Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...
Sulla on ollu alla ratarengastettu(?) ratakusiainen(?),
ja sit alle tourinkirengastettu tourinkibusa.
Aijaij, aika yhtälö... Ajelehan varovasti...
Tell me about it  
biggrin.gif


Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.
Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa  
ghostface.gif

Sen kummemmin sun ajoa bussilla näkemättä veikkaan, että olet ajanut mutkat hiljempaa kuin kuussatasella, mutta suorilla oot painanut teholla aikoja alaspäin. Osokokoisten kuskien on vaikeaa päästä katteen taakse tuulensuojaan tonnareilla ja kusiaisilla, mutta veikkaan, että busan suojiin mahdut jo hyvinkin. Jos sulla ois ollut racechrono kiinni, niin olisi ollut ihan mielenkiintoista vertailla mutka ja suoranopeuksien eroja busan ja kuussatkun välillä.

Todennäköisesti orgin ratapäivillä suhun olis jollain keskiryhmän nopeammalla kaverilla mennyt hermot kun mutkissa hidastelee ja suorilla painaa niin saatanasti karkuun ettei edes jarrussa pääse ohi...
biggrin.gif
 
Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...
Sulla on ollu alla ratarengastettu(?) ratakusiainen(?),
ja sit alle tourinkirengastettu tourinkibusa.
Aijaij, aika yhtälö... Ajelehan varovasti...
Tell me about it  
biggrin.gif


Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.
Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa  
ghostface.gif

Sen kummemmin sun ajoa bussilla näkemättä veikkaan, että olet ajanut mutkat hiljempaa kuin kuussatasella, mutta suorilla oot painanut teholla aikoja alaspäin. Osokokoisten kuskien on vaikeaa päästä katteen taakse tuulensuojaan tonnareilla ja kusiaisilla, mutta veikkaan, että busan suojiin mahdut jo hyvinkin. Jos sulla ois ollut racechrono kiinni, niin olisi ollut ihan mielenkiintoista vertailla mutka ja suoranopeuksien eroja busan ja kuussatkun välillä.

Todennäköisesti orgin ratapäivillä suhun olis jollain keskiryhmän nopeammalla kaverilla mennyt hermot kun mutkissa hidastelee ja suorilla painaa niin saatanasti karkuun ettei edes jarrussa pääse ohi...
biggrin.gif
Yllättävän vähän eroja suorien huipuissa. Enkä usko että avauksissakaan bussilla kovin paljon jammua jätin, kun ajoin bussilla pelkästään kolmosta käyttäen koko ajan. Tuplaoikeessa ja karusellin oikeessa selvimmät erot mutkanopeuksissa.

Tässä n. 1,29 aikoja molemmilla mopoilla:

Varikkosuora: B 143   Y 142
1. mutka: B 105   Y 108
Katsomosuora: B 201  Y 194
2. mutka: B 132   Y 133
3. mutka: B 87   Y 94
4. mutka: B 89   Y 95
5. mutka: B 127   Y 130
Paluusuora: B 152   Y 152
6. mutka: B 71   Y 72
7. mutka: B 62   Y 70
8. mutka: B 64   Y 66
kahvilan mutkaan tuova suora: B 130   Y 130
9. mutka: B 58   Y 62

En oikein tiedä onx tää hyvä vai huono, että noin tasaisesti menee molemmilla  
nixweiss.gif


edit: noi mutkanopeudet ei tietenkään kerro sitä, kuinka nopeesti mutkat ajettiin läpi. Nopeudet kun on ne mutkan alimmat.
 
olisko vaan tullu kehitystä ja varmuutta ajamiseen ja mukavuusalue on tuo mitä aikoja ajat

Edit. Olisiko aikasi voinut olla parempi jos olisitkin ajanut sillä jammulla, mitä itse luulet
 
Bobo: Veikkaan, että selitys kierrosajoille on jompikumpi seuraavista tai niiden yhdistelmä:

1) Perusvauhti on kasvanut treenaamisen myötä, joten ajat huomaamattasi kovempaa.

2) Ratamopolla tod. näk. jonkun verran puristat kun ajat "eniten kovaa". (Syyllistyn itsekin tähän) Bussilla ajellessa sen sijaan ajat "varman päälle" rennosti kurvaillen, jolloin menetkin huomaamattasi lujempaa.

Et olisi ensimmäinen, joka ajaa ennätyksensä ns. körötellen tai jäähdyttelykierroksella. Kierrosaikojen tiputtamiseen rentous on on kaiken a ja o. Kokeilepa seuraavalla kerralla ajaa ratamopolla tuolla tavalla varman päälle, saatat yllättyä parin setin jälkeen kierrosajoista.
 
Bobo: Veikkaan, että selitys kierrosajoille on jompikumpi seuraavista tai niiden yhdistelmä:

1) Perusvauhti on kasvanut treenaamisen myötä, joten ajat huomaamattasi kovempaa.

2) Ratamopolla tod. näk. jonkun verran puristat kun ajat "eniten kovaa". (Syyllistyn itsekin tähän) Bussilla ajellessa sen sijaan ajat "varman päälle" rennosti kurvaillen, jolloin menetkin huomaamattasi lujempaa.

Et olisi ensimmäinen, joka ajaa ennätyksensä ns. körötellen tai jäähdyttelykierroksella. Kierrosaikojen tiputtamiseen rentous on on kaiken a ja o. Kokeilepa seuraavalla kerralla ajaa ratamopolla tuolla tavalla varman päälle, saatat yllättyä parin setin jälkeen kierrosajoista.
Tuossahan se on, osuit varmasti ytimeen
smile_org.gif


Busalla lähdin ajamaan ajatuksella, että ajellaan niin rennosti ja nautiskellen kuin mahdollista, pidetään pyörä pystyssä kunnon roikkumisella ettei katteet enää naarmuunnu ja unohdetaan kierrosajat täysin. Periaatteella, että eihän tällaisella touringrengastetulla junalla voi kuitenkaan kovaa ajaa. Eka setti tuntui tosi iisiltä, olis voinu vaikka koko päivän tällaista vauhtia körötellä. Mielenkiinnon vuoksi oli chrono kytkettynä ja oli melkoinen yllätys, kun paras aika oli 1,31
biggrin.gif


Jammulla yritän varmaan just puristaa silleen eniten kovaa ja ukko on ihan loppu setin jälkeen. Ens kerralla siis vedetään samalla rennolla asenteella jmmulla ja voi olla, että tulee uusia yllätyksiä.

Thanks man
thumbs-up.gif
 
Keskiryhmän jarru kävi Muoviluodin iltamalla Alastarolla ottamassa yhdeltä setiltä ajat. Eli videosta kattomalla noin sekunnin tarkkuudella oli setin ajat -> lämmittelykierros 2:00, jonka perään neljä kierrosta kaikki 1:48. Viimeinen kierros hitaampi ja radalta poistuminen.

Noin noiden eteen jouduin ajamaan suorat kohtuu vauhdilla ja jo jarruttamaan ekaan, palmasiin ja lemminkäiseen. Jossain määrin jo epämiellyttävän kovaa tuli ajettua. Toisaalta siinä epämiellyttävyydessä oli jotain kivaakin fiilistä mukana.
 
Itselläni oli kans jonkinmoinen kynnys noiden suoranopeuksien kanssa. Ei tehnyt mieli ajaa kovaa suoralla, kun joutui jarruttamaan hulluna ennen mutkaa. Kammojarru lisäksi hidasti jo muutenkin alhaisia kaarrenopeuksia.

Kun pääsi ton ongelman yli niin nyt oikein odotan alastaron nopeiden mutkien jälkeisiä suoria, kun pääsee avaamaan oikein kunnolla. Eikä ne jarrutkaan niin pahalta enää tunnu, vaikka vauhtia on enemmänkin. Voi johtua parantuneesta jarrutekniikasta, joka taas johtuu rennommasta ajo-asennosta. Kaikkea se harjoittelu tuottaakin  
062802jumpie_prv.gif


Tähän mennessä tänä kesänä kierrosajat alastarolla parantuneet 1.37 --> 1.29 Josko sitä ensi kerralla uskaltautuisi siihen nopeaan ryhmään.

