Juu, minulla taitaa olla vähän taipumusta tuon aiheen tuputtamiseen.

Huollan vähän harrastehommina omia ja lähipiirin iskareita ja sitä kautta tuo näkemys on syntynyt.
Iskareissa ohenee öljy, kuluu männänrenkaat sekä tiivisteet ja keulassa myös kulkeutuu stefojen läpi likaa sisään. Tuo kaikki vaikuttaa iskunvaimentimien toimintaan.
Sen lisäksi että vaimennus vähenee ja kitka lisääntyy, myös osien kuluminen kiihtyy aiemmin mainittujen asioiden takia.
Riittävän usein tehty puhdistus, uudet öljyt ja uudet kulutusosat (männänrenkaat, liukuholkit yms) pitää sen kulumisen painopisteen niissä halvoissa kulutusosissa. Vaikka laadukkaat kilkkeet kauan kestääkin ja iskari saattaa toimia vuotamatta ekan 100 tonnia, on siellä sen sadan, tai jo viidenkymmenen tonnin tai kovalla ajolla paljon lyhemmänkin matkan jälkeen selvää kulumista esimerkiksi iskarinputkessa. Siis siinä kuoriosassa ja ne alkaa sitten maksaa vähän enemmän jos meinaa uusia.
Jossain geneerisessä Japanilaisarkimopossa tuolla nyt ei juuri ole väliä mutta esim nuo Kotarin ja kaikkien urheilullisemman pää
mopojen orkkisalustakilkkeet on sen verta laadukkaita että soisin niistä pidettävän huolta. Sillä huolenpidolla sitten saa nauttia niistä maksetuista ominaisuuksista kauan ja tietty seuraava omistajakin.
Pelkän öljyn osalta loppuun ihan itse kuvattu video. Höntsäkuskin enskaköytössä olleesta iskarista 60h ajon jälkeen laskettu öljy vs sama öljy uutena. Mittalaite on kotikutoinen mutta verrattu useampaan kertaan että putkien välillä ei saa havaittavaa eroa kun samaa öljyä laskee läpi.
https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY