• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vai kikkoja haetaan. Ei siinä mitään, kikkailu on hieno harrastus.

Eräs kikka tulla huomatuksi on ajaa kyyrysssä. Autoilijat paitsi huomaavat, myös monesti jopa soittavat hätäkeskukseen, että täältä meni moottoripyörä.

Vinkit lukee jokainen ja omaksuu jokainen tavallaan, tuo ohitukseen lähdettäessä pienempää sisään on mielestäni aika oleellinen juttu.
Kun Honullakin ajelee leppoisaa tourinkia 6-vaihteella alaväännöllä ja tulee tarve lähteä ohituksiin, niin pudotus viitoselle, jopa neloselle on erittäin hyvä asia. Näet kierrokset koneessa nousevat silloin väh. 5000 - 6000 RPM ja voimaa = suorituskykyä = aktiivista turvallisuutta on käytössä. Jos silmänräpäyksessä tuleekin tilanne, että parasta lähteä ja liukkaasti - alta pois.

...mun mielestä toi riippuu moposta....

Itse olen myös noita pitkiä vastaan, jos mopossa on normiteholla toimivat tuikut niin kyllä se autoilija näkee jos on nähdäkseen. Ja harvemmin suoraan kohti tuleva auto ajaa väärällä kaistalla muutenkaan, noin niinkun päin. Ohitettaessa (siis kun auto ohittaa toista) se mopo jää helposti jonkun palkin taakse piiloon kun eivät autoilijat näe mun pakettiautoakaan, se peileihin vilkuilu tuntuu muutenkin olevan monesta autoilijasta turhaa touhua.

Ja mitä näkyvyyteen tulee niin valkoinen väritys huomataan, mun edellinen ajomopo oikein loisti tuolla liikenteessä. Tilaa tuli ja autoilijat sekä mopoilijat väisti:

181437_190997444386577_964426086_n.jpg

...mun mielestä toi riippuu moposta....
Ja mitä näkyvyyteen tulee niin valkoinen väritys huomataan, mun edellinen ajomopo oikein loisti tuolla liikenteessä. Tilaa tuli ja autoilijat sekä mopoilijat väisti:

Toki riippuu moposta...ajattelin, että kun haluaa ohitella halutessaan paikassa kuin paikassa. Customeilla jne, syytä valita paikka niin, että ohi pääsee - vaikkei muu kiihdykään, kuin pulssi rinnassa.

No ihan varmaan tuolla värityksellä ja kypäräcostyymilla tilaa tulee.:thumbup:
Tuohon kun vielä heittää tummasinisävyisen ajopuvun - niin varmaan omalla tavallaan on ollut hupaisaa.

Hyviä neuvoja paljon.En jaksanut kaikkia nyt kerralla lukea.Minulla sellanen mielessä kun itse vaihdoin pyörätyyppiä nyt muutama päivä sitten customista vähän kyykympään niin luokittelen itseni taas uusmotoristiksi.On meinaan mielestäni aika eri ajella letkeesti jalat edellä kuin pää edellä.Vaikkei tuo mun uusi pyörä mikään tehopeli olekkaan niin lähtee kuitenkin kuin telkkä pesästä customiin verrattuna.Tämän erityyppiseen pyörään siirtymisen vuoksi en uskaltanut ensimmäisenä siirtyä mihinkään älyttömän tehokkaaseen (zx 12 r kävin kokeilemassa) vaan tuallainen alta sadan hepan 750 kuutioinen.Nyt sit opettelen sillä ajamaan:)

Nyt seuraa viikon noobikyssäri. Eli, mikä on paras tapa saada mopo seisomaan keskituelle? Nyitäänkö istualtaan, vai sivusta? Ensimmäisellä tavalla ei onnistut ja toisella tapaa meinasin kaataa pyörän pariinkiin otteeseeen, joten aattelin kysyä, olisko tässä joku jippo?

Nyt seuraa viikon noobikyssäri. Eli, mikä on paras tapa saada mopo seisomaan keskituelle? Nyitäänkö istualtaan, vai sivusta? Ensimmäisellä tavalla ei onnistut ja toisella tapaa meinasin kaataa pyörän pariinkiin otteeseeen, joten aattelin kysyä, olisko tässä joku jippo?

Pyörä pystyyn, jalalla painat sen keskituen alas niin, että molemmat tassut ottaa maahan. Tukeva ote ohjaustangosta ja kyytiläisen takakahvasta tms. paikasta. Sitten koko painolla keskituen päälle samaan aikaan tangosta ja kahvasta nostaen. Raskaskin pyörä tulee jalalle aika kivuttomasti pienemmältäkin mieheltä kun on tekniikka kunnossa.

Just tuolleen, varsinkin jos Bemua nostat niin se tulee käytännössä melkeinpä itsekseen silloin ylös ilman suurta käsillä nostamistakaan, on se niin hyvin tasapainotettu.
Tuo minun Vara onkin sitten jo hieman raskaampi kikotettava.

Viimeksi muokattu:
No kappas! Katoin videon ja kävin kokeilemassa niin sehän vaan meni just noin helposti :blink:

Yksi kikka on ajaa kakkosnelosen päälle jolloin takarengas nousee sen 5 cm korkeammalle.

Oma mopo on suhteellisen korkealle nostettava jos haluaa keskituelle nostaa. Tuo ylimääräinen nostokahva on rakennettava talven aikana :)

Yksi kikka on ajaa kakkosnelosen päälle jolloin takarengas nousee sen 5 cm korkeammalle.

Tuo on muuten todella kätevä konsti myös silloin mikäli takahaarukasta nostava huoltopukki on turhan korkea ja lankarullat kohtuuttoman edessä, jolloin vipuvarsi jää lyhyeksi. (esim Kawa Z1000SX)

Pohjoisessa toimii ainakin, tiedä sitten miten etelässä, mutta:

- nyt kun ns "ajokausi" alkaa, missä vain poikkeat: huoltamoilla, kahviloissa, yms. turistirysissä ja kun kuulet että olet kevään ensimmäinen mp-ohjastaja, niin kysy siihen sitten tyhmän rohkeana, mutta vakavana:

" no mitä mie sitten voitin"?

Yleensä tulee ilmaiset kahvit, kaakaot, salaatit, tms. jokin "muu" motoristialennus....:thumbup:

Pohjoisessa toimii ainakin, tiedä sitten miten etelässä, mutta:

- nyt kun ns "ajokausi" alkaa, missä vain poikkeat: huoltamoilla, kahviloissa, yms. turistirysissä ja kun kuulet että olet kevään ensimmäinen mp-ohjastaja, niin kysy siihen sitten tyhmän rohkeana, mutta vakavana:

" no mitä mie sitten voitin"?

Yleensä tulee ilmaiset kahvit, kaakaot, salaatit, tms. jokin "muu" motoristialennus....:thumbup:

Tosi hassu:)-

Kahlasin tämän listan läpi ja tuli vähän sellainen olo et motoristi joutuu tuolla liikenteessä suoraan verenhimoisten terroristien sekaan:no: No vinkit on olleet todella hyviä näin aloittelijalle ja harjoittelu tapahtuu öisin parkkipaikalla ja lähtö/jarrutus öisillä kaduilla silloin on liikenne harvaa sit tietenkin noita mutkateitä rauhallisella vauhdilla ja usko on vankka et pärjää kun ei hötkyile eli tiedostaa ettei taidot ole huippuluokkaa.Mielestäni vahingot sattuu juuri silloin kun uskoo jo osaavansa eli usko omiin kykyihin on suurempi kuin taidot hallita pyöräänsä.:cruising:

Varsinkin keväällä tienpinta on aamuisin senverran kylmä, että renkaat lämpenee hitaammin eikä siis saavuta sitä normaalia pitokykyä niin pian.
Jos tämänkin muistais niin saattais välttyä muutamaltakin pitoon liittyvältä ylläriltä. Kokemusta on.

Tätä olen aina ihmetellyt, putoaako se pito kolealla oikeasti niin paljon, että normaalissa ajossa alkaa lipsua ? Mulla ei ole pyörä lipsunut kuin kerran, loskassa.

Veikkaisin että joutuu kuitenkin aika kohtalaisesti kahvomaan että ero löytyy ? Itse kun en harrasta moista, niin en tiedä :)

Tätä olen aina ihmetellyt, putoaako se pito kolealla oikeasti niin paljon, että normaalissa ajossa alkaa lipsua ? Mulla ei ole pyörä lipsunut kuin kerran, loskassa.

Veikkaisin että joutuu kuitenkin aika kohtalaisesti kahvomaan että ero löytyy ? Itse kun en harrasta moista, niin en tiedä :)

Kyllä mulla ainakin ihan normaaleissa ripeissä avauksissa rampeilta lähtiessä on useammankin kerran takapyörä lyönyt tyhjää isoillakin vaihteilla kun on lähelle nollakeleissä ajanut. Kesäkuumalla taas ei sudi millään vaihteella, nostaa vain keulaa.

kylmällä suttaa tosi herkästi. Jollain twinillä(esim TL), oli kylmällä kaksi vaihtoehtoa, se keulii tai sutii.

Lisäksi kylmällä säällä tehoa tuntuu olevan enemmän kun ilma on kylmää.

jollain nelisylinterisillä ei kovin helposti sudi, kun teho tulee niin kuminauhan takaa.

Tätä olen aina ihmetellyt, putoaako se pito kolealla oikeasti niin paljon, että normaalissa ajossa alkaa lipsua ? Mulla ei ole pyörä lipsunut kuin kerran, loskassa.tiedä :)

Riippuu renkaasta. Katulaillinen soft-seoksen sliksi on täysin saippuapala alle +5 asteen lämpötiloissa vaikka olisi kuivaa, kun taas touringkumin pito ei juuri lämpötilasta välitä.

Eilen Turussa sattui taas kolari jossa toinen osapuoli oli motoristi.Autoilija selitti et motoristi tuli ikäänkuin puskista eteen,onneksi silminnäkijät kertoi totuuden,ei ollu ylinopeutta ja autoilijalla oli kolmio joten poliisi totesi tapauksen selväksi (autoilijan vika)Olisikohan noin et autoilijat katsoo vain tuleeko autoja eikä kiinitä mitään huomiota moottoripyöräilijään.?Vaikka ajaahan noi autotkin välillä toinen lamppu pimeenä:dunno:

Back