• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanhemmat tekevät päätöksen ja ottavat vastuun lapsen kyyditsemisestä. Mielestäni lapsen omaa toivetta siinä ei pidä kuunnella. Hänellä ei vielä ole tarpeeksi järkeä päässä päätöksen tekoon. Hieman vanhemmankin lapsen kyydissä istumista kannattaa kuskin miettiä. Turhan vamman saaminen jo nuorella iällä ei ole hyvä juttu. Aikuinen osaa jo ajatella lähteekö kyytiin istumaan vai ei. Samalla hän voi miettiä, että kannattaako ottaa se pienikin riski ottamalla lapsi kyytiin. Vaimokaan ei enää lähde kyytiin, kun pitää sitä liian vaarallisena. Ajelen nykyään yksin ja nautin siitä enkä vaaranna turhaan kenenkään kyydissä istuvan henkeä tai turvallisuutta.
Juuri tätä tarkoitin.
http://www.satakunnankansa.fi/Satak...oran+letkasta+nainen+ja+lapsi+autoa+pain.html
 
Jeesuksia. Kaikki ajattelee omaa päätä että mitä jos nappulalle käu jotain niin ei kuuppa kestä.
Ne kersat varmaan taputtaa pieniä käsiään yhteen kun isä/äiti on vetänyt ittensä solmuun tolpan ympärille tai auton keulakoristeeksi. Varmaan lohduttaa se tälläkin foorumilla viljelty sanonta että meni ainakin rakastamansa harrastuksen parissa....
Ihan varmasti. Siinä sitten jälkikasvu miettii lopun elämänsä mikä meni vituiks.
Toisaalta jos motoristi suistuu tieltä tms. niin syyhän on 99% jossain muualla kun kypärän sisällä. Tiellä saattoi olla vaikka märkä lehti tai öljytippa....
Samapa tuo, jatkakaa. Niin minäkin.
 
Omaa lastani en halua ottaa kyytiin toistaiseksi - en ehkä koskaan. Jos kuitenkin vaikka itsestä riippumatta kävisi huonosti, niin ei sitä vaan pystyisi käsittelemään mitenkään. En näe hyvien puolien olevan niin isoja, että riski kannattaisi.

Pästät ne kuitenkin kotiinsa, joka taitaa olla se yleisin kuolinpaikka?
 
Meiltä jää tämän kesän jälkeen pieneksi tuollainen Givi S650 jos joku on suunnitellut sellaisen hankkimista, niin tervetuloa sovittamaan omaan mopottiin. Voi sen jopa saada koeajolle lainaksi jos nätisti pyytää.

Nuo kun joutuu pääsääntöisesti tilaamaan netin kautta kun niitä on niin vähän kaupoissa esillä.
 
Meillä on mökki saaressa lauttayhteyden takana.
Siellä kannattaa ajella varovasti, kun vastaan saattaa tulla ruma ja parrakas mies motskarilla shortseissa, Tee-paidassa ja ILMAN KYPÄRÄÄ.
Tarakalla saattaa olla tytär samanlaisiassa "ajokamoissa". Ollaan hakemassa läheisestä navetasta lehmänmaitoa lettutaikinaan, päivän Itä-savoa tai menossa uimaan hiekkalaguunille.
Pisimmillään matkaa tulee reilu 5km / sivu ja hiekkatietä pitkin.
 
Vaimo ei lapsia kyytiin päästä. Hyvä niin. Ei jää sitten ainakaan koskaan mitään jossiteltavaa. Vaarallista tämä on. Sille faktalle ei mahda mitään. Ja itsestä ne tilanteet on harvoin olleet kiinni.
 
Tuli eräästä TeeVee-sarjasta mieleen, missä pariskunta lensi kahdenkeskiselle lomalle eri koneilla, koska jos kone putoaa, niin lapset ei menetä molempia vanhempia...
Alkaa nää jutut olemaan parhaimmillaan samaa tasoa, mutta toki turvallisuus lapset ensin.
 
Taitaa kuitenkin tuossa mökkisaari-casessa suurempi riski liittyä juurikin tuohon lemmunmaitoon kuin lipojen vetämiseen. Käsittelemätön lemmunmaidon juontiin liittyy todella korkea riski sairastua.
 
Tuli eräästä TeeVee-sarjasta mieleen, missä pariskunta lensi kahdenkeskiselle lomalle eri koneilla, koska jos kone putoaa, niin lapset ei menetä molempia vanhempia....

Samasta syystä minäkin aloin tornien kaatumisen jälkeen kuskaamaan aina lennoilla pommia mukana.

Ai miksikö?

No laskeskelin tuossa eräänä iltana todennäköisyyksiä ja huomasin, että on erittäin harvinaista, että samalla lennolla olisi kahdella pommi laukussa.
 
Moottoripyöräily on hieno harrastus. Oma tytär on nyt 6v. Itse ainakin otan hänet muutaman vuoden päästä oman pyöräni kyytiin jos hän itse niin haluaa. Varusteet tietysti täytyy olla kunnossa. Ehkäpä hän sitten jopa saa kipinän itsekin alkaaa tämän harrastuksen pariin :)
Tässäkin hommassa kuljettaja itse voi eniten vaikuttaa omaan turvallisuuteen. Suurin osa onnettomuuksista johtuu ihan kuskin omista töppäilyistä esim. liian suuri tilannenopeus ja kännissä ajo.
Kun pitää omat silmät auki, on tarvittaessa valmis joustamaan omista oikeuksistaan ja pitää ajotaidoistaan huolta, on moottoripyöräily varsin turvallista.
Onnettomuuksiahan sattuu muissakin harrasteissa ja vaara vaanii meitä aina nurkan takana, mutta jos aina miettii kaiken sen pahimman mukaan niin eihän sitä vois tehä mitään.
Eläkää ja nauttikaa :)
 
Paitsi että hankkii kunnon ajovarusteet myös lapselle, voi huomioida myös suunnitellun ajomatkan siten, että lapsi jaksaa istua kyydissä eikä vauhti saa olla kova. Samoin voi ja pitääkin valita ajoajankohta oikein.
Kun omistin customin, poika istui edessäni ja käytti originaaleja jalkatappeja, itseäni varten olin laittanut etuhaarukkaan toiset. Pleksi suojasi lasta ajoviiman rasitukselta (tuntuisi varmasti kovalta ilman pleksin antamaa suojaa lapsen niskanikamissa ja lihaksissa kun pää painaa ja kypärä sitä painoa vielä lisää). Kädet ulottuivat taivutetun stongan suoraan poikkipienaan. Hiljaksiin mentiin, max.nopeus joissain kohdissa 50km/h joka on just passeli lapselle lyhytkestoisena. Muutoin ajonopeudet vaihteli 30-40 välillä. Lapselle autossakin jo tunti on usein liikaa, joten puolituntinen mp:n päällä on varsin riittävä kokemus antamaan elämyksen.

Ikävää oli lukea äsken uutinen naismotoristin menehtymisestä vammoihinsa, se on rankkaa nyt lapselle kun yrittää toipua omista vammoistaan ja suree vielä äitiäänkin.
Toivottavasti saamme jossain vaiheessa lukea onnettomuustutkijoiden raportin syistä, jotka aiheuttivat vastakkaiselle ajokaistalle suistumisen/siirtymisen, sillä jos syyksi osoittautuu tien huono kunto, voidaan vain toivoa että tiemäärärahoja lisättäisiin kun Suomen tiestö on luvattoman huonossa kunnossa jo.

R.I.P.
 
sillä jos syyksi osoittautuu tien huono kunto, voidaan vain toivoa että tiemäärärahoja lisättäisiin kun Suomen tiestö on luvattoman huonossa kunnossa jo.

Valitettavasti valtion rahat ei toivomalla lisäänny ja teiden kuntoon laitetaan tulevina vuosia entistä vähemmän rahaa.
 
Meiltä jää tämän kesän jälkeen pieneksi tuollainen Givi S650 jos joku on suunnitellut sellaisen hankkimista, niin tervetuloa sovittamaan omaan mopottiin. Voi sen jopa saada koeajolle lainaksi jos nätisti pyytää.

Nuo kun joutuu pääsääntöisesti tilaamaan netin kautta kun niitä on niin vähän kaupoissa esillä.

Itte aattelin tuommosen asennella busaan...saa nähä mitä tyttö sanoo, ollu innoissaan pihalla kyydissä ilman tuota. 3viikkoa meni ku ouluun sparewheelille tilasi.
 
[/QUOTE] wanico kirjoitti
Meiltä jää tämän kesän jälkeen pieneksi tuollainen Givi S650 jos joku on suunnitellut sellaisen hankkimista, niin tervetuloa sovittamaan omaan mopottiin. Voi sen jopa saada koeajolle lainaksi jos nätisti pyytää.

Nuo kun joutuu pääsääntöisesti tilaamaan netin kautta kun niitä on niin vähän kaupoissa esillä.[/QUOTE]


Itte aattelin tuommosen asennella busaan...saa nähä mitä tyttö sanoo, ollu innoissaan pihalla kyydissä ilman tuota. 3viikkoa meni ku ouluun sparewheelille tilasi.

