• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ktm rc8

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ricky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä kuuluu Carl0ksen edesottamuksille, kun ei hetkeen ole raporttia tipahdellut?

Tuuppasin alkuviikosta sisään TuneECUlla brittien tekemän kartan vakioputkelle ja K&N filtterille ja mikä ero vakioon tuossa onkaan! Vakiokartalla lambdat aktivoituna moottorin käytös oli niin epämääräistä alle 5000 kierroksella, että muutaman kerran meinasi mennä nurin tuon takia. Kaasukahvalla esitettiin vain jonkinlaisia toivomuksia, joihin pata vastasi jos ja kun viitsi. Nyt oikean käden ja moottorin välillä tuntuu olevan looginen yhteys ja veto johdonmukaista koko kierrosalueen läpi. Ajelin eilisen ja tämän päivän aikana yhteensä yli 500km suupielet hymyssä. Aiemmin tuo matka-ajo vaan vitutti, kun kone ei toiminut alakierroksilla oikein kuinkaan.


Juu tosiaan, tuli viikko maattua espanjassa nahkaa grillaamassa niin ollu vähän hiljasempaa tuon mopon suhteen.

Nyt ollaan siis aikalailla tilanteessa että pitäis Throttle position sensorit säätää. Ne toisioläpät kun poistin niin pisti silmään että toi TPS ei putoa 0:aan kun kaasun päästää. Hetken kun sitä tutkailin niin huomasin että kun kaasun päästää, läpät ei osukkaan stoppareihin, vaan tyhjäkäyntimoottorin "varsi" jää syystä tai toisesta sen verta ulos, että läpät jää vähän auki.

Eli ennenku pääsen TPS:n säätämään, pitäis saada toi tyhjäkäyntimoottori palaamaan "kotiasentoo". Joka muuten tässä just tuli mieleen että taisin jossain nähdä joskus jossainyhteydessä maininnan että tyhjäkäyntikierrokset pitäisi muuttaa 0:aan. Nyt en vaan saa päähäni että missä toi oli, ja missä yhteydessä. Pitääpi vähän perehtyä.

:)
 
Eikös nuo tyhjäkäyntisäätimet pitäisi vetäytyä sisään, kun klikkaat tuneecusta kaasuvaijerinsäätötilan päälle? Mulla aiemmin meni nuo tps lukemat nollaan, mutta viimeksi testatessa näytti jäävän lukemaksi 1 kaasun vapauttaessa. Eipä ole mitenkään haitannut menoa ainakaan tähän mennessä. Tuo lambdojen disablointi sitävastoin sai koneen pelaamaan myös alakierroksilla.
 
Eikös nuo tyhjäkäyntisäätimet pitäisi vetäytyä sisään, kun klikkaat tuneecusta kaasuvaijerinsäätötilan päälle? Mulla aiemmin meni nuo tps lukemat nollaan, mutta viimeksi testatessa näytti jäävän lukemaksi 1 kaasun vapauttaessa. Eipä ole mitenkään haitannut menoa ainakaan tähän mennessä. Tuo lambdojen disablointi sitävastoin sai koneen pelaamaan myös alakierroksilla.


Okei, tota mä en tieny. Monesti miettiny että miks täällä tämmönen on.

No mutta joo, nyt on taas toistaiseksi oma mopo toiminut ongelmitta... tai siis, tänää huomasin kun lähin kiihdyttämään länsiväylälle että kakkosella täyskaasukiihdytyksessä ei enää nenu keventynytkään, vaan kierrokset karkasivat. Noh, odotettavissahan toi oli, ollu jo varmaan tonnin toi kytkin aivan pinnasta ottava.

Mutta siis muuten, ton jälkeen ku poistin ne toisioläpät, putsasin tulpat ja vaihdoin akrakartan sisään. Kahtellaan miten käy. Tai sitte pitää ottaa sama asenne mitä buellifoorumilla neuvottiin joka ongemaan: "Just ride it like you've stole it" :D
 
STM:n luistokytkimiä saa Ebaysta nyt pilkkahintaan. Voin suositella. Ei tarvi lyödä naamaa tuulilasiin jokaisessa moottorijarrussa. Samalla vaivalla paikalleen uusien levyjen kanssa.
 
STM:n luistokytkimiä saa Ebaysta nyt pilkkahintaan. Voin suositella. Ei tarvi lyödä naamaa tuulilasiin jokaisessa moottorijarrussa. Samalla vaivalla paikalleen uusien levyjen kanssa.


Joop, EBC:n "race kevlar" kytkinpaketti tuli sitte tilattua (ainoa mitä stormilla oli varastossa). Varmaan perjantaina sitte pitäisi läiskiä kiinni.

Ymmärsinkö ruoste oikein tosta sun kuvasarjasta tuolla luistokytkin triidissä että öljyjä ei tarvinnu ottaa pihalle, kuhan mopoa kallisti riittävästi jalanpuolelle? (lähinnä siis mikä on tässä se riittävän määritelmä?)

Ja pieni tilannepäivitys liittyen tohon käyntiongelmaan: Toissapäivänä ja eilen latas kikotin taas putsariin. Putsariin latauksen saa 100-varmaan aikaan kun tyhjäkäynniltä näpäyttää kaasua nopeasti. Tosin, putsariin latauksen pamaukset on hiljentynyt. Ennen oli luokkaa vanha tykinlaukas olis kosahtanu putsarikotelossa, nyt luokkaa papatti. Myöskään tulpat ei ottanu enää nokkinsa noista paukuista, eli mitään käyntihäiriötä noista ei iskeny.


Kolmas mikä nyt on suunitelmissa jos tohon vakioputkeen leikkais "luukun" päälle, poistais katit ja ton viimesen ulostulon kuristuspillin. Nyt vaan elellään mielenkiintoisia aikoja noitten mopokatsastusten suhteen niin kattoo viittikö sitä sittenkään vakioputkea raiskata :/
 
Paksut laudanpätkät renkaiden alle ja sivujalalle niin ei paljon valunut yli öljyä kytkinkopasta. Vähän sitä joka tapauksessa valuu, joten joku rätti alle.
 
No nyt on kottaraisessa uusi kytkin.

Homma meni kun strömsössä kun nosti takarengasta pakoputken takapäästä ~10cm (siis niin että mopo on eturenkaan ja jalan varassa),

Kytkinkoppa auki, pura vanha-kasaa uusi. Aikaa meni varmaan 20min.

Ja itse asiaan. Vanhat massalevyt näyttivät ihan hyviltä. Pintaa oli silmämääräisesti saman verran kun noissa uusissa, välilevyissä näkyi vähän jotain kulumaa.

Uusi kytkin kyllä "puree" paremmin alussa (tosin, uusi on kevlar-kytkin 10% jäykemmillä jousilla), vanhalla kytkimen liikerata oli sellanen "löysät pois" kytkinkahvasta niin se oli jo irti, ja vasta kun kahva oli ihan ulkona kytkin puri kiinni. Nyt melkeen puolessavälissä alkaa jo "hankaamaan". Eli ton pikaisen testilenkin perusteella voin sanoa että kyllä parani :thumbup:
 
No nyt kyllä ärsyttää... Parempi tuo uusi kytkin on, ei luista mutta ottaa kiinni aivan samanlailla kun tuo vanha. Yhtään ei saa pitää kytkinkahvassa "painetta" tai asetelma jo irrottaa. Onkos muilla samanlainen kytkin, ja saakoha n tolle tehtyä jotain? (itse kun taas tykkään että kytkin irrottaa vasta melkein pohjassa)
 
Joo totanoin. Tuli tutkailtua tota kytkintä vähän lisää. Painelevyn kun otti irti, huomas että toi työntötanko joka irrottaa ton painelevyn törröttää sieltä akselin päästä ~7mm ulos. Painoin sen sormella takas sisään (joka vaati muuten aika reilusti voimaa), ja heti kun sormen päästi irti, lähti se tanko hiljalleen "valumaan" takas ulos?! Aivan kun joku pitäisi pientä painetta tuolla kahvassa kokoajan.

