Kipinä kateissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalase

New member
Kipinä kateissa

Ostin tänään pyörän joka ei käynnisty. Myyjä kertoi että kesken ajon oli hävinnyt kipinä. Oli tutkinut puolat ja sen että syttypyörältä lähtee virta. (?) Tällä hetkellä starttinapista ei tapahdu yhtään mitään eli ei starttaa. Muuten sähköt tuntuvat toimivan ok. Pyörä on -91 ZXR750 (J).

Onko ehdotuksia?
 
Ihan ekana kokeilisin suoraa sähköä startin +-napaan.
Jos startti toimii, niin sitten etsimään syytä siihen, miksi startti ei toimi systeemin omalla sähköllä.
Jos startti ei toimi suoralla sähköllä, niin ekana startin kunnostus / vaihto uuteen.

Sitten kun pääsee starttailemaan, niin vianetsintä on huomattavasti helpompaa.
 
Ostin tänään pyörän joka ei käynnisty. Myyjä kertoi että kesken ajon oli hävinnyt kipinä. Oli tutkinut puolat ja sen että syttypyörältä lähtee virta. (?) Tällä hetkellä starttinapista ei tapahdu yhtään mitään eli ei starttaa. Muuten sähköt tuntuvat toimivan ok. Pyörä on -91 ZXR750 (J).

Onko ehdotuksia?

Tuon ajan Kawoissa oli virtalukolta yksi johto alennetulla jännitteellä sytkäboxille, siitä kannattaa aloittaa.
Virtalukon pohjassa oli vastus, jolla jännite aleni 6 Volttiin. Tarvikevirtalukoissa tätä vastusta ei ollut, joten kipinää ei tullut virtalukon vaihdon jälkeen.


https://www.youtube.com/watch?v=70hwSMT7hQ4
 
Startti pyörii kyllä kun antaa suoraa virtaa ja testasin myös tuon virtalukon vastuksen ja jännite oli videon mukaisista johdoista 5,8V.
Tähän asti olen kokeillut jo vaihtaa toisesta toimivasta pyörästä:
-akun
-sytkäboxin
-startin releen
-avannut kaasukahvan ja antanut 'elektroniikka suihketta' tappokatkaisijaan ja starttinappulaan
-suihkutellut myös kaikkiin tankin alta löytyviin johtoliittimiin.

Mutta ei starttaa.

Mietin, että voisiko viallinen seisontajalan tappokatkaisin kiusata tuolla tavalla?
 
--snip--

Tuleeko kipinä ? Jollei niin sitten tutkimaan tuleeko puolille sähkö ja katkotaanko sitä
pyörimisnopeuden mukaan.

Jos kipinä tulee niin starttipilotilla se voi lähtee käyntiin luultavasti -> vikaa poltoainepuolella.

Jompi kumpi noista on melko varmasti se mitä pitää tutkia. Pahemmat vaihtoehdot jotka ovat erittäin epätodennäköisiä on : venttiili(t) kantaa, männässä reikä, kampiakseli ei pyöri.

Kipinä, polttoaine ja puristus kun on kohdillaan niin moottori käy.
 
Startti pyörii kyllä kun antaa suoraa virtaa ja testasin myös tuon virtalukon vastuksen ja jännite oli videon mukaisista johdoista 5,8V.
Tähän asti olen kokeillut jo vaihtaa toisesta toimivasta pyörästä:
-akun
-sytkäboxin
-startin releen
-avannut kaasukahvan ja antanut 'elektroniikka suihketta' tappokatkaisijaan ja starttinappulaan
-suihkutellut myös kaikkiin tankin alta löytyviin johtoliittimiin.

Mutta ei starttaa.

Mietin, että voisiko viallinen seisontajalan tappokatkaisin kiusata tuolla tavalla?

Pumpaako bensaa kun laittaa virran päälle(suodatimessa liiketä)

viallinen seisontajalan tappokatkaisin voi hyvinkin kiusata eikä ole edes hirmuisen harvinaista alkukaudesta,
onhan vapaan tunnistin myös kunnossa
 
Startti pyörii kyllä kun antaa suoraa virtaa ja testasin myös tuon virtalukon vastuksen ja jännite oli videon mukaisista johdoista 5,8V.
Tähän asti olen kokeillut jo vaihtaa toisesta toimivasta pyörästä:
-akun
-sytkäboxin
-startin releen
-avannut kaasukahvan ja antanut 'elektroniikka suihketta' tappokatkaisijaan ja starttinappulaan
-suihkutellut myös kaikkiin tankin alta löytyviin johtoliittimiin.

Mutta ei starttaa.

Mietin, että voisiko viallinen seisontajalan tappokatkaisin kiusata tuolla tavalla?

Jos ongelma olisi pelkkä sivujalan kytkin, niin pyörän pitäisi käynnistyä vapaalla ja/tai kytkin pohjaan painettuna. Tosin tämä edellyttää, että vapaavalon virtapiirin ja kytkinkahvan mikrokytkinen pitää myös toimia.

Oire itsessään (sammuminen ajosta ja starttaamattomuus) sinänsä sopii kyllä sivujalan virtapiirin ongelmaksi muodossa tai toisessa. Vianetsintää helpottaisi kovasti kytkentäkaavio tai servicemanuaali, jossa on kuvattu kyseisen virtapiirin toiminta, ja että millainen diodihässäkkä siinä on toimintoja toteuttamassa.

Viestistäsi ei suoraan käynyt ilmi, että saako pyörän nyt käyntiin antamalla startille hyppyvirtaa, vai puuttuuko kipinä oletetusti edelleen.
 
Ja toi suoraan startin pyörittäminen ei taas kerro mitään siitä, toimiiko solenoidi! Naksahtaako edes starttia yrittäessä?
 
No ehkä kannattaisi mitata sieltä solenoidilta, tuleeko sinne virtaa, kun starttinappia näpelöi?
Mitä tarkoittaa, että sähköt tuntuis toimivan OK? Valot, vilkut ja töötti toimii? Sulakkeet?
 
Jos tutkit kaavioita netistä, periaate sama: https://www.justanswer.com/uploads/motoforge/2008-09-11_201759_H1_&_H2_-_US_&_Canada.jpg

Että jos ei naksahda, niin starttisolenoidin vetopiiri ei vedä, saako maata? Saako jännitettä, riittääkö virta? Suora käynnistys kyllä pyörittää, mutta ei välttämättä anna jännitetä eculle tms. Tuolla on piirissä myös "clutch lever switch". Että millä edellinen omistaja olisi todennut kipinän hävinneen kesken ajon? Millä olisi mitannut syttypyörän virtaa? Ei kuulosta totuudenmukaiselta, V x A = W, eli teho. Olisi silloin pitänyt olla kytekettynä ampeerimittari piiriin, eli mitata siellä kulkevaa sykäyksellistä virtaa jännitteen funktiona tms.
 
Voi olla vaikkapa virtalukon pohja sökö jolloin virtaa tulee valoille mutta ei muualle.
 
Tilannepäivitystä sen verran, että kävin äsken autotallissa ja ohimennen painoin starttinappia ja johan starttasi. :jippikaijee: Oli ilmeisesti kytkimien ja liittimien suihkuttelu alkanut vaikuttamaan. Nyt saa sitten keskittyä siihen varsinaiseen vikaan, kipinättömyyteen.
 
Tilannepäivitystä sen verran, että kävin äsken autotallissa ja ohimennen painoin starttinappia ja johan starttasi. :jippikaijee: Oli ilmeisesti kytkimien ja liittimien suihkuttelu alkanut vaikuttamaan. Nyt saa sitten keskittyä siihen varsinaiseen vikaan, kipinättömyyteen.

Voi olla samaa perua, joku kytkin hapettunut eikä päästä kunnolla läpi virtaa.
 
Nyt on testailtu, mutta ei käynnisty, kipinä kyllä tulee. Sellaisen ihmeellisen asian huomasin, että Haynesin manuaalin mukaan puolille tulevat johdot ovat:1. musta, 4.punainen ja 2.vihreä, 3.punainen. Kuitenkin tuossa pyörässä joka toimii on 2. ja 3. johdot juuri toisin päin. Pitänee testata vielä kaaäntää nämä.

Bensan pumppaamisesta en osaa sanoa, mutta virrat kytkettäessä ei ainakaan mitään surinaa kuulu mistään (ei kuulu toimivassakaan pyörässä)

Joku mainitsi, että pilotilla kannattaisi kokeilla. Miten sitä kokeillaan?
 
välitilinpäätös tässä vaiheessa eli projektissa on edistytty;
- starttimoottori on saatu pyörimään?
- ollaan varmoja että kipinä tulee joka pytylle?
- epävarmaa tuleeko kipinä joka pytylle oikea-aikaisesti
- ovatko sytystulpat kunnossa

mutta jotenkin tuntuis että nyt pitää siirtyä tutkimaan polttoaineen saantia. Perusasioihin;
- onko polttoaineen syöttö kaasuttimilla vai ruiskulla?
- jos ruiskulla niin niin sitten virtojen päällelaiton jälkeen pitää kuulua suriseva ääni (polttoainepumppu paineistaa järjestelmän). Jos ääntä ei kuulu niin sitten pitää paikallistaa pumpun sijainti (voi olla bensatankin silläkin). Ja tutkia saako se sähköä toimiakseen. Jos saa niin sitten pitää tutkia että onko se tukokosia niin ettei neste pääse virtaamaan.
- jos kaasareilla niin sitten tutkitaan tuleeko polttoaine niille asti. Jos ei tule niin syitä voi olla esim. tankkiin vuosien varrella kertynyt ryönä joka tukkinut suodattimen. Myös toimimaton (alipaine-) bensahana tulee mieleen, kokeile pri-asentoa. Letkut voivat olla silleen lytistyneita (taittuneet terävästi) että neste ei pääse virtaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
välitilinpäätös tässä vaiheessa eli projektissa on edistytty;
- starttimoottori on saatu pyörimään?
- ollaan varmoja että kipinä tulee joka pytylle?
- epävarmaa tuleeko kipinä joka pytylle oikea-aikaisesti
- ovatko sytystulpat kunnossa

mutta jotenkin tuntuis että nyt pitää siirtyä tutkimaan polttoaineen saantia. Perusasioihin;
- onko polttoaineen syöttö kaasuttimilla vai ruiskulla?
- jos ruiskulla niin niin sitten virtojen päällelaiton jälkeen pitää kuulua suriseva ääni (polttoainepumppu paineistaa järjestelmän). Jos ääntä ei kuulu niin sitten pitää paikallistaa pumpun sijainti (voi olla bensatankin silläkin). Ja tutkia saako se sähköä toimiakseen. Jos saa niin sitten pitää tutkia että onko se tukokosia niin ettei neste pääse virtaamaan.
- jos kaasareilla niin sitten tutkitaan tuleeko polttoaine niille asti. Jos ei tule niin syitä voi olla esim. tankkiin vuosien varrella kertynyt ryönä joka tukkinut suodattimen. Myös toimimaton (alipaine-) bensahana tulee mieleen, kokeile pri-asentoa. Letkut voivat olla silleen lytistyneita (taittuneet terävästi) että neste ei pääse virtaamaan.


- starttimoottori on saatu pyörimään? Kyllä pyörii
- ollaan varmoja että kipinä tulee joka pytylle? Kyllä (testattu 'vara'tulpalla)
- epävarmaa tuleeko kipinä joka pytylle oikea-aikaisesti Tämä on epävarmaa juu
- ovatko sytystulpat kunnossa Tästä ei ole varmuutta kun ei ollut pakissa sopivaa tulppa-avainta


Kaasaripeli, suodatin on vaihdettu. Bensahanan läpi kulkee aine. Miksi tässä on bensapumppu vaikka ei ole ruisku? Avasin kaasarien tyhjennysruuvit niin ainakin sieltä tulee bensaa.
 
Miksi tässä on bensapumppu vaikka ei ole ruisku? .

Miun 90-luvun puolenvälin Ducatissa on myös bensapumppu, vaikka on kaasaripeli.
Kaasarit on melko pystyssä, joten kun tankki on puolillaan, niin bensa ei enää virtaisi kaasuttimiin, joten bensapumppu auttaa.
 
Nyt on testailtu, mutta ei käynnisty, kipinä kyllä tulee. Sellaisen ihmeellisen asian huomasin, että Haynesin manuaalin mukaan puolille tulevat johdot ovat:1. musta, 4.punainen ja 2.vihreä, 3.punainen. Kuitenkin tuossa pyörässä joka toimii on 2. ja 3. johdot juuri toisin päin. Pitänee testata vielä kaaäntää nämä.

Bensan pumppaamisesta en osaa sanoa, mutta virrat kytkettäessä ei ainakaan mitään surinaa kuulu mistään (ei kuulu toimivassakaan pyörässä)

Joku mainitsi, että pilotilla kannattaisi kokeilla. Miten sitä kokeillaan?

Jos myyjän tarina pitää paikkansa ja kipinä oli kesken ajon hävinnyt niin johdot tuskin hyppäsivät väärään järjestykseen. Johdot saattaa silti olla väärässä järjestyksessä mutta miksi myyjä olisi selittänyt moisen tarinan. Jos venttiilit on säädetty väärin ja ne kantaa niin ei tule puristusta riittävästi. Puristuspainemittari käyttöön.

Lupaako se yhtään? Yskäiseekö yhdestikään?
 
Jos myyjän tarina pitää paikkansa ja kipinä oli kesken ajon hävinnyt niin johdot tuskin hyppäsivät väärään järjestykseen. Johdot saattaa silti olla väärässä järjestyksessä mutta miksi myyjä olisi selittänyt moisen tarinan. Jos venttiilit on säädetty väärin ja ne kantaa niin ei tule puristusta riittävästi. Puristuspainemittari käyttöön.

Lupaako se yhtään? Yskäiseekö yhdestikään?

Ei lupaa eikä yski.
Tuota puolan johtojen sekavuutta ihmettelen lähinnä siksi, että miten tuo toinen pyöräni voi toimia kun siinä johdot on erilailla kuin kytkentäkaaviossa. :D

Myyjän tarinaan nyt ei oikeastaan kannata hirveästi laskea. Hänen mukaansa siis pyörä sammui kesken ajon ja kipinä oli kateissa. Siksi avasin tämän ketjun nimellä ’Kipinä kateissa’ vaikkakin nyt näyttää siltä että kipinä kyllä tulee ja vika onkin jossain muualla. Oire on kuitenkin sama, ei käynnisty.
 
Back
Ylös