• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Loppuuko tehonälkä ikinä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aavikko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ai sori sanoinko cbr1000rr  tarkotin tietenki  
tounge.gif
Siis mieli mulla muuttuu ku junan vessa... Cbr:räs ei mikään muu viehätä kawan zx10r enempää ku saatanasti pitempi takuuaika...    
tounge.gif
Tjuu en mä tosissaan.. mjut kyllä Kawa on mun mielestä Japseista se särmikkäin, niin hyvässä kuin pahassa.. pitää olla vähän "räyhää", ei siinä takuuaikoja katella  
wink.gif

- P

Edit: haha sulla iski "editti"
biggrin.gif
noh, tuossahan se alkuperäinen on mun lainauksessa.. mutta tosiaan, nyt on viesti oikein.

Edit2: hitto sä oot jopa nopeampi editoimaan kuin mä!

Tuohon tehonälkään vