Toisaalta jos vara-osien saatavuus alkaa takkuamaan niin ajokausi voi jäädä melko lyhyeksi.
Eiköhän varaosamäärä mitä vuosimallien -24 pyöriin ennakoitu tarvittavan jonnekin -30 luvun alkuun asti ole jo valmistettu, samassa erässä kuin kasattujen pyörienkin osat. Tietysti kaikki haluavat pitää varastoihin sitoutuneen pääoman pienenä mutta taas toisaalta isoja kuluja tulee jos vaikka jotain metalliosaa (joka valetaan, koneistetaan, pintakäsitellään, pakataan) valmistellaan pieniä eriä kerrallaan. Kaikki ei välttämättä kuitenkaan ole KTM:llä omissa hyllyissä, vaan Brembolla tms.
Eli uskoisin että lähivuosina ei tule tuosta ongelmaa. Mutta toki, mitä pidemmälle aika menee ja jos jonkun osan menekki yllättää, niin vuosien saatossa ongelmaa saattaa tulla, varsinkin osiin joita ei ole käytetty laajalti eri malleissa ja vuosimalleissa.
Mutta olisi kyllä valtava yllätys jos KTM katoaisi kokonaan kartalta. Brändillä, suunnittelun, valmistuksen tietotaidolla, valmistuslinjoilla, myyntiorganisaatiolla yms on valtavasti arvoa. Eli liiketoiminta itsessään lienee ollut peruskannattavaa mutta syystä X on vauhtisokeus iskenyt. Nyt on kyse siitä että kuka investoija näkee yllämainituissa brändissä jne eniten potentiaalia ja kaivaa eniten rahaa pöytää että velat ja myymättömistä pyöristä enää saatava katteen pieneneminen saadaan kuitattua.
Mitä tulee Suomi-hintoihin, niin tilanteella on varmaan merkitystä mitä oranssista pyörästä voi pyytää kilpailijoiden nähden. Mutta isompi merkitys miten maa muuten makaa. Puhuvat että käänne parempaan olisi jo tapahtumassa, mutta eipä esim. rakennusteollisuus hetkessä ponnista suosta. Eli kuluttajien yleinen optimismi / pessimismi miten itse pärjää. Mutta mistäpä nuita elokuun ale-% osaisi arvata. Ehkä mega-prossat , ehkä nuo nyt infotut jo saa ostajat liikkeelle ja odottelijoille jää luu käteen.
