopin kumeista sen verran, että niitä on kolmea eri tyyppiä. On ns EVO rengas, (takanen KR108) joka on se ns "hipohipo"-rengas jolla esim nordic superbiken kuskit ajaa. Sitten on D211 GP josta on samalla tavalla eri numeroisia seoksia (esim. 7813, 7712, 6854) kuin EVOstakin. Tätä versiota käytetään tietääkseni joissain luokissa pakollisena renkaana. Rengas on katulaillinen, mutta sateella aika perkeleen liukas. Sitten on se D211 GP Racer joka on kesytetty versio tuosta GP:stä. Sen seokset on muistaakseni soft, medium ja endurance. Tuosta kumista voitte kysellä viikonlopun jälkeen mielipiteitä kisakäytössä vaikka poutikselta tai piialta. Streethawkin mukaan se oli huomattavasti liukkaampi kuin "oikea" GP.

Muistelisin että jos kovat pojat ajaa, niin erot renkaiden takia kierrosajoissa on pari kolme sekuntia toistensa välillä.
Suurkiitos, selvensi asian erittäin hyvin. Tuo on täysin totta, että kun on aina ajanut ilman lämppäreitä ja kehittänyt siksi tietyn kierros kierrokselta kiristyvän ajotavan sinne takaraivoon, niin on äärimmäisen vaikeaa syöttää heti sitä omaa kovaa ekasta mutkasta alkaen. Sillä ekalla kierroksella varmasti jo renkaat hieman jäähtyy.

Viimeisen kierroksen nopeus riippuu edellä ajavien halusta ajaa sekin kovaa, ohittaa kun ei enää saa.

Summa summarum: lämmöt 80 asteeseen, paineet tavoitepaineeseen ja pään uudelleenohjelmointi niin, että pyyhkiytyy kovalevyltä tuo vanha tapa aloittaa hiljaa. Eiköhän ne paineetkin ala pysyä kun huomaa, että renkaat todellakin pitää  
smile_org.gif
 
Kerran oli karusellin oikeassa nuljahdus tai luiston alku mutta kuten juutana tuolla jossain mainitti että ei sitä puuperseellä erota mikä sitä laivaa keikuttaa. Saatikka sitten luuperseellä.

Mites muuten tuo mainittu asia pinnan sulamisesta päivän mittaan ja mahdollinen pidon heikentyminen loppupäivää kohden. Eikös rengas kuitenkin jäähdy settien välillä.
Veikkaisin että se oli se asfaltin sauma mikä siinä kiertää koko kaarteen matkan 3m(?) sisäkanttareesta. Siihen muljuaa millä rengastuksella tahansa.

Jäähtyy se, mut jos keli on kuuma (+30), tyyni, ja aurinkoinen, niin jäähtyminen on hidasta, ja setin alussakin rungon lämpötila voi olla jotain 35-45 astetta esim.
Varsinkin jos aurinko porottaa suoraan renkaaseen, se voi olla lämpimempikin.
Ja tommosessa kelissä radan asfaltti voi olla 40-60(?) astetta joten sekin lämmittää rengasta nopeasti.
 
Ajossa on paljon kehitettävää. Jarrua en meinaa millään saada riittämään lähelle mutkan puoltaväliä. Keskellä mutkaa meinaa väkisinkin tulla "rullausvaihe".

Avauksessakin on parannettavaa. Pitäisi päästä aiemmin ja pehmeämmin kaasulle.
Nyt panttaan kaasua siihen asti, että pyörää saa vähän pystyyn. Sitten kaasua tuleekin annettua aika reippaasti ja tuloksena takarenkaaseen kuluu "avauspykälä".

ja sit lisäksi lisää luottoa pyörään ja renkaisiin nopeissa mutkissa, niin eiköhän ne nopean ryhmän portit rupea avautumaan.

Olen menossa Mp-tuen kerhokisaan 17.7. kokeilemaan kisailua.
Saas nähdä millainen Race-mode itsestä löytyy...

Pyörä= K6 750 Gixxer kilpipyörä

modaukset:
speedohealer, lasikuitukatteet, koneenposkien suojat, tuplakupla, PP-tuning jalkatappisarja, -2 eteen +2 taakse ratastus ja jammun R6R:n kaasukahva. Teräspunosjarruletkut eteen. ( shifteristä haaveilen )

Pyörässä ei käytännössä mitään valittamista. ratastus ja uusi kaasukahva toi huomattavasti ripeyttä pyörään.

Ajoin kolme rataviikonloppua ilman, että keksin mitään säädettävää.
Motoparkissa huomasin, että keula pohjasi pääsuoran jarrussa. -> vaimennusta pienemmälle.

Juhannuksena kemorassa mitattiin painumat. Aika lähellä ok.
Edessä oli painumaa hiukan liikaa, ja takana hiukan liian vähän.

Kiristin hiukan etupään esisäätöä, ja yhden setin ajattuani käänsin takaisin. Pyörä ei enää kääntynyt yhtä hyvin.

Edellisellä pyörällä tein sen virheen, että säädin jousituksen liian kovaksi. Tällä uudella en mene enää samaan vipuun. Mieluummin hiukan liian pehmeä jousitus, kuin liian kova.

tämän vuoden parhaat ajat: Botnia 1:19,5, Kemora 1:21,4, Motopark 1:45,6.
 
Viimeisen kierroksen nopeus riippuu edellä ajavien halusta ajaa sekin kovaa, ohittaa kun ei enää saa.
Käy joskus setin välissä varikolla mittaamassa paineet. Viimeinen kierros kovaa ajoa ennen varikolle kurvaamista, heti mittaus (avustaja helpottaa tässä) ja sitten saman tien takaisin radalle. Ajoaikaa menee hukkaan vajaa minuutti, jos ei ole sillä setillä juurikin omaa rataennätystä tulossa. Samalla saat faktaa siitä kuinka renkaanpaineet oikeasti käyttäytyvät ajon aikana.
 
Kalustoesittely triidin hengen mukaisesti.

Ajelen siis Yamaha YZF-R6:lla, vm. -99. Vanha kilpuri, jolla ajettiin viimeksi kilpaa 2001 ja sen jälkeen laitettu kilpiin. Rekisteriin laiton jälkeen ajettu aina kesäisin tonni pari vuodessa nurkka-ajoja kadulla, todellinen mittarilukema 25 tkm.

Kone on Siukolan Ekin hipostelema (kansi, yamaha kit ym.ym.) takapyöräteho 116 hp, joka on kusiaisesta kaiketi ihan kelpo lukema tämänkin päivän mittapuun mukaan. Välitykset muutettu (älkää kysykö miten). Täys Öhlins alusta edessä ja takana. Akrapovic race putkisto. Sit kaikkee pikkukivaa, ei jaksa luetella.

Parasta tässä on se, ettei voi kuin katsoa peiliin jos ei kulje. Tuolla vanhalla rouvalla on kuitenkin ajettu, tällä samalla setupilla, -01 vuonna 1,13 alkuisia Kemorassa ja Botnialla ja 1,25 alkuisia Alastarossa. Senaikuisilla renkailla.

Heikko lenkki on ainoastaan nykyinen kuski  
biggrin.gif
 
Kalustoesittely triidin hengen mukaisesti.

Ajelen siis Yamaha YZF-R6:lla, vm. -99. Vanha kilpuri, jolla ajettiin viimeksi kilpaa 2001 ja sen jälkeen laitettu kilpiin. Rekisteriin laiton jälkeen ajettu aina kesäisin tonni pari vuodessa nurkka-ajoja kadulla, todellinen mittarilukema 25 tkm.
Katos aikalailla samanlainen peli ko mulla, itellä vaan 02 R6 ja siukolan tekemällä myllyllä ja öhlinsin alustalla. Toi tosin on kilvetön versio. Aikanaa rakennettu SM supersporttiin. Pyörällä ajettu sen verra lujaa aikanaa että tekemistä riittää  
biggrin.gif
 
Täys Öhlins alusta edessä ja takana.
Mitkä jouset? Sulle sopivat?
Usko tai älä niin arvasin, että kysyt tätä
biggrin.gif


Vastauksena valitettavasti on, että en tiedä niitä lukuja. Sellainen keltainen Öhlins. Kuitenkin edellinen omistaja joka tuolla ajoi kilpaa oli sellainen lihaksikas paksu patukka, paino about 5-10 kiloo vähemmän kuin mulla nyt. Joku Öhlins guru, nimeä en muista, oli alustan hyväksi hänelle rakentanut ja säätänyt. Oli sitä mieltä, ettei tarvii mitään muutella.

Sitä paitsi mun vauhdeille, nykyisille ja varmaan myös tuleville, tuo alusta lienee riittävän sopiva
tounge.gif
 
Täys Öhlins alusta edessä ja takana.
Mitkä jouset? Sulle sopivat?
Usko tai älä niin arvasin, että kysyt tätä  
biggrin.gif


Vastauksena valitettavasti on, että en tiedä niitä lukuja. Sellainen keltainen Öhlins. Kuitenkin edellinen omistaja joka tuolla ajoi kilpaa oli sellainen lihaksikas paksu patukka, paino about 5-10 kiloo vähemmän kuin mulla nyt. Joku Öhlins guru, nimeä en muista, oli alustan hyväksi hänelle rakentanut ja säätänyt. Oli sitä mieltä, ettei tarvii mitään muutella.

Sitä paitsi mun vauhdeille, nykyisille ja varmaan myös tuleville, tuo alusta lienee riittävän sopiva  
tounge.gif
Mitä sul on kuskin kans painaumat? Paljoko esijännitystä?

Ja sen takii kysyin kun sä et mikään keijukainen ole, niin jos ois ollu jonku läpikuultavan kuivankesän rataoravan vieterit, niin ois hyvin tod näk ollu vaihon paikka.
 
Täys Öhlins alusta edessä ja takana.
Mitkä jouset? Sulle sopivat?
Usko tai älä niin arvasin, että kysyt tätä  
biggrin.gif


Vastauksena valitettavasti on, että en tiedä niitä lukuja. Sellainen keltainen Öhlins. Kuitenkin edellinen omistaja joka tuolla ajoi kilpaa oli sellainen lihaksikas paksu patukka, paino about 5-10 kiloo vähemmän kuin mulla nyt. Joku Öhlins guru, nimeä en muista, oli alustan hyväksi hänelle rakentanut ja säätänyt. Oli sitä mieltä, ettei tarvii mitään muutella.

Sitä paitsi mun vauhdeille, nykyisille ja varmaan myös tuleville, tuo alusta lienee riittävän sopiva  
tounge.gif
Mitä sul on kuskin kans painaumat? Paljoko esijännitystä?

Ja sen takii kysyin kun sä et mikään keijukainen ole, niin jos ois ollu jonku läpikuultavan kuivankesän rataoravan vieterit, niin ois hyvin tod näk ollu vaihon paikka.
Juu, kysymys oli erittäin perusteltu ja aiheellinen, kiitos siitä!

Mut ei tosiaan ollu sellainen perus rr-kuskin kokoinen kaveri. Pennan vieressä kun seisoivat vierekkäin podiumilla niin olivat aika hassun näköinen pari, molemmat yhtä pitkiä mutta toinen 30 kg painavampi  
biggrin.gif
Penna kun enemmän vastaa tuota värikästä kuvaustasi räärääkuskista  
tounge.gif
 
Joku juhannuksena Kemorassa keskiryhmää ajellu varmaan saa tästä ideaa mistä lähtee parantelee.

PS. melkein pistin ton videon takia tellun myyntiin (tehojen puutteesta) mut kyl se ongelma on jossain ihan muualla
tounge.gif
 
Toi tiedonkeruu systeemi kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten se on käytännössä toiminut ja mitä kaikkea dataa sillä keräät?
Se on tehty mahollisimman yksinkertaseks ja varmatoimiseks käyttää, joten sen kans ei oo ollu mitään ongelmia. Se tarvii vaan naittaa kännyn/racechronon kans ihan samalla tavalla ku esim gepsimokkula, ja sen jälkeen se puskee dataa kännyyn/racechronoon.

Hyödyllisimmät varsianaiseen ajamiseen liittyvät tiedot tulee tossa mun mopossa tällä hetkellä kaasunasennosta, kierrosluvusta, ja jarrunkäytöstä.
Sen lisäksi lähinnä testidatana tulee esim takarengasnopeus, akku/latausjännite, jäähdytysjärjestelmän lämpö, sub throttle läpät, imuilman paine ja lämpö.
Kierrosluvun ja takarengasnopeuden perusteella pystyy käppyröihin laskemaan käytetyn vaihteen jos mopossa ei satu oleen vaihdeanturia.