Muistaakos Ruoste mimmonen sulla oli toi työntötanko kun vaihdoit luistokytkimen? Menikö se ihan pohjaan (niin että se lepäs akselin päätyyn) vai painoiko joku mystinen voima sen aina ulos sieltä?

Ja mikä helvetti voi tehä tonne kytkimeen tollasen "esipaineen" joka painaa ton tangon aina ulos? Onko siellä joku jousi, joka ihan tarkotuksella painaa "löysät" pois vai?
 
En nyt aivan varmaksi muista, mutta saattoi se vähän ulos pyrkiä ja taisipa tosiaan olla niin että painelevyn mukana piti takaisin työntää. Tuo tanko on vaan metallitikku koneen läpi. Se on vasemmalla puolella ankkuroitu semmosella muoviholkilla ja tikun läpi menevällä pinnillä, joka muuten putoaa sieltä aina ensimmäisenä työsylinterin irroituksen jälkeen ja menee helposti hukkaan.

Oletko purkanut työsylinterin ja katsonut, että sillä puolella on kaikki kunnossa?
 
Olihan sulla muuten ne ohuet renkaat sielä pakan pohjalla paikallaan ja oikein päin koottuna? Toinen suora ja toinen kartio, mutta en ulkoa muista miten päin ne piti olla. STM:n kanssa ne piti jättää pois, mutta vakiossa pitää olla paikallaan. Menikö pakka uusilla massalevyillä toleranssimittoihin?
 
En nyt aivan varmaksi muista, mutta saattoi se vähän ulos pyrkiä ja taisipa tosiaan olla niin että painelevyn mukana piti takaisin työntää. Tuo tanko on vaan metallitikku koneen läpi. Se on vasemmalla puolella ankkuroitu semmosella muoviholkilla ja tikun läpi menevällä pinnillä, joka muuten putoaa sieltä aina ensimmäisenä työsylinterin irroituksen jälkeen ja menee helposti hukkaan.

Oletko purkanut työsylinterin ja katsonut, että sillä puolella on kaikki kunnossa?

Työsylkkyy en oo vielä purkanu, sitä ajattelin kurkata seuraavaksi.

Tota kytkinpakan paksuutta en älynny kattoa, kaikki hilppeet kun oli uutta niin ei käyny edes mielessä.

Juu, ne renkaat oli sielä pohjalla, hetken niitä kattelin ja mietin että mikäköhän niidenki funktio sielä pohjalla on, samoin kuin miksi päälimmäinen massalevy pitää laitta "vinoon" muihin nähden.
 
Todiin, tänään kävin tallilla kattomassa tota työsylinteriä. Siel on ilmeisesti joku jousi sisällä, joka painaa välyksen automaattisesti pois, eli on aivan normaalia toimintaa.

samalla otin pari fotoo tosta kytkimen liikeradasta

Kytkin vapautettuna: http://i.imgur.com/7fCuzzKh.jpg

"löysät" otettu pois kahvasta: http://i.imgur.com/wa1jHLoh.jpg

Kytkin täysin irti: http://i.imgur.com/GoENKgoh.jpg

Eli toi liike on niinku sikalyhyt, toisaalta... Samalla vaihdoin kartan takas tohon tuneEcun sivuilta saatavaan Stanuputken karttaan, otin SAI:n ja Lambdad pois käytöstä ja nostin tyhjäkäynnin 1700rpm... Herranjumala mikä ero! Käy meinaan pirusti tasasemmin, ja nyt noi liikkeellelähdötkään ei oo enää niin tuskasia.

