• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kevari radalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suosittelen kyllä lämpimästi osalllistumista ohjatulle kurssille, esim meidän ATII: lle. On huomattavasti helpompaa opetella perusasiat alusta alkaen oikein sen sijaan, että opettelee ensin tekemään itse ja sitten uudestaan oikein.

Terveisin: Kouluttaja sairaspediltä.

Tämä on kyllä tiedostettu asia. Kun saisi tuon kytkimen käytön nyt vaikka ensiksi jotenkin sujumaan niin sitten voisi ajatella kurssia. Noissa skoottereissa ja mikroautossa, millä tyttö on ajanut, ei ole sellaista kummajaista vielä ollut. :kääk: Tuntuu melko haastavalta opetella kun aloittaa se TÄYSIN nollasta.

Milloinkas noita kursseja on ja onko esim. Botniaringillä tänä kesänä? Kyllä sitä voisi itsekkin siihen sitten osallistua samalla.
 
Hyvät herrat:D

Taas tänä iltana ja myös tässä teltassa.....

OLKIUKON PALUU ! :respect:

Nyt ihan pikkasen jäitä hattuun vaikka asia on kuinka hyvä, kannatettava ja kaunis.

Täällähän lähdetään nyt aika yksioikoisesti ja laittamattomasti siihen, että
kukaan koskaan missään ole ikinä oppinut mitenkään kohtuudella ajamaan ja hallitsemaan
moottoroitua kaksipyöräistä.... eikä näin tule ikinä koskaan missään tapahtumaankaan
ilman aloittamista suoraan ohjatusta "rata-ajosta ja koulutuksesta".

Puhumattakaan, että tuolla liikenteessä pärjäisi ihan hyvinkin kun vaan
pitää pään pois repusta ja suhteellisuudentajun jotenkin oikeassa mittakaavassa.

Ehkä tarkoitus ei ole ihan noin "jyrkkä", mutta mihinkään muuhun päätelmään
ei monista postauksista voi olla päätymättä.

ÄLKÄÄ NYT JÄTKÄT IHAN OIKEESTI VIITIKÖ :p.

jOKU TOLKKU SENTÄÄN OLISI PIDETTÄVÄ SINÄLLÄÄN ERITTÄIN HYVÄSSÄ,
ARVOKKAASSA JA ARVOSTETTAVASSA ASIASSA JA TOIMINNASSA.

.....Ihan nyt vilpittömästi, rakkaudella ja eräänlaisella...... muodissa olevalla veljeydelläkin :respect:
 
Näitä on rapakon takana testattu 250:llä. Taitaa suositus olla 3%.

I have run Dyno tests on this subject. We used a Dynojet dynamometer, and used a fresh, broken in top-end for each test. We used specially calibrated jets to ensure the fuel flow was identical with each different ratio, and warmed the engine at 3000 rpm for 3 minutes before each run. Our tests were performed in the rpm range of 2500 to 9000 rpm, with the power peak of our test bike (a modifed '86 YZ 250, mine) occuring at 8750 rpm. We tested at 76 degrees F, at 65% relative humidity. We started at 10:1, and went to 100:1. Our results showed that a two-stroke engine makes its best power at 18:1. Any more oil than that, and the engine ran poorly, because we didn't have any jets rich enough to compensate for that much oil in the fuel, and the burn-characteristics of the fuel with that much oil tended to be poor. The power loss from 18:1 to 32:1 was approximately 2 percent. The loss from 18:1 to 50:1 was nearly 9 percent. On a modern 250, that can be as much as 4 horsepower. The loss from 18:1 to 100:1 was nearly 18 percent. The reason for the difference in output is simple. More oil provides a better seal between the ring and the cylinder wall.

Now, I realize that 18:1 is impractical unless you ride your engine all-out, keeping it pinned at all times. But running reasonable ratios no less than 32:1 will produce more power, and give your engine better protection, thus making it perform better for longer.

Rissabensalla on paha tapa karstottaa sekakäytössä, mutta kun ajoimme karttia käytimme jopa 4% seosta ilman ongelmia (eipä saatu mitään eroo kulkuun, eli oli varmempi seos). Kun kone on radalla hyvällä käyntialueella ison osan käyntiaikaa, ei karsta ole ongelma.

