KTM 690 SMC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Konehan noissa päivittyi tässä ihan viime vuosina tehokkaimpaan versioonsa. Siinä oli eestaas vatkaavien massojen pienentämiseksi keinuvivutkin vaihtuneet laaharimalleihin, eli tuo rullavaivakaan ei niitä kiusaa. Tehoa on ymmärtääkseni joku 75 hummaa tuossa vikassa mallissa. Ekoissa oli muistaakseni kymmenkunta vähemmän. Nuo iskarit kannattaa ihan oikeasti huollattaa jos yhtään enemmän ajetun ostaa. Kotari on aika lailla ainoa matkaenskavalmistaja joka mättää kunnon alustat pyöriinsä mutta ne vaatii myös huoltoa toimiakseen sen edestä mitä ne maksaa.
 
Konehan noissa päivittyi tässä ihan viime vuosina tehokkaimpaan versioonsa. Siinä oli eestaas vatkaavien massojen pienentämiseksi keinuvivutkin vaihtuneet laaharimalleihin, eli tuo rullavaivakaan ei niitä kiusaa. Tehoa on ymmärtääkseni joku 75 hummaa tuossa vikassa mallissa. Ekoissa oli muistaakseni kymmenkunta vähemmän. Nuo iskarit kannattaa ihan oikeasti huollattaa jos yhtään enemmän ajetun ostaa. Kotari on aika lailla ainoa matkaenskavalmistaja joka mättää kunnon alustat pyöriinsä mutta ne vaatii myös huoltoa toimiakseen sen edestä mitä ne maksaa.
Huomasin että olet painottanut aika paljonkin alustan huollon tärkeydestä. Meinaatko ihan öljyjen säännöllistä vaihtelua vaikkei muita puutteita silmällä erotakaan?

Viime viikon pohdiskelin asiaa tarkemmin ja tänään kävinkin liikkeen puolella kyselemässä. Parempi ehkä keväällä vain tilata kokonaan uutukainen niin ei tarvitse ressata edellisten omistajien "huolloista" tai muistakaan viritelmistä. Varsinkin käytetyiden hintatason huomioon ottaen. Jos sitä vaikka MP-messuilta tarraisi vähän isompaa ja kovempaa pakettia mukaan :wanna:
 
Juu, minulla taitaa olla vähän taipumusta tuon aiheen tuputtamiseen. :D
Huollan vähän harrastehommina omia ja lähipiirin iskareita ja sitä kautta tuo näkemys on syntynyt.
Iskareissa ohenee öljy, kuluu männänrenkaat sekä tiivisteet ja keulassa myös kulkeutuu stefojen läpi likaa sisään. Tuo kaikki vaikuttaa iskunvaimentimien toimintaan.
Sen lisäksi että vaimennus vähenee ja kitka lisääntyy, myös osien kuluminen kiihtyy aiemmin mainittujen asioiden takia.
Riittävän usein tehty puhdistus, uudet öljyt ja uudet kulutusosat (männänrenkaat, liukuholkit yms) pitää sen kulumisen painopisteen niissä halvoissa kulutusosissa. Vaikka laadukkaat kilkkeet kauan kestääkin ja iskari saattaa toimia vuotamatta ekan 100 tonnia, on siellä sen sadan, tai jo viidenkymmenen tonnin tai kovalla ajolla paljon lyhemmänkin matkan jälkeen selvää kulumista esimerkiksi iskarinputkessa. Siis siinä kuoriosassa ja ne alkaa sitten maksaa vähän enemmän jos meinaa uusia.

Jossain geneerisessä Japanilaisarkimopossa tuolla nyt ei juuri ole väliä mutta esim nuo Kotarin ja kaikkien urheilullisemman pää
mopojen orkkisalustakilkkeet on sen verta laadukkaita että soisin niistä pidettävän huolta. Sillä huolenpidolla sitten saa nauttia niistä maksetuista ominaisuuksista kauan ja tietty seuraava omistajakin.

