Öljyjä ei saa manuaalin mukaan itse mennä vaihtamaan takuun aikana. Lainsäädäntö vain on toista mieltä.
Minen ainakaan rupia maksamaan satoja euroja tommosesta hommasta, joka vielä tehdään pahimmassa tapauksessa väärin.
Nimim. liikaa öljyä, ketjurataspaketti melekeen pilalla ja rasvat taka-akselista huitsin nevadassa, never again. Ja pillun posket ne mitään momentteja tai muutakaan tarkastaneet. Rahaa kyllä osataan pyytää.
Eiköhän se ole ihan selvä homma kun vähän viitsii itse dokumentoida mitä on tehnyt ja vaihtelee öljyt itse.
Tulee vähän OT, mutta aihetta sivuten kuitenkin.
Viime viikolla tein ekaa kertaa Super Dukeen öljyhuollon. Valutin öljyt huolellisesti lämpimästä koneesta pois, välillä pyörää kallistellen, että tulisi ne viimeisetkin tipat. Ja tulihan sieltä yllättävän paljon vielä kallistelemalla. Öljy sai vielä kaikessa rauhassa valua, kun huolellisesti puhdistin proppujen magneetit ja kaikki kontaktipinnat. Jokaisen pultin ja propun kiristin vielä service manuaalin antamaan momenttiin, kun aikoinaan tuli prätkiä varten hankittua pieni momenttiavain isomman kaveriksi. Öljyksi valitsin valmistajan suosittaman ja öljynsuodattimeksi alkuperäisen.
No, ehkä tämä menee jonkun mielestä jo liioittelun puolelle, mutta kun harrastuksen kannalta ottaa, niin olipahan taas mukavaa puuhastelua kauniina iltana. Lisäksi voi hyvillä mielin sanoa, että ei yhdessäkään huollossa tehdä tuota hommaa yhtä huolellisesti, kuin itse tein. Toki sellainen olisi kustannustenkin takia jo mahdotonta, enkä sellaista odotakaan, mutta kuitenkin.
Kun itse tekee, niin tietää, mitä saa. Ja kun joskus tuosta pyörästä luovun, niin tiedän, että uusi omistaja saa siitä viimeisen päälle huolletun pelin, vaikka ei huoltokirjasta löydykään merkkihuollon leimaa.