tännehän olikin taas tullut kovasti kyselyitä - nyt vasta huomasin, kesä kun menee ajellessa.
1. sammuilu - 990:n tyypillinen ominaisuus, olen sen kanssa paininut alusta saakka; nyt kun 6v ja 200tkm on takana ei enää ole kiusannut.
johtuu äärimmäisen herkästä TPS:n (kaasuläpän asentoanturi) ja TB:n (kaasutinrunko) synkan oikeasta säädöstä. kaasukahvahan säätää etupytyn kaasuläppää. Takapytyn läppä seuraa sitten etusta siirtotangolla, ja kun sen kaasuläpän asennon säätö on hiemankin "roikkuva", sekä etupytyn tyhjäkäyntiä määrittävällä TPS:llä hiemankin liian suuri jännitearvo, seuraa ecun korjausliike (kääntää kaasuläppää alaspäin kun luulee sen olevan liian auki), takaläppä sulkeutuu kokonaan, ja kone sammuu; ensin kierrokset tippuu n. 1000rpm:ään, ja sitten nuukahtaa.
tapahtuu juuri noissa lepposissa, isolla vaihteella lievästi vedättäen kiihdytystilanteissa, isommalle vaihtaessa, mullakin jo kaupan koeajolla, kun pyörääni ostelin.
joten, säädä juuri oikealle kohdalle sekä TPS (arvo kuumana 0,56-0,64V) että TB:n synkka (haarukoi mahd. samat alipaineet, ne tuppaa hyppiin käydessä). jos resetoit tuneeculla, niin se 15min tyhjäkäynti hakee jonkin verran arvoja tyhjäkäynnille, mutta ne arvot säätyy kyllä ajaessakin. pelkkä resetti ei tätä ongelmaa korjaa, koska alkusyy on väärät säätöarvot ja yliherkkä hepuli ecu. (ainakin vm. 2008 adventuressa)
lisäksi se mekaaninen "säätöruuvi" on syytä säätää niin kohdalleen ettei etupytyn kaasuläppä pääse koskaan liian alas eli kiinni, vaikka ecu sitä kuinka yrittääkin säädellä pienelle.
kylmän koneen TPS-säätöarvo muuttuu koneen (siis sen anturin) lämmetessä. jos poistat paperisuotimen ja sen muovilooran (esim. itg:n tieltä), saa suojaamaton TPS jäähdyttimen ilmavirrasta roiman lisälämmityksen, ja arvo saattaa muuttua vielä lisää.
ota tuneecu PC:llä avuksi.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/262784-TuneEcu
nämä hommat joudut tod.näk. tekemään itse (tai osaava kaverisi), minulla ei alan liikkeet niitä aikanaan kohdilleen saaneet. (myyjän takuu)
hommassa joutuu purkaan ja kasaan eestaas.
2. jäähdytysnesteen ilmaus onnistuu mm. kun ottaa takapyörän irti ja keikauttaa sitten keskituella etupään ilmaan.
3. kytkimen työsylinteriksi sopii Sigutech. kun sekin aikanaan alkaa sitten (50tkm:n jälkeen) uudestaan vuotamaan, niin siihen shore90 mbr o-renkaat (shore70 liian pehmeä), ja taas toimii.
4. ei ole pahemmin kaasu takkuillut, mulla on itg, leon vinssit ja akran kartta, 70tkm -> 200tkm nyt niillä takana. arvelen että kaikki paksut öljytyt vaahtomuovisuotimet ja leovinssi/akra/wings-putket käy yhtä hyvin.
mullakin alkutaival, 10tkm -> 70tkm, oli noita samoja taistoja läpikäytävänä.