• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lupasin raportoida että miten elo sujuu tuon halpiksista halvimman kiinalaisen A123-patterin kanssa. Nyt kolmantenakin keväänä pyörä (1000cc V2) lähti ihan ongelmitta pörisemään, jos syksyyn kestää niin johan tuo alkaa olla hintansa (~100e) haukkunut.
 
Mitenkäs tuon Shorain litiumakun surkeus tulee käytännössä näkymään kun laitan mopon vappuna tulille? Mihin mun kannattaisi varautua?
 
Mitenkäs tuon Shorain litiumakun surkeus tulee käytännössä näkymään kun laitan mopon vappuna tulille? Mihin mun kannattaisi varautua?

Se on niin surkee akku, että tärähtää kerrasta tulille kun vähän avainta pyörälle näytät. Siinä jää kaikki latailut, tulppien vaihdot yms. mekaanikkohommat tekemättä..että sellaseen surkeuteen kannattaa varautua :grin:

Ite tilasin noita Hobbykingin 4.2ah lifepo-akkuja. Yhden pistin tohon Hondaan ja ainakin siinä pelaa loistavasti. Hintaa jäi akulle 40e ja painoahan sillä on sen about 560 grammaa. Tällä hetkellä pidän aikalailla loistohankintana. Täytyy vaan toivoa, että Ducatin maamoottori pyörähtää parilla sellasella käyntiin..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html
 
Edelleenkään ei mitään huomauttamista. Syksyllä ajoin pyörän talliin, nyt väänsin avaimesta ja lähdin ajamaan. Ei mitään latauksia yms turhia säätöjä koko talven aikana.
 
Tuntuu Shorai toimivan parin kuukauden kokemuksella täysin ongelmitta. Otin varuiksi heavy duty -version. En tiedä miten mopon akku voisi toimia tuon paremmin, ainakaan vielä tällä kokemuksella.
 
Itsekin olen miettinyt pyörään litiumakkua sen keveyden vuoksi ja ominaisuuksien.
Mietityttää vaan miten nuo litiumakut tykkäävät talven kovista pakkasista, että tuppaavatko hyytymään talviajeluissa.:;): Onko kellään kokemusta?
 
Itsekin olen miettinyt pyörään litiumakkua sen keveyden vuoksi ja ominaisuuksien.
Mietityttää vaan miten nuo litiumakut tykkäävät talven kovista pakkasista, että tuppaavatko hyytymään talviajeluissa.:;): Onko kellään kokemusta?

Itselläni oli litium-akku KTM Adventuressa, pyörä ei ikinä jättänyt tien päälle talvellakaan, parinkympin pakkasetkin menivät hyvin. Tosin käyttö vaati pitkää pinnaa ja aikaa: pakkasen noustessa yli viiden asteen, akku ei pihahtanutkaan aluksi ja joutui pitämään valoja päällä 3-5 minuuttia ennen akun heräämistä. Tosiaan kuitenkin jokaisella kerralla sain pyörän käyntiin, tavallisella akulla näin ei käynyt.
 
Tuntuu Shorai toimivan parin kuukauden kokemuksella täysin ongelmitta. Otin varuiksi heavy duty -version. En tiedä miten mopon akku voisi toimia tuon paremmin, ainakaan vielä tällä kokemuksella.

Onkos ollut vielä kylmällä käytössä tämä kapistus. Eli kuinka startit nollan tuntumasta?
 
Jäi kiinnileiponeesta akkuporakoneesta kaksi 14.4v 3.0Ah Li-Ion akkua ylimääriseksi. Onko noista mitään mahdollisuutta soveltaa akkua prätkään? Varmaan virta kelpaa pyörään päin sellaisenaan mutta mitenkä latauspuoli? Onko missään näkynyt jonkinlaisia regulaattoreita joilla saisi epätasaisen latausjännitteen tasaiseksi?
 
Piti oikein kevätauringon innoittamana paukauttaa pyörä tulille (Durbahnin 123-akku). Akku on ollut käyttöpyörässä kiinni noin vuoden ilman mitään hoitotoimenpiteitä, latauksia, tasapainotuksia tms. Nyt keväällä käynnistettäessä ei ollut minkäänlaisia merkkejä virran hiipumisesta - valot syttyivät kirkkaina ja pyörä käynnistyi heti.
Suoritin sitten oikein virallisen tasapainoituksen, kun ei vielä ajamaan pääse ja balansointilaite tuli hommattua. Kennot olivat aikalailla täysin tasapainossa - operaatio kesti alle 10 sekuntia.
Eli taas näiden kokemusten perusteella melkein uskaltaisin suositella käyttöpyöräänkin, jos ei pakkasilla ajele.

