Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Peilien käytön merkitystä ei parane myöskään unohtaa, peileistä huomaa monesti mielenkiintoisia asioita takana tulijoista. Hyvänä esimerkkinä: maantie ajossa vasemmalle käännyttäessä takana tulija ei vihjeeni (vilkuttamisen ja vasempaan reunaan ryhmittymisen) perusteella ymmärtänyt aikomuksiani kääntymisen suhteen, vaan päätti lähteä ohitukseen(vasemmalta!). Pikainen peiliin vilkaisu ja vikkelä väistöliike -> edelleen täällä !

Kyyditettävältä on myös hyvä kieltää takakahvassa roikkuminen, mieluummin reilusti kuljettajaan kiinni.

sport05.gif
 
Varsinkin keväällä tienpinta on aamuisin senverran kylmä, että renkaat lämpenee hitaammin eikä siis saavuta sitä normaalia pitokykyä niin pian.
Jos tämänkin muistais niin saattais välttyä muutamaltakin pitoon liittyvältä ylläriltä. Kokemusta on.
 
Hyviä vinkkejä, pakko myöntää. Tuossa pari tytskää kommentoi mopon siirtämisen vaikeudesta varsinkin jos sattuu omaamaan hiukan vähemmän pituutta. Kokeilkaa IHMEESSÄ siirtää mopoa taluttamalla sivusta. Ei tule sitä ongelmaa jotta satulassa istuessa jalat lipsuisivat hiekan tms. johdosta. Vaikka asfaltti ois täysin kuiva niin silti se mopo liikahtaa paremmin taluttamalla kuin päkiöiden varassa nitkuttamalla. Itselläkin on mittaa vaivaiset 176 cm ja voin vain kuvitella minkä ongelman edessä minua vielä lyhyemmät henkilöt painivat. Ja olen nähnytkin.

Kokeilkaapa esim. jonkun kaverin kanssa (siten että kaveri varmistaa samalla tai toisella puolella mopoa) taluttamista. Itselläkin oli aluksi helvetillinen kynnys taluttaa mopoa mutta kun tajusi sen että tätähän saa suht matalan painopisten johdosta kallistaa aika lailla vasemmalle ja osin oikeallekin niin, että sen saa omin voimin vielä pystyyn niin johan homma helpottui.

Jos mopoa tarvii pakittaa niin jättäkää sivutuki alas ja nostakaa mopoa sen verran pystyyn että jalka hipoo maata. Sitten vain tanko linkkuun vasemmalle (tai pitäkää suorassa jos tarvii vain pakittaa, ei kääntää) ja pikkuhiljaa taaksepäin. Jos tuntuu että jostain syystä ei homma luonnistu niin eikun vaan laskette mopon takas sivutuelle ja sit uusi yritys. Oikealle pakittaminen samalla periaatteella, mutta asento on vaan hiukan erilainen. Niin joo, helpottaa huomattavasti jos takana on kauhakahva tai perälaukun kiinnike tai edes takapenkkiläisen jalkatappi josta pitää oikealla kädellä kiinni, muussa tapauksessa ote onkin sitten normaali ajoasento, eli tangosta molemmin käsin kiinni. Ja lantiolla voi tukea kevyesti rungosta/penkistä/tankista jos siltä tuntuu.

Eteenpäinkin mopo liikahtaa taluttamalla varsin hyvin, mutta on syytä olla hiukan varovaisempi. Jos käytätte em. "sivutuki maassa"-systeemiä niin muistakaa että varsinkin reippaampaa vauhtia (tai epätasaisella alustalla) työnnettäessä sivutuki saattaa tökätä maahan ja sen voimasta nousta ylös jolloin saattaa tulla mielenkiintoisia pikatilanteita kun sitä tukea ei sit löydykään vaikka tarvis olis..
tounge.gif
Maltti on valttia varsinkin ekoja kertoja kokeillessa!!

Älkääkä ihmeessä epäröikö pyytää apua mopon siirtämiseen jos se ei syystä tai toisesta onnistu. Motoristi on yleensä ystävällinen eläin ja auttaa mielellään jos vain voi. Itsekin olen auttanut useita kertoja ja se lämmittää omaakin mieltä jos voi olla hyödyksi. Ja uskokaa pois, paljon paremmalta se näyttää ulospäin jos uskaltaa pyytää jelppiä sen sijaan että kuuluu rämähdys ja makaa itse oman moponsa alla tai sen vieressä katteet hajalla kun taito/voima ei riittänytkään..

Sitten: En tiedä ajattelenko jotenkin kieroutuneesti, mutta eihän mutkiin ajettaessa tavallisesti sen kummemmin kallistella itse. Mopohan kääntyy suurimmilta osin vastaohjauksen ansiosta, am I right? Eri asia sit jos ajetaan lujaa esim radalla ja roikutaan tankissa toinen polvi maassa. Niinpä olen ainakin omille harvoille kokemattomille kyytiläisilleni sanonut että et sitten kallista mihinkään suuntaan vaan istut suorassa ja seuraat minun vartaloni liikettä.. Sillä on tähän asti selvitty ihan hyvin.

Vielä yks: kyytiläisen kanssa, ja joskus ominpäinkin liikkeellelähtö tiukasta ylämäestä tuottaa päänvaivaa. Varsinkin jos ollaan letkassa tai "normaalissa" liikennetilanteessa jossa kotilo on ajanut ihan takanakkiin kiinni. Itse ainakin pyrin toimimaan seuraavasti: koska etujarrun ja kaasukahvan samanaikainen käyttäminen vaatii akrobatiaa johon en tunne kunnolla kekeneväni niin käytän pelkästän takajarrua. Pysähtyessä takajarru pohjaan. Kun pitäis lähteä liikkeelle niin takajarru edelleen pohjassa ja vaihde silmässä nostetaan kierroksia, ja nostetaan kytkintä sen verran että se ottaa kiinni eli kierrokset laskee. Sitten samaan aikaan höllätään takajarrua ja nostetaan kierroksia & kytkintä sen verran että päästään liikkeelle jolloin takajarrun voi päästää kokonaan irti ja ajaminen sujuu kuten ennenkin. Tätäkin sietää harjoitella jonniin verran, itselle tää tuottaa vieläkin pientä päänvaivaa varsinkin jos on vähänkin painavampia kyytiläisiä.

Toim. huom.: Kyyditettävät naisethan ei ole koskaan painavia vaan menevät automaattisesti lintu-kategoriaan..siitähän se lintulauta-nimityskin vissiin tulee..
tounge.gif
wink.gif
Kyyditettävät äijät on sit asia erikseen, mutta se onkin silkkaa ajanhukkaa ainakin näin mieskuskin näkökulmasta..
wink.gif
 
Älä koskaan aja maantienopeuksilla lähellä auton perää. Sieltä pyörien välistä voi tulla esiin yllättäen esim. pakoputken jämiä tai muuta tielle jäänyttä rojua.

Rekan tai muun ison perässä ajaessa on syytä muistaa, että niiden pinnatut renkaat saattavat alkaa kuoriutua. Tuskin haluat kokeilla miltä tuntuu saada satasen vauhdissa naamaan tai rintaan 20kg painava riekale kumia.

Viime kesän saldo oli suuri kuollut supikoira ja jonkun takka halot, onneksi huomasin ajoissa, mut ärsyttää ettei ihmiset voi pysähtyä jos ajavat eläimen päälle (eikös lakikin sitä vaadi) tai tiputtavat kuormansa tielle  
mad.gif
kun sais kiinni niin vähän opettaisin..

Myös edellä ajavan ikkunoista lentävät röökin natsat, tyhjät pullot ja jäätelöpaperit on tosi kivoja väistellä, mä ainakin oon aina varautunut pahimpaan.. paitsi silloin kun liikennevaloissa fiksu ja huomaavainen autoilija päätti pestä tuulilasinsa, oli vissiin pissapojan säädöt "hiukan" pielessä koska nesteet lensi suoraan mun silmille, en ehtiny saada visiiriä kiinni tarpeeks nopeesti, vähään aikaan ei nähny mitään ja kirveli niin pirusti
kaboom.gif
 
Älä koskaan aja maantienopeuksilla lähellä auton perää. Sieltä pyörien välistä voi tulla esiin yllättäen esim. pakoputken jämiä tai muuta tielle jäänyttä rojua.

Rekan tai muun ison perässä ajaessa on syytä muistaa, että niiden pinnatut renkaat saattavat alkaa kuoriutua. Tuskin haluat kokeilla miltä tuntuu saada satasen vauhdissa naamaan tai rintaan 20kg painava riekale kumia.

Viime kesän saldo oli suuri kuollut supikoira ja jonkun takka halot, onneksi huomasin ajoissa, mut ärsyttää ettei ihmiset voi pysähtyä jos ajavat eläimen päälle (eikös lakikin sitä vaadi) tai tiputtavat kuormansa tielle  
mad.gif
kun sais kiinni niin vähän opettaisin..

Myös edellä ajavan ikkunoista lentävät röökin natsat, tyhjät pullot ja jäätelöpaperit on tosi kivoja väistellä, mä ainakin oon aina varautunut pahimpaan.. paitsi silloin kun liikennevaloissa fiksu ja huomaavainen autoilija päätti pestä tuulilasinsa, oli vissiin pissapojan säädöt "hiukan" pielessä koska nesteet lensi suoraan mun silmille, en ehtiny saada visiiriä kiinni tarpeeks nopeesti, vähään aikaan ei nähny mitään ja kirveli niin pirusti
kaboom.gif
viime kesältä jäi mieleen hyvä opetus pitää visiiri kiinni maantiellä kun lintu tuli päin klyyväriä ja oli muussia pitkin visiiriä
crazy.gif
 
Ja jos on NAUHALLISET kengät jalassa, niin laittakaa nauhat nilkan ja kengän väliin  
biggrin.gif
(ilkee se rusetin lenkki jalkatapissa, kun ei oikein yllä maahan ja jalka jää väkisin pyörän alle kun kaadut)
 
Kikka kaverilta...

Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!


Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca  
buttrock.gif
 
Jos pitää mopoa jotenkin saada taaksepäin eikä meinaa onnistua (esim. nurmikko, pieni alamäki) niin etujarru pohjaan ja jouset pohjaan. Palautusvaiheessa nykäise taaksepäin samalla kun päästät jarrun. Tällä tavalla pumppaamalla pääsee taaksepäin vähäsen kerrallaan.

Älä unohda avaimia virtalukkoon siksi ajaksi kun poistut pyöräsi luota. Itselleni kävi näin ja palattuani paikallisesta marketista huomasin ettei pyörää näy missään. Oli kuitenkin onneksi erään farmarin takana piilossa ja turvassa. Huh
biggrin.gif


Lisämatkatavara yksin matkustaessa menee helposti ja näppärästi ylimääräiseen laukkuun jonka kiinnität noin 2 euroa maksavalla verkolla takaistuimen paikalle.
 
sanoi:
Kikka kaverilta...

Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!


Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca
buttrock.gif
Toi on hyvä. Itse joskus aikoinaan jätin pyörän sivujalalle normaaliin parkkiruutuun asfaltilla. Kuuma päivä, asfaltti lämpes, autot tiputtanut öljyjään asfaltille, sivutuki asfaltista läpi ja pyrä nurin.
 
Yksinkertaisia oppeja yksinkertaiselta:

- kun mopolla ajaessa kuvittelee itsensä näkymättömäksi, ja käyttäytyy myös sen mukaisesti (reipas vainoharhainenkin ennakointi koko ajan; silmät selässä ja silleen), on ainakin valmistautunut siihen, ettei se kotilokuski huomannutkaan...
- koita saavuttaa katsekontakti vastapuoleen, silloin se ehkä on sinutkin havainnut (sama jekku kuin jääkiekossa...)
- ja jos jotain sattuu, mopolijaan sattuu aina (ei liene kenellekään yllätys)
- äitini neuvo kyytiläiselle:" ole kuin sokerisäkki satulassa, älä tee mitään!" - ja häntä on ainakin helppo kyysätä...

kaikesta huolimatta, ja juuri sen takia:
sport05.gif
 
Nopeusero tappaa ! Itselläni on kahdesti käynyt läheltä piti-tilanne ohitettavan traktorin kanssa, joka alkoi kääntyä vasemmalle juuri kun olin lähdössä ohittamaan.
Jokin vaisto oli käskenyt hiljentämään vauhtia kummallakin kerralla. Jos olisin heittänyt yhdeksääkymppiä ohi niin henkiriepu olisi ollut pelkän tuurin varassa - oma reagointi/jarrutusaika ei olisi riittänyt.

Yleensäkin suuri nopeusero toisiin samaan suuntaan meneviin on myrkkyä - siitä aiheuttaa yllätyksiä toisille, oma jarrutus tai väistö ei onnistu jos on tarve, ja jos mätkähtää niin sattuu pahemmin. Mennään kovaa vain silloin kun ei ole toisia ympärillä.
 
Nopeusero tappaa !
Tuo on sitten ihan totta, jos joku ei viel tuohon asiaan ole törmännyt. Itselläni ei ole mopottimen kanssa mitään ongelmia sen suhteen ollut. Siis olen ajellut suht koht "nätisti".

Mutta kotilon kanssa on joskus ollut hikisiä hetkiä. Vuonna kivi ja kanto ajelin joskus +200 nopeuksia hiljaiseen vuorokauden aikaan pitkiäkin pätkiä yhteen menoon. Silloin kun tulee toinen vastaan perä edellä ja nopeusero on yli 100 km/h niin kyllä se vaan yllättää kuinka äkkiä itse on toisen puskurissa kiinni
omg.gif
Ja sama tilanne se on tiukemmassa tien mutkassa...
Vauhtisokeus yllättää
confused_orig.gif
 
Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin. Tiedetään, laki kieltää sen, mutta lainsäätäjälläpä ei ole ollut kokemusta moottoripyörällä ajamisesta silloin kun tuollainen kielto on lakiin otettu.  
kaboom.gif
 
sport05.gif
Vaikka täällä on jo mainittu monien hyvien vinkkien lisäksi vasta-ohjaus, niin haluan myöskin korostaa vasta-ohjauksen merkitystä etenkin tiukoissa ja äkkitilanteissa. Vastaohjaus pelasti itseni, eukkoni ja uuden pyöräni ainakin vaurioilta, kenties myös henkemme.
JOS et hallitse vastaohjausta, OPETTELE SE!!!!
idea3.gif

Kotka
 
Vähän off topic. mutta...

