• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No kiitos vaan, just kun tutkailin AGM akkuja, jotka paljon halvempia. :D

Veikkaan muuten, että lyijyakku kyykkäs paskaksi tuossa talvella. Oli kiinni eikä hellää huolenpitoa 5,5 kuukauteen. Tyhmä pää, tyhjä lompsa ja silleen...
Ollos hyvä! :grin:

Nokitan, kannattaa jättää Kärcherin painepesuri talveksi kylmävarastoon.. Hyvin virtaa vesi painepesurin läpi vaikkei liipasimesta vedäkkään!
:blink: :paikallatuulee: :thumbsup:
 
Jos perusakun jännite on tippunut 8 volttiin niin sillä ei välttämättä polttoaineen ruiskutus enää toimi jolloin kone kyllä voi pyöriä muttei käynnisty.

Kaasarivehe onneks alla :) Tossa syssyllä ku pyörän kanssa oli enemmänki käynnistysongelmia, ni se kyllä jakso jollain tapaa pyörittää jännitteen seilatessa 7 ja 9 voltin välillä, mut ei vaan lähteny käyntiin. Sit jos vihdoin starttas akulla, ni kaamee pamaus pakoputkessa. Polttoainetta siis kyllä menee. Mä sitä rupesin epäilemään, että eikö se kahdeksisen volttia riitä tuottamaan kipinää? Vintturissa on elektroninen sytytyksen ennakon säätö. Ehkä puolalle ja tulpalle se 7V vielä riittäis, mut se "älykäs" sytkäboksi ei enää saa aikaseks lähettää käskyä laukaista?

Alkaa olla jo aika paljon offtopicia, varsinki osastolla ratailu, mutta on nyt vaan omakohtaisesti kiinnostava aihe. Sori!
 
Omasta (höps, Santanderin) Brutalesta kyykkäs syksyllä akku, tilasin siihen aikanaan Ebaystä litiumin tilalle. Painaa tosiaan sen kännykän verran ja tuuttaa ko. vempeleen tulille mennen tullen. No talven aikana talliin raijattiin myös yks GSXR:n raato... 1100cc ja vuosimallia 1991. Siitä tietty kyykkäs akku loppupeleissä seisonnassa > heitin tän rimpulan Brutalesta Suzukiin ja kylläpä lähtee "palmun alta" joka startissa. Empä usko et ihan hevillä palaan näihin normaaleihin murkuloihin takaisin kummassakaan menopelissä...

Eikö muuten ole niin, että se on yks lysti missä asennossa tuollanen litium hässäkkä on siellä akkutilassa? Korjatkaa jos olen väärässä... :;):
 
Viimeksi muokattu:
Omasta (höps, Santanderin) Brutalesta kyykkäs syksyllä akku, tilasin siihen aikanaan Ebaystä litiumin tilalle. Painaa tosiaan sen kännykän verran ja tuuttaa ko. vempeleen tulille mennen tullen. No talven aikana talliin raijattiin myös yks GSXR:n raato... 1100cc ja vuosimallia 1991. Siitä tietty kyykkäs akku loppupeleissä seisonnassa > heitin tän rimpulan Brutalesta Suzukiin ja kylläpä lähtee "palmun alta" joka startissa. Empä usko et ihan hevillä palaan näihin normaaleihin murkuloihin takaisin kummassakaan menopelissä...

Eikö muuten ole niin, että se on yks lysti missä asennossa tuollanen litium hässäkkä on siellä akkutilassa? Korjatkaa jos olen väärässä... :;):

Mikäs litiumi oli kyseessä ? Voitko heittää linkkiä tms :)
 
Laitellaan. Toukokuussa olisi tarkoitus käydä mopolla parin viikon reissulla Euroopassa ja ajella Alpeillakin. Lähinnä toi litiumakun toiminta kylmällä on muakin arveluttanut. Säästäähän tossa -2kg pyörän painossa. :right: Ukosta itsestä on jo otetettu -6kg ja tarkoituksena ottaa vielä -4kg lisää ennen kevättä. Happikin kulkee jo nyt aika paljon paremmin. Lisäksi, kun alustaan & jarrujen parantamiseen on upotettu jonkin verran eskoja, niin itkuhan siinä tulee jossei meno radalla yhtään parane vuodesta 2013. :D

Eikös nuo litiumit toimi ihan hyvin kylmälläkin, kun niitä ensin vähä herättelee kuormittamalla niitä kahvalämppäreillä, ajovaloilla tms. Varaushan niistä ei katoa, vaan ulosanti heikkenee kylmällä. Näin olen ymmärtänyt.
 
Eikös nuo litiumit toimi ihan hyvin kylmälläkin, kun niitä ensin vähä herättelee kuormittamalla niitä kahvalämppäreillä, ajovaloilla tms. Varaushan niistä ei katoa, vaan ulosanti heikkenee kylmällä. Näin olen ymmärtänyt.

Jepulis näinhän se on. Tänään hörähti taas hyvin käyntiin +3'c ilman akun herättelyitäkin ja ton pienemmistä lämpötiloista ei tarvitse edes lähteä. Oli nääs taas helvetin kylmä ajella.. :kääk: :D
 
Ollos hyvä! :grin:

Nokitan, kannattaa jättää Kärcherin painepesuri talveksi kylmävarastoon.. Hyvin virtaa vesi painepesurin läpi vaikkei liipasimesta vedäkkään!
:blink: :paikallatuulee: :thumbsup:

Pääsiäisenä pitäis lähteä Taunon kanssa sukuloimaan, jotta akkuasiat laitetaan kuntoon nyt. Shorai tuijottaa laatikostaan juuri tällä hetkellä. Jos ei toimi niin meillä menee painiksi :p... no, on se Tiggerikin osasyyllinen.

Kiitoksia tuotetestauksesta. Eiköhän tämä tästä.
 
Pääsiäisenä pitäis lähteä Taunon kanssa sukuloimaan, jotta akkuasiat laitetaan kuntoon nyt. Shorai tuijottaa laatikostaan juuri tällä hetkellä. Jos ei toimi niin meillä menee painiksi :p... no, on se Tiggerikin osasyyllinen.

Kiitoksia tuotetestauksesta. Eiköhän tämä tästä.

Toivottavasti voit piilottaa kaapelit komeroon.
 
Tähän väliin sitten tyhmää askarruttava kysymys lieneen sallittu? Miksi kun ostaa jonku litium geeli tai minkä vaan akun niin siihen pitää olla siihen sopiva laturi hyllyssä että sitä voi virran ehtyessä ladata? Miksi kun ostaa litium geeli tai minkä akun vaan niin mopoon ei tarvise vaihtaa siihen sopivaa laturia?
 
No lyijyakkusen kohdallahan se johtuu siitä että kun on ollut vain avoimia lyijyakkuja, niin laturit on tehty niille sopiviksi. Ei ollut tarvetta tehdä muunlaista laturia. Myöhemmin yleistyneet suljetut geeliakut ei kestä niin isoa loppujännitettä vaan alkavat poreilemaan ja menevät pilalle, siispä geeliakulle on oma laturi jossa loppujännite on rajoitettu. Mutta jos sinulla on geeliakulle sopiva laturi, sillä voi aivan hyvin latailla sen vanhankin avoimen lyijyakun.
 
No koska pyörässä olevasta laturista löytyy se (tiukempi) jännitteen rajoitin, joka vanhoista avoimien lyijyakkujen irtolatureista puuttuu. MP:ssä laturin jännitettä on aina ollut pakko rajoittaa, koska elektroniikka ei kestä ylijännitettä. Irtolaturissa ei ole ennen ollut tarvetta moiselle, joten on saatu yksinkertaisempi ja halvempi laturi kaupan hyllylle.

Litiumakut on pienoismallimaailmasta tuttuja, mutta ei MP maailmasta. Oletan että akun sisällä on tarvittava elektroniikka (tasauspiiri ja latauspiiri suojauksineen), jotta sen voi suoraan kytkeä pyörään. Litiumakku kun syttyy palamaan jos kennojännite nousee liian korkeaksi, eikä se pysty hävittämään ylilatausta lämmöksi kuumenemalla.
 
No koska pyörässä olevasta laturista löytyy se (tiukempi) jännitteen rajoitin, joka vanhoista avoimien lyijyakkujen irtolatureista puuttuu. MP:ssä laturin jännitettä on aina ollut pakko rajoittaa, koska elektroniikka ei kestä ylijännitettä. Irtolaturissa ei ole ennen ollut tarvetta moiselle, joten on saatu yksinkertaisempi ja halvempi laturi kaupan hyllylle.

Litiumakut on pienoismallimaailmasta tuttuja, mutta ei MP maailmasta. Oletan että akun sisällä on tarvittava elektroniikka (tasauspiiri ja latauspiiri suojauksineen), jotta sen voi suoraan kytkeä pyörään. Litiumakku kun syttyy palamaan jos kennojännite nousee liian korkeaksi, eikä se pysty hävittämään ylilatausta lämmöksi kuumenemalla.

LiFePo4-akut ei syty eivätkä vaadi mitään piirejä.
 
LiFePo4-akku, Antigravity.

hyvin on käynnistänyt ktm 990 advea tämän kevyttalven rientoihin.

mutta esilämmitystä on kaivannut, jopa puoli tuntia ajovaloja - lyhkäsiä/pitkiä/lisäpitkiä - poltellen.

sitten kun sähkö lopulta alkaa kulkeen, niin hyvin pörähtää käyntiin.

hätäsellä moton vanha originaali lyijyakku apuakkuna, siitä kaapelit pikaliittämällä sopiviin kohtiin (miinus runkoon ja plus sopivaan tuhtiin johtopätkään), ei tarvi ootella.

vaikka aamulla on +2, yöllinen -7 on tehnyt sen että 'huurteessa' tuo on.

mutta muuten kevyt ja napakka laite, miten päin ja minne vain, ei lyijyä enää raahattavaksi.

ja nyt tuli mieleen, että tuonhan voisi vaikka sijoittaa helpompaankin paikkaan (penkin alle tms. koloon), josta sen nappais sisälle lämpöseen, ja aamulla pikaliittimillä sitten naps käyttöön motoon... :D
 
Toinen ehkä vähän tyhmältä kuulostava kysymys (tuon aikaisemmin esitetyn lataushomman) lisäksi, miksi pitäisi normi katupyörään hankkia lifepo-akku?

Painonsäästö on tietysti yksi asia mutta onko kilon-parin säästöllä mitään merkitystä katukäytössä?

Tätäkin ketjua lukiessa tulee käsitys että kaivetaan verta omasta nenästä, kuitenkin normi-akut pelaa kuitenkin pääsääntöisesti sekä kuumassa että kylmässä... :kääk:
 
Jaa ne on Life-akkuja. No sehän tietysti näppärää, 4 kennoa käy ilman sovituksia.

Ei kai niitä nyt katukäyttöön kannata hommata, ellei sitten harrastusmielessä. Pari-kolme kiloa lähtee muutenkin helpommin kuskista kuin pyörästä. :D
 
Back
Ylös