Pelkän öljyn osalta loppuun ihan itse kuvattu video. Höntsäkuskin enskaköytössä olleesta iskarista 60h ajon jälkeen laskettu öljy vs sama öljy uutena. Mittalaite on kotikutoinen mutta verrattu useampaan kertaan että putkien välillä ei saa havaittavaa eroa kun samaa öljyä laskee läpi. https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY
 
Öhlinssi muistaakseni suosittelee huoltoväliksi 25000km, katukäytössä. Eli perusajeluilla joka toinen vuosi. Mut ei sitä tarvi itte muistella, keula alkaa itkeä tuossa vaiheessa. White power taitaa pitää paremmin, joten huoltokirjaa kannattaa ylläpitää niin voi sieltä luntata milloin on viimeksi tullut askarreltua.
Ainakaan itse en enää muista parin kk kuluttua, tai voi se johtua siitäkin että kun merkkaan muistiin niin ei tarvi muistissa pitää epäolennaisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, minulla taitaa olla vähän taipumusta tuon aiheen tuputtamiseen. :D

Et ole ainoa, toisinaan tulee kysyttyä koska on viimeksi alusta huollettu ja vastauksena tulee että pitääkö niitä huoltaa... Valitettavan usein jaksetaan hinkata epäolennaisempia asioita loputtomiin mutta keulan ja iskarin huolto unohdetaan kokonaan, ajetaan niin kauan kun toimii.

Jos mitään vaimennusten muutoksia ole tarvetta tehdä niin kerran vuodessa tulee huollettua keula ja iskari.
 
Ja autossa iskarit kestää huoltamatta 10v/400 000 km ehjinä ja ominaisuudet muuttuu, - minkä verran?

Ja pyörässä "pitää" huoltaa jo 1-2 v /10 000 -20 000 km vaikka ajelisi vain höntsää? Ja amatöörikinkö huomaa eron vaimennuksen toiminnassa jos ei tietäsi huollosta?

Eikö niitä voisi tehdä pidempään toimiviksi?

Matkapyörillä jotkut ajaa huoltamatta reilustikin yli 100tkm[emoji15]
 
Mulla on nyt ajettu 690:llä alustahuollon jälkeen 40h/n. 1500km ja takaiskarin vaimennukset ovat heikentyneet selvästi. Eroa ei välttämättä huomaisi, jos ei tietäisi, kuinka sen pitäisi toimia – saati jos puksuttelee vaan jätskille ja takaisin.

Jos autoja käytetään analogiana, niin luuletko, että jossain harrastetason rallicross-autoissa ei huolleta alustoja säännöllisesi?
 
Minä ajattelin vertauksellani autoa normaalissa liikennekäytössä, ajetaan mökkiteitä , metsäteitä metsästysmaille,marjaan ja sieneen, mutta kuitenkin valtaosin asvalttia (valtaosin vielä suomessa, jossa on talvi/kelirikkoa/ routapattia riittämiin).

Matkapyörä vertautunee autoon kohtalaisesti, enimmäkseen samanmoisia teitä kuin autolla, toki enempi valtateitä välttäen ja osa välttelee vielä soraakin reilusti eikä käy metillä ja marjassa matkapyörällä :D

Ja 690/kevyt adventurepyörä amatöörin käytössä - ajattelin tässä tyypillisesti ajeluja mitä näillä tehdään esim. TET-reiteillä, Secto-rallin pätkillä sun muilla vauhdikkailla sorateillä varmaan valtaosa ajoista - satunnaisesti reissukamoissa Tuntsaa,Tulppiota yms. ja satunnaisesti polkuja pitkin makkaroiden kanssa joskus suohon upottaen. Vauhdit kaukana vetomiesten vauhdeista- vaimennus ei kait ole ihan äärimmäisen kovalla rasituksella?

En verranut oikeisiin kisa/enska/rata-ajamisiin maastossa ja radoilla, johon vertautunee paremmin rallicross autot ja vaikkapa MX-vaimentimien huoltotarve ihan erilailla.
 
Jos ajattelet autoa ja moottoripyörää ihan massan kautta, niin tavallisessa katuautossa iskarit voidaan rakentaa tiiviimmiksi, koska herkkyys ei ole niin tärkeää. Liikettä kyllä tulee, kun yhden tolpan päällä voi olla painoa liki 500 kg. Tästä syystä vertasin herkemmin toimiviin kilpa-auton iskareihin.
 
