• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korvatulpat...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katya450
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tällaiset sain tänään...

Oli vähän epäilevän oloinen ku perus pehmeitä EAR tulppia aiemmin käyttänyt. Aivan järkyttävän hyvät, ei purista, paina tai mitään muutakaan.

Edustaja lykkäs kouraan duunipäivän päätteeksi hoito-ohjeiden kera. Jos ite joutuisin maksamaan nuo, ni kauppaan jäis.
cool.gif

olen kokeillut kaikenlaisia ja kaikki pyöriteltävät on aivan syvältä.

parhaat tulpat on noi quiet tulpat. nopea laittaa, voi pestä, työntää vain korvaan, ei pullahda helpolla ulos. ja mukana rasia johon ne voi laittaa taskuun.

ääneltäänkin hyvät ja ei aiheuta kipua korvaan kuten pyöriteltävät pitemmässä ajossa.

voitte heittää kaikki muut perus earit ja muut pyöriteltävät mäkeen samantien.

ostin omat joskust stormilta, muistaakseni niissä lukee quiet2, paria paria olen käyttänyt monta vuotta. pesee saippuvedellä ja kuivaa.

sen jälkeen stormi onkin myynyt eioota. täytyy tilata tuolta varustelekasta, jos ne olis vaikka samoja tulppia. merkki sama, tiedä sitten onko ihan samoja.

Tänään kävin teettämässä valokset noista Elacin biopacteista. 4-5 viikkoa toimitusaika, joten kokemuksia kerron jahka tulpat saan.
Mulla saman firman ClearSoundit järeimmällä suodattimella, ei valittamista. Joitakin havaintoja tavallisiin "eareihin" verrattuna:
-Istuvuutta ei voi verrata tavallisiin tulppiin
-Vaimentaa repivän tuulen äänen yhtä hyvin, jopa paremmin
-Kypäräpuhelin/radio kuuluu paremmin, ei tarvi huudattaa
-Kaverin puheen kuulee vierestä, vaikka on kypärä päässä (Schuberth R1) ja moottorit käynnissä
-Ei ärsytä tai "paina" korvaa, vaikka koko päivän tulpat korvissa

Huonoa:
-Voi paska, ne tulpat jäi toisen takin taskuun

Itsellä nämä tulpat olleet keväästä asti työkäytössä (firman piikkiin), nyt lomaillessa pyöräilykäytössä.

Tuollaiset ostina ja tuulenhuminat ja suhinat jne vaimeni kiitettävästi. Eikä nuo päässä tule samanlaista tukkoista oloa kuin perus-earien kanssa joita en korviini enää tunge.

MotoSafe

Tulppien laittaminen tuntunee onnistuvan vain sillä mukana tulevalla "putkella", ovat nimittäin tosi pehmeää matskua.

Ja 30e hinta tuntuu vähän rahastukselta. Mutta itse olen kyllä ollut tyytyväinen jopa hintaansa nähden.
smile_org.gif
Saman valmistajan MusicSafe tulpat on ihan samat, mutta halvemmat.

Mulla menee korviin hyvin, mutta noi vaimentaa tosi huonosti.
Vaimennus keskimäärin jotain 25dB
Sais olla vähintään 35dB

Tietääkö kukaan onko millään valmistajalla vastaavia tulppia n. 35dB tai paremmalla vaimennuksella?

Tänään kävin teettämässä valokset noista Elacin biopacteista. 4-5 viikkoa toimitusaika, joten kokemuksia kerron jahka tulpat saan.
Sama täällä, toteutin lopulta pitkäaikaisen suunnitelmani ja teetín valokset juuri äsken, loppu ajokaudesta varmaan pääsee testaamaan miltä nuo vaikuttaa. Milläs suotimella olette näitä tilailleet? Itse otin tuon tehokkaimman ML01-mallin.

t. Janne

Sama täällä, toteutin lopulta pitkäaikaisen suunnitelmani ja teetín valokset juuri äsken, loppu ajokaudesta varmaan pääsee testaamaan miltä nuo vaikuttaa. Milläs suotimella olette näitä tilailleet? Itse otin tuon tehokkaimman ML01-mallin.

t. Janne
Sillä suurimmalla vaimennuksella otin itelleni. Käytössä ollut motosafet joissa keltainen vaimennin, muistaakseni kauppasivat 25db vaimennuksella ja sekin on tuntunut olevan siinä ja siinä, että riittääkö.

Joten tästä syystä tuli tilattua tuo isoimmalla mahdollisella.

Narulliset "kuusitulpat" olen parhaiksi kokenut. Myydään rautakaupoissa ja apteekeissa, eri merkeillä 2-5E hintaan.
Ekoja käytin pari vuotta, kunnes hukkasin.
Tappiosa on pitkähkö, mutta lyhennettävissä (narun pää kengännauhan tyyppinen, saa pois ja takaisin).

On helpoimmat hukata jättämällä kaulalle "pitstopin" ajaksi, eikä sitten viitsikään sulloa takaisin muutaman km kotimatkaa varten...kun kypärä on jo päässä
tounge.gif

Perus-Eareita koitin ensin. Vaimensi kyllä, mutta sitten ei kuullutkaan mitään liikenteestä/koneesta/mistään muustakaan.

Seuraavaksi meni testiin apteekista löydetyt 3M:n tommoset pehmeät kolmekerrostsydeemit, missä keskellä reikä. Kuulee ihan hyvin puheen ym. äänet, mutta maantiellä ei oikein tahdo riittää ja jo 150km ajon jälkeen korvat soivat jälkikäteen ikävästi ja pitkään.

Täytyy varmaan satunnaisilla pyörähdyksillä tyytyä nyt noihin 3M:iin ja vähänkään pitemmillä maantieajolla käyttää noita Eareita.

