• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kevari radalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Veikkaisin että ensikertalaisen on paljon hauskempaa ajaa radalla sen jälkeen kun on saanut edes vähän opastusta siihen. Esim orgin ATII.

Kylläpä tulee kipakasti mielipidettä, että vain orgin ajokoulutuksessa oppii.
Itse on täysin päinvastaista mieltä. Kaikki radalla ajettu metri tuo tietämystä ajamisesta sekä pyörästä ja se on kaikki eteenpäin.

Se, että onko alussa ajoasento, katseenkäyttö, ajolinjat, mutkaan tulo, mutka-ajo, mutkasta ulostulo, suora-ajo, jarruttaminen ja kaasuttaminen + kaikki muu maan ja taivaan väliltä olevat asiat heti kerrasta oikeat ja oikeaan suuntaan menossa - en usko.

Mun mielestä on tärkeintä, että ajaa ja pitää hauskaa! Jos joskus laittaa kellon kiinni pyörään ja miettii, miten saisi ajoa nopeammaksi, pitää alkaa tekemään töitä ja katsoa mitkä osa-alueet ovat kunnossa ja mitkä ei.

Mutta mene ihmeessä ajamaan aina ja heti kun vaan mahdollista! Maalaisjärjellä ja sopivan turvallisella ajotavalla pääsee hienosti eteenpäin.
Ja jos varikolla näet yhdenkään toisen motoristin, niin varmasti auttaa jos jotain kysyt.

Vähän samoilla linjoilla olen itsekkin. Tässä nyt on kuitenkin tytön kanssa vielä aluksi se, että on opeteltava ylipäätään ajamaan moottoripyörällä. 15v ikäisellä kun ei pakostakaan ole metriäkään ajokokemusta minkäänlaisella mopoa kummemmalla. Luulen että ensimmäisillä ajokerroilla riittää kun harjoittelee pyörän käsittelyä vaikka vaan tyhjällä varikkoalueella. Opettelee ensin ajamaan hitaasti, pysähtymään ja lähtemään liikkeelle hallitusti. Sitten vasta kun tuntuu että pyörä pysyy näpeissä niin lähtee varovasti radalle.

Itsellä taas on toinen juttu. Voisi lähteä vaikka suoraan rata-ajo koulutukseen, mutta painotus on kuitenkin saada tytär radalle.

Tee hullunkierto pumpulle, painepuolelta linja takaisin öljysäiliöön (esim. läpivienti korkin läpi). Helppo muuttaa takaisin toimintaan. Syöttöyhde tukkoon ja tankkiin vaikka rissaöljyllä seos niin pääsee todelliseen tunnelmaan (öljyksi esim. Castrol A747).

Tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Minkälaista seossuhdetta? 2%?

Tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Minkälaista seossuhdetta? 2%?

Näitä on rapakon takana testattu 250:llä. Taitaa suositus olla 3%.

I have run Dyno tests on this subject. We used a Dynojet dynamometer, and used a fresh, broken in top-end for each test. We used specially calibrated jets to ensure the fuel flow was identical with each different ratio, and warmed the engine at 3000 rpm for 3 minutes before each run. Our tests were performed in the rpm range of 2500 to 9000 rpm, with the power peak of our test bike (a modifed '86 YZ 250, mine) occuring at 8750 rpm. We tested at 76 degrees F, at 65% relative humidity. We started at 10:1, and went to 100:1. Our results showed that a two-stroke engine makes its best power at 18:1. Any more oil than that, and the engine ran poorly, because we didn't have any jets rich enough to compensate for that much oil in the fuel, and the burn-characteristics of the fuel with that much oil tended to be poor. The power loss from 18:1 to 32:1 was approximately 2 percent. The loss from 18:1 to 50:1 was nearly 9 percent. On a modern 250, that can be as much as 4 horsepower. The loss from 18:1 to 100:1 was nearly 18 percent. The reason for the difference in output is simple. More oil provides a better seal between the ring and the cylinder wall.

Now, I realize that 18:1 is impractical unless you ride your engine all-out, keeping it pinned at all times. But running reasonable ratios no less than 32:1 will produce more power, and give your engine better protection, thus making it perform better for longer.

Rissabensalla on paha tapa karstottaa sekakäytössä, mutta kun ajoimme karttia käytimme jopa 4% seosta ilman ongelmia (eipä saatu mitään eroo kulkuun, eli oli varmempi seos). Kun kone on radalla hyvällä käyntialueella ison osan käyntiaikaa, ei karsta ole ongelma.

Jos käytätte rissaa, tyhjennä tankki aina illan päätteeksi kanisteriin. Rissa separoituu helposti, varsinkin jos lämpötila on alhainen.

Vähän samoilla linjoilla olen itsekkin. Tässä nyt on kuitenkin tytön kanssa vielä aluksi se, että on opeteltava ylipäätään ajamaan moottoripyörällä. 15v ikäisellä kun ei pakostakaan ole metriäkään ajokokemusta minkäänlaisella mopoa kummemmalla. Luulen että ensimmäisillä ajokerroilla riittää kun harjoittelee pyörän käsittelyä vaikka vaan tyhjällä varikkoalueella. Opettelee ensin ajamaan hitaasti, pysähtymään ja lähtemään liikkeelle hallitusti. Sitten vasta kun tuntuu että pyörä pysyy näpeissä niin lähtee varovasti radalle.
Ohjattuna se harjottelu on huomattavasti helpompaa ja hauskempaa.

Kyllä mua hirvittäis lähettää kokematon tyttö tai poika ominpäin radalle, kun hitaassa ryhmässä nopeemmat pyyhkii ohi. Siitä seuraa pelästyminen joka johtaa keskeytykseen tai pahimmassa tapauksessa yliyrittämiseen.
Ajotaito kakkonenhan ei maksa mitään ratamaksun lisäksi. Miksi ei opettelisi alkeita sitä kautta ja seuraavasta ratapäivästä saisi jo enemmän irti omatoimisella ajolla. Tänävuonna oli jo yksi harjoituskolmiolla varustettu piikki Ajotaito kakkosella. Ja se meni tosi hyvin.

Kyllä mua hirvittäis lähettää kokematon tyttö tai poika ominpäin radalle, kun hitaassa ryhmässä nopeemmat pyyhkii ohi. Siitä seuraa pelästyminen joka johtaa keskeytykseen tai pahimmassa tapauksessa yliyrittämiseen.
Ajotaito kakkonenhan ei maksa mitään ratamaksun lisäksi. Miksi ei opettelisi alkeita sitä kautta ja seuraavasta ratapäivästä saisi jo enemmän irti omatoimisella ajolla. Tänävuonna oli jo yksi harjoituskolmiolla varustettu piikki Ajotaito kakkosella. Ja se meni tosi hyvin.

Just siksi ajattelin että on varmaan viisaampaa harjoitella ensin itsekseen ennenkuin laittaa tyttöä ratapäivillä muitten sekaan. Kyllä vähän hirvittäis semmonen kun muut kuitenkin vetelee koko ajan ohi. :kääk: Esim. Botniaringille kun menee normaalina arki iltana ajamaan niin siellä ei montaa muuta ole samaan aikaan radalla. Saa rauhassa opetella omaan tahtiin.

Tuli vaan mieleen että pitäisikö orgin tarjota nuorille kuljettajille Ajotaito II-kurssia johonkin alennettuun hintaan?
Siis että ratamaksu olisi näille kuljettajille alempi, itse kurssihan ei nytkään maksa mitään.

Pari syytä miksi.
1) Piikkiset ovat valitettavasti melko yliedustettuina onnettomuustilastoissa.
2) Vanha koira ei opi uusia temppuja.
3) Olisi hyva että ne kaikkein tyhmimmät ideat karsittaisin pois ennen kuin niitä ehditään testaamaan.

Itse olen ajanut kevarikortin 16-vuotta sitten (jumaliste 2-pyöräisillä menty jo puolet eletystä elämästä) ja mikäli muistan mitään tuosa autokoulun tarjoamasta opetuksesta niin siellä ei käyty sanallakaan läpi esimerkiksi ajoasentoa. Johtui tietty varmaan siitä että opettaja oli +150 kg ja ei oikein taipunut pyörän päälle.

Just siksi ajattelin että on varmaan viisaampaa harjoitella ensin itsekseen ennenkuin laittaa tyttöä ratapäivillä muitten sekaan. Kyllä vähän hirvittäis semmonen kun muut kuitenkin vetelee koko ajan ohi. :kääk: Esim. Botniaringille kun menee normaalina arki iltana ajamaan niin siellä ei montaa muuta ole samaan aikaan radalla. Saa rauhassa opetella omaan tahtiin.
"Ilman minkäännäköistä rata-ajokokemusta ja ymmärtämystä olen jo etukäteen päättänyt, että menemme botnian vapaille, koska se on paras tapa, sanoivat muut mitä sanoivat."

