En tiedä, onko asiasta ollut aikaisemmin täällä, mutta Trafi säännöstelee myös nämä kuvauskopterit.
Voimassaoleva Trafin määräys OPS M1-32 kauko-ohjatuista ilma-aluksista ja lennokeista astui voimaan 1.1.2017.
Trafin sivustolla on myös ihan kansantajuisia tekstejä asiasta, mutta ei tuo OPS vaikeaa tekstiä ole. On siis rajat, miten noita kuvauskoptereita voi lennätellä. Ja niitä määräyksiä on muuten syytä noudattaa, muuten loppuu tämäkin hupi kaikilta. Erityisesti lentokieltoalueet ovat tärkeitä, sekä asutut alueet ja ihmisjoukot. Ruotsissa tämä kuvauskoptereiden lennätys on jo kielletty tavalliselta tallaajalta, kuvauskopteri rinnastetaan valvontakameraan.
Koska tiedän asiasta paljon, olen huomannut näitä määräyksiä rikottavan tuon tuosta. Esim. pari vuotta sitten oli Kuopion mp-messuilla joku esitysporukka jossa prätkillä tehtiin huimia temppuja. Tätä toimintaa kuvattiin juuri Phantomilla vast. ja kopu oli jatkuvasti mm. yleisön päällä eri korkeuksissa. Tuo mötikkä painaa 1.5 kilon paikkeilla, ja jos siitä loppuu roottorien voima, se tulee alas kuin kivi. Lentokieltoalueilla vedellään jatkuvasti, esim. Jyväskylän kentän 0m:n korkeusraja, ns. CTR-alue on tosi iso, ulottuen reilusti kaupungin yli.
Homma on siis Suomessa sallittua, mutta säänneltyä. Ja ainoastaan harrastajien toimet jatkossa määrittelee, miten harrastus jatkuu. Phantomillakin voi vedellä näköetäisyyden ulkopuolelle tai sitten sellaisille korkeuksille, missä muuta liikennettä on, että toiminta on onnettomuusherkkää puuhaa. Ja nykyisen määräyspohjan mukaisesti vahingon aiheuttajalla on ns. ankara vastuu.
Tässä vielä asiasta lisätietoa nopeasti:
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya/ilmailu_-_miehittamattomat_ilma-alukset_ja_lennokit
Sent from my iPad using Tapatalk