Jos käytätte rissaa, tyhjennä tankki aina illan päätteeksi kanisteriin. Rissa separoituu helposti, varsinkin jos lämpötila on alhainen.

Kyllä tuon kaiken voi allekirjoittaa ja varsinkin "irroitettuna asiayhteydestään"......
joka taitaa tässä olla täysin noviisi tyttö, jolla on hiki otsalla jo pyörän saamisessa liikkeelle ja
pysähdyksiin kippaamatta
. :;):.

Voi sitä savun ja karstan määrää kun mennään noissa todellisissa puitteissa
"sinkki tiukalla kisakyytisäädöillä" :grin:.
 
Hyvät herrat:D

Taas tänä iltana ja myös tässä teltassa.....

OLKIUKON PALUU ! :respect:

Nyt ihan pikkasen jäitä hattuun vaikka asia on kuinka hyvä, kannatettava ja kaunis.

Täällähän lähdetään nyt aika yksioikoisesti ja laittamattomasti siihen, että
kukaan koskaan missään ole ikinä oppinut mitenkään kohtuudella ajamaan ja hallitsemaan
moottoroitua kaksipyöräistä.... eikä näin tule ikinä koskaan missään tapahtumaankaan
ilman aloittamista suoraan ohjatusta "rata-ajosta ja koulutuksesta".

Puhumattakaan, että tuolla liikenteessä pärjäisi ihan hyvinkin kun vaan
pitää pään pois repusta ja suhteellisuudentajun jotenkin oikeassa mittakaavassa.

Ehkä tarkoitus ei ole ihan noin "jyrkkä", mutta mihinkään muuhun päätelmään
ei monista postauksista voi olla päätymättä.

ÄLKÄÄ NYT JÄTKÄT IHAN OIKEESTI VIITIKÖ :p.

jOKU TOLKKU SENTÄÄN OLISI PIDETTÄVÄ SINÄLLÄÄN ERITTÄIN HYVÄSSÄ,
ARVOKKAASSA JA ARVOSTETTAVASSA ASIASSA JA TOIMINNASSA.

.....Ihan nyt vilpittömästi, rakkaudella ja eräänlaisella...... muodissa olevalla veljeydelläkin :respect:

...noniin. Sitä minäkin vähän meinasin, että ihanko noin vaan radalle muitten sekaan ilman minkäänlaista pyörän hallitsemiseen tarvittavaa taitoa? :kääk: Kyllä se taitaa olla niin että me harjoitellaan ihan aluksi vaan siellä varikkoalueella rauhassa ja sitten kun siltä tuntuu niin voi käydä ajamassa pari kierrosta radalla VAROVASTI. Kyllä minun mielestä pyörä pitää ensin edes jotenkin ottaa haltuun ennenkuin mennään ratakettujen järjestämälle kurssille.

...vai löytyykö sieltä joku joka seisoo ja juoksee pyörän vieressä koko päivän ja antaa ohjeitä miten käytät kytkintä ja lähdet liikkeelle, käännyt hitaassa vauhdissa ja yrität pysäyttää rysäyttämättä kyljelleen tai sammuttamatta pyörää kun et muista painaa kytkintä. Veikkaan että ei löydy. Kyllä se olen minä joka opettaa nämä ensi alkeet. :right:
 
Käytönnössä ajotaitoII kurssin lähtötasovaatimus on se, että on onnistuneesti saapunut moottoripyörällä paikalle. Eli kun ajokortin minimitaitovaatimukset on hanskassa, on osaaminen riittävää kurssille.

Ja mikään ratakettujen kurssi tuo ATII ei ole vaan Liikenneturvan mp-eak - kouluttajien vetämä pyörän peruskäsittelytaitoihin keskittyvä kurssi, jonka teemana on mutkien ajaminen.
 
Täällä olisi Aprilia RS125 -02 hommattuna kevyttä ratailua silmällä pitäen. Olen tässä talven aikana muutellut pyörän täystehoiseksi, eli laittanut RAVE:n, Arrowsin putken ja muut hommelit. Etuseen hommasin Misukan Power 1 renkaan. Takana on vielä ihan hyvä joku Dunloppi. Käytetään se nyt ekana loppuun.