Miten on hyvät herrat ja daamit?

Kun ylitetään esimerkiks junarataa kannattaako mennä nopeast vai rauhallisesti yli ?

Nopesti mentäessä (lujaa ajettaessa) ei viivy radalla (lue. riskialueella) montaakaan sekunnin osaa.

Rauhallisesti mentäessä viipyy radalla monta sekuntia. Eli todenäköisyys et juna tulee on suurempi.

Jos toi junarata on vieras niin sen voi myös verrata  etuajooikutetun tien ylitykseen.

Hmmmmm......     Menikö mun logiikassa jotain pieleen  
ghostface.gif
 
tounge.gif
 
Vähän off topic. mutta...

Miten on hyvät herrat ja daamit?

Kun ylitetään esimerkiks junarataa kannattaako mennä nopeast vai rauhallisesti yli ?

Nopesti mentäessä (lujaa ajettaessa) ei viivy radalla (lue. riskialueella) montaakaan sekunnin osaa.

Rauhallisesti mentäessä viipyy radalla monta sekuntia. Eli todenäköisyys et juna tulee on suurempi.

Jos toi junarata on vieras niin sen voi myös verrata  etuajooikutetun tien ylitykseen.

Hmmmmm......     Menikö mun logiikassa jotain pieleen  
ghostface.gif
 
tounge.gif
Jos näkyvyys radalle ennen ylitystä kumpaankin suuntaan on todella hyvä, niin yli vaan ja reippaasti.
Jos näkyvyys on vähänkin rajoitettu eli jos pieninkin puska tai oksanpätkä peittää niin kannattaapi heivata.
 
"Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin."

Tästä on ainakin kaksi koulukuntaa. Itse en käytä seuraavista syistä pitkiä:
1. Ärsyttää autoilijoita.
2. Vilkut eivät näy eteenpäin.
3. Vaikea hahmottaa pitkillä tulevan etäisyyttä.
4. Vie paljon virtaa ja rasittaa laturia.
5. Soon laitonta.!

Käyttäkää ennemmin sävytettyjä ajolamppjua, erottuu yhtä hyvin kuin pitkät valotkin.
 
"Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin."

Tästä on ainakin kaksi koulukuntaa. Itse en käytä seuraavista syistä pitkiä:
1. Ärsyttää autoilijoita.
2. Vilkut eivät näy eteenpäin.
3. Vaikea hahmottaa pitkillä tulevan etäisyyttä.
4. Vie paljon virtaa ja rasittaa laturia.
5. Soon laitonta.!

Käyttäkää ennemmin sävytettyjä ajolamppjua, erottuu yhtä hyvin kuin pitkät valotkin.
Kuuntelin tässä kurssiloilla juuri testejä tästä asiasta ja testaajien johtopäätös oli, että pitkien jatkuva käyttö oli merkittävä riskitekijä -siis riskejä lisäävä.

Sen sijaan HAUSKOJA kommentteja tuli pitkien vilkuttamisesta ja etenkin vilkutuksen tulkkauksesta.

Noi sävylamput oli "hyväksynnän" puolella.
 
062802moto_prv.gif
Tere taas!  Asiallista juttua on kertynyt tällekin osastolle
thumbs-up.gif
Haluaisin ihan uteliaisuuttani kysellä, onko muilla sama tapa kuin meillä eukon
inlove.gif
kanssa.  Eukko ei koskaan nouse pyörän päälle tai sieltä pois ennen kuin minä kuskina olen antanut luvan  
crazy.gif

Perustelen tätä sillä  koska olen edelleen ns. persjalkanen ja etenkin pitemmillä reissuilla on painopiste itseni, eukon, sivu- ja perälaukkujen takia aika korkealla.  
thumbs-up.gif
jolloin
painopiste heilahtaa aika tavalla, kun eukko loikkaa kyytiin tai pois. Olen havainnut tämän hyväksi keinoksi pyörän pystyssä pysymisen kannalta  
kynttila.gif

kotka
 
Juu... Ite aina ilmottelen ku saa hyppiä kyytiin... Ikävästi heilahtaa jos yllättäen hyppää sinne takaosastolle.
confused_orig.gif
 
Back
Ylös