• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei sillä ole minkään merkitystä saatko sen viimeisen desin sinne vai et. Vaihdon jälkeen ajat vaan kunnolla lämpimäksi ja sen jälkeen lisää jos mahtuu.

Ok. Lähinnä vaan mahdolliset ilmalukot huolettaa eli pääseekö neste varmasti kiertämään joka paikkaan.

Mulla parani 990:n käytös kun tein lisää reikiä ilmanputsarikotelon likaselle puolelle. Siinähän on luukut kummallakin puolella, taisin tehdä kumpaankin 3-4 8 mm reikää. Ajattelin että jos huono niin luukut on helppo uusia. Olin jo tilannut akrat ja penkityksen huoltokaksikkoon juurikin kulmikkaan käytöksen vuoksi, ja sinne ajellessa tuumailin että jos olis tullu operaatio tehtyä aikaisemmin niin olis pari tonttua säästyny. Eipä silti, painoa lähti törkeesti ja alakierrosten vääntöä tuli lisää. Kulutus kyllä lisääntyi.

Tätä vois kokeillakin kun nuo luukut ei taida maltaita maksaa. Pääsikö minkä verran enempi likaa putsarikoteloon?
 
Vaihtelinpa nesteet ja samalla suihkauttelin contact protect sprayta sähköliittimiin. Nyt alkaa tuupata vikakoodia 17 (yksi pitkä ja seitsemän lyhyttä väläystä) hetki sen jälkeen kun pyörä on käynyt niin kauan että flekti lähtee päälle ja sammuu. Mistäköhän johtuu? Sytytystulpatkin vaihtelin samalla jos mitään mihinkään vaikuttaa. Toi vikakoodihan on vissiin Lambda anturi vika.

Edit. Annoin yön yli seistä ja nyt antaa vikakoodin 18... Mystistä...
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukka vaihdellut noita oberonin kytkin työsylintereitä tonne? Kävi niiin että ajossa hävisi kytkin, oli mukava ajella kotiin n. 20km ilman kytkintä :grin: nyt näyttäisi siltä et öljy valuu lohkon ja sen ensimmaisen kumiosan välistä pihalle. Mutta eihän sen kuuluis sinne saakka päästä edes? Pyörä siis -06 950sm
Edit: vai saako noisin jotain korjaussarjaa?
 
Työsylinterin mäntä halki. Siitä ne yleensä hajoaa. Kytkimessä ei ole jarrunestettä vaan öljyä, sitä valuu nyt.
Pariin 950:aan olen sorvauttanut uudet männät, nykyisessä on aiemman omistajan jäljiltä Oberon. Pidempään se on minulla ollessa jo kestänyt kuin vakiot. En tiedä kuinka kauan se on tuossa vehkeessä kokonaisuudessaan ollut.
 
Työsylinterin mäntä halki. Siitä ne yleensä hajoaa. Kytkimessä ei ole jarrunestettä vaan öljyä, sitä valuu nyt.
Pariin 950:aan olen sorvauttanut uudet männät, nykyisessä on aiemman omistajan jäljiltä Oberon. Pidempään se on minulla ollessa jo kestänyt kuin vakiot. En tiedä kuinka kauan se on tuossa vehkeessä kokonaisuudessaan ollut.

Kiitos vinkistä! Mäntä oli silmämääräisesti ainakin ehjä. Joten täytyy olla se orengas siinä?
 
Katsos oikein tarkasti sen painepuolella olevan nystyn juureen kun painat jotain sinne koloon mihin se työntötanko menee. Siellä kolossa on kuula joka nojaa sinne kolon pohjalle. Ajan saatossa se painuu syvemmälle sinne mäntään, kunnes seinämän ohennuttua, sinne tulee pikku murtuma. Kahvasta kun painaa, painaa öljynpaine mäntää ulos ja tanko muodostaa hastavoiman, raottaen sitä halkeamaa. Minulle on sattunut kahdessa pyörässä tuo ja useamman keissin tiedän.
 
Juu oli se siitä keskeltä murteella :tyhmäminä: mahtaako netin syövereissä olla tuon männän piirrustuksia jos sen sorvaisi itse? Eipä siinä muuta erikoista ole kuin se kolo just missä se pallo :blink:
 
Ota mitat ja kuula vanhasta. Taisin kaksi tai kolme milliä arvata seinämävahvuutta sinne kuulan alle.
 