3M 1100 tulppia käyttänyt abt 10v ja ei mitään muuta moitittavaa kuin että helteellä toisinaan aika haastava laittaa korvaan. Vaimentaa hyvin eivätkä paina vaikka oisivat tuntikausia päässä yhteen menoon. Oikeita Eareita ei omat korvat kestä kuin muutaman minuutin.

Vois kyllä kokeilla nuita 3M sinisiä kuusia ihan vertailun vuoksi että millaiset ne on. Ois ainakin helpompi laittaa korvaan kun pyörii kylillä asioilla yms. ja kun pottaa pitää käyttää tiheämmin pois päästä.

Mullakin on nuo Motosafet, ne on ihan jees mut onhan se sellaista räpläämistä noiden kanssa. Hommasin Shoein Raid 2:een sellasen Whisper Strip Kitin ja mopoon säädettävän pleksin ja tuli ihan kivan hiljaista. Mun mielestä ei enää tartte tulppia - vielä kun happi riittäis potan sisällä...
eek.gif

801 X-Liten jos laittaa päähän niin sitten kyl tarttee nuo tulpatkin mut se onkin mulla nykyään vaan sadekelikypäränä...

Itsellä on nuo Elacin:in valmistamat valetut tulpat ollut käytössä kolme kautta, kyllä ne on vaan ehdottomasti parhaat kaikista kokeilemistani. Hintaahan niillä on (itse sain tosin työn puolesta) mutta eipä pärjäisi enää ilmankaan.

Mulla saman firman ClearSoundit järeimmällä suodattimella, ei valittamista. Joitakin havaintoja tavallisiin "eareihin" verrattuna:
-Istuvuutta ei voi verrata tavallisiin tulppiin
-Vaimentaa repivän tuulen äänen yhtä hyvin, jopa paremmin
-Kypäräpuhelin/radio kuuluu paremmin, ei tarvi huudattaa
-Kaverin puheen kuulee vierestä, vaikka on kypärä päässä (Schuberth R1) ja moottorit käynnissä
-Ei ärsytä tai "paina" korvaa, vaikka koko päivän tulpat korvissa

Huonoa:
-Voi paska, ne tulpat jäi toisen takin taskuun

Itsellä nämä tulpat olleet keväästä asti työkäytössä (firman piikkiin), nyt lomaillessa pyöräilykäytössä.
On noissa toinenkin huono puoli noissa muotista tehtävissä...

- Hitto kun en hommannu heti silloin kun aloitin mopoilun...tai oikeestaan aikaisemmin.

Ovat hyvät myös konserteissa, rakennuksilla, lentokoneissa, ampumaradalla, yms

Earfoonin ja Elacinin kokemuksella:
Mun veikkaus on et jonkun vuoden päästä noi muotista tehdyt tulpat tulee olemaan samalla lailla de facto standardi varuste kuin ce-suojat takeissa on ja selkäpanssarit alkaa nykyään olla.

Toki ne on hintavat mut kaikille jotka tarttee toistuvasti kuulonsuojausta, tuommoset on kyllä painonsa kultaa.

3M 1100 tulppia käyttänyt abt 10v ja ei mitään muuta moitittavaa kuin että helteellä toisinaan aika haastava laittaa korvaan. Vaimentaa hyvin eivätkä paina vaikka oisivat tuntikausia päässä yhteen menoon. Oikeita Eareita ei omat korvat kestä kuin muutaman minuutin.

Vois kyllä kokeilla nuita 3M sinisiä kuusia ihan vertailun vuoksi että millaiset ne on. Ois ainakin helpompi laittaa korvaan kun pyörii kylillä asioilla yms. ja kun pottaa pitää käyttää tiheämmin pois päästä.
Mulla on ollut "siniset kuuset" pitkään käytössä. Itse asiassa mulla on kuusi-mallisia tulppia useita erilaisia. Oleellista on, että kuuset on tehty mahdollisimman pehmeästä materiaalista, jotta ne menevät korvaan mukisematta ja mukautuvat muotoihin hyvin.

Leikkasin omista tulpista ylimääräisen pituuden pois, koska muuten se pieni tappi tulpan päässä tuppaa osumaan pottaan kun vetää kypärän päähän. Hyvin ne saa silti korvista pois kuusen reunasta vetämällä.

Käyttökokemus tulpista on ihan hyvä: vaimentavat liikenteen melua riittävästi mutta päästävät sen verran läpi ääntä, että pystyy käymään vaikkapa kaupassa ja kuulee mitä täti kassalla sanoo. Äänenvaimennuksen tehokkuuden osalta nämä lienevät kompromissitulpat. Kyllä se ajo on riittävän mukavaa näilläkin.

Pari vuotta sitten mp-messuilla teetin korvatulpat. http://www.finfonic.fi/Default.aspx?id=326345
Sen vuoden ehdottomasti paras ostos.
Itse teetätin kevään 2011 messuilla, ja ainakin tähän mennessä vaikuttaa vuoden parhaalta ostokselta :-)
Mulla on vielä se ongelma, että korvakäytävä tekee normaalia jyrkemmän mutkan, joten perustulppien kanssa on aina ollut ongelmia (muotin ottajakin totesi, että taitaa olla aika hankalaa saada normitulppia korviin).
Tietysti, jos on taipumusta hukata tulppia, niin nämä ovat kyllä vähän turhan arvokkaat...

Vinkkinä, ebaysta saa edukkaasti kotiinkannettuna korvatulppia isommissa erissä..

Ilmeisesti kypärästä paljon kiinni käykö tulpat painamaan. Nykyisessä schuberth s1:ssä ei tulpat paina vaikka miten pitkään ajaisi

Back