• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kevyet kengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wanna-be
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wanna-be

New member
En mopoile ilman täyttä asiallista varustusta. Tänään avasin ajokauden ja taas piti alkaa napoa varustusta ylle. Nahkabyysät jalkaan ,Org-rotsi jatkoksi, hanskat kyseeseen ja kypärä saapuville,helppoa.
Sitten istumaan ja saappaiden pujotus.Vetoketju,suojatarra ja varsinainen tarra ja kurottelua ja lahkeiden asettelua yms.Tai siis ei - vaan lenkkarit jalkaan ja äkkiä tielle.
Suositelkaapa siis nopeasti jalkaan vedettäviä asiallisia ajokenkiä. Nykyiset StylMartin sokkeloni eivät semmoiset ole.

Saahan nykyisin melkein miltä valmistajalta tahansa ajo-lenkkareita/nilkkureita. Itellä on Dainesen nahkaiset "lenkkarit", varret juuri nilkkaluun yli ja mukavat ovat olleet. Eivät pidä vettä, eivätkä varmalla suojaa saappaiden tavoin, mutta ovat varsin mukavat jos pörrää kaupungilla.

Hassua sinällään, että ainoat pyöräilyyn liittyneet vammat mulla on tullut nimenomaan nilkkaan kun rypästiin muuten täysissä kamoissa mutta ihan perinteiset lenkkarit jalassa ja kipeää teki.

Edit: Lähin nykyinen malli taitaa olla "PodRacer" *sic*

juurikin kaatuessa niihin nilkkoihin sattuu yleensä.eli aina vaan kunnon monot jalkaan.itse käytän joko alpinestarsin gore tossuja taikka sidin vertigo corsaa...
ikinä en mitään varretonta!
ei se kengän laitto niin kauaa kyllä vie.

Mulla vaan tuntuu siltä,että juuri kenkien kanssa ajoonlähtö viivästyy.
Ilmeisesti sitten nykyään on lenkkarimalleja tarjolla. Suojaavuus on minulle tärkeää, säänkestävyydestä viis.En aja huonolla ilmalla.

Itsekin etsin hieman kevyemmän mallisia kenkiä. Alpinestarsin goretex-kengät löytyvät kunnon varrella, mutta esimerkiksi kaupunkiajeluun ja varsinkin kun jalkautuu, niin olisi mukava kävellä ja oleskella kevyemmillä kengillä. Nuo edellä mainitut Oxtarit ovat sen tyyppisiä mitä etsin, onko muita vaihtoehtoja?

Mulla vaan tuntuu siltä,että juuri kenkien kanssa ajoonlähtö viivästyy.
Ilmeisesti sitten nykyään on lenkkarimalleja tarjolla. Suojaavuus on minulle tärkeää, säänkestävyydestä viis.En aja huonolla ilmalla.
Mulla kyllä kenkien laitto menee murto-osassa siitä ajasta mitä nahkabyysien laitto kestää.
Jätän kengät aina vetoketjut ja tarrat auki, eli ei tartte kun vetäistä jalkaan, vetoketju kiinni ja tarra siihen päälle. Nahkahousujen lahjehan jää sinne varren sisään...
Edit: korj. n.7 kirjoitusvirhettä...

onkos noista lenkkarimalleista sitten sen enempää iloa kuin normaaleista lenkkareista? kai suurinta vahinkoo tekee se nilkan vääntyminen eli pitäs varmaan olla varrelliset.

Louisilta 14,95 € (ei mitkään nopeat jalkaan laitettavat)
202680_330_FR_05.JPG

Sorry! Oxtar Freespirit on omien kenkieni malli, eikä Endorphin. Endorphin on enemmän vapaa-aikaan, kun taas tuo Freespirit on enemmän ajokenkä.

Kenkien hinta 90€, hyvin suojaa nilkkaa ja istuu jalkaan hyvin.
Ostin kengät vasta nyt keväällä, joten pidempää kokemusta ei vielä ole. Ainakin vaikuttaa etteivät ole "liian kuumat" eivätkä hiosta jalkaa kuten varsinaiset ajokengät, mutta kenkien rakenteen ollessa suojaava ja jämäkkä hengittävyys ei tietenkään ole peruslenkkarien tasolla.

Duell myy Oxtaria, jälleenmyyjiä ympäri Suomea. Lähimmän jälleenmyyjän näet Duellin luettelosta tai soittamalla 06-3227500.

P.S. Oxtarista meni mumeroa pienempi koko, kuin Sidistä. Myyjän mukaan Oxtarista yleisestikin menee numeroa pienempi.

Daytona
Noi Daytonat on ihan mukavat, suojaakin löytyy sekä vesi pysyy ulkona, kevyet ja helpot pukea. Louisiltakin löytyy.

Itse ostin juuri tälle kaudelle Diadoran Peak:it. On nopea laittaa jalkaan pikanauhakiinnityshässäkän ansiosta, tarrat vaan päälle. Ovat asiallisen tuntuiset ja kevyet. Vedenpitävyys ajossa on vielä testaamatta. EMC:stä svh 130 €.

Kenkien hinta 90€, hyvin suojaa nilkkaa ja istuu jalkaan hyvin.
Ostin kengät vasta nyt keväällä, joten pidempää kokemusta ei vielä ole. Ainakin vaikuttaa etteivät ole "liian kuumat" eivätkä hiosta jalkaa kuten varsinaiset ajokengät, mutta kenkien rakenteen ollessa suojaava ja jämäkkä hengittävyys ei tietenkään ole peruslenkkarien tasolla.

Duell myy Oxtaria, jälleenmyyjiä ympäri Suomea. Lähimmän jälleenmyyjän näet Duellin luettelosta tai soittamalla 06-3227500.

P.S. Oxtarista meni mumeroa pienempi koko, kuin Sidistä. Myyjän mukaan Oxtarista yleisestikin menee numeroa pienempi.
Saiskohan noita freespirittejä tilattua mistään?
Paikallisessa mopoliikkeessä oli muutama jäljellä mut ei löytyn sopivia.
44 kokoa sovitin mikä on normaalisti mulle sopiva mutta oli tosiaan vähän liian isot..

Todellisille Kawamiehille ja wanna be Artsi Nyqvisteille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puukengät! Löytyy myös myös reijitettyjä helleversioita. Reilumpikaan kaatosade ei haittaa koska ne jäävät kellumaan. Varo kuitenkin halpoja kopioita, yksi kiinalainen nimittäin hukkui juhannuksena.

Jaa... otetaas lisää vappujuomaa..
033102beer_1_prv.gif

Saiskohan noita freespirittejä tilattua mistään?
Paikallisessa mopoliikkeessä oli muutama jäljellä mut ei löytyn sopivia.
44 kokoa sovitin mikä on normaalisti mulle sopiva mutta oli tosiaan vähän liian isot..
Saahan niitä varmaan ainakin suoraan Duellilta, ihmetyttää kyllä jos paikallinen mopoliike ei niitä tilaa?!

Back