Vielä on ainakin 6 päivää varattu tällä ajokaudelle, toivottavasti saan jokusen kymmenyksen vielä nipistettyä.  
smile_org.gif
 
No mie oon kuullu vit**iluu mm. suoranopeuksista viime syksystä lähtien... mutta nyt kun miut pakko siirrettiin keskinopeeseen(sori tyypit jotka ajatte siel...) ni tuntuu enemmän siltä että haluun himmata suorilla, ettei jengin tarttee paniikissa jarruissa tai mutkassa tulla ohi vaan pääsee sujuvasti suorilla ja jatkamaan omaa ajoa. tiijä sit miten kannattas tehä? mie ooon niin kohtelias
smile_org.gif
 
No mie oon kuullu vit**iluu mm. suoranopeuksista viime syksystä lähtien... mutta nyt kun miut pakko siirrettiin keskinopeeseen(sori tyypit jotka ajatte siel...) ni tuntuu enemmän siltä että haluun himmata suorilla, ettei jengin tarttee paniikissa jarruissa tai mutkassa tulla ohi vaan pääsee sujuvasti suorilla ja jatkamaan omaa ajoa. tiijä sit miten kannattas tehä? mie ooon niin kohtelias  
smile_org.gif
Oma mielipiteeni on, että kannattaa keskittyä eniten omaan ajoon. Eikä oikeastaan ole väliä ajaako suorat kovaa vai hiljaa, kunhan pystyisi ajamaan samalla tavalla tai ainakin yrittää ajaa siten, että ohittajan olisi "helppoa" ennakoita ohitettavan aikeet. Muutaman kerran on käynyt itsellä, että kesken ohituksen ohitettava onkin vaihtanut ajolinjaa aivan täysin.

Mielestäni helpoin ohitettava on sellainen, joka ei mieti takana tulevia mahdollisia nopeampia kuljettajia.
smile_org.gif
 
Heis,

Alastarossa ajat keikkuu siellä 1.35 ja 1.40 välillä, muualla ei ole hetkeen tullut käytyä. Kaluston takia voisi olla aika tylsää radoilla, joilla on pidempiä suoria.

Jarrutuksia pitäisi varmaankin jättää myöhemmäksi, linjoja voisi hieman kiristää ja mutkanopeuksia nostaa. Nykyisellä rengastuksella ei enää juurikaan aiemmin uskalla avata kun perä lipsuu. Kaipa tuotakin voisi jotenkin ajotekniikalla paikata, mutta pitäisi olla joku velho opastamassa.

Alustasta tai muista säädöistä en tiedä hölkäsen pöläystä. Aina olen ajanut sellaisella kuin sattuu olemaan. Nyt on vaimennukset ja esijännitykset ohjekirjassa mainituissa "sport/full load" -asetuksissa, eikä mopo mielestäni käyttäydy mitenkään huonosti.

Ensikesänä jos vihdoinkin budjetti sallisi sellaiselle rata-ajokurssille osallistumisen niin voisin ehkä haaveilla lähestyväni 1.30 -rajaa, mutta veikkaan että siinä riittää haastetta joksikin aikaa.
 
Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?
Noi nykyiset anturit/signaalit olivat/ovat mopossa/mopoissa vakiona. Eli ei ole tarvinnut ostaa mitään antureita. Pelkästään tuo RaceDAC ja sille kolvannut johdot mopon vakio antureihin/johtoihin.

Eli netistä etsii oman moponsa huoltomanuaalin, ja katsoo mitä kaikkia antureita/signaaleja on omassa mopossa vakiona tarjolla. Ja sitten katsoo siitä huoltomanuaalin sähkökaaviosta missä piuhoissa/minkä värisissä piuhoissa ne kulkee ja kolvaa johdot niihin jne.

Esim tossa omassa mopossa noi kaikki johdot/signaalit löyty tosta satulan alta eculle tulevista/lähtevistä johdoista. Ja veikkaisin että aivan sama setti löytyy kaikista ruiskumopoista.
Jos satut nyt keskiviikkona olemaan/käymään alastaron varikolla, niin voin näyttää ton nykysen setin tosta mun moposta.
Kas, oon missannu tälläsen ketjun. Millä sä jarrupainetta olet seurannut, vai onko se vain valokatkaisijasta revittyä dataa, ollaanko kahvalla?