Sen penkin mukana tulevat "poninsatula" jalustimet on aika heppoiset. Ruuvasin itse ylemmäs toiset joista sai oikeasti tukea. Nekin on tuossa tallin hyllyllä vapaana kun nykyään ylettyy jo jalka mopotin omalle tapille.
 
Itsellä vanhin lapsi on 6,5-vuotias ja innokas hyppäämään kyytiin.

Ajovarusteet ovat vielä hankkimatta ja kokemukset niihin liittyen kiinnostavat. Minkälaisia olette lapsillenne hankkineet ja maininnan arvoiset asiat niistä?

Myös kokemukset lasten kuskaamisesta kyykkypyörän kyydissä kiinnostavat. Oma pyörä (GSX-R1000 K8) ei liene miellyttävin ja helpoin mahdollinen kyydissä istuttava.
 
Itsellä vanhin lapsi on 6,5-vuotias ja innokas hyppäämään kyytiin.

Ajovarusteet ovat vielä hankkimatta ja kokemukset niihin liittyen kiinnostavat. Minkälaisia olette lapsillenne hankkineet ja maininnan arvoiset asiat niistä?

Myös kokemukset lasten kuskaamisesta kyykkypyörän kyydissä kiinnostavat. Oma pyörä (GSX-R1000 K8) ei liene miellyttävin ja helpoin mahdollinen kyydissä istuttava.

Meillä nyt 11-vuotias poika on ollut kolmisen kautta kyydissä R6:ssa. Ostin täyden setin varusteita heti kerralla. Sisältää siis ajotakin, housut, kypärän, selkäpanssarin ja ajokengät. Eka setti meni takin ja housujen osalta pieneksi pari kesää sitten ja sain ne onneksi myytyä eteenpäin. Kypärä päivitettiin myös isompaan, kun entinen meni pieneksi (on edelleen tallessa; AGV koko xs). Ajokengät myös ostin uudet, kun "halvalla" alennuksesta sain. Rahaa palaa, mutta mitäpä sitä lapseltaan kieltäisi.
Seuraava hankinta taitaa olla (,jos kiinnostusta kyydissäoloon edelleen löytyy) isompi pyörä (enemmän kantavuutta ja tilaa). Se vasta kallis hankinta taitaa olla (nimimerkki nuukaniilo :p).

ai niin, R6:ssahan ei ole kiinnipitopisteitä (kahvoja yms), joten ostin sellaisen kiinnipitovyön, jossa on kahvat takana. Tuo vyö itseni ympärille ja kyytiläinen voi pitää noista kahvoista selkäpuoleltani kiinni. Kutsumme vyötä tuttavallisesti läskivyöksi:D
 
Viimeksi muokattu:
Oma poika nyt 7 v ja on nyt toistaa kesää sujuvasti kulkenut pyörän kyydissä (cbr 900 rr). Tilasin pojalle louisilta ajohousut ja ajotakin sekä niihin kaikki mahdolliset suojat (polvi, lonkka, kyyner ja selkä) ja joo maksaahan ne yhtäpaljon kun omatkin varusteet, mutta meillä ei pyörällä kuljeta mihinkään pihasta ilman kaikkia varusteita. Kypärä ostettiin motonetista, että pääsi kokeilemaan, että on varmasti sopiva.

Viime kesänä ( 6V ) ajettiin vain lyhyempiä maks 30 km lenkkejä ja mahd hitaita teitä ja harjoiteltiin mutkissa kanttaamista, kiinnipitämistä ym tärkeitä asioita. Tänä kesänä on jo menty pari kertaa mökille 180 km matka, joskin parilla jäätelö ja limu pysähdyksellä ja edelleen moottoritietä välttäen. Poika on opetettu kanttaamaan mutkissa mielummin hieman ylikorostetusti ihan siksikin, että ajatus pysyy paremmin ajamisessa ja itsekin pystyn aistimaan pojan hereillä olon, kun takana tapahtuu jotain. Ilta-aikaan en poikaa vielä kyytiin ota nukahtamis vaaran takia. Sekä isä, että poika on nauttinut yhteisistä rauhallisista ajohetkistä. Hiukan on kyykkypyrällä ajaminen lapsen kanssa raskaampaa itselle, kun kiinnipitävä pienikokoinen ihminen joutuu käytännössä olemaan lähes reppuselässä pitääkseen kuskista kiinni, mutta juurikin noilla välipysähdyksillä ainakin omalla kohdalla toimii oikein hyvin.
 
Back
Ylös