Ajatuksena olisi käydä kesän aikana tyttären (15v) kanssa hieman kokeilemassa miltä Botniaring tuntuu. Itsekään en ole rata-ajoa pyörällä harrastanut, joten vähän on uusi maailma. Saa heittää ajatuksia tai vinkkejä mitä tulee mieleen. :thumbup:

Avatessasi tätä keskustelua annoit ymmärtää että kyse on rataharrastuksen aloittamisesta piikillä jota oli jo hieman "tuunattukin" tätä tarkoitusta varten.

Tässä nyt on kuitenkin tytön kanssa vielä aluksi se, että on opeteltava ylipäätään ajamaan moottoripyörällä. 15v ikäisellä kun ei pakostakaan ole metriäkään ajokokemusta minkäänlaisella mopoa kummemmalla. Luulen että ensimmäisillä ajokerroilla riittää kun harjoittelee pyörän käsittelyä vaikka vaan tyhjällä varikkoalueella. Opettelee ensin ajamaan hitaasti, pysähtymään ja lähtemään liikkeelle hallitusti. Sitten vasta kun tuntuu että pyörä pysyy näpeissä niin lähtee varovasti radalle.

Nyt kerrot että kyseessä on alaikäinen lapsi joka ei ole metriäkään ajanut moottoripyörällä.

Tässä on nähkääs vielä yllättävän pitkä matka siihen että sillä päästään matkaan, kääntymään ja pysähtymään ylipäätään sammuttamatta tai kaatumatta sillä. Niin hidasta ryhmää tuskin löytyy niistä joilla kuitenkin on jo moottoripyöräkortti. :;):

Nyt kun ymmärrän asian paremmin niin olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Pahoittelen väärinymmärrystäni ja aiempaa kehoitustani osallistua heti ajokoulutuksiimme.
Ajotaitokoulutuksissamme ei tosiaan opeteta liikkeellelähtöä eikä kouluttajamme juokse vierelllä opastamassa.
Lienee tosiaan paras että sinä opetat tyttärellesi nämä perusasiat ja sen jälkeen tulette ajokoulutustapahtumiimme.
 
Täällä olisi Aprilia RS125 -02 hommattuna kevyttä ratailua silmällä pitäen. Olen tässä talven aikana muutellut pyörän täystehoiseksi, eli laittanut RAVE:n, Arrowsin putken ja muut hommelit. Etuseen hommasin Misukan Power 1 renkaan. Takana on vielä ihan hyvä joku Dunloppi. Käytetään se nyt ekana loppuun.

Ajatuksena olisi käydä kesän aikana tyttären (15v) kanssa hieman kokeilemassa miltä Botniaring tuntuu. Itsekään en ole rata-ajoa pyörällä harrastanut, joten vähän on uusi maailma. Saa heittää ajatuksia tai vinkkejä mitä tulee mieleen. :thumbup:

Aprilia on noilla osilla jo yli täystehoinen, ADAC-luokan Aprilioissa on 35hv, Rave, Arrow ja kaasutin 28mm. Kierrosajat samaa luokkaa kuin KTM RC 390 Cup-peleillä. Laita taaksekin kunnollinen rengas, ei mitään "joku Dunloppi".
 
Hyvät herrat:D

Taas tänä iltana ja myös tässä teltassa.....

OLKIUKON PALUU ! :respect:

Nyt ihan pikkasen jäitä hattuun vaikka asia on kuinka hyvä, kannatettava ja kaunis.

Täällähän lähdetään nyt aika yksioikoisesti ja laittamattomasti siihen, että
kukaan koskaan missään ole ikinä oppinut mitenkään kohtuudella ajamaan ja hallitsemaan
moottoroitua kaksipyöräistä.... eikä näin tule ikinä koskaan missään tapahtumaankaan
ilman aloittamista suoraan ohjatusta "rata-ajosta ja koulutuksesta".

Puhumattakaan, että tuolla liikenteessä pärjäisi ihan hyvinkin kun vaan
pitää pään pois repusta ja suhteellisuudentajun jotenkin oikeassa mittakaavassa.

Ehkä tarkoitus ei ole ihan noin "jyrkkä", mutta mihinkään muuhun päätelmään
ei monista postauksista voi olla päätymättä.

