• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapsi kyydissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja atk1974
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Valmiiksi pureskeltuja topicceja aiheesta löytyy pitkälti toistakymmentä, kannattaa lukasta nekin.
Kehityneempi haku>lapsi ja sillä lähtee.
 
Me olemme vasta aloittelemassa tytön kanssa (kohta 10v) yhdessä pyöräilemistä. Tytöllä yltää jalat jo hyvin jalkatapeille tuossa mun mopossa. Varusteina tytöllä on tottakai kunnon ajopuku ja kypärä sekä itselläni on tytön ollessa kyydissä tuo tartuntakahva vyö, josta tytön on helppo pitää kiinni. Tyttö sanoikin tuossa, että siitä on hyvä pitää kiinni eikä kädet puudu, kun ei tarvitse kurotella kuskin vyötärön ympärille käsiä (sillä tavalla kokeiltiin ensimmäisellä kerralla). Laitan aina ennen kuin lähdemme ajelemaan satulaan kiinni tuollaisen kumisen liukueste maton, jotta tyttö ei pääse satulassa liukumaan edestakaisin vahingossakaan.
Liikkeellelähdöt ja jarrutukset kannattaa tehdä mahdiollisimman pehmeästi kun lapsi on kyydissä. Meillä on myös kypäräpuhelimet käytössä kommunikoinnin helpottamiseksi. Silloin voi hyvin kertoa lapselle kun jarrutetaan, lähdetään liikkeelle tai kysellä kuulumisia takapenkkiläiseltä:)
Nyt kun olemme muutaman kerran oltu yhdessä pienillä ajo lenkeillä, on tyttö ollut joka kerta kuin naantalin aurinko. Hän totesikin, että " Äiti tää moottoripyörällä ajo on ihan parasta!":grin: Mun tuleva prätkämimmi :jpstyle:
 
Liikkeellelähdöt ja jarrutukset kannattaa tehdä mahdiollisimman pehmeästi kun lapsi on kyydissä. Meillä on myös kypäräpuhelimet käytössä kommunikoinnin helpottamiseksi. Silloin voi hyvin kertoa lapselle kun jarrutetaan, lähdetään liikkeelle tai kysellä kuulumisia takapenkkiläiseltä:)
Mulla oli jokseenkin päinvastainen tekniikka, kun kahdeksanvuotiasta tytärtä aloin koulimaan kyytiin. Mentiin ihan ekaksi teollisuusalueelle hiljaiselle pätkälle, missä kiihdyttelin ja jarruttelin. Ensin rauhallisesti ja siitä sitten pikkuhiljaa ripeämmin molempia. Lopulta mentiin mallia, jossa lähtiessä eturengas ja pysähtyessä takarengas oli vailla pohjakosketusta.
Aluksi kypärä kopsui selkään ja kädet venyi, mutta vajaan tunnin treenillä oppi myötäämään pyörän liikkeitä. Sitten lähdettiin mutkatielle, hieman samalla ajatuksella. Ensin rauhallisemmin ja siitä sitten reipastaen menoa.
Järkeilin itselleni, että on hyvä opettaa alusta asti olemaan oikeasti pyörän kyydissä, mikä on hieman aktiivisempaa olemista kuin autossa istuminen. Hyvin se siellä tuleekin sittemmin, ei tarvitse erikseen ihmetellä jos tulee äkkinäisempi tilanne.
 
Me olemme vasta aloittelemassa tytön kanssa (kohta 10v) yhdessä pyöräilemistä. Tytöllä yltää jalat jo hyvin jalkatapeille tuossa mun mopossa. Varusteina tytöllä on tottakai kunnon ajopuku ja kypärä sekä itselläni on tytön ollessa kyydissä tuo tartuntakahva vyö, josta tytön on helppo pitää kiinni. Tyttö sanoikin tuossa, että siitä on hyvä pitää kiinni eikä kädet puudu, kun ei tarvitse kurotella kuskin vyötärön ympärille käsiä (sillä tavalla kokeiltiin ensimmäisellä kerralla). Laitan aina ennen kuin lähdemme ajelemaan satulaan kiinni tuollaisen kumisen liukueste maton, jotta tyttö ei pääse satulassa liukumaan edestakaisin vahingossakaan.
Liikkeellelähdöt ja jarrutukset kannattaa tehdä mahdiollisimman pehmeästi kun lapsi on kyydissä. Meillä on myös kypäräpuhelimet käytössä kommunikoinnin helpottamiseksi. Silloin voi hyvin kertoa lapselle kun jarrutetaan, lähdetään liikkeelle tai kysellä kuulumisia takapenkkiläiseltä:)
Nyt kun olemme muutaman kerran oltu yhdessä pienillä ajo lenkeillä, on tyttö ollut joka kerta kuin naantalin aurinko. Hän totesikin, että " Äiti tää moottoripyörällä ajo on ihan parasta!":grin: Mun tuleva prätkämimmi :jpstyle:

Loistava kertomus ja hyvä ohje monelle lapsen kanssa liikkuvalle. Meillä on tuo vyötärövyö jossa on kahvat toiminut hyvin :orgmp:
 
olettaisin että vyö on jokin semmoinen joka napsahtaa poikki jos pahoin käy ettei sentään ihan taljalla niputeta yhteen.
 
jengi puhuu tartuntavöistä ja ympäri menevistä naruista mutta yhtään linkkiä ei moisesta ole :itkupilli:

Vempain on jotakuinkin kuvassa näkyvä, joka laitetaan kuskin vyötäisille ja näin matkustaja saa otteen kuskista puristamatta tästä ilmoja pihalle. :)

Oxford-Rider-Grips-500x500.jpg

Ostin itse Eurobikeriltä tartuntakahvat heräteostoksena. Ne tosin on vielä testaamatta käytännössä.

