Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä eukko (ja muutkin satunnaiset takamatkustajat) odottaa ilman muuta kunnes annan luvan, eihän siitä tule kun sutta ja sekundaa jos noin vain ilmoittelematta kiipeillään pyörän päälle tai pois, jos vaikka ei ole jalat tukevasti maassa, kuoppa tai kivi just kengän alla tms.
 
Laivalla mentäessä mulla on aina mukana kiinnityshihnan pätkä,jolla lukitsen etujarrun. Pakkaa laivalla tarvitsema(nne)si kamat erikseen, ettei tarvitse ottaa kaikkia laukkuja hyttiin.
 
En tiedä menikö multa ohi, mutta en ollut näkevinäni mitään juttua siitä että kevväällä nämä tiet on kaikenmaailman paskassa, suolassa ja hiekassa... eli ei kannata polvea tarjota heti ekoina päivinä maahan.

Myös näillä kurakeleillä on hyvä pitää penkin alla vaikka pientä puuklapia, yleensä käy niin että pyörälle löytyy paikka juuri isoimmasta mutalammikosta eikä seisontatuki pysy "pinnalla" millään. Sama kesäkuumalla asfaltilla. Huomasin juuri että äskeisessä viestissä sivuttiinkin tätä... ehkä kumminkin helpompi ja halvempi niksipirkka?

Ennen ajoonlähtöä muistaa tietenkin ilmata jarrut talven jäljiltä ja laittaa ne kengännauhat kengänvarsiin niin pääsee edes kotipihasta tielle ehjin nahoin
smile_org.gif
 
Juuri tuosta sivutuesta, että jos jättää pyörän parkkiin nurmelle, hiekalle tms. niin kandee aina laittaa joku lankunpätkä tai vaikka lyttyyn polkastu kaljatölkki, notta jos vaikka yön aikana sataa vettä niin pyörä on melki satavarmasti kylellään ilman.
 
BTW, sivutukeen voi aika helpolla nikkaroida semmoisen aputuen siihen pääjalkaan kiinni siten että jalka maassa ollessa maata vasten on kaksi tassua. Kyllä se pikkasen hidastaa asfalttiin tai soraan uppoamista yhteen tassuun verrattuna.

Sarjassamme lisää moponiksipirkkajuttuja  
blush.gif
Terve!!!
Ostin viime kesänä Louisilta muovisen jalankuva mallisen läpyskän, joka on tarkoitettu nimenomaan seisontajalan(mikä sana) alle.
cool.gif
 Väri on punainen joka erottuu hyvin maastossa ettei unohdu niin helposti.  
eek.gif
 Kovemmat rasistit voivat valita myös mustan vaihtoehdon. Läpyskän hintaa en muista, mutta tuskimpa se yli 2 € oli.
talktohand.gif

kotka
 
Motskari lienne siitä metka menin, että se kyllä kertoo kuskille suurimman osan niistä virheistä joita tulee ajon aikan tehneeksi. Koska harvemmin kuitenkaa niitä mokia se pyöräsi tekee, mikäili se on vaan sellaisessa kunnossa  että sillä ylipäätään saa yleisillä paikoilla ajaa. Pitää vaan haluta kuunnella niitä feedbäkkejä tosi valppaasti ja nöyränäkin vielä. Iske tankkiin kiinni vaikka imukupilla / jousella varustettu muovisuojaenkeli kun lähdet lenkille. Mitä vähemmän enkeli sitten matkalla räpistelee, nykyttelee tai ravistelee, sen paremmin ajat...
Jos sen jousi on sitten tyyten kuoleentunut jo eka reissullasi, noita paikaltaan lähtöja, vaihtamisia ja jarrutuksiakin on vielä syytä reenata siellä rauhallisimmilla sivutieosuuksilla. Ja ehkä nypätä ainakin yks tulpanjohto irti sitä menoa rauhoittamaan..  
tounge.gif


Ja taas kerran tätä yleispätevyyttä on niin vaikea jakaa, koska joku itsestäänselvyys jollekin jo ekä kilsan jälkeen pysyy ehkä joillekin salaisuutena pitkäänkin... Yksi juttu ehkä kuitenkin. Ellet ja siitäkin huolimatta että ennakoivaa kurssia olet ajatellut käydä, noi alkukilsat kannattaa ilman muuta ajella ihan ilman matkustajaa. Niinkuin joku jo tais sanoakin, isompikin mopo muttuu koko lailla toiseksi ajoominaisuuksiltaan sen nätinkin matkustajan myötä...
cool.gif

Ja niitä porukkareissujakin kannattaa alkuunsa välttää, koska jostain kumman syystä sen etummaisen pilotin takarenkaan hävitessä näköpiiristä, tämän takanatulijan suhteellisuudentaju pakkaa kaikkoamaan lähes jokaiselta tuoreelta motoristilta...( ja koeneemmilta ilman muuta...=)
Ajele siis mopollasi niin paljon kuin suinkin ehdit ja voit, koska mikään ei korvaa perskohtaisen kokemuksen tuomaa varmuutta ajoturvallisuudella ja sille nautinnollekin. Poikkea kyykylläkin joskus myös sille hyväpintaiselle soratielle. Ei sekään niin kauheeta oo kun vois luulla. Sitäkin taitoa joskus väjäämättä tarvitsee, niin että ei mene ihan paniikkiin jos etusen alla pyörii pieniä irtokiviä ja pysätäkkin oikeen pitäisi....
Niitä samoja kiviähän löytyy just keväisin vähän joka risteyksestä, vaikka alla muuten olisikin pikeä.

Eiköhän ne suurimmat vaikeudet kokemattomamalle motoristille ole se tahaton kurvien leveäksi ajo, ja uskallus painaa sitä etujarrupaakia sinne naturaali-abs rajoille asti. Niitä molempia voi suht turvallisesti harjoitella myös siviilissä, kun löytää semmoisen sopivan tienpätkän lähistöltä. Nuo peltoaukeiden keskellä kulkevat sivutiet lienevät parhaimpia siihen tarkoitukseen. Ei suurempaa huolta vaikka se kanttaus ei pysy kokonaan omalla kaistalla kun näkyvyys vaan riittävän on hyvä sinne eteenpäin. Ja ne risteykset voi sitten kuvitella sen ja sen aurausmerkin kohdalle, mihin muka pitäsi näppeästi pysätä.....Ja eiku reenaamaan. Kyllä se punakanpönäkkä isäntä sieltä kohta juoksee pellon poikki...sanomaan koska aikavaraus tälle moottoriradalle on tältä päivältä päättynyt...
tounge.gif
 
sanoi:
Ellet ja siitäkin huolimatta että ennakoivaa kurssia olet ajatellut käydä, noi alkukilsat kannattaa ilman muuta ajella ihan ilman matkustajaa. Niinkuin joku jo tais sanoakin, isompikin mopo muttuu koko lailla toiseksi ajoominaisuuksiltaan sen nätinkin matkustajan myötä...
cool.gif

Ja niitä porukkareissujakin kannattaa alkuunsa välttää, koska jostain kumman syystä sen etummaisen pilotin takarenkaan hävitessä näköpiiristä, tämän takanatulijan suhteellisuudentaju pakkaa kaikkoamaan lähes jokaiselta tuoreelta motoristilta...( ja koeneemmilta ilman muuta...=)
Ajele siis mopollasi niin paljon kuin suinkin ehdit ja voit, koska mikään ei korvaa perskohtaisen kokemuksen tuomaa varmuutta ajoturvallisuudella ja sille nautinnollekin. Poikkea kyykylläkin joskus myös sille hyväpintaiselle soratielle. Ei sekään niin kauheeta oo kun vois luulla. Sitäkin taitoa joskus väjäämättä tarvitsee, niin että ei mene ihan paniikkiin jos etusen alla pyörii pieniä irtokiviä ja pysätäkkin oikeen pitäisi....
Niitä samoja kiviähän löytyy just keväisin vähän joka risteyksestä, vaikka alla muuten olisikin pikeä.