ÄLKÄÄ NYT JÄTKÄT IHAN OIKEESTI VIITIKÖ :p.

jOKU TOLKKU SENTÄÄN OLISI PIDETTÄVÄ SINÄLLÄÄN ERITTÄIN HYVÄSSÄ,
ARVOKKAASSA JA ARVOSTETTAVASSA ASIASSA JA TOIMINNASSA.

.....Ihan nyt vilpittömästi, rakkaudella ja eräänlaisella...... muodissa olevalla veljeydelläkin :respect:

En ole varmaan koskaan ollut Bonen kanssa juurikaan samaa mieltä, nyt olen!
 
Ajotaitokoulutuksissamme ei tosiaan opeteta liikkeellelähtöä eikä kouluttajamme juokse vierelllä opastamassa.

Tuohan riippuu mistä kurssista puhutaan. Ajotaito 1:ssä katsotaan ihan perusasioitakin syystä että niissä on ihmisillä keskimäärin korjattavaa ajokokemuksesta riippumatta. Täysvihreä pilotti on tässä(kin) jopa helpompi oppilas kuin tapoihinsa luutunut konkari, enkä siksi epäröisi ottaa mukaan kurssille.
 
Käytönnössä ajotaitoII kurssin lähtötasovaatimus on se, että on onnistuneesti saapunut moottoripyörällä paikalle. Eli kun ajokortin minimitaitovaatimukset on hanskassa, on osaaminen riittävää kurssille.

Ja mikään ratakettujen kurssi tuo ATII ei ole vaan Liikenneturvan mp-eak - kouluttajien vetämä pyörän peruskäsittelytaitoihin keskittyvä kurssi, jonka teemana on mutkien ajaminen.

Vitsit, tätä olen odottanutkin. Tässä oli se juttu kurssista että voisin vihdoin saada vaimonkin innostumaan tästä koulutuksesta. Olen yrittänyt houkutella ja perustella, mutta ajatus on aina ollut että tarkoitus on ajaa lujaa radalla ja ohjausta saavat ne, jotka jo osaavat. Vastaavasti taas rookiet jää oman onnensa nojaan.

Nyt vaimo jo innostui, mutta saas nähdä miten aika riittää, asunnon osto, remppaa jne. Toivotaan että edes loppukesästä olis aikaa. Kesälomakin on vasta syyskuussa.

Taitaa muutenkin jäädä tälle kesälle kilsat vähiin, mutta nyt on sentään vaimollekin idea selvillä että tässä vois oikeasti olla kurssi, joka tarjoaa eväitä maantielle jokapäiväiseen ajoon. :thumbup:
 
Taitaa muutenkin jäädä tälle kesälle kilsat vähiin, mutta nyt on sentään vaimollekin idea selvillä että tässä vois oikeasti olla kurssi, joka tarjoaa eväitä maantielle jokapäiväiseen ajoon. :thumbup:

Juurikin tuohon hommaan tämä kurssi on räätälöity ja se alkaa olla aika hyvä kun sitä on kehitetty vuosikymmenen verran. Teretulemast tutustumaan, yksi päivä harrastuksen parissa rentoutumista auttaa jaksamaan arjen muussakin kiireessä paremmin.
 
Avatessasi tätä keskustelua annoit ymmärtää että kyse on rataharrastuksen aloittamisesta piikillä jota oli jo hieman "tuunattukin" tätä tarkoitusta varten.



Nyt kerrot että kyseessä on alaikäinen lapsi joka ei ole metriäkään ajanut moottoripyörällä.



Nyt kun ymmärrän asian paremmin niin olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Pahoittelen väärinymmärrystäni ja aiempaa kehoitustani osallistua heti ajokoulutuksiimme.
Ajotaitokoulutuksissamme ei tosiaan opeteta liikkeellelähtöä eikä kouluttajamme juokse vierelllä opastamassa.
Lienee tosiaan paras että sinä opetat tyttärellesi nämä perusasiat ja sen jälkeen tulette ajokoulutustapahtumiimme.

