• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuvauskopterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse noita(kin) harrastaneena etsin aina (välillä) sitä värkkiä, joka mahtuu kulkemaan reissussa mukana (=laite ja radio paketoitavissa kompaktiksi pieneksi laatikoksi) ja pysyy ajovauhdissakin follow-me-moodissa mukana. Tiedän että sellainen on jollain brandillä, mutta DJI se ei ole :)

Itse noita(kin) harrastaneena etsin aina (välillä) sitä värkkiä, joka mahtuu kulkemaan reissussa mukana (=laite ja radio paketoitavissa kompaktiksi pieneksi laatikoksi) ja pysyy ajovauhdissakin follow-me-moodissa mukana. Tiedän että sellainen on jollain brandillä, mutta DJI se ei ole :)

onpas, googlaa DJI Mavic

Tilaamani DJI Mavic Pro tuli juuri vuodenvaihteessa. On todella kompakti kokoontaiteltuna. Puhelimen ja ohjaimen kytkeminen, firmiksen päivitys ja koehoverointi olohuoneessa on tehty. Muuten odottelen kevättä ennen tositoimia.

Tilaamani DJI Mavic Pro tuli juuri vuodenvaihteessa. On todella kompakti kokoontaiteltuna. Puhelimen ja ohjaimen kytkeminen, firmiksen päivitys ja koehoverointi olohuoneessa on tehty. Muuten odottelen kevättä ennen tositoimia.
Joo mutta täällä palstalla ei millään maltettaisi odotella raporttia...

Yli 30 vuotta lennokeita harrastaneena mulla olisi vieno pyyntö kaikille aloitteleville kuvaajille, että tutustutte myös Trafin määräyksiin. Ei toi mitään rakettitiedettä ole mutta muutamaa perussääntöä on hyvä noudattaa.
Tai muuten mä alan ajelemaan mun betonimyllyllä ku joku bomberhemmo ja huutelen kaikille olevani motoristi.
Eiku ihan vaan neuvoksi, ettei tulisi mitään ongelmia kenellekään. Enkä mä oikeesti uskaltais kenellekään mitään huudella. Ajelen muutenkin mopolla tosi nätisti, ettei siitä joku pahoittaisi mieltänsä.
http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu
http://www.trafi.fi/drone

Josko lähettäis valmistajalle ko filmin ja pyytäis uutta laitetta?
Ensimmäinen vastaus ei oikein miellyttänyt!!!
"The warranty does NOT cover RC Toys that have crashed, been damaged or lost due to either extended use or misuse of any kind."
Eli toisin sanoen jos laitteessa on vika joka selviää vasta kun sillä lennetään ja se täten lennon aikana putoaa ja hajoaa niin takuu ei korvaa! Aika hauskaa!

No varmaan se oleellisin on tämä "...due to either extended use or misuse of any kind." Eli jos normaalisti käytetty niin sitten se korvaa.

Täältä myös ääni Phantom 4:lle. Viikon verran olen tutustunut laitteeseen ja täytyy sanoa että on mahtava vekotin. Lentäminen on äärimmäisen helppoa ja vakautus toimii hienosti. Olen siis ihan vasta-alkaja, enkä ikinä lennättänyt mitään. Tämän kanssa pääsi heti sinuksi. Avustimet pitävät lennossa perusasiat kunnossa. Itse voi keskittyä kuvaamiseen. Ohjaimet ovat tosin todella herkät, joten käännöksistä tulee helposti kulmikkaita. Lienee vain harjoituskysymys..

Ei saa sanoa pahasti videosta, ettei tule itku :itkupilli:

Täältä myös ääni Phantom 4:lle. Viikon verran olen tutustunut laitteeseen ja täytyy sanoa että on mahtava vekotin. Lentäminen on äärimmäisen helppoa ja vakautus toimii hienosti. Olen siis ihan vasta-alkaja, enkä ikinä lennättänyt mitään. Tämän kanssa pääsi heti sinuksi. Avustimet pitävät lennossa perusasiat kunnossa. Itse voi keskittyä kuvaamiseen. Ohjaimet ovat tosin todella herkät, joten käännöksistä tulee helposti kulmikkaita. Lienee vain harjoituskysymys..

On niin epätodellisen tarkka ja ennen kaikkea tasainen kuva, että hirmu harppauksilla on tuokin maailma edennyt.

Voisi kuvitella, että semmoinen pieni lentohärveli tärisee, vapisee ja poukkoilee, että selvää kuvaa ei saa kuin pilvettömästä taivaasta...