Kiinnostais kyllä oikeinkin kovasti lähteä tutkimaan omaa ajoa. Vähän arka kolvaamaan mitään ainakaan Bemmin johtoisin, mutta kaasunasennontunnistinta lukuunottamatta mua kiinnostas nähdä:

- jousitus etu
- jousitus taka
- jarrupaine (vain eteen)

Äkkiä netistä googlattuna 2000PSI jarrupaineanturi ~200€ + Alustaan lineaariset potentiometrit 150mm iskulla yht 300€. RaceDACin kanssa 650€ kuolema?

Ootkos tulossa ens ti 26.7. Alastaroon, voitas jutella asiasta?
 
Voisin suositella käyttämään esim opto-erotinta mopon piuhojen ja RaceDAC:n välissä. Kolmannen osapuolen vehkeillä saa helposti sotkettua mopon oman sähkösysteemin. Omassa esimerkiksi Tacho-signaalin varastaminen sotki mittaristolle menevän tiedon. Sopivia pieniä pintaliitosoptoja saa esim farnellilta n. eurolla kappale.
 
Tein RaceDACille oman thriidin, laitetaas sen follarit sinne.
 
mie ooon niin kohtelias  
smile_org.gif
Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
Ja kappas scuuballa luetun ymmärtämisessä vaikeuksia  
tounge.gif
jos e aja suoria täysii ni tuskin niille varsinkaan muille aiheutuu siitä vaaratilanteita.
Vastaanotosta päätellen viesti meni perille.
wink.gif
 
mie ooon niin kohtelias  
smile_org.gif
Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
Ja kappas scuuballa luetun ymmärtämisessä vaikeuksia  
tounge.gif
jos e aja suoria täysii ni tuskin niille varsinkaan muille aiheutuu siitä vaaratilanteita.
No tuskin aiheutuu, jos jättää suoralla ne ihan huiput ottamatta. Liika hidastelu saattaa sekin kyllä yllättää takana tulevan. Se kuitenkin riittää hyvin, ettei ihan kaikkea purista suoralla koneesta.

Sillon niitä vaaratilanteita syntyy jos alkaa väistelemään, mutta siitä ei tässä tosiaan tainnut olla kyse.
smile_org.gif
joku esim. yritti antaa joskus tietä Alastaron ekassa vasurissa jäämällä avauksen jälkeen ulkoreunaan himmailemaan. Ihan kohtelias ajatus, mutta kun sitä kautta olin jo lähdössä ohi niin meni vähän turhan jännäks..
 
Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan, luin tossa että nopean/keskinopean raja on siinä 1.33,Ahvenistollahan ajaa nopeat ja keskinopeat samassa ryhmässä, niin mikä on keskinopean/hitaan raja ajat? ite ajelen Ahvenistolla tänä kesänä tollaisia 1,40-1,42 aikoja, pitääkö miten paljon vielä puristaa aikoja alle ton 1,40 että voi hyvällä omallatunnolla siirtyä keskinopeaan ryhmään ilman että muut kettuuntuu, en haluais olla keskiryhmän hitain. tällä hetkellä näyttää että olen hitaan ryhmän nopeimpia,kun ei juuri kukaan ohittele.
vaikka en mä valita, ihan hauskaa on ajella hitaassa ryhmässä.
tounge.gif
 
Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan, luin tossa että nopean/keskinopean raja on siinä 1.33,Ahvenistollahan ajaa nopeat ja keskinopeat samassa ryhmässä, niin mikä on keskinopean/hitaan raja ajat? ite ajelen Ahvenistolla tänä kesänä tollaisia 1,40-1,42 aikoja, pitääkö miten paljon vielä puristaa aikoja alle ton 1,40 että voi hyvällä omallatunnolla siirtyä keskinopeaan ryhmään ilman että muut kettuuntuu, en haluais olla keskiryhmän hitain. tällä hetkellä näyttää että olen hitaan ryhmän nopeimpia,kun ei juuri kukaan ohittele.
vaikka en mä valita, ihan hauskaa on ajella hitaassa ryhmässä.
tounge.gif
Sekaan vaan. Ajat ovat ihan haarukassa.

Tuolla ei kannata muutenkaan yrittää mitään huimia aikoja koska peltikaide on aina vieressä eikä se anna anteeksi mitään.
 
Back
Ylös