Muistelen täällä jostain lukeeneenikin seuraavasta ongelmasta, eli pitempää keulaa ottaessa alka prötää ja paukkua. Onko tähän mitään ratkasua, muukuin pyörän vaihto? Kyseessä siis 950sm kaasareilla
 
Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa että 990 adve sammuilee joskus vaihdetta vaihtaessa? Välillä saa ajaa satoja kilsoja ilman ongelmia ja tänään ajelin 180km pikkulenkin ja sammui kahdesti perä jälkeen kun kiihdyttelin 60 alueelta takas 80 alueelle.
 
Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa että 990 adve sammuilee joskus vaihdetta vaihtaessa? Välillä saa ajaa satoja kilsoja ilman ongelmia ja tänään ajelin 180km pikkulenkin ja sammui kahdesti perä jälkeen kun kiihdyttelin 60 alueelta takas 80 alueelle.

Mopo käyntiin kylmällä koneella ja vartti tyhjäkäyntiä kaasuun koskematta nollaa trimmikartat, saattaa jeesata.
 
Muistelen täällä jostain lukeeneenikin seuraavasta ongelmasta, eli pitempää keulaa ottaessa alka prötää ja paukkua. Onko tähän mitään ratkasua, muukuin pyörän vaihto? Kyseessä siis 950sm kaasareilla
Kaasari tulvii.
Bensanpinnat säädä 3,5mm (kohon korko tiivistepinnasta). Jos sekään ei riitä, bensapaineensäädin.
Super Enduroissa todella suosittu vaiva, oireilee myös patikoissa ja soramontun rinteitä ylös ajaessa.
 
Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa että 990 adve sammuilee joskus vaihdetta vaihtaessa? Välillä saa ajaa satoja kilsoja ilman ongelmia ja tänään ajelin 180km pikkulenkin ja sammui kahdesti perä jälkeen kun kiihdyttelin 60 alueelta takas 80 alueelle.

Mulle kävi tänään samalla lailla - kiihdytyksessä kutoselle vaihtaessa sammui. Kyseessä -08 SD. Koskaan aiemmin ei ole moista tapahtunut ja loppulenkki meni taas ongelmitta. Mistä moinen johtuu? Samat "korjaustoimet" kuin Nitrous ehdotti tuohon tomppan:n pyörään?
 
En ole vielä raaskinut tuota tyhjäkäynnillä pyöritystä kokeilla kun on niin pirun kuuma. Jostain lueskelin kanssa että johtosarja saattaa näissä nirhautua jostain ohjausakselin tienoilta joka voisi varmaan tämän aiheuttaa.
 
En ole vielä raaskinut tuota tyhjäkäynnillä pyöritystä kokeilla kun on niin pirun kuuma. Jostain lueskelin kanssa että johtosarja saattaa näissä nirhautua jostain ohjausakselin tienoilta joka voisi varmaan tämän aiheuttaa.

Siinä on flekti sitä varten. Myös akkukotelon johtosarja kannattaa silloin tällöin putsailla.

Edit. Toi käy joka tapauksessa aika kuumana tyhjää, pimeessä alkaa pakokäyrät kiilumaan karvan punasena tolla vartin käytöllä.
 
tännehän olikin taas tullut kovasti kyselyitä - nyt vasta huomasin, kesä kun menee ajellessa. :D

1. sammuilu - 990:n tyypillinen ominaisuus, olen sen kanssa paininut alusta saakka; nyt kun 6v ja 200tkm on takana ei enää ole kiusannut.

johtuu äärimmäisen herkästä TPS:n (kaasuläpän asentoanturi) ja TB:n (kaasutinrunko) synkan oikeasta säädöstä. kaasukahvahan säätää etupytyn kaasuläppää. Takapytyn läppä seuraa sitten etusta siirtotangolla, ja kun sen kaasuläpän asennon säätö on hiemankin "roikkuva", sekä etupytyn tyhjäkäyntiä määrittävällä TPS:llä hiemankin liian suuri jännitearvo, seuraa ecun korjausliike (kääntää kaasuläppää alaspäin kun luulee sen olevan liian auki), takaläppä sulkeutuu kokonaan, ja kone sammuu; ensin kierrokset tippuu n. 1000rpm:ään, ja sitten nuukahtaa.

tapahtuu juuri noissa lepposissa, isolla vaihteella lievästi vedättäen kiihdytystilanteissa, isommalle vaihtaessa, mullakin jo kaupan koeajolla, kun pyörääni ostelin.