Eiköhän ne suurimmat vaikeudet kokemattomamalle motoristille ole se tahaton kurvien leveäksi ajo, ja uskallus painaa sitä etujarrupaakia sinne naturaali-abs rajoille asti. Niitä molempia voi suht turvallisesti harjoitella myös siviilissä, kun löytää semmoisen sopivan tienpätkän lähistöltä. Nuo peltoaukeiden keskellä kulkevat sivutiet lienevät parhaimpia siihen tarkoitukseen. Ei suurempaa huolta vaikka se kanttaus ei pysy kokonaan omalla kaistalla kun näkyvyys vaan riittävän on hyvä sinne eteenpäin. Ja ne risteykset voi sitten kuvitella sen ja sen aurausmerkin kohdalle, mihin muka pitäsi näppeästi pysätä.....Ja eiku reenaamaan. Kyllä se punakanpönäkkä isäntä sieltä kohta juoksee pellon poikki...sanomaan koska aikavaraus tälle moottoriradalle on tältä päivältä päättynyt...
tounge.gif
Terve!!!!
Asiaa tuli. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että keväällä ensin yksin ajoon, ja eukko harjoittelun jälkeen vasta kyytiin.
tounge.gif

Samoin porukka- ajoissa ainakin meikäläinen customisti jää sovinnolla häntäpäähän.
Se vähän, mitä olen sorateillä ajanut oli aika paha aluksi. Ekalla pyörällä kawa 800 vulcan, en meinanut pysyä ollenkaan tiellä. Ihan kuin olisi laakereilla ajanut.  
nixweiss.gif

Nyt kokemuksen kartuttua olen huomannut, että ajoin liian hiljaa. En vieläkään tietenkään lujaa aja soralla, mutta vauhtia on kuitenkin enemmän kuin alussa ja paremmin menee. Onko muilla vastaanvanlaista kokemusta ?
bowdown.gif

kotka


Edit: korjasin ton quoten
 
Takapenkillähän on useasti vaimo tms. ja ainakin minä olen pyrkinyt useasti painottamaan sitä seikkaa , (tosin laihoin tuloksin ) että mitä röykkyisempi baana sitä ylempää kiinni kuljettajasta ; eihän ajosta tule mitään , jos takapenkkiläisen kädet vatkaa röykkyjen tahdissa lantiolla !
 
Hiekkatie ajoa voi harjoitella sillä tavalla että irrottaa vasemman käden stongasta ja antaa etupään rauhassa vaeltaa siinä soran päällä. Välillä lisää hanaa ja antaa takaapään mennä kunnon sladissa.
biggrin.gif


Ehkä olisi myös hyvä treenata kaksi päällä tuota soratie ajoa, kun kuitenkin tulee jotain tietöita, aina välillä vastaan.
Sitäpaitsi silloin voi tunkea sen vasemman käden sinne matkustajan housuihin, niin tulee tarve pysähtyä sinne Jokkebusan mainitsemaan tukkipinon taakse
tounge.gif
 
En tiedä menikö multa ohi, mutta en ollut näkevinäni mitään juttua siitä että kevväällä nämä tiet on kaikenmaailman paskassa, suolassa ja hiekassa... eli ei kannata polvea tarjota heti ekoina päivinä maahan.
Niksi Org:iin..  
tounge.gif

Tästä sotkukelistä sen verran tuli mieleen,että kun rapa
roiskuu niin visiirin puhtaana pitäminen on mukava juttu kun on jotain mukana.
Meikän työmatkat on sora-autojen,rekkojen ja kaikkien vähänkin isompien kaarojen kanssa ajelua.Tankkilaukun karttataskussa on aamulla kostutettu sideharsoliina (sellanen mitä käytettiin vauvan vaippoina ja purlurätteinä..) ja sillä vetelen näppärästi liat visiiristä pois.Töissä vaan rätti hanan alle ja lähtiessä taas uusi kostutus.Liina on pehmeää eikä naarmuta visiiriä ja rätistä riittää moneen kääntöön.Hanskassa on toki säämiskä,mutta sillä pyyhkien ei tule kuin tuhoa ja paska pysyy.
 
Tälläinen tuli mieleeni.
Kun roikut auton perässä "kyttäämässä" ohitus paikkaa.
Aja sellaisessa kohdassa auton takana, että näet kuskin Naaman/ silmät.
Jos näet autoilijan kasvot, toden näköisesti hänkin näkee sinut jos vain sattuu peiliin vilkaisemaan.
smile_org.gif
 
Täällä on hyviä kikkoja ja tämä topikki pitäisi laittaa pakolliseksi lukea läpi ennenkuin voi rekisteröityä
wink.gif
Itsellä tuli mieleen heti aluksi se että kun hommaa pyörää itselle niin ostaa sellaisen että jalat yltää kummallekin puolelle maahan samaan aikaan ja riittävän reilusti.

Kokemusta on hiukka liian korkeasta pyörästä...

Ei ole kiva tulla risteykseen tai valoihin silleen että ensin jarruttaa samaan aikaan jalkajarrulla ja etujarrulla (niinkuin pitääkin) ja vasemmalla jalalla koettaa kurottaa jo valmiiksi maahan ettei mooppedi keikahda nurin heti kättelyssä. Sitten odotellaan liikkeelle lähtöä ja kun se koittaa niin sitten nopesti hilataan äässiä oikealle että oikea jalka ylettää maahan sillä aikaa että saadaan vaihde päälle vasemmalla. Sitten taas sama äässin hilaus vasemmalle ja tuen siirto vasemmalle jalalle ennen liikkeelle lähtöä.

Ja takana tulevalla autoilijalla on riittänyt hauskaa katsoessaan koko touhua...

Ja entäs jos joudut pysähtymään yllättäen ja juuri siinä kohtaa mihin sen vasemman jalan koetat maahan lykätä onkin viiden sentin syvyinen painauma... Olet nurin ennenkuin ehdit kissaa sanoa!
 
Juu. Minulla on ollut customikin. Oli kiva peli - tykkäsin. Siinä oli kaasukahvan sellainen, että pitemmillä matkoilla ja ajohanska kädessä alkoi kämmentä kolottamaan - se oli ihan sileä ja juuri sen verran paksu ja palautuskykyinen, että kunnon pitävää otetta oli vaikea saada. Sitä joutui siis puristamaan - ei paljon mutta riittävästi. Jos ei puristanut niin kaasu palautui hissukseen vähän väliä. Se oli raivostuttavaa.
idea3.gif
Niksi:
Ostin eristysnauhaa. Laitoin sitä oikein päin kierroksen tai pari ja sitten kiepautin pari kierrosta väärin päin - liima päällepäin. Nauhaa ei tarvi kuin kapean suikaleen ja pito parani taivaallisesti. Erittäin halpa, hyvä ja helppo konsti. Erkka taskuun ja temppu on uusittavissa aina kun siltä tuntuu. Rock.
wink.gif

Hunajaisten (=tahmeat) sukkahousujen kietominenkin kahvan ympärille auttaa - luulisin - en ole tosin itse kokeillut - vielä.
biggrin.gif
 
sanoi:
Kikka kaverilta...

Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!


Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca  
buttrock.gif
Toi on hyvä. Itse joskus aikoinaan jätin pyörän sivujalalle normaaliin parkkiruutuun asfaltilla. Kuuma päivä, asfaltti lämpes, autot tiputtanut öljyjään asfaltille, sivutuki asfaltista läpi ja pyrä nurin.
Tuo kuumeneva asvaltti on hyvä varotus. Mulla on pala muottivaneria taskussa kun mökin piha on soralla. Asvaltin kanssa ei ole vielä sattunut ongelmia. Hyvä.
Joo.. kätevää, mutta miettikää niitä tavaroita taskussa kun laskee sen pajupuskan läpi kuusenjuurelle.. tuppaa ne terävät uppoomaan nahkaan.

