Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kylläpä tulee kipakasti mielipidettä, että vain orgin ajokoulutuksessa oppii.
Itse on täysin päinvastaista mieltä. Kaikki radalla ajettu metri tuo tietämystä ajamisesta sekä pyörästä ja se on kaikki eteenpäin.
Se, että onko alussa ajoasento, katseenkäyttö, ajolinjat, mutkaan tulo, mutka-ajo, mutkasta ulostulo, suora-ajo, jarruttaminen ja kaasuttaminen + kaikki muu maan ja taivaan väliltä olevat asiat heti kerrasta oikeat ja oikeaan suuntaan menossa - en usko.
Mun mielestä on tärkeintä, että ajaa ja pitää hauskaa! Jos joskus laittaa kellon kiinni pyörään ja miettii, miten saisi ajoa nopeammaksi, pitää alkaa tekemään töitä ja katsoa mitkä osa-alueet ovat kunnossa ja mitkä ei.
Mutta mene ihmeessä ajamaan aina ja heti kun vaan mahdollista! Maalaisjärjellä ja sopivan turvallisella ajotavalla pääsee hienosti eteenpäin.
Ja jos varikolla näet yhdenkään toisen motoristin, niin varmasti auttaa jos jotain kysyt.
Tee hullunkierto pumpulle, painepuolelta linja takaisin öljysäiliöön (esim. läpivienti korkin läpi). Helppo muuttaa takaisin toimintaan. Syöttöyhde tukkoon ja tankkiin vaikka rissaöljyllä seos niin pääsee todelliseen tunnelmaan (öljyksi esim. Castrol A747).
Tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Minkälaista seossuhdetta? 2%?
Ohjattuna se harjottelu on huomattavasti helpompaa ja hauskempaa.Vähän samoilla linjoilla olen itsekkin. Tässä nyt on kuitenkin tytön kanssa vielä aluksi se, että on opeteltava ylipäätään ajamaan moottoripyörällä. 15v ikäisellä kun ei pakostakaan ole metriäkään ajokokemusta minkäänlaisella mopoa kummemmalla. Luulen että ensimmäisillä ajokerroilla riittää kun harjoittelee pyörän käsittelyä vaikka vaan tyhjällä varikkoalueella. Opettelee ensin ajamaan hitaasti, pysähtymään ja lähtemään liikkeelle hallitusti. Sitten vasta kun tuntuu että pyörä pysyy näpeissä niin lähtee varovasti radalle.
Kyllä mua hirvittäis lähettää kokematon tyttö tai poika ominpäin radalle, kun hitaassa ryhmässä nopeemmat pyyhkii ohi. Siitä seuraa pelästyminen joka johtaa keskeytykseen tai pahimmassa tapauksessa yliyrittämiseen.
Ajotaito kakkonenhan ei maksa mitään ratamaksun lisäksi. Miksi ei opettelisi alkeita sitä kautta ja seuraavasta ratapäivästä saisi jo enemmän irti omatoimisella ajolla. Tänävuonna oli jo yksi harjoituskolmiolla varustettu piikki Ajotaito kakkosella. Ja se meni tosi hyvin.
Esim. Botniaringille kun menee normaalina arki iltana ajamaan niin siellä ei montaa muuta ole samaan aikaan radalla. Saa rauhassa opetella omaan tahtiin."Ilman minkäännäköistä rata-ajokokemusta ja ymmärtämystä olen jo etukäteen päättänyt, että menemme botnian vapaille, koska se on paras tapa, sanoivat muut mitä sanoivat."Just siksi ajattelin että on varmaan viisaampaa harjoitella ensin itsekseen ennenkuin laittaa tyttöä ratapäivillä muitten sekaan. Kyllä vähän hirvittäis semmonen kun muut kuitenkin vetelee koko ajan ohi.Esim. Botniaringille kun menee normaalina arki iltana ajamaan niin siellä ei montaa muuta ole samaan aikaan radalla. Saa rauhassa opetella omaan tahtiin.
"Ilman minkäännäköistä rata-ajokokemusta ja ymmärtämystä olen jo etukäteen päättänyt, että menemme botnian vapaille, koska se on paras tapa, sanoivat muut mitä sanoivat."

Meinaatko että on viisaampaa lähteä heti ratapäiville jos ei ole ajanut moottoripyörällä metriäkään??![]()
On, jos on menossa ohjattuun harjoitteluun. Ajotaito II-kurssilla vauhdit ovat sellaiset ettei jarruja tarvita mihinkään.
Tuli vaan mieleen että pitäisikö orgin tarjota nuorille kuljettajille Ajotaito II-kurssia johonkin alennettuun hintaan?
Siis että ratamaksu olisi näille kuljettajille alempi, itse kurssihan ei nytkään maksa mitään.
Sellaiselle ratapäivälle jossa on a) tarjolla riittävän hidas ryhmä JA b) laadukasta perusopastusta aloittelijalle: KYLLÄ!Meinaatko että on viisaampaa lähteä heti ratapäiville jos ei ole ajanut moottoripyörällä metriäkään??![]()
Ok. Tätä ei voi itse harjoitella?![]()
"Ilman minkäännäköistä rata-ajokokemusta ja ymmärtämystä olen jo etukäteen päättänyt, että menemme botnian vapaille, koska se on paras tapa, sanoivat muut mitä sanoivat."Ok. Tätä ei voi itse harjoitella?![]()
Sellaiselle ratapäivälle jossa on a) tarjolla riittävän hidas ryhmä JA b) laadukasta perusopastusta aloittelijalle: KYLLÄ!

Oliskohan moottoriliitolla mitään sopivaa kanavaa/ yhteistyökumppaneita jotka haluais panostaa tuollaiseen toimintaan?Tuo on kaunis ja osin kannatettava ajatus.
Olisi hienoa saada enemmän nuoria mukaan.
Mutta, miten tuosta aiheutuva taloudellinen menetys korvattaisiin yhdistyksellemme?
Pitäisikö se kompensoida nostamalla lippujen hintaa muille osallistujille?
Vai miten tuo pitäisi budjetoida? Hyviä ideoita?
Nykyinen budjettimme ratapäivien osalta on melko tarkkaan "+-0".
Tuo on kaunis ja osin kannatettava ajatus.
Mutta, miten tuosta aiheutuva taloudellinen menetys korvattaisiin yhdistyksellemme?
Tuo on kaunis ja osin kannatettava ajatus.