Ktm rc8

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ricky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös tuo keskimmäisessä kuvassa ole just se tune-ecun liitin eli siis kuvassa isompi 6-reikäinen, jossa 4 pinniä kytketty. Tuota alimman kuvan mustaa en ole tarvinnut.
 
Kytkimestä jotain vaihtokunnossa? Oireet:

1) Aivan kytkimen "pinnassa" tuntuu kahvassa melko voimakasta tärinää vapaalla tyhjäkäynnillä, tärinä katoaa kun vetää kytkimen sisään
2) Vonkuva ääni kytkimestä + tärinä kahvassa kun lähtee kylmällä pyörällä päivän ensimmäistä kertaa liikkeelle. Ei kuulu sen jälkeen.
3) Reippaalla kiihdytyksellä ykkösellä kytkin saattaa luistaa vähän vaikka kahva on täysin ulkona

Tää on tietysti joku 500e remontti?
 
Kytkimestä jotain vaihtokunnossa? Oireet:

1) Aivan kytkimen "pinnassa" tuntuu kahvassa melko voimakasta tärinää vapaalla tyhjäkäynnillä, tärinä katoaa kun vetää kytkimen sisään
2) Vonkuva ääni kytkimestä + tärinä kahvassa kun lähtee kylmällä pyörällä päivän ensimmäistä kertaa liikkeelle. Ei kuulu sen jälkeen.
3) Reippaalla kiihdytyksellä ykkösellä kytkin saattaa luistaa vähän vaikka kahva on täysin ulkona

Tää on tietysti joku 500e remontti?

Paljonko ajettu ja mitkä öljyt on olleet käytössä? Ehkä tuohon levyt kannattaa uusia joka tapauksessa, jos kytkin ravistaa ja luistaa. Kytkinsarja eli uudet kitkalevyt ja teräksiset välilevyt (+jouset) maksavat noin parisataa. Jos työkalut pysyy kädessä, niin ei ole paha homma vaihtaa itsekään. Laitoin joitakin kuvia avatusta kytkimestä talvella tälle KTM osastolle muistaakseni otsikolla luistokytkin rc8 tms.

Jos katsot alempana olevan topicin kuvia, niin levyjen vaihdossa ei tarvi purkaa muuta kuin kansi auki ja painelevy pois. Et siis tarvi pulttipyssyä ja kiinnipitotyökalua yms. Painelevyn ruuveihin sitte lukitetta, muistaakseni Locktite 243. Jos tarvit ruuvien momentit yms tietoa, niin voin tarkistaa kirjasta.
 
Kytkimestä jotain vaihtokunnossa? Oireet:

1) Aivan kytkimen "pinnassa" tuntuu kahvassa melko voimakasta tärinää vapaalla tyhjäkäynnillä, tärinä katoaa kun vetää kytkimen sisään
2) Vonkuva ääni kytkimestä + tärinä kahvassa kun lähtee kylmällä pyörällä päivän ensimmäistä kertaa liikkeelle. Ei kuulu sen jälkeen.
3) Reippaalla kiihdytyksellä ykkösellä kytkin saattaa luistaa vähän vaikka kahva on täysin ulkona

Tää on tietysti joku 500e remontti?
Samansuuntaiset joskin hyvin lievät oireet oli mulla ennen talvisäilöä viime syksynä muutaman kerran mutta tällä kaudella on toiminut normaalisti. Aattelin kuitenkin hilppeet hommata jo valmiiksi jos vaikka antautuu yllättäen. Mun tuurilla se sattuu kuitenkin tuolla Pärnun ratareissun ekana päivänä jos ei oo varaosat valmiina. En oo vaan vielä saanu aikaseks googlettaa mistä ne rojut kannattas tilata. Vinkkejä vastaanotetaan.

Niin joo, tais kyllä olla jotain Hondan kuraa öljynä, talvisäilöön mennessä laitettiin Motorex 10-60.
 
En oo vaan vielä saanu aikaseks googlettaa mistä ne rojut kannattas tilata. Vinkkejä vastaanotetaan.

Kattoin talvella, että ainakin Stormilla oli kohtuuhintaista EBC:n race kevlar settiä. Olikohan jotain 250€ koko kasa ja nythän sielä tais olla joku alekampanjakin päällä. Ei taida juurikaan tienata saman setin tilaamisella Ebaysta. Tuo kytkin on sitten uudemmissa erilainen kuin -08 mallissa, joten tarkkana tilatessa.
 
Kytkimestä jotain vaihtokunnossa? Oireet:

2) Vonkuva ääni kytkimestä + tärinä kahvassa kun lähtee kylmällä pyörällä päivän ensimmäistä kertaa liikkeelle. Ei kuulu sen jälkeen.


Tästä piti tulla itsekkin kyselemään, huomasin meinaan samanlaisen oireen aamulla. Kylmänä mopo käyntiin, ja kun koitti lähteä normisti liikkelle, kykä "puri" laakista kiinni snadin vingahduksen kera (ja kone sammui). Uusiksi tulille ja normaalisti liikkeelle. Duunin pihalla teki saman, kun duunipäivän jälkeen piti lähteä.


Tosiaan, kytkinlevythän on naurettavan helppo vaihtaa. Vanhaan husabergiin joskus vaihdoin kun luulin niiden olevan loppu, kun kytkin vingahteli nopeissa lähdöissä. No, kytkimen purussa meni huimat ~5min (hyvä että sai röökin vedettyä loppuun kun oli levyt kädessä, akkukone <3 ). Noh, melkeen uudethan ne vanhatkin levyt oli. 10min ja kykä oli taas kasassa, ja samaa teki se uusikin.

Muuten on kyllä ukko vielläkin yhtä hymyä :P

EDIT: Huomasin tossa myös, kun koneen lyö kylmänä käyntiin puuttuu ne vaihdelaatikon "kalinat". Pari kertaa kun kykää pumppailee niin kalinat tulee takas. Noh, tänää aamulla kokeilin sitte että ennen kuin lähin liikkeelle pumppasin kykää pari kertaa ja kas, kytkin toimi normaalisti.

Voisko tossa olla joku että kun mopo seisoo pitkään kytkin kiinni, painaa asetelma levyt "kuivaksi". Kun mopon nyt lyö käyntiin asetelma kiinni, ja kytkin aukeaa sekunniksi ennen liikkeelle lähtöä ei levyt ehdi kunnolla kastua ja tarraavat turhan paljon kiinni. Nyt kun tota kytkintä painelee, asetelma aukeaa, levyille pääsee öljyä ja kytkin toimii normaalisti. ?


EDIT2: Service manuaalista löyty sellainen erikoisuus kun "Oil jet for clutch lubrication", voisko olla että jos toi on tukossa niin kykä käy kuivana, ja sen seurauksena tuntuu lähinä sintteriltä?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin tänään aamulla tuota että pumppasin kytkintä kun pyörä oli lämpenemässä, ja vonkunat ja tärinät tosiaan vähenivät liikkeellelähdössä.

Kyseessä on 2008 malli, about 11000 ajettu ja mun aikanani (viime vuodesta alkaen) siinä on ollu vain Motorexit koneessa. Kytkin joutuu siinä mielessä koville, että kaupunkiajossa sitä on vähän pakko luistattaa aika paljon. Koitan tietysti pysyä poissa kaupungista aina kun mahdollista.

10k huoltoa ei ole vielä tehty, koska pyörään vaihdettiin ölpät loppukesästä ja talven aikana. Pitää tässä varmaan soitella Racingbikeen ja varailla jonkunlaista kausihuoltoa tälle kuulle. Mulla ei ole tallia tai pihaa jossa ruuvailla pyörää.
 
Noniin, nyt voi sitte todeta ettei mopo ole nimensä veroinen, ei meinaan ollut Kevyt Työntää Maantiellä. Pysähdyin liikennevaloihin, odottelin siinä sen muutaman minuutin, ja kun piti lähteä liikkeelle: Kytkin pohjaan, ykkönen päälle, vähän kaasua -> Kone lataa ilmanputsariin ja sammuu.

Tämän jälkeen olin vähän että mitäs vittua... ja starttia. Hetken joutu sahaa, jonka jälkeen hörähti todella korkeasti käyntiin, varmaan 4000 oli rundia. Tämän jälkeen mopo alkoi "humppaamaan". Jengat putos ~1500rpm josta automaattisesti kimpos 3500rpm, josta taas laski, samalla ääni oli kun kävisi vain yhdellä. Ajoin mopon jalkakäytävälle, ja samalla huomasin että ton 3500rpm jälkeen toimi normisti, mutta veto oli vähän veks, ja 5000rpm jälkeen tuntui kun joku löisi lapiolla selkään kun kaikki lähti toimimaan normaalisti.

Noh, tuumaustupakan jos toisenkin siinä jalkakäytävällä poltellessani koin valaistuksen ja muistin että huoltoilmaisin huuteli että huolto olisi ~500km päästä. 1 + 1 tulin tulokseen että tulppa sano poks. Marssin stormille hakemaan uudet tulpat, öllet ja suotimet. Mopo talliin, rokki soimaa ja räikkä laulamaa. Tosin, räikkä oli hukassa joten mentiin tolla pyörän omalla työkalusetillä (on muuten parhaat pyörät omat "työkalut" mihin oon törmänny). Samalla yllätyin kuinka helposti tohon koneeseen pääsee käsiksi. Tankki irti ja se olikin siinä, 15min myöhemmin oli tulpat vaihdettu, ja pääsi painamaan taas starttinappia... Avot! tikitti kuin käkikello.

Kuis muuten, onko tohon öljyjen vaihtoon jotain jippoa? Vanhan suodattimen kaivaminen kahdella sähköruuvimeisselillä oli aivan hanurista, ja samaten kun koneeseen kaato öljyä, tilavuus oli 3,6 mutta ~3,4 kohdalla kama tuli täyttöputkeen. Kuuluko se mennä noin?

Ton jälkeen löi koneen käyntiin, anto käydä lämpöseks -> Sammuksiin -> Tupakan mittainen tauko -> Öljyt ihan siinä MAX pallon alareunassa.

Sitte, mikäs tässä on "keittämisen" raja? Itselle joskus skidinä opetettu nyrkkisääntö 115, joka tuppaa olemaan jo aika lähellä. Tänään kun kävi mutterilla kahvilla kävi mittari jo 107 asteessa.

Jotain muuta oli vielä... Ei nyt tullu mieleen, lisätään sitte...


Nii joo, uudet öljyt + uudet tulpat = Herranjumala mikä ero liikkeellelähdössä. Kytkin tuntuis purevan tasasemmin, eikä kierroksetkaan "niiaa" niin pahasti :thumbup:
 
Samalla yllätyin kuinka helposti tohon koneeseen pääsee käsiksi. Tankki irti ja se olikin siinä, 15min myöhemmin oli tulpat vaihdettu, ja pääsi painamaan taas starttinappia...

Mitä kautta sait etummaisen tulpan vaihdettua ja puritko ilmanputsarikotelon pois tieltä?
 
Mitä kautta sait etummaisen tulpan vaihdettua ja puritko ilmanputsarikotelon pois tieltä?

Ilmanputsarikotelon etuosassa oli snadi luukku jonka kautta pääs etutulppaan käsiksi.


Vittu, teki sen taas. Liikennevaloista ykkösellä, reipas kiihdytys ja jonkin aikaa ajoa (ykkösellä ~8000rpm) jonka jälkeen moottorijarrulla valoihin, valojen läpi pienellä kytkimen luistatuksella. Kykä pohjaan, parkkiksen pällistely, pieni kaasutus ja taas alko humppaamaan. Tosin nyt humppas vain 2 kertaa jonka jälkeen kaikki normalisoitu.

Ideoita? Nyt huomas ku tappokatkasijasta kun sammutti niin mun mielestä flekti huus hetken, ja kun virrat laitto päälle niin lämmöt oli 105... :/
 
Ilmanputsarikotelon etuosassa oli snadi luukku jonka kautta pääs etutulppaan käsiksi.


Vittu, teki sen taas. Liikennevaloista ykkösellä, reipas kiihdytys ja jonkin aikaa ajoa (ykkösellä ~8000rpm) jonka jälkeen moottorijarrulla valoihin, valojen läpi pienellä kytkimen luistatuksella. Kykä pohjaan, parkkiksen pällistely, pieni kaasutus ja taas alko humppaamaan. Tosin nyt humppas vain 2 kertaa jonka jälkeen kaikki normalisoitu.

Ideoita? Nyt huomas ku tappokatkasijasta kun sammutti niin mun mielestä flekti huus hetken, ja kun virrat laitto päälle niin lämmöt oli 105... :/

Tökkääppä tune-ecu kiinni ja tsekkaa vikakoodit niin luulisi jotain selviävän. Kaapeli ebaysta ja ohjelma netistä tune-ecun sivuilta. On muuten parin kympin kustannukseen nähden pirun kätevä työkalu.

Käy muuten aika kuumana toi pata. Tarkistappa suoraa syyläristä nestepinta. Noissa on ollu jotain ilmalukkoja vaikka paisuntasäiliö näyttää olevan merkkien välissä.
 
Tökkääppä tune-ecu kiinni ja tsekkaa vikakoodit niin luulisi jotain selviävän. Kaapeli ebaysta ja ohjelma netistä tune-ecun sivuilta. On muuten parin kympin kustannukseen nähden pirun kätevä työkalu.

