• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän maalaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Einstein
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja tuohon vanhan maalin karhentamiseen on hyvä kans mattaushuopa. On vähänkuin karhunkieli muttei sinne päinkään. Mun mielestä parempi kuin vesihiomapaperi. Saa sellaisen pinnan aikaan mistä ei jää hiontajälkiä näkyviin vaikka kuinka painais eikä tarvii niin hirveesti pelätä tuota vanhan maalin puhkeamistakaan. Eli ei ihan helpolla saa hiottua läpi asti tuosta maalista. Tää siis sopii vain tuohon maalipinnanmattaukseen eli saadaan se kiilto rikottua.

Tuota pitäis löytyä ihan automaali liikkeistä.

En uutta viitsi aloittaa, niin jatketaan tähän.

Kaveri vetäs värit mun vanhaan pottaan, joten kommentoikaa.

Alkup.
Potta3001.jpg

Potta3002.jpg

Potta3003.jpg

Potta3004.jpg

Tulos.

Potta3006.jpg

Potta3005.jpg

Potta3008.jpg

Potta3007.jpg

Kuten Tietävät jo huomaa merkistä, kypärä on n.20v vanha, ja mun mielestä siitä tuli aikasta kiva
lookaround_orig.gif

Hienolta näyttää. Kyllä muuten potta muuttaa näköään. En ole vielä omaani saanut kannettua maalarille saakka. Jotain tuollaista liekkikuvioo itsekkin ajattelin, mutta siellä saisi olla myös jotain kuviota mukana. Toivottavasti vielä ennen kevättä saisi aikaiseksi.

Toi mun kaveri maalaa myös muille, ja tilat on Klaukkalassa.
Nettisivut ei vielä ole auki, mut jossain vaiheessa aukeaa.
Sinne saa sit enempi malleja.

Ja yhteystiedot ovat:

sifkan@gmail.com

Sivonen Jani

Puh.nron multa saa privalla jos tarvitsee

Meikäläinenkin innostui kypärän maalauksesta! Laitan tähän muutaman omaa mieltä askarruttavan kysymyksen. En kunnolla löytänyt vastauksia kun koitin kaivella.

Kyseessä tee-se-itse meiningillä tehtävä kypärä joka ei tarvitse ihan viimisenpäälle olla siisti. Tarkoitus maalailla spray maaleilla. Kiiltävät maalit ja kirkaslakka.

- Minkälaiset spraymaalit soveltuvat? Pitääkö olla akryylipohjaisia automaaleja vai käykö esim. UV-suojatut keinohartsimaalit tms. (jotka halvempia, esim. MotipColors).
- Pitäis tehdä teipillä muutama rajaus ja kysynkin että kun teipin päälle täräytetään pohjamaali ja tämän jälkeen varsinainen maali ja sitten ennen lakkausta poistaa tuon teipin nin miten käy teippi-maali rajapinnalle (lohkeileeko, murtuuko)? Pitääkö teipit poistaa aina kosteana? Tarkoitus olis tehdä puna-valko-musta kypärä niin että musta raita menee punaisen ja valkoisen rajapinnassa (tuumasin ensin vetästä mustan alle ja sitten teipata tuon raidan ja maalata pohjan + muut värit perään).
- Onko syytä ennen lakkausta vielä hioa kevyesti maalipinnat vai voiko kiiltävien maalien kanssa täräyttää vaan tuon kirkaslakan päälle?

Kaikki vinkit tervetulleita!
thumbs-up.gif

EDIT: typot

Minun mielestäni (perheen kypärät maalattu tänä talvena)
- Kannattaa reilusti kysyä maalien soveltuvuutta kypärän maahantuojalta. Itse sain syksyllä sähköpostiin vastaukset seuraavana päivänä tai muutaman päivän viiveellä.
- Itsellä paras tulos kun maalasin koko kypärän ensin pohjamaalilla. Muutaman pohjamaalikerroksen jälkeen (kun vielä kuultaa heikosti läpi, niin voi rajata haluamansa kuvion)
- Omien maalien kohdalla (fixuksen automaali, kynäruiskulla levitettynä) ei ongelmia teippien poistossa.
- Ohuin raita kannattaa tehdä viimeiseksi. Jos on tarpeeksi ohut niin voi vielä lopuksi korjata esim. maalikaupoista löytyvällä vaahtomuovisella (tai jotain solumuovia?) "siveltimellä". Tällöin teippailusta pääsee vähimmällä.
- Kannattaa hioa riittävän ohuella paperilla esim 1000. Kirkas lakka tekee pinnasta kiiltävän ja nuo maalien yhtymäkohdat saa hiukan tasaisemmaksi.
- Teippauksessa kannattaa olla tarkka sillä silloin säästää aikaa myöhemmin.
- Askarteluveitsi osoittautui erinomaiseksi tehtäessä teippaukseen leikkauksia tai hiottaessa teippauksen huolimattomuuden virheitä.
- Zeniläinen kärsivällisyys hyväksi.
- Kannattaa tehdä itse -se on ainoa tapa oppia
smile_org.gif

Meikäläinenkin innostui kypärän maalauksesta! Laitan tähän muutaman omaa mieltä askarruttavan kysymyksen. En kunnolla löytänyt vastauksia kun koitin kaivella.

Kyseessä tee-se-itse meiningillä tehtävä kypärä joka ei tarvitse ihan viimisenpäälle olla siisti. Tarkoitus maalailla spray maaleilla. Kiiltävät maalit ja kirkaslakka.

- Minkälaiset spraymaalit soveltuvat? Pitääkö olla akryylipohjaisia automaaleja vai käykö esim. UV-suojatut keinohartsimaalit tms. (jotka halvempia, esim. MotipColors).
- Pitäis tehdä teipillä muutama rajaus ja kysynkin että kun teipin päälle täräytetään pohjamaali ja tämän jälkeen varsinainen maali ja sitten ennen lakkausta poistaa tuon teipin nin miten käy teippi-maali rajapinnalle (lohkeileeko, murtuuko)? Pitääkö teipit poistaa aina kosteana? Tarkoitus olis tehdä puna-valko-musta kypärä niin että musta raita menee punaisen ja valkoisen rajapinnassa (tuumasin ensin vetästä mustan alle ja sitten teipata tuon raidan ja maalata pohjan + muut värit perään).
- Onko syytä ennen lakkausta vielä hioa kevyesti maalipinnat vai voiko kiiltävien maalien kanssa täräyttää vaan tuon kirkaslakan päälle?

Kaikki vinkit tervetulleita!
thumbs-up.gif

EDIT: typot
ei tarvitse hioa maalikerrosta ennen lopullista lakkaa. Ehkä varmempi on vetää teipit vasta kuivana pois ettei sotke hommaa osumalla teipin paloilla tuoreeseen maaliin. Ohut kerros tuskin teippien poistossa repeilee. Totahan voi vaikka testata johonkin toiseen pintaan ensin jos spraypulloilla toimit.

Kiitti kovasti vinkeistä! Tänään meni pohjamaalit pintaan, toivottavasti lopputuloksesta tulee miellyttävä...

Ekaa kertaa maalailen, kommentoidaan lopputulosta kun homma ready (normi sparymaaleilla mennään)
confused_orig.gif
...

Oisko jollain heittää vähän hinta-arvioita noista erikoismaalauksista? Aattelin oman araini maalauttaa. Joko candy-vihreällä tai sitten jonkin sortin kynäruiskuhärpellys
wink.gif

Muistaakseni Faw otti tommosesta about 300-400e ?

Tällanen siitä tuli:

a3c9c6001c47f70fed37f4d5e758c34c.jpg

9964de0f05cb3459f79a729b9be8f471.jpg

47114ac5eb14d141d8864437c0caa544.jpg

Lähtökohta oli siis täysin kiiltävän musta. Ihan siisti mielestäni ekaks tekeleeks...

Back