Jos ajattelet autoa ja moottoripyörää ihan massan kautta, niin tavallisessa katuautossa iskarit voidaan rakentaa tiiviimmiksi, koska herkkyys ei ole niin tärkeää. Liikettä kyllä tulee, kun yhden tolpan päällä voi olla painoa liki 500 kg. Tästä syystä vertasin herkemmin toimiviin kilpa-auton iskareihin.

ok. Tämä hyvä pointti.
 
Ja autossa iskarit kestää huoltamatta 10v/400 000 km ehjinä ja ominaisuudet muuttuu, - minkä verran?

Minä laitan autossa alustan yleensä uusiksi ihan viimeistään, kun 250tkm tulee mittariin. Siinä vaiheessa iskarit on yleensä aivan loppu, jouset väsyneet ja useat alustan puslat vetelee viimeisiään. Ajettavuus paranee ihan huomattavasti rempan jälkeen. Vaikeahan tuota alustan väsymistä on huomata, koska se tapahtuu niin hitaasti, että siihen tottuu.
 
Ja autossa iskarit kestää huoltamatta 10v/400 000 km ehjinä ja ominaisuudet muuttuu, - minkä verran?
Kyllä kunnon kuskin pitäisi huomata kun alkaa kotilossa alusta menee..Minusta kotilon ja prätkän alustaa ei voi kyllä mitenkään verrata. Myös kyllä pärtkässäkin pitäisi huomata kun alkaa alusta väsyy tms, tai no sitten ne huomaa kun käyttävät huollossa.

Jos ajattelet autoa ja moottoripyörää ihan massan kautta, niin tavallisessa katuautossa iskarit voidaan rakentaa tiiviimmiksi, koska herkkyys ei ole niin tärkeää. Liikettä kyllä tulee, kun yhden tolpan päällä voi olla painoa liki 500 kg. Tästä syystä vertasin herkemmin toimiviin kilpa-auton iskareihin.
Tämä
 
Kyllä kunnon kuskin pitäisi huomata kun alkaa kotilossa alusta menee..Minusta kotilon ja prätkän alustaa ei voi kyllä mitenkään verrata. Myös kyllä pärtkässäkin pitäisi huomata kun alkaa alusta väsyy tms, tai no sitten ne huomaa kun käyttävät huollossa.

Koomalampaat mitään huomaa. :D
 
Mitä olen AXP:n tuotteita nähnyt pyörissä niin ihan fiksun oloisia olleet. Pohjapanssareita kun tehdään aika paljon ihan vaan koristekäyttöön.
 
Onko ensimmäisissä malleissa putki/putket alakautta? Onko missään selkeetä listaa mitä eroja eri vuosimalleissa on?
 
690 SM:ssä on alaputki. Se on aika eri pyörä. Muita eroja noissa on vuosien saatossa enemmän kuin muistan. Konetta on 654 ja 690 kuutioista ja 690cc mallistakin on useampaa versiota.
 
Herääkö ideoita missä vika?

Mittaristo alkoi resetoitumaan kesken ajon noin kuukausi sitten. Teki harvakseltaan, mutta nykyään tulee useammin, useita kertoja minuutissa. Eli käy pimeänä, ja herää samoin kuin virrat laittaisi taas päälle (kaikki valot välähtää, mittarin neula kiertää päästä päähän). Tuntuu että eniten tekee tätä moottorijarruttaessa tai kevyellä tasakaasulla ajettaessa - mutta myös voimakkaammin kiihdyttäessä.

Vittumaisen tästä tekee se, että resetoitumisen yhteydessä myös kaasu käyttäytyy oudosti. Etenkin kevyellä tasakaasulla ajettaessa saattaa voimakkaasti nykäistä resetoitumisen yhteydessä (ikään kuin kävisi 0,1 sekunttia täyskaasulla). Kohtuu ikävää kun esim. liikenneympyrässä käydään tahattomasti täyskaasulla :thumbup:
 
Back
Ylös