• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen Turussa sattui taas kolari jossa toinen osapuoli oli motoristi.Autoilija selitti et motoristi tuli ikäänkuin puskista eteen,onneksi silminnäkijät kertoi totuuden,ei ollu ylinopeutta ja autoilijalla oli kolmio joten poliisi totesi tapauksen selväksi (autoilijan vika)Olisikohan noin et autoilijat katsoo vain tuleeko autoja eikä kiinitä mitään huomiota moottoripyöräilijään.?Vaikka ajaahan noi autotkin välillä toinen lamppu pimeenä:dunno:
Tuossa jutussa saattoi vaikuttaa Motion camouflage ilmiö.
Autoilija ei näe suoraan kohti tulevaa moottoripyörää, koska se ei näytä liikkuvan mihinkään taustansa suhteen eikä sen koko kasva silmissä kuten vastaavan auton.
Tuolla videota asiasta

Eilen hokasin kun vahingossa olin laittanut takapenkin luukun huonosti kiinni niin sen auetessa kiihdytyksessä toimii erittäin hyvin eturenkaan nostattajana.
Pitää tänään asentaa servotoiminen penkin avaaja/sulkija.

Kun touhuatte mopon erillaisten tiivisteiden kanssa, niin ei koskaan kuivana...
Jarruvaseliini on hemmetin hyvä liukuvoide kaikille tiivisteille.

Kun talli tarvitsee satunnaisesti tilapäistä tuuletusta, niin hyvin halpa vaihtoehto on veneen konehuoneen tuuletin.
Mie hommasin semmoisen 12V puhaltimen. 105mm (4") putkeen sopiva ja 6500L/min virtaus.
Puhaltaa tai imee tarpeen mukaan.
Maksoi 25€ ja aina tallissa on joku joutava akku sitä pyörittämään. Sattui vielä niin kivasti, että katolle menevä entinen viemärintuuletusputki oli juuri sopivan paksuinen, joten tuote oli bolt-on! ! !

On muuten ihan eri hintainen kuin jos saman systeemin olisi tehnyt 230V vehkeillä.

http://tmcin.com/browseproducts/TMC-03705-12V-In-line-Blower-4-inch--Colors-may-vary.html

Nyt oon saanut kahlattua läpi tämän kikka-topiikin. Paljon on tullut hyviä neuvoja. Erityisesti jäi mieleen keskustelu näkyvyydestä ja pitkistä valoista. Vaikka mulla ei ole kokemusta mopoilusta vielä niin pitkiä valoja en aio käyttää; se olis sellainen helvetinmoinen valopallo jonka liikkumista kotilokuski (kuten mä) ei tajua. Täytyy yrittää muistaa sitten kun pääsen mopolla liikenteeseen, että muut eivät näe mua. Olen muutaman kerran kotilossa säikähtänyt kun prätkä/skootteri on edessä. Mistä helvetistä se oikein tupsahti siihen eteen? Onneksi mun mopo on lähes yhtä valkoinen kuin Mustasurman postauksessa yllä. Mun valkoinen kuuppa varmasti parantaa näkyvyyttä. Ja ajopuku ei ole sitten sininen.

Toinen keskustelun aihe tuntui olevan mopon kaataminen erilaisissa tilanteissa. Täytyy todeta että mopon parkkeeraminen kyllä jännittää kun olen kooltaan pieni (pituutta vain 171cm) ja mun jalat ei ihan yllä kunnolla maahan mun mopossa. Varsinkin sen keskituen käyttö jännittää. Täytyy ehkä miettiä madallussarjan hankkimista. Mopossa tuli laukut mukana joten ehkä niitä ei kannata (paitsi takalaukkua) pitää mukana jos se mopo kaatuu. Ei sitten ole ne paskana.

Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista!

Laudanpätkä takapyörän alle auttaa tilannetta keskijalalle nostoon.

Joo, näin varmaankin on (kuten joku ehdotti aikaisemmin tässä ketjussa). Kotona homma onnistuu,mutta ei viitsis raahata kakkosnelosta mukana mopon kyydissä (tarkoitus ei ole ruveta vittuilemaan nyt, huumorilla mennään).

Mun yks naapuri nostaa jammunsa (en nyt muista mallia) keskijalalle mutta kun hänellä on pituutta lähes pari metria. Ei kuulemma onnistu aina hänelläkään ekalla kerralla. Ehkä se on osittain tekniikkalaji.

Tästä tulikin sitten mieleen yksi tyhmä käytännön kysymys. Jos mopon laittaa tankatessa sivujalalle niin tankkia ei ilmeisesti saa aivan täyteen. Mites sitten sen pyssyn kanssa kannattaa toimia? Kotilossahan bensapumppu pysähtyy kun tankki tulee täyteen mutta mites on mopon kanssa. Kun olen niin lyhyt niin tuon mopon taluutus päällä istuen ei varmasti mulla onnistu. Joku myös totes, että mopo kannattaa parkkeerata aina pumpun vasemmalle puolelle koska jos pumppu jää oikealle puolelle niin mopo saattaa kaatua kallistusten vuoks.

Eikös pikkanen pätkä kulje ihan satulan alla?

Tate66, onkos sulla mopo kaatunut usein kun nimimerkkinä on Kaatomaisteri. Tässä ehkä toinen tuleva kaatomasiteri. (Ei ole tarkoitus mitenkään morkata, mutta näin aamulla tuo huumorinkukkanen taas loistaa).