Satulan alle tai siihen mielettömään matkalaukkuun siinä perässä ne terävät rojut.
062802moto_prv.gif
 
Satulan alle tai siihen mielettömään matkalaukkuun siinä perässä ne terävät rojut.  
062802moto_prv.gif
Ei kai pitäis näin pikkuasiaan puuttua, kun tarkoitus kuitenkin on hjuva. Oma "lätkäni" on pyröreä...kun parkkipaikkaa haet ja sen löydät ni millä pirulla otat penkin alta yhtään mitään?

Eiköhän siellä taskussa ole muutakin jotka repii kudoksia mehukkaiksi riekaleiksi...ei se sitäpaitsi satu  
kaboom.gif
 
En tiedä onko tämä ollut jo jossain kohtaa, mutta:

ÄLÄ KOSKAAN LUOTA mopon PEILEIHIN sokeasti, niissä on yleensä aika pahat katveet (nimim. mistä v***ta toi tuli).

baaa.gif
 
Juu. Minulla on ollut customikin. Oli kiva peli - tykkäsin. Siinä oli kaasukahvan sellainen, että pitemmillä matkoilla ja ajohanska kädessä alkoi kämmentä kolottamaan - se oli ihan sileä ja juuri sen verran paksu ja palautuskykyinen, että kunnon pitävää otetta oli vaikea saada. Sitä joutui siis puristamaan - ei paljon mutta riittävästi. Jos ei puristanut niin kaasu palautui hissukseen vähän väliä. Se oli raivostuttavaa.
idea3.gif
Niksi:
Ostin eristysnauhaa. Laitoin sitä oikein päin kierroksen tai pari ja sitten kiepautin pari kierrosta väärin päin - liima päällepäin. Nauhaa ei tarvi kuin kapean suikaleen ja pito parani taivaallisesti. Erittäin halpa, hyvä ja helppo konsti. Erkka taskuun ja temppu on uusittavissa aina kun siltä tuntuu. Rock.
wink.gif

Hunajaisten (=tahmeat) sukkahousujen kietominenkin kahvan ympärille auttaa - luulisin - en ole tosin itse kokeillut - vielä.
biggrin.gif
Toi sukkahousutemppu on tosi tehokas ; ei olis` ikinä tullu mieleen ! Kokeilin sitä eilen illalla ja totesin , että kahvassa on oltava mittaa aikas hyvämäisesti . Muuten ei sovi nyrkki enää kahvaan . Itellä on tämmönen "Apupoika" muoviläpyskä , joka laitetaan kahvan oikeaan reunaan . Ei tarvi puristaa , ainoastaan vaan vähän nojata . Ei se vallankaan käytettyjä sukkahousuja vastaa , mutta juttuun tulee .
 
Hitaassa ruuhka-ajossa kannattaa katse pitää paria autoa eteenpäin, edessä ajavan näet kumminkin siinä samalla. Näin on helpompi seurata letkan "haitariliikettä" kuin että tuijottelee edellä ajavan perää.
 
Joo ja muistakaa laittaa liikenteeseen lähtiessä ne VALOT päälle!!! Aikas pelottavaa on tuo, ku näkee yllättävän paljon pyöriä, joilla ei oo valoja. Tosi vaikeeta ite nähdä, esim ohitustilanteessa vastaan tulevaa mopoa, saati perusautoilijan edes kattelevan eteensä ajaessaan. Mun mielestä aika halpa henkivakuutus, et muistaa räpsäytää valot päälle, ku nostaa kytkintä...
sport05.gif
 
Ja vinkki/muistutuksena nyt vaan laitan tän, että sitten kun uusillakin kuskeilla pysyy mopo hanskassa, niin vastaantulevien mopottien kohdalla kättä pystyyn ...tulee parempi mieli kaikille
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös