KTM Duke 790 2018

Budjettirenkaat, mutta tämän päivän budjettirenkaat ovat ihan hyviä.

Mitaksen Sport Forcet kanssa halvat ja hyvät. Sellasia ajattelin ite, kun omista Z8 gummeista joskus joko pinta loppuu tai katuajon puutteessa leima happanee.
 
Onko tuo tyyppivika sellainen, että huolto hoitaa sen sitten kuntoon takuuseen vai sille ei vaan voi tehdä mitään? Onko pyörässä muita tyyppivikoja tai ominaisuuksia jotka olisi hyvä tietää? Nettivideoissa on ollut valitusta Quickshifterin toiminnasta. Ja onko shifteri oikeasti niin hyvä, että uskaltaa vaihtaa ylös ja alas ilman kytkintä?

Oma käyttö lienee sellaista, että street ja rain mode lienevät ne tarpeelliset.
Etelä euroopassa ainakin ovat takuuseen vaihtaneet stefoja ja tiivisteitä. Täällä Oulun korkeudella sanottiin vaan, että seurataan tilannetta. (toki liike haki ittensä konkurssiin just, että voi olla ettei oikeesti kiinnostanu).

Klemmarin saa kiristettyä ite tarvittaessa ilman akrobatiaa jos vuotaa.

Joitain viallisia termostaatteja on ollut, mutta tietääkseni kaikki on vaihdettu takuuseen mukisematta.

Sifhteri takkuilee jos ei kunnolla nosta/paina polinta ja pitää huolen, että ollaan manuaalin ilmottamilla kierrosalueilla vaihtaessa.

Ensimmäisenä kannattaa reitittää tankin vedenpoistoletku uusiksi. Alkuperäinen reititys tekee vesilukon ja vesi jää muhimaaan kaulukseen. Jos jättää tekemättä niin saa jokaisen sateen ja pesun jälkeen tankin korkin kauluksesta vedet tankkiin.
 
Onko lisävarusteissa muuten mitään sellaista mitä ehdottomasti suosittelisit järkisyistä mukaan? Ulkonäkö on toki jokaisen oma asia. Itse halusin Akran putken, päätypeilit, takapenkin peitinlevyn, akseleihin suojatapit ja etupyörään roadlokin hälyttimen sijaan. Siitä saa pyörän nostaa suoraan paikaltaan jos haluaa varastaa.
Jos meinaat sliparia vaihtaa, niin vilkase wings+coober kitti: http://www.coober.eu/?83,ktm-790-duke-wings-kit
Samaan hintaan slipari+optimoitu ecu.
Ite otin tankkilaukun, kahvalämppärit, usb-ulostulon ja hälyttimen.
Tankkilaukusta ainoastaan kokemuksia ja kaupungissa ok pikkutavaroiden kuskaamiseen, mutta matka-ajossa epämukava ku sotkee ilmavirran. Ja vähän hankaloittaa paikallaan ollessa avaimen kääntelyä.

Takapenkin suoja, tail tidy ja matkustajan jalkatappien poistosarja on harkinnassa.
 
Mite Dukessa kello pysyy ajassa? Meillä edistää kuukaudessa puolisen tuntia ja huollossa sille ei mitään osattu tehdä. Hivenen vaikuttaa arvioon KTM-laadusta, jos ei edes kelloa saa pysymään ajassa... Muuten se vähän mitä DUKEa olen kokeillut (125 ja olisko ollu 690?), niin ihan ok ajella. Jos olis varaa kakkospyörään...
 
Mite Dukessa kello pysyy ajassa? Meillä edistää kuukaudessa puolisen tuntia ja huollossa sille ei mitään osattu tehdä. Hivenen vaikuttaa arvioon KTM-laadusta, jos ei edes kelloa saa pysymään ajassa... Muuten se vähän mitä DUKEa olen kokeillut (125 ja olisko ollu 690?), niin ihan ok ajella. Jos olis varaa kakkospyörään...

Noi mittaristit on ilmeisesti aina ollut heikkous. Mullekaan ei vastattu mitään kotarilta kun valitin että lämpömittari on rikki. Mittari toimii moitteetta -10 asteeseen mutta jämähtää siihen. Kaikki muut ympäristön mittarit näytti -18 astetta mutta Duke näyttää sitkeästi vaan -10 astetta. Voisivat edes vähän yrittää panostaa laatuun:rant:
 
Jos meinaat sliparia vaihtaa, niin vilkase wings+coober kitti: http://www.coober.eu/?83,ktm-790-duke-wings-kit
Samaan hintaan slipari+optimoitu ecu.
Ite otin tankkilaukun, kahvalämppärit, usb-ulostulon ja hälyttimen.
Tankkilaukusta ainoastaan kokemuksia ja kaupungissa ok pikkutavaroiden kuskaamiseen, mutta matka-ajossa epämukava ku sotkee ilmavirran. Ja vähän hankaloittaa paikallaan ollessa avaimen kääntelyä.