Käy muuten aika kuumana toi pata. Tarkistappa suoraa syyläristä nestepinta. Noissa on ollu jotain ilmalukkoja vaikka paisuntasäiliö näyttää olevan merkkien välissä.


Tosta ei saa mitenkään tosta mittaristosta tsekattua vikakoodeja?

Mitenkäs sen nestepinnan näkee, tarviiko jotain katteita ruuvailla pois tai?
 
Syylärin korkkiin pääsee käsiksi kun ottaa oikean sivukatteen irti.

Jäähdytysjärjestelmään saa tosiaan ilmalukon tosi helposti väärin täyttämällä. Teknisesti oikein tehden nostetaan etupyörä 50cm ylös, ilmausproput avataan syylärin vasemmasta yläkulmasta ja sylinterikansista. Lisätään nestettä kunnes sitä tulee ilmausrööreistä, proput kiinni, syyläri täyteen. Lasketaan pyörä alas ja täytetään paisari.

Jos vaan täyttää syylärin kun pyörä on vaakatasossa niin noin 100% varmuudella jää ilmatasku(ja). Jotkut on täyttäny nostamatta pyörää sillai että kaataa syylärin täyteen, lyhyt käyttö, täyttö, käyttö, täyttö, käyttö, täyttö, käyttö, täyttö, käyttö, täyttö, käyttö, täyttö, käyttö, täyttö... Tiedä sitten miten hyvin tuo toimii.

Öljynsuodattimen ulostamiseen löytyy ihan virallinen KTM työkalu. Pikkusen halvempi vaihtoehto on soveltuvat sokkapihdit. Öljyn täyttö ensin kolme litraa lyhyt käyttö ja loput 0,6 litraa.
 
Väliaikatietoa: tänään pyörä pelannut ok. Parisataa kilsaa ajoa takana eikä mitään. Ecutoolin piuha tuli tilattua jo tiistaina, saa nähä koska tulee perille.


Voisko tossa olla joku että pitkässä moottorijarrussa alipaine imee läpät jotenki "liian kiinni", askelmoottori käyttää liikaa voimaa läppien avaamiseen jollon jengat karkaa. Meinaan toi 2x humppaus ja sen jälkeen alko käymään kun kello viittais just johonki tollasii
 
Väliaikatietoa: tänään pyörä pelannut ok. Parisataa kilsaa ajoa takana eikä mitään. Ecutoolin piuha tuli tilattua jo tiistaina, saa nähä koska tulee perille.
Mistä tilasit? Kattelin että ebayssa oli hintahaarukkaa 8-42 puntaa ja pitäis vihdoin itsellekkin saada tilattua.
 
Mistä tilasit? Kattelin että ebayssa oli hintahaarukkaa 8-42 puntaa ja pitäis vihdoin itsellekkin saada tilattua.

http://www.zenoverland.com/bikebits/ktm_ecu_cable.html


Pitää vkl kattoa noi nesteet, äskön vähä raotin katteenvälistä ilmaruuvia niin samointein alko vettä tulemaan pihalle, ilman kuplia. Noi lämmöt pysyy kurissa jos yhtään liikkuu, hämeenlinnasta kun tulin niin koneen lämmöt 70c mutta heti kun pääs pääkaupungimme ruuhkiin alko lukemat lähentelemään 100c
 
Eiköhän siellä sitten ole nesteet ok. Mulla on aina ollu lämmöt ajossa karvan alle 70 ja kaupungissa nousee nopeesti lähelle 100. Suurin lukema on ollu 102.
 
Ei kellään sattuisi olemaan JCE:lle sovitettua karttaa -08 ecuun? Muussa tapauksessa täytynee tyytyä Akran 2031:een.
 
http://www.zenoverland.com/bikebits/ktm_ecu_cable.html


Pitää vkl kattoa noi nesteet, äskön vähä raotin katteenvälistä ilmaruuvia niin samointein alko vettä tulemaan pihalle, ilman kuplia. Noi lämmöt pysyy kurissa jos yhtään liikkuu, hämeenlinnasta kun tulin niin koneen lämmöt 70c mutta heti kun pääs pääkaupungimme ruuhkiin alko lukemat lähentelemään 100c

Noi kottaraisen LC8 padat käy aika lämpösenä. Jos nousee yli 118 niin sitten kannattaa alkaa huolestumaan. 110 on ihan normaali lukema tolle koneelle. Esim. Superdukella ruuhkassa seisoessa oli kelillä kuin kelillä (-5-35) tuon 105-115 lämmöt.
 
Back
Ylös