EDIT: Jenkkifoorumilla osasi kaveri sanoa että johtuu pää- ja työsylinterien suhteesta. Oberon slavella saa kuulemma vähän paremman kytkintuntuman, ja jos vielä lyö brembon pääsylkyn kaveriksi niin pitäisi touchin hipoa täydellisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
^Pakko kysyä: Käytäktö kytkintä kenties neljällä sormella?

Joutuu jopa hetken miettiä, mutta kahella taitaa mennä, tai neljällä... Kuis ?

EDIT: Neljällä mennään. Kahdella kun painaa osu vipu ilkeesti pikkurillin ja nimettömän rystysiin.
 
Joutuu jopa hetken miettiä, mutta kahella taitaa mennä, tai neljällä... Kuis ?

EDIT: Neljällä mennään. Kahdella kun painaa osu vipu ilkeesti pikkurillin ja nimettömän rystysiin.

Kun noi nykykytkimet on käytännössä tehty kahdella sormella käytettäviksi. Siis liikematkansa puolesta, sen takia ne irrottaa aika pienelläkin liikkellä, ja jos neljä klabia on käytössä, tuntuu liike varmasti pirun pitkältä ja ottikohta on turhan ylhäällä.
 
Kun noi nykykytkimet on käytännössä tehty kahdella sormella käytettäviksi. Siis liikematkansa puolesta, sen takia ne irrottaa aika pienelläkin liikkellä, ja jos neljä klabia on käytössä, tuntuu liike varmasti pirun pitkältä ja ottikohta on turhan ylhäällä.


Okei, pitääpi koittaa joskos toi olis parempi kahdella sormella. Voi olla vaan aika taistelu kun "ärsyttää" se ylimenevä osuus siitä kahvasta. Husabergista sahasin karusit ton kykävivun poikki, ja taivutin päätä snadisti ettei sormet lipee. Oli muuten paras kytkin mitä oon ikinä käyttäny. Motossa noin pysty vielä tehdä, kun vivut jäi karjiksien taakse piloon. Tossa kun noi vivut on näkyvillä niin näyttää aika karseelta :(
 
Kun noi nykykytkimet on käytännössä tehty kahdella sormella käytettäviksi. Siis liikematkansa puolesta, sen takia ne irrottaa aika pienelläkin liikkellä, ja jos neljä klabia on käytössä, tuntuu liike varmasti pirun pitkältä ja ottikohta on turhan ylhäällä.

Jos olet RC8R Trackin kytkintä kokeillut, niin sitä et kyllä kolmea kertaa enempää kahdella sormella käytä :) On nimittäin sen verran jäykkä kytkin. Superdukessa oli todella kevyt vrt. tuohon trackiin.. en tiedä onko myös normi RC8:ssa yhtä jäykkä tuo kytkin kuin tuossa track mallissa.

Oberonin tuotteillahan tuosta eroon pääsis tuosta jäykkyydestä todennäköisesti.

-Matti
 
Viimeksi muokattu:
Jos olet RC8R Trackin kytkintä kokeillut, niin sitä et kyllä kolmea kertaa enempää kahdella sormella käytä :) On nimittäin sen verran jäykkä kytkin. Superdukessa oli todella kevyt vrt. tuohon trackiin.. en tiedä onko myös normi RC8:ssa yhtä jäykkä tuo kytkin kuin tuossa track mallissa.

Oberonin tuotteillahan tuosta eroon pääsis tuosta jäykkyydestä todennäköisesti.

-Matti

Okei, mullahan tuli vielä 10% jäykemmät kytkinjouset ton setin mukana :/ No, huomenna Obero tilaukseen niin loppuu se arpominen :)
 
Tuo lautasjousi on siitä mukava, että se on luontaisesti degressiivinen. Sitä jaksaa hyvin operoida kahdella sormella pitempäänkin.

Onko muuten RC8 kuskeja tulossa Kemoraan viikonloppuna? Olen itse paikalla lauantaina, jos kiinnostaa vaihtaa kokemuksia ja kuulumisia.
 
Back
Ylös