Juurikin näin. Tarkoituksena on rataharrasuksen aloittaminen, kyllä.
Pyörää on tätä varten pyörää on hieman tuunailtu, kyllä. Aihio oli sellainen että jotain sille oli joka tapauksessa tehtävä.
Tyttö on 15v, mainitsin sen kyllä ensimmäisessä postauksessa. Tietenkään hänellä ei ole kokemusta moottoripyöristä, koska mistä hän olisi sellaista saanut kun nyt vasta ollaan menossa radalle ja ikää on tosiaan 15. Tuon ikäinen ei saa vielä tiellä ajaa. :thumbup:
 
Aprilia on noilla osilla jo yli täystehoinen, ADAC-luokan Aprilioissa on 35hv, Rave, Arrow ja kaasutin 28mm. Kierrosajat samaa luokkaa kuin KTM RC 390 Cup-peleillä. Laita taaksekin kunnollinen rengas, ei mitään "joku Dunloppi".

Mitä nyt itse olen tuossa vähän kokeillut niin ihan hyvin kiekuu tuo Aprilia noilla setupeilla.

Kyllä, täytyy sitten laittaa parempi rengas myös taakse kun nyt nähdään ensiksi se ensimmäinen ratakierros. Vielä ei tiedä yhtään tuleeko tästä mitään. :orgmp2:
 
Mitä nyt itse olen tuossa vähän kokeillut niin ihan hyvin kiekuu tuo Aprilia noilla setupeilla.

Kyllä, täytyy sitten laittaa parempi rengas myös taakse kun nyt nähdään ensiksi se ensimmäinen ratakierros. Vielä ei tiedä yhtään tuleeko tästä mitään. :orgmp2:

Päättyy melko helposti nahkapuvun hiomiseen asfalttia vasten ne ensimmäiset ratakierrokset, jos edessä on edes ok rengas ja takana isoisän vanha dunloppi..:right:
 
Päättyy melko helposti nahkapuvun hiomiseen asfalttia vasten ne ensimmäiset ratakierrokset, jos edessä on edes ok rengas ja takana isoisän vanha dunloppi..:right:

Jees, näin varmasti onkin, sitten kun vauhdit kasvaa. Täytyy sitten tarkistaa tuota rengastusta muutenkin. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle. Vielä ei vauhdit päätä huimaa kun on opittava ensin sitä pyörän käsittelyä.
 
Jees, näin varmasti onkin, sitten kun vauhdit kasvaa. Täytyy sitten tarkistaa tuota rengastusta muutenkin. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle. Vielä ei vauhdit päätä huimaa kun on opittava ensin sitä pyörän käsittelyä.

Ihmettelen miks kyselet täällä vinkkejä jos oot jo päättänyt mitä teet? :blink:
 
Tästä on ollut useempaan kertaan juttua männävuosilta. Vimosimpana oli kai ajatuksena järjestää apparalla pelkästään piikkikuskeille suunnattu koulutus, mutta tämä(kin) kaatu sen aktiivisen veturin puutteeseen.

Ahveniston radalla on järjestetty Max22 -nimellä nuorille kuljettajille suunnattuja kursseja. Olisikohan ollut MP69:n organisoimana.
 
Ihmettelen miks kyselet täällä vinkkejä jos oot jo päättänyt mitä teet? :blink:

No pitäiskö tohon nyt sitten heti laittaa sliksit alle, hä? Eikö katurenkailla voi mennä koittamaankaan?

Jos vinkit on tätä tasoa niin parempi taitaa olla ettei kysele, vaan menee vaan niinkuin parhaaksi näkee. Saa vaan vittuilut jos ei tee just niinkuin joku vinkkaa.

Nyt oltais laittamassa täysin noviisi tyttö heti ratakouluun, opettamatta hänelle ensin edes pyörän peruskäsittelyä. Sliksit alle ja risiinisotkut tankkiin. Tällä lähtee niinkö? Voin kertoa ettei muuten varmaan lähe!
 
Nyt oltais laittamassa täysin noviisi tyttö heti ratakouluun, opettamatta hänelle ensin edes pyörän peruskäsittelyä. Sliksit alle ja risiinisotkut tankkiin. Tällä lähtee niinkö? Voin kertoa ettei muuten varmaan lähe!

Eihän kukaan ole niin sanonut?
 
Back
Ylös