Joo, saas nähdä sitten kuinka se sitten onnistuu. Ehkä jää laittamatta keskijalalle. Tärkeämpää olis varmaan että pelkät varpaat ei yllä maahan.

En ole isoa rosvoa kokeillut, mutta uskallan väittää että vaikka on madallettu niin helposti nousee. Tonni fasun takapamppua kun irroitin niin laitoin keskijalan alle 50 mm puupalikan ja ihan kivasti se nousi, olihan se raskaampi mut ei paha. Se on tekniikka laji:thumbup:

Joo, näin varmaankin on (kuten joku ehdotti aikaisemmin tässä ketjussa). Kotona homma onnistuu,mutta ei viitsis raahata kakkosnelosta mukana mopon kyydissä (tarkoitus ei ole ruveta vittuilemaan nyt, huumorilla mennään).

Mun yks naapuri nostaa jammunsa (en nyt muista mallia) keskijalalle mutta kun hänellä on pituutta lähes pari metria. Ei kuulemma onnistu aina hänelläkään ekalla kerralla. Ehkä se on osittain tekniikkalaji.

Tästä tulikin sitten mieleen yksi tyhmä käytännön kysymys. Jos mopon laittaa tankatessa sivujalalle niin tankkia ei ilmeisesti saa aivan täyteen. Mites sitten sen pyssyn kanssa kannattaa toimia? Kotilossahan bensapumppu pysähtyy kun tankki tulee täyteen mutta mites on mopon kanssa. Kun olen niin lyhyt niin tuon mopon taluutus päällä istuen ei varmasti mulla onnistu. Joku myös totes, että mopo kannattaa parkkeerata aina pumpun vasemmalle puolelle koska jos pumppu jää oikealle puolelle niin mopo saattaa kaatua kallistusten vuoks.

Itsehän ajan aina pumpun oikealle puolelle että saa mopon pystympään -> tankki täyteen asti :) Riskinä tässä on tietenki se et prätkä jää vähän liian pystyyn eli kaatuu oikealle kyljelleen. Pikku jännitys pitää mielen virkeenä!
Ei sitä tankkia kyl kannata aina täyteen laittaa. Eikä sitä tankkia tartte aina ihan tyhjäks ajaa.

Joo, näin on ja samoin se pieni lätkänpalanen sivujalan alle jos asvaltti sattuu pettämään.
Ekoversio tuosta on läjään puristettu kaljatölkki... näin juhannuksena pitäisi löytyä joka huushollista. Tuolla voi samalla kertoa muille mikä on se oma olutmerkki...

Itsehän ajan aina pumpun oikealle puolelle että saa mopon pystympään -> tankki täyteen asti :) Riskinä tässä on tietenki se et prätkä jää vähän liian pystyyn eli kaatuu oikealle kyljelleen. Pikku jännitys pitää mielen virkeenä!
Ei sitä tankkia kyl kannata aina täyteen laittaa. Eikä sitä tankkia tartte aina ihan tyhjäks ajaa.

Itse asiassa mulla tais mennä tuo vasen/oikea väärinpäin kun viittasin jonkun postaukseen (no olen nyt englannissa joten täällä oikea/vasen on juuri päinvastoin kuin meillä, ainakin liikenteessä).

Joo, todella hyvä neuvo ettei kannata ajaa tankkia ihan tyhjäksi. Rosvon talutus lähimmälle bensikselle olisi aikamoinen homma.

Miula on semmoinen neliön muotoinen peltipala sivujalan alle, jossa on naru.
Naru kahdesta syystä:
1. Lätkä ei unohdu maahan, kun naru on on sarvikossa.
2. Narusta on helppo nostaa lätkä maasta ja laittaa tankkilaukkuun.

Ekoversio tuosta on läjään puristettu kaljatölkki... näin juhannuksena pitäisi löytyä joka huushollista. Tuolla voi samalla kertoa muille mikä on se oma olutmerkki...

Meiltä ei löydy nyt läjäänlytättyjä kaljatölkkejä mutta tyhjiä viinipulloja. Niitä ei viitsis iskeä sivujalan alle.

Miula on semmoinen neliön muotoinen peltipala sivujalan alle, jossa on naru.
Naru kahdesta syystä:
1. Lätkä ei unohdu maahan, kun naru on on sarvikossa.
2. Narusta on helppo nostaa lätkä maasta ja laittaa tankkilaukkuun.

Peltipalasi on varmaankin hieman tukevampi kuin Pertun ehdottama läjäänlytätty kaljatölkki. Kuten yllä totesin nyt mennään huumorilla. Paskanjauhantapalstalla kirjoittekin kuinka v*tuttaa kun eivät antaneet ajotunteja täällä Englannissa niin ei tätä prätkäkuumetta muuten kestä kuin huumorilla. En ole vielä soitellut SMOTOn kriisiapuun, josko sitä selviäis ilman sitä.

Tate66, onkos sulla mopo kaatunut usein kun nimimerkkinä on Kaatomaisteri. Tässä ehkä toinen tuleva kaatomasiteri. (Ei ole tarkoitus mitenkään morkata, mutta näin aamulla tuo huumorinkukkanen taas loistaa).
Kyllähän sitä mopoa pitää aina välistä kaataakin, kaudessa tulee kyllä sen 20 tkm yleensä vähimmillään ajeltua eli kyllä sitä välillä pystyssäkin pysytään :grin:

Back