Takapenkin suoja, tail tidy ja matkustajan jalkatappien poistosarja on harkinnassa.

Kahvalämppärit olisi ehkä harkinnassa myös. Joo ja ne jalkatapit pitää tietty ottaa pois matkustajalta. Tuo tulee puhtaasti ei kyydityskäyttöön. Hälytintä pohdin kanssa itse, mutta ei se ääni Helsingissä kiinnosta ketään. Se oli vaihtoehtona Roadlokin sijaan.

Ja slipariksi tulee Akra, kaupanpäälle tingittynä.
 
.

Ensimmäisenä kannattaa reitittää tankin vedenpoistoletku uusiksi. Alkuperäinen reititys tekee vesilukon ja vesi jää muhimaaan kaulukseen. Jos jättää tekemättä niin saa jokaisen sateen ja pesun jälkeen tankin korkin kauluksesta vedet tankkiin.

Miten muuten teit tuon reitityksen - oliko iso homma? Ilmeisesti tuokin on sellainen, että osassa pyöriä tuo on tehty väärin ja osassa ei - tai sitten porukka ei ole vain huomannut. Ja tuliko muuten pyörään isoja ongelmia tuon veden takia vai selvisitkö säikähdyksellä?
 
Miten muuten teit tuon reitityksen - oliko iso homma? Ilmeisesti tuokin on sellainen, että osassa pyöriä tuo on tehty väärin ja osassa ei - tai sitten porukka ei ole vain huomannut. Ja tuliko muuten pyörään isoja ongelmia tuon veden takia vai selvisitkö säikähdyksellä?
Punaisella alkuperäinen reitti ja sinertävällä korjatu reititys.
2UfsKKw.jpg
 
Punaisella alkuperäinen reitti ja sinertävällä korjatu reititys.
2UfsKKw.jpg

Kiitos! Pitää heti itse kurkata sitten toukokuussa kun pyörä tulee, että miten letku menee. Mainitsin siitä myös myyjälle, että koska tilasin ison nipun varusteita asennettuna, että jos vaikka luovutushuollon yhteydessä heidän asentajansa tarkistaisi tuon jo valmiiksi.
 
Itsellekin tulee lumien sulamisen jälkeen uusi D790. Sijoitan kaikki "ylimääräiset" rahat bensaan ja renkaisiin, joita molempia kuluu reippaasti.. Jos muutaman euron jättäisi myös ratapäiville ja koulutukseen?!? :-D
 
Onko nuo Kotarin kahvalämppärit muuten sellaiset, että virta tulee virtalukon kautta tai muuten siten, että vaatii koneen käymisen / virtojen päälläolon. Eli ei voi käydä niin, että unohtuu lämppärit päälle ja akku tyhjenee mukavasti.
 
Onko nuo Kotarin kahvalämppärit muuten sellaiset, että virta tulee virtalukon kautta tai muuten siten, että vaatii koneen käymisen / virtojen päälläolon. Eli ei voi käydä niin, että unohtuu lämppärit päälle ja akku tyhjenee mukavasti.

Ei voi käydä niin....
 
Onko nuo Kotarin kahvalämppärit muuten sellaiset, että virta tulee virtalukon kautta tai muuten siten, että vaatii koneen käymisen / virtojen päälläolon. Eli ei voi käydä niin, että unohtuu lämppärit päälle ja akku tyhjenee mukavasti.

Lämppärit kiinnitetään etumaskin taakse niille tarkoitettu kohtaan:thumbup:
 
Alkaa olla pyörän toimitus lähellä. Aikaistin sitä ensin huhtikuulle ja nyt sain tiedon, että ensi viikon perjantain sen voisi toimittaa. Toki Stadissa vielä hieman viileää säätä, mutta eiköhän pyörä pärjää suojapeitteen alla pari viikkoa ulkona odottelemassa kevättä. Pitää vaan antaa sille hieman suojaa ulkopinnoille mahdollisen ruostumisen varalta. Voin kertoa, että kuume on kova ja olo kärsimätön. :)
 
Alkaa olla pyörän toimitus lähellä. Aikaistin sitä ensin huhtikuulle ja nyt sain tiedon, että ensi viikon perjantain sen voisi toimittaa. Toki Stadissa vielä hieman viileää säätä, mutta eiköhän pyörä pärjää suojapeitteen alla pari viikkoa ulkona odottelemassa kevättä. Pitää vaan antaa sille hieman suojaa ulkopinnoille mahdollisen ruostumisen varalta. Voin kertoa, että kuume on kova ja olo kärsimätön. :)

Ei se mitään ruostu, suoraan ajoon vaan kun kelit sallii. Kävin jo toiseen kertaan ajelemassa tälle kesälle. Ja oli muuten kivaa. :jpstyle:
 
Ei se mitään ruostu, suoraan ajoon vaan kun kelit sallii. Kävin jo toiseen kertaan ajelemassa tälle kesälle. Ja oli muuten kivaa. :jpstyle:

No sitä tässä pohdinkin, koska sitten kun on mahdollisuus ajella niin olisi kiva, jos pyörä on valmiina pihassa. Säät nyt voivat olla mitä vaan, joten pyörä voi pahimmillaan joutua seisomaan pari viikkoa ajamatta. Onneksi nykyaikaiset hälyt eivät vie paljoa virtaa ja vaikka pyörä on täysin uusi, niin ei toki välttämättä lähde ihan kuin palmun alta käyntiin. Tosin akun kyllä pitäisi kestää hyvin, kun ei käy tekemässä käynnistelyitä ajamatta.
 
Pyörä saapui eilen ja kaikki kyllä vaikuttaa hyvälle. Hieno kapistus. Pyörässä on Kotarin oma hälytysjärjestelmä ja ohjeiden mukaan hälärin valon pitäisi vilkkua kun se on aktiivinen. Häläri lienee kuitenkin ajalta ennen nykyisiä näyttöjä, joten Dukessa se ei ilmeisesti tee sitä?

Itse häläri kyllä toimii - tuli naapureiden iloksi testattua pari kertaa kun simuloin mahdollisia pyörän hiplailuyrityksiä.
 
Duken kanssa alkaa olla pian 1500km mittarissa ja tyytyväinen olen. Alakierroksilla alle 2000rpm toki kaupungissa ei ollut aluksi maailman mukavin, mutta huollossa tekivät ilmeisesti ecu:lle jonkun päivityksen, koska huollon jälkeen pyörä on huomattavasti parempi ja vähemmän nykivä alakierroksilla. Näytön softa on ollut alusta saakka 1.0 ja on edelleen, en sitten tiedä onko luovutuksessa jätetty jotain ecu-softaa asentamatta vai onkohan siinä välissä tullut uusi versio.

Pari teknistä juttu on myöskin. Quick Shifter on ollut hieman jäykkä ja etenkin 1-2-1 vaihdoissa, niin välivapaata on puskenut välillä. Sitäkin säädettiin huollossa ja nyt vaikuttaa kyllä paremmalle. Venttiilikoppa vuotaa myöskin hieman öljyä sauman kohdalta, mutta sitä voisi kyllä kutsua myös hikoiluksi - määrä on sen verran pieni. Sitä ei nyt huollossa korjattu, koska en ollut maininnut siitä etukäteen, eikä toimenpiteelle ollut aikaa. Se hoidetaan kuitenkin takuuseen pois seuraavalla kerralla.

Poistoletkun reititys on omassa pyörässäni ilmeisesti kunnossa, koska se toimii normaalisti, samoin myöskin jäähdytysnesteletkut on kiinnitetty kunnolla, koska sieltäkään ei vuotoa ole.

Kaikkineen kyllä etenkin huollon jälkeen tyytyväinen pyörääni. Pyörä on ihan erilainen nyt kun tuo alakierrosasia on parempi. Huvittaisi kyllä kokeilla Booster Plugia tms, jos tuosta saisi vielä paremman, mutta siinä voisi mennä 150e täysin hukkaan.
 
Onko muiden pyörissä etujarrussa mitään nyhtävää liikettä kun jarruttaa? Oma kävi huollossa alkuviikosta ja sanoin tuosta jarrusta. Olivat jarrunesteet vaihtanu ja heittokellolla ei olevinaan saanut mitattua tarkkaa heittoa koska jarrylevyt niin kuluneet. Pyörällä ajettu 10000km :pissed:
Soitin sitten maahantuojalle ktm nordicille, sieltä soitti liikkeeseen ja mulle sanoi puhelimessa maahantuojan edustaja että pyörään vaihdetaan takuuna etujarrylevyt uusiin.
Levyt siis ei todellakaan ole kuluneet. Uskomatonta toimintaa huollon puolelta kyllä...
 
Back
Ylös