Tuossa Eurobikerin mallissa kahvat sijoittuvat vatsan päälle, kun taas tuossa kuvassa ne sijoittuvat kummankin kyljen kohdalle.
 
Meillä käytiin keväällä -11 ajamassa uuten mopottimen sisäänajo 11v pojan kanssa (Kemi - Storforssen - Kemi, n. 500km). Ei ollu kuulemma yhtään tylsää, vaikka kiekat piettiin alle 5000 rpm koko matkan :) Pyöränä Z1000SX Kawa.
 
olettaisin että vyö on jokin semmoinen joka napsahtaa poikki jos pahoin käy ettei sentään ihan taljalla niputeta yhteen.

Noiden kahvavöiden lisäksi ainakin poikani MP-asun ajotakissa on pitkä vyö vyötäröllä, joka kierrerään kuskin vatsan editse. Varmasti antaa periksi jos jotain vakavampaa tapahtuu. En ole aivan varma sen hyödyllisyydestä, mutta on tullut käytettyä.

http://www.allright.eu/kauppa/index.php?toim=MP&cat=1&grp=140&tuote=91113699130
 
1073623.jpg


No eiks tää oo ihan hyvä tekniikka? :ohmy::blink:
 
Noiden kahvavöiden lisäksi ainakin poikani MP-asun ajotakissa on pitkä vyö vyötäröllä, joka kierrerään kuskin vatsan editse. Varmasti antaa periksi jos jotain vakavampaa tapahtuu. En ole aivan varma sen hyödyllisyydestä, mutta on tullut käytettyä.

http://www.allright.eu/kauppa/index.php?toim=MP&cat=1&grp=140&tuote=91113699130

Ajattelen että jos sattuu jotain jonka seurauksena ihmiset ja pyörä erkanevat toisistaan niin on parempi ettei tommoista vyötä ole.
Jos lennetään nipussa niin pieni saattaa laskeuduttaessa jäädä alimmaiseksi.
On suuremmat mahdollisuudet olla saamatta ylimääräisä vammoja kun kumpikin lentelee ja pysähtyy itsekseen.
Toisekseen lapsi saattaa tottua luottamaan tuohon vyöhön ja ruveta rentoutumaan sitä vasten kun ei jaksa enää keskttyä.

Sitten on se toinen puoli, eli nukahtaminen, tähän tuo vyö saattaa auttaa, mutta en ole ihan varma kuinka hyvin koskapa ainakin se joka meidän takin mukana tuli on kuminauhaa.

Kukin tekee omat valintansa, mä olen valinnut että en vyötä käytä.
Mieluummin lyhyitä ajorupeamia, pysähdyksiä riittävän usein ja kypäräpuhelin käytössä.
 
Kun riittävän kauan touhuaa hevosten kanssa, oppii luottamaan vain laadukkaaseen nahkavarusteeseen. Siksi ilmoitin aika ykskantaan, että kun mennään kakspäällä Saksan baanoilla Isoa Kovaa, minä en mistään reppuhihnasta ja muovikahvasta pidä kiinni. Joten meillä on ihan tilauksesta tehty kahvavyö paksusta valjasnahasta. Ei hankaa tai kuluta ajovarusteita, kuskin lausunnon mukaan huomaamaton päällä, ja nahkaisista kahvoista saa baanalla todella pitävän otteen. Normaaleissa maantienopeuksissa vyöstä voi pitää kiinni käsillä kiinni mistä kohtaa tahansa.

Jos kiinnostaa vastaava omilla spekseillä, niin Valjasseppä Pia Hyvinkään Kytäjältä on tämän tehnyt.

image.jpg
 
Meillä nuorimmainen nukahtelee aika-ajoin. Riittävästi taukoja ja kädensijat (Voyagerista) viritin takalaukusta jos/kun torkahtaa. Ei siinä enää käsivoimat pidä mistään kahvasta kiinni kun jantteri on unten mailla...:blink: Ja luonnollisesti jalkojen täytyy ylettyä jalkatapeille, jos ei, niin fiksattava uudet tapit runkoon kiinni.

Ikää jantterilla on 7 v ja toinen kausi alkaa :thumbup:
 
Taas tuli ilta reissu 10v likka ja aina tuo tykkää.. Varsinkin kun saa osakseen huomiota kun autoista häntä ihaillaan:thumbup: ihan heittona oliko viime vuonna jokin tapaaminen missä oli lapset mukana? Täytyy kyllä nostaa tytölle hattua osaa olla takana todella hyvin ja pyöränä kuitenkin r1.. Noo jahka innostuu ja saa seuraa enemmän taitaa olla touring vehje seuraava hankinta:cruising:
 
Back
Ylös