Jos asentais mopoon esim alustapotentiometrit (~130e) kpl, niin sais todella hyödyllistä dataa alustasta.
Jarrupaineanturi vois olla kans erittäin hyödyllinen. Tosin jonkun verran tuota jarrua näkee jo tuolla on-off-"anturoinnilla" ja gepsidatasta saatavalla hidastuvuudella.
Tai nopean laajakaista-lambda-anturin, niin näkis koneen seokset/ pystyis säätämään seoksia sen ja noiden muiden perusteella (ehkä? Nitrous vois kommentoida tohon?).

Esim kun toi mädäri lainas mun mopoa ja perä lähti irti kemoran kakkosmutkan jälkeen, niin datasta näki että esim verrattuna edelliseen kierrokseen; nopeutta, kiihtyvyyksiä, kierroksia oli jopa hieman vähemmän, ja kaasun käyttö samanlaista (pehmeää), mutta perä lähti silti irti kun vähäinen sade oli osunut ensimmäisenä juuri siihen kohtaa rataa.

Itse tiesin jo etukäteen että omat avaukset on pehmeitä, mutta esim se yllätti että edes alastaron pääsuoralla jossa ehtii kelata sen 3 pykälää lisää, mulla ei toi kusiaisen kaasu ollut juurikaan täysin auki.
Sitten kun siihen alkoi kiinnittämään huomiota, niin huomasi että vaikka tuossa on dominon pikakaasu, niin silti kaasun liikerata on hieman liian pitkä, joten tarvis muuttaa sitä vielä hieman nopeammaksi.
Suoralla ennen jarrua rullailen 0-kaasulla sekunnin, jopa pari, ennen jarrua.
Jarrut on turhan pehmeitä ja pitkiä.
Jarrun jälkeen kestää ihan liian kauan saada perus veto päälle, joten moottori jarruttaa vielä jarrun jälkeenkin.
"Ainoa" positiivinen asia; mutkassa on tarpeeks kierroksia koneessa; jolloin mopo kyl lähtis mutkasta, jos vaan exitissä vääntäis sitä kaasua.
Lyhyillä suorilla avaan kaasua vain osaksi, ja ihan turhaan "odotan" jarrumerkkii.

Että ainakin ton verran näkee omasta ajosta jo noilla mopossa olevilla vakioantureilla.
Ihan riittävästi meikäläiselle parannettavaa jo pelkästään tossa kaasun käytössä.
Sen lisäks vielä gepsidatan paljastamat liian alhaset mutkanopeudet, ja nopeisiin mutkiin valuttamiset.

Jne, voi perkele....
biggrin.gif
 
Hyödyllisimmät varsianaiseen ajamiseen liittyvät tiedot tulee tossa mun mopossa tällä hetkellä kaasunasennosta, kierrosluvusta, ja jarrunkäytöstä.
Sen lisäksi lähinnä testidatana tulee esim takarengasnopeus, akku/latausjännite, jäähdytysjärjestelmän lämpö, sub throttle läpät, imuilman paine ja lämpö.
Kierrosluvun ja takarengasnopeuden perusteella pystyy käppyröihin laskemaan käytetyn vaihteen jos mopossa ei satu oleen vaihdeanturia.

Jos asentais mopoon esim alustapotentiometrit (~130e) kpl, niin sais todella hyödyllistä dataa alustasta.
Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?

Noi jousituksen anturit ois kyllä kova juttu, ei tarvis enää arvailla mitä siellä tapahtuu.
 
Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?
Noi nykyiset anturit/signaalit olivat/ovat mopossa/mopoissa vakiona. Eli ei ole tarvinnut ostaa mitään antureita. Pelkästään tuo RaceDAC ja sille kolvannut johdot mopon vakio antureihin/johtoihin.

Eli netistä etsii oman moponsa huoltomanuaalin, ja katsoo mitä kaikkia antureita/signaaleja on omassa mopossa vakiona tarjolla. Ja sitten katsoo siitä huoltomanuaalin sähkökaaviosta missä piuhoissa/minkä värisissä piuhoissa ne kulkee ja kolvaa johdot niihin jne.

Esim tossa omassa mopossa noi kaikki johdot/signaalit löyty tosta satulan alta eculle tulevista/lähtevistä johdoista. Ja veikkaisin että aivan sama setti löytyy kaikista ruiskumopoista.
Jos satut nyt keskiviikkona olemaan/käymään alastaron varikolla, niin voin näyttää ton nykysen setin tosta mun moposta.
 
Back
Ylös