"Ilman minkäännäköistä rata-ajokokemusta ja ymmärtämystä olen jo etukäteen päättänyt, että menemme botnian vapaille, koska se on paras tapa, sanoivat muut mitä sanoivat."

Meinaatko että on viisaampaa lähteä heti ratapäiville jos ei ole ajanut moottoripyörällä metriäkään?? :kääk:

Meinaatko että on viisaampaa lähteä heti ratapäiville jos ei ole ajanut moottoripyörällä metriäkään?? :kääk:

On, jos on menossa ohjattuun harjoitteluun. Ajotaito II-kurssilla vauhdit ovat sellaiset ettei jarruja tarvita mihinkään.

Tuli vaan mieleen että pitäisikö orgin tarjota nuorille kuljettajille Ajotaito II-kurssia johonkin alennettuun hintaan?
Siis että ratamaksu olisi näille kuljettajille alempi, itse kurssihan ei nytkään maksa mitään.

Tuo on kaunis ja osin kannatettava ajatus.
Olisi hienoa saada enemmän nuoria mukaan.

Mutta, miten tuosta aiheutuva taloudellinen menetys korvattaisiin yhdistyksellemme?
Pitäisikö se kompensoida nostamalla lippujen hintaa muille osallistujille?
Vai miten tuo pitäisi budjetoida? Hyviä ideoita?
Nykyinen budjettimme ratapäivien osalta on melko tarkkaan "+-0".

Sellaiselle ratapäivälle jossa on a) tarjolla riittävän hidas ryhmä JA b) laadukasta perusopastusta aloittelijalle: KYLLÄ!

Ok. Tätä ei voi itse harjoitella? :thumbup:

Tätä kutsutaan olkiukoksi.

Asiasta: Parkkipaikkareenailu, keilojen pujottelu ja sen sellainen on varmaan aluksi järkevää.

Jos radalle on hinku, niin mahdollisuuden järjestyessä on toi AT2 aika kova. Se yksi päivä vastaa aika montaa itekseen sekoiltua päivää.

Sellaiselle ratapäivälle jossa on a) tarjolla riittävän hidas ryhmä JA b) laadukasta perusopastusta aloittelijalle: KYLLÄ!

Jees, ymmärrän kyllä pointin sitten kun pyörä alkaa muuten pysymään hallinnassa. Tässä on nähkääs vielä yllättävän pitkä matka siihen että sillä päästään matkaan, kääntymään ja pysähtymään ylipäätään sammuttamatta tai kaatumatta sillä. Niin hidasta ryhmää tuskin löytyy niistä joilla kuitenkin on jo moottoripyöräkortti. :;):

Mutta, miten tuosta aiheutuva taloudellinen menetys korvattaisiin yhdistyksellemme?
Oliskohan moottoriliitolla mitään sopivaa kanavaa/ yhteistyökumppaneita jotka haluais panostaa tuollaiseen toimintaan?

Vakuutusyhtiöt? Smoto, moottoriliitto mitä näitä nyt on.
Kaikkea muutakin ennakoivaa toimintaa tuetaan niin miksi ei rahaa irtoaisi nuorten kuljettajien kouluttamiseen. Joku vakuutusyhtiö mainosti radiossa jokinaika sitten palontorjuntakurssia. Sillä rahalla mitä ne kaatoivat tuon homman markkinointiin olisi kustantanut jokaisen uuden kuljettajan lisäkoulutuksen.

Esim. jo yhden vakavan onnettomuuden säästyminen koulutuksen vuoksi säästäisi vakuutusyhtiön rahoja satojatuhansia euroja. En sano että tuo on helppo rasti toteuttaa mutta ei se varmaan mahdotonta ole.

Edit:
+ Jokainen kerran radalla ollut on melkoisen suurella todennäköisyydellä tulossa ajamaan uudelleen = tulevaisuuden maksava asiakas.

Tästä on ollut useempaan kertaan juttua männävuosilta. Vimosimpana oli kai ajatuksena järjestää apparalla pelkästään piikkikuskeille suunnattu koulutus, mutta tämä(kin) kaatu sen aktiivisen veturin puutteeseen. Alennettu hinta on helppo kompensoida joko yhteistyökumppanin tai radan paremman täyttöasteen kautta.

Suosittelen kyllä lämpimästi osalllistumista ohjatulle kurssille, esim meidän ATII: lle. On huomattavasti helpompaa opetella perusasiat alusta alkaen oikein sen sijaan, että opettelee ensin tekemään itse ja sitten uudestaan oikein.

Terveisin: Kouluttaja sairaspediltä.

Back