YouTube on ollut meikäläisellä kovalla käytöllä nyt muutaman päivän, hurahdin täysin noihin bike/drone ride videoihin, mitä porukka on kuvannut kopterilla ajellessaan prätkällä:D
Poitsukin tuossa vielä yllytti, niin pakkohan se oli korttia vinguttaa ja Dji Phantom 4 on nyt postissa tulossa.
Se on varmaan kohta uuden ketjun paikka orgin sivuille, mihin voi linkittää näitä fly/ride videoita.

Ajattelinpa saman laitteen leluksi tilata, hintahaitarai on aikamoinen, 1060 - 1300 euroa.
Mistä tilasit ja millä hinnalla?

Miten voi ihmiset ajatella samoihin aikoihin samalla tapaa :blink:

Itse kanssa pari viikkoa selaillut dronevideoita ja varsinkin tuon Mavicin. Sinällään outo päähänpinttymä, koska järkkärikin on kohta ollut vuoden kaapissa pölyttymässä :dunno: Miettinyt sen myyntiäkin jollekkin joka hyödyntäisi sitä..
Onneksi lompakko sanoo vastaan varsinkin nyt kun vaihtoi työelämän opiskeluun :D

Ajattelinpa saman laitteen leluksi tilata, hintahaitarai on aikamoinen, 1060 - 1300 euroa.
Mistä tilasit ja millä hinnalla?

Juu hintahaitari on iso ja tuote on kuitenkin aivan sama, yleensä verkkokauppa.com on ollut sieltä halvimmasta päästä, mutta ei tässä tuotteessa (1399€). Sinä päivänä kun tilasin, niin suht tunnetuista verkkokauppoista Suomessa antoi hinnan lisäksi mielestäni parhaat toimitusehdot (nopeus/varmuus) Prisma.fi verkkokauppa 1199€ jossain oli muutaman kympin halvemmalla silloin, mutta oli mulle täysin tuntematon kauppa, joten jätin väliin. Tuo 1060€ on kyllä halpa, jos siihen hintaan saat tänään jostain, niin tilaus sisään.

En tiedä, onko asiasta ollut aikaisemmin täällä, mutta Trafi säännöstelee myös nämä kuvauskopterit.

Voimassaoleva Trafin määräys OPS M1-32 kauko-ohjatuista ilma-aluksista ja lennokeista astui voimaan 1.1.2017.

Trafin sivustolla on myös ihan kansantajuisia tekstejä asiasta, mutta ei tuo OPS vaikeaa tekstiä ole. On siis rajat, miten noita kuvauskoptereita voi lennätellä. Ja niitä määräyksiä on muuten syytä noudattaa, muuten loppuu tämäkin hupi kaikilta. Erityisesti lentokieltoalueet ovat tärkeitä, sekä asutut alueet ja ihmisjoukot. Ruotsissa tämä kuvauskoptereiden lennätys on jo kielletty tavalliselta tallaajalta, kuvauskopteri rinnastetaan valvontakameraan.

Koska tiedän asiasta paljon, olen huomannut näitä määräyksiä rikottavan tuon tuosta. Esim. pari vuotta sitten oli Kuopion mp-messuilla joku esitysporukka jossa prätkillä tehtiin huimia temppuja. Tätä toimintaa kuvattiin juuri Phantomilla vast. ja kopu oli jatkuvasti mm. yleisön päällä eri korkeuksissa. Tuo mötikkä painaa 1.5 kilon paikkeilla, ja jos siitä loppuu roottorien voima, se tulee alas kuin kivi. Lentokieltoalueilla vedellään jatkuvasti, esim. Jyväskylän kentän 0m:n korkeusraja, ns. CTR-alue on tosi iso, ulottuen reilusti kaupungin yli.

Homma on siis Suomessa sallittua, mutta säänneltyä. Ja ainoastaan harrastajien toimet jatkossa määrittelee, miten harrastus jatkuu. Phantomillakin voi vedellä näköetäisyyden ulkopuolelle tai sitten sellaisille korkeuksille, missä muuta liikennettä on, että toiminta on onnettomuusherkkää puuhaa. Ja nykyisen määräyspohjan mukaisesti vahingon aiheuttajalla on ns. ankara vastuu.

Tässä vielä asiasta lisätietoa nopeasti:
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya/ilmailu_-_miehittamattomat_ilma-alukset_ja_lennokit

Sent from my iPad using Tapatalk

noissa kannattaa myös muistaa vakuutusasiat. mahtaako yhtiöt juuri korvata mitään, jos kone menee naapurin ikkunasta läpi taikka jonkun auton kylkeen. ilmailuliiton jäsenillä ilmeisesti on vakuutus noillekin voimassa, jos oikein olen käsittänyt..

Taitaa tulla kalliiksi tällaisten videoiden katselu...

Paljonkohan tuommoiseen perushyvään kopteriin voi laittaa painoa kuljetettavaksi tuon kameran lisäksi?

Back