joten, säädä juuri oikealle kohdalle sekä TPS (arvo kuumana 0,56-0,64V) että TB:n synkka (haarukoi mahd. samat alipaineet, ne tuppaa hyppiin käydessä). jos resetoit tuneeculla, niin se 15min tyhjäkäynti hakee jonkin verran arvoja tyhjäkäynnille, mutta ne arvot säätyy kyllä ajaessakin. pelkkä resetti ei tätä ongelmaa korjaa, koska alkusyy on väärät säätöarvot ja yliherkkä hepuli ecu. (ainakin vm. 2008 adventuressa)
lisäksi se mekaaninen "säätöruuvi" on syytä säätää niin kohdalleen ettei etupytyn kaasuläppä pääse koskaan liian alas eli kiinni, vaikka ecu sitä kuinka yrittääkin säädellä pienelle.

kylmän koneen TPS-säätöarvo muuttuu koneen (siis sen anturin) lämmetessä. jos poistat paperisuotimen ja sen muovilooran (esim. itg:n tieltä), saa suojaamaton TPS jäähdyttimen ilmavirrasta roiman lisälämmityksen, ja arvo saattaa muuttua vielä lisää.

ota tuneecu PC:llä avuksi.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/262784-TuneEcu


nämä hommat joudut tod.näk. tekemään itse (tai osaava kaverisi), minulla ei alan liikkeet niitä aikanaan kohdilleen saaneet. (myyjän takuu)
hommassa joutuu purkaan ja kasaan eestaas.

2. jäähdytysnesteen ilmaus onnistuu mm. kun ottaa takapyörän irti ja keikauttaa sitten keskituella etupään ilmaan.

3. kytkimen työsylinteriksi sopii Sigutech. kun sekin aikanaan alkaa sitten (50tkm:n jälkeen) uudestaan vuotamaan, niin siihen shore90 mbr o-renkaat (shore70 liian pehmeä), ja taas toimii.

4. ei ole pahemmin kaasu takkuillut, mulla on itg, leon vinssit ja akran kartta, 70tkm -> 200tkm nyt niillä takana. arvelen että kaikki paksut öljytyt vaahtomuovisuotimet ja leovinssi/akra/wings-putket käy yhtä hyvin.
mullakin alkutaival, 10tkm -> 70tkm, oli noita samoja taistoja läpikäytävänä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole vielä raaskinut tuota tyhjäkäynnillä pyöritystä kokeilla kun on niin pirun kuuma. Jostain lueskelin kanssa että johtosarja saattaa näissä nirhautua jostain ohjausakselin tienoilta joka voisi varmaan tämän aiheuttaa.

tuossa tapauksessa sähköt katkeaa lähinnä virtalukosta.

akkukotelo, ja akun kaapelit kannattaa tutkia ja putsata, samoin käynnistysreleen ja siellä palikassa olevien sulakkeiden liitännät. edelleen, akkukotelon päällä oleva laturin liitin (ainakin advessa).

hapettuvat ja keräävät savea tehokkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mopo käyntiin kylmällä koneella ja vartti tyhjäkäyntiä kaasuun koskematta nollaa trimmikartat, saattaa jeesata.

ei, vaan nollaus tehdään ensin "resetillä" PC:llä tuneeculla, tai kartan lataamisella ecuun, ja sitten vasta se 15min tyhjäkäynti. muuten ihan turhaa bensanpolttoa.

se resetti on olennainen, tyhjäkäynti päivittyy kyllä ajaessakin, tosin hitaammin. vähempikin kuin 15 min tekee jo tehtävänsä.
pelkkä tyhjäkäynti ei nollaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtelinpa nesteet ja samalla suihkauttelin contact protect sprayta sähköliittimiin. Nyt alkaa tuupata vikakoodia 17 (yksi pitkä ja seitsemän lyhyttä väläystä) hetki sen jälkeen kun pyörä on käynyt niin kauan että flekti lähtee päälle ja sammuu. Mistäköhän johtuu? Sytytystulpatkin vaihtelin samalla jos mitään mihinkään vaikuttaa. Toi vikakoodihan on vissiin Lambda anturi vika.

Edit. Annoin yön yli seistä ja nyt antaa vikakoodin 18... Mystistä...

selkokieliset vikakoodit saat näkyviin tuneeculla, jolla ne saa myös nollattua.

katso että ko. osien liittimet on puhtaat ja kunnolla kiinni.

tämän pyörän yksi heikko kohta on tosi ohuet johdot, ja helposti hapettuvat liitokset.
 
Back
Ylös