Tällainenko sulla on (6.9 Ah)? Saman hintainen kuin Shorai, mutta onko parempi? Silloin, kun akku tulee vaihtoikään, niin seuraava saisi pyörittää twinin käyntiin nollan tuntumassa parin viikon seisonnan jälkeen. 12 BS Varta on hieman arveluttava tämän suhteen.

Durbahn
 
Tuli sitten ostettua Stormin muuttomyynnistä Shorain Litiumakku Shorain omine latureineen Aprilian V4:seen. Nähtäväksi jää oliko virhe investointi.
 
Tuli sitten ostettua Stormin muuttomyynnistä Shorain Litiumakku Shorain omine latureineen Aprilian V4:seen. Nähtäväksi jää oliko virhe investointi.


Laitatko kommentteja kunhan olet saanut kunnolla kokemuksia akusta. Itseäni on ainakin kiinnostanut ko. ratkaisu jo pitkään mutta kaipaisin jotain käytännön kokemusta ostopäätöksen tueksi.

-Julle
 
Laitoin talviteloille kuukausi sitten, alle 10 asteen kelissä ei tullut testattua. Muuten akku pelasi täysin ongelmitta.

Kiitos kun muistit. Nyt tuolla Veistoksella on spagettimankelissa samanlainen värkki, niin taas ollaan pian yhtä kokemusta rikkaampia.
 
Onhan mullakin Shorai ollut mopossa kiinni koko viime kauden. Kevättalvella sen hommasin ja hyvin pyöritti kevään kylmillä +5 keleillä. Kertaakaan en ole ladannut ja toiveissa on, ettei lataamista tarvi tulevana keväänäkään tehdä. Purkautuminen pitäisi olla aika vähäistä.
 
Laitatko kommentteja kunhan olet saanut kunnolla kokemuksia akusta. Itseäni on ainakin kiinnostanut ko. ratkaisu jo pitkään mutta kaipaisin jotain käytännön kokemusta ostopäätöksen tueksi.

-Julle

Laitellaan. Toukokuussa olisi tarkoitus käydä mopolla parin viikon reissulla Euroopassa ja ajella Alpeillakin. Lähinnä toi litiumakun toiminta kylmällä on muakin arveluttanut. Säästäähän tossa -2kg pyörän painossa. :right: Ukosta itsestä on jo otetettu -6kg ja tarkoituksena ottaa vielä -4kg lisää ennen kevättä. Happikin kulkee jo nyt aika paljon paremmin. Lisäksi, kun alustaan & jarrujen parantamiseen on upotettu jonkin verran eskoja, niin itkuhan siinä tulee jossei meno radalla yhtään parane vuodesta 2013. :D
 
tänään pudotettu Shorai maxin koteloon allrikhtin "akun" tilalle

on sitten tosi pieni ja kevyt, mutta pyörittää kuin ompelukone, tosin on ainakin paperilla maxin alkuperäisakkuun verrattuna eroa kuin yö/päivä :thumbup:

alkuperäisessä 12v / 11,6ah / 230ah starttivirta
shorai 12v / 18ah /280ah

toki noita halpoja saa neljä ton litiumin hinnalla...:kääk:

jospa toi nyt vaikka kestäis kauemmin kuin "ajokausitakuun" loppuun:hanuria::hanuria:
 
tänään pudotettu Shorai maxin koteloon allrikhtin "akun" tilalle

on sitten tosi pieni ja kevyt, mutta pyörittää kuin ompelukone, tosin on ainakin paperilla maxin alkuperäisakkuun verrattuna eroa kuin yö/päivä :thumbup:

alkuperäisessä 12v / 11,6ah / 230ah starttivirta
shorai 12v / 18ah /280ah

toki noita halpoja saa neljä ton litiumin hinnalla...:kääk:

jospa toi nyt vaikka kestäis kauemmin kuin "ajokausitakuun" loppuun:hanuria::hanuria:

Onko se Maxi ollut nyt viikon työnnettynä pakkaseen, ja sitten koitettu startata? Tarttee tietova pohjoismaisista kevät- ja syysoloista.
 
Back
Ylös