• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Loppuko ketjun voitelu....

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Botzo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmin tapa lopettaa ketjun voitelu on siirtyä keppivetoisiin. Ei oikein tuohon jaksa uskoa. Mutta ne jotka elää niin näkee.
 
Tuskin BMW on mullistavaa innovaatiota tehnyt, eli ketjua, jota ei tarvii voidella.
Jos olisi, niin joku teollisuusfirma olisi ostanut panentit pois kuleksimasta.
 
Kehitys kehittyy ja hyvä niin. Yhdestäkään katupyörästä en muuten ole saanut ketjuja ajettua loppuun ja malliin kerran kesässä jos sinne jotain liukkaria muistaa laittaa. Kulumattomia renkaita odotellessa... tosin eipä niitäkään ole tarvinnut joka vuosi vaihtaa ja silloinkin toisen pyörän kanssa keskenään.
 
Kehitys kehittyy ja hyvä niin. Yhdestäkään katupyörästä en muuten ole saanut ketjuja ajettua loppuun ja malliin kerran kesässä jos sinne jotain liukkaria muistaa laittaa. Kulumattomia renkaita odotellessa... tosin eipä niitäkään ole tarvinnut joka vuosi vaihtaa ja silloinkin toisen pyörän kanssa keskenään.

Riippuu paljonko ajaa. Huolellisella rasvauksella olen päässyt 40 tkm yksillä ketjuilla, mutte en sen enempää. Silloin kun oli vielä ketjupyörä.
 
Hiukan epäilen noiden toimivuutta.
OT:na Hain eilen merkkiliikkeestä 1300GT:n huoltovapaan perän remontista.Nyt mietin,laitanko pyörään kiinni,vai vitriiniin näytille.
Meinaan,tonnista sai kahvirahat takaisin.
 
Luitteko uutisen? Kyseessä x-rengasketju jossa jonkinlainen timanttipinnoitus. Eli ei tuossa nyt kovin suuresta innovaatiosta ole kyse, mutta voi olla ihan toimiva vähän ajeleville ja laiskoille ketjunrasvaajille.
 
Noh, jos jo nykyisillä ajaa sen 40000, niin ei tuon timanttipinnoitteen tarvitse kuin tuplata käyttöikä, niin aletaan olla likellä bemarin perän remonttikilometrejä:grin:
Nykyiset X-renkaallisethan tuhoutuu juurikin tuon tapin kulumisen takia, ja x-rengas ei enää saakaan pidettyä paskoja ulkona. Huomaa myös siitä, kun ketju alkaa venyä. Venymättömäksikin tätä uutuutta mainostetaan.
 
Ihan sama, enimmäkseen tourinkia Bussilla 72tkm todella laiskalla voitelulla ja ne rattaat, eipä paljon kartaania kaipaa:grin:
 
O ja X-renkaat pitää voiteet siellä ketjun nivelessä. Tuo rulla taas pyörii sen nivelen päällä kun ketju taittuu rattaalle ja pois. Sinne väliin me sitä öljyä haluamme ketjua voidellessa. Jos oikein artikkelin ymmärsin, juurikin siellä välissä on nyt tuo DLC-pinnoitus. Jos se toimii, alkaisi öljyämisestä olla hyötyä vasta kun ketju on jos saattohoitovaiheessa. Ihan mielenkiintoinen kehitelmä.
 
Takaratas varmaan kestää mailman tappiin asti, mutta eturatas kuluu, ja kannattaa minusta vaihtaa normiketjuillakin tarpeeksi usein, niin istuu paremmin ketjuun kuin kulunut.
 
Tuo pinnoitettu uutuusketju on n. 150€ lisäoptio uuteen pyörään. Varaosahinta on monta sataa siitä päätellen, eli vähintään tupla tai enemmän perinteiseen ketjuun verrattuna.

Speed Triplen alkuperäinen DID oli ihan hyvässä kunnossa kun möin sen jotain 54tkm ajettuna. Eturattaan vaihdoin 40tkm kohdalla, vaikka ei kovin huono edes ollut. En enää ajele sateella kuin vahingossa. Sillä on iso vaikutus. Takarenkaita meni 12kpl muistaakseni.

Tuohan se on kuinka rattaat kestävät voitelematta ja vaihtaako bemarin huolto aina koko paketin jos eturatas alkaa olla kulunut. Vaikea sanoa, kuinka mullistava keksintö tuo loppujen lopuksi on.
 
Hyvä kuitenkin että joku yrittää tehdä jotain uutta ketjurintamalla.
Viimeinen uudistus taisi olla 10v sitten kun o rengas muuttui x renkaaksi.
 
adv:llä oli alla näkyvä kuva aiheesta

ja spekuloitu että timanttipinnoite paitsi kovempi (kestävämpi), niin myös liukaampi. Tämä tarkoittaisi että myös rattaiden kuluminen vähentyisi? Lisäksi pienempi tehonhukka. eikös esim. luksuksemmissa etuhaarukkaputkissa käytetä vastaavaa?

kommenttiosiossa myös "tiesivät" kertoa ketjun hinnan olevan luokkaa 450 dollaria...

P90397349_highRes_bmw-motorrad-m-endur-1491x1536.jpg
 
Kyllähän tuo oletettavasti on jonkin verran pitkäikäisempi kuin pinnoittamaton ketju, mutta onko normijampalle hintansa väärti? Villi veikkaus on, että kestää hoitamatta saman kuin hyvä normiketju hoidettuna. Rattaiden kuluminen tuskin paljoakaan vähenee, sillä rattaat kuluttaa välissä pyörivä kivipöly.

Sopii sellaiselle, joka ei kertakaikkiaan voi sietää ketjun rasvailua. Huollossa sitten laittavat uuden setin 600€ hintaan jossakin 50tkm paikkeilla.
 
Tavoitteena Reginalla ollut huoltovapaa ketju. Kestoiästä ja kilometreistä ei mainintaa? Riippuu ajo-olosuhteista niin paljon. Kun nyt edes pääsisivät samaan kuin Did ja RK jo nyt. Parhaillakaan Reginoilla ei päässyt kuin 25tkm ahkerasta voitelusta huolimatta.
 
Reginoista sama 25tkm kokemus. Kuluivat epätasaisesti ja sitten alkoivat ne rutinat ja kireät kohdat ketjussa, kun hammasvälit alkoivat heitellä ja ketju kiivetä hampaiden päälle
 
Motorcyclenews kertoi hinnan olevan 100 puntaa. Mikähän se sitten oikeasti täällä mahtaa olla. Mielenkiintoinen uutuus, ainakin teoriassa.
 
Back
Ylös