• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ole kaikkitietävä. Minulle tuli nimittäin täytenä yllätyksenä, että pyörän tankkaamisesta voi tehdä ongelman. Tosin tämän jälkeen tiedän tämänkin asian, joten tavoite on lähempänä kuin koskaan.

Jaahas pojat, ei tarvi nyt ruveta viisastelemaan, otetaan tankkaukset rennosti. Toivottavasti en saa sitten mopoa kipattua nurin heti ensimmäisellä tankkauksella.
 
Vanhat tarrat tahtovat istua tiukassa. Useimmilla on varmaan tiedossa, että tarra lähtee aika mukavasti lämmittämällä sitä ensin, joko hiustenkuivaajalla tai varovasti kuumailmapuhaltimella. Ongelma on kuitenkin vanha liima, joka jää vielä maalipintaan tai muoviin kiinni. Kynsin asuntoauton perästä vanhojen tarrojen liimaa miltei kaikilla mahdollisilla taloudesta löytyneillä kemikaaleilla, huonolla menestyksellä, ennenkuin hoksasin kysyä googlelta. Tarraliima lähtee turvallisesti ja tehokkaasti 3M Citrus Cleaner -nimisellä aineella. Vajaan neljän desin spraypullo maksaa n. 25 euroa ja kyllä lähtee! Tuota saa ainakin Etrasta.
 
Vanhat tarrat tahtovat istua tiukassa. Useimmilla on varmaan tiedossa, että tarra lähtee aika mukavasti lämmittämällä sitä ensin, joko hiustenkuivaajalla tai varovasti kuumailmapuhaltimella. Ongelma on kuitenkin vanha liima, joka jää vielä maalipintaan tai muoviin kiinni. Kynsin asuntoauton perästä vanhojen tarrojen liimaa miltei kaikilla mahdollisilla taloudesta löytyneillä kemikaaleilla, huonolla menestyksellä, ennenkuin hoksasin kysyä googlelta. Tarraliima lähtee turvallisesti ja tehokkaasti 3M Citrus Cleaner -nimisellä aineella. Vajaan neljän desin spraypullo maksaa n. 25 euroa ja kyllä lähtee! Tuota saa ainakin Etrasta.

Sinol on halvin ja yleensä paras.
 
Toimivatko nämä aineet myös vanteiden tasapainotuspalojen liimajälkiin ja piki- / bitumiklöntteihin?
Istuvat paikallaan kuin kärpäsen paska junttilantuvan seinällä.
 
Kokeilin tuota ksyleeniä vanhassa kypärässä olleisiin liimatahroihin. Lähti tahrat, mutta alunperin kiiltävä kypärän pinta meni mataksi.

Pyörän katteista poistetun tarran liimat sain nätisti pois laimennetulla pirtulla... juu onhan tuo alkoholin väärinkäyttöä, mutta se Royal -pullo on pyörinyt tallin kaapissa jo kohta parikymmentä vuotta. Taisin käyttää sitä myös liukasteena kun laitoin uudet kahvakumit.

Myös ruokaöljy kuulemma toimii ainakin hintalappujen liimatahroihin... en ole kokeillut.
 
Ksyleeni kyllä polttaa lakan,on hyvä rasvanpoistoaine,mut ei hyvää lakalle ja alumiinille,en käyttäisi mopohommissa sitä.Sen lisäksi aika myrkyllinen,meidänkin firmassa kielletty kokonaan.
 
alkoholin väärinkäyttöä, mutta se Royal -pullo on pyörinyt tallin kaapissa jo kohta parikymmentä vuotta. Taisin käyttää sitä myös liukasteena kun laitoin uudet kahvakumit.
Älkää helkkarissa tuota Royal-tavaraa ruvetko alkomahoolina käyttämään. Sitähän venäläiset rekkakkuskit toi Suomeen just parikymmentä vuotta sitten ja minäkin näin, kun muutamat kaverit sitä ostivat.
Tuon kirjan ja kaverin mukaan se on ihan muuuta kuin kunnon pirtua.
http://cdon.fi/kirjat/haapasalo,_vi...2kJqqaZ76pDD3kn21kHQUbZaOnvjrUcQXpQB57-3w_wcB

Tais olla jotain Sinolia tai vastaavaa myrkkyä, ja Haapasalo varmasti tietää asian alan kaverina.
 
Toimivatko nämä aineet myös vanteiden tasapainotuspalojen liimajälkiin ja piki- / bitumiklöntteihin?
Istuvat paikallaan kuin kärpäsen paska junttilantuvan seinällä.

Näitä käytän:

WD-40 tarroille
Autoglymin "kultavaha" pinttyneelle lialle
Bilteman rasvanpoistoaine piki, ketjurasva yms.

Noilla on lähtenyt.
 
Autoglymillä on myös Intensive Tar Remover, joka on tarkoitettu ensisijaisesti maantiepielle, mutta myös tarroille, liimalle ja pihkalle yms.
 
Kaveri haluaisi kuunnella radiota ajellessaan mutta ei ole semmoisia vehkeitä. Noh, otetaan blondikonstit käyttöön.
Tallennetaan päivän radio-ohjelma muistitikulle ja kuunnellaan sitten ajellessa..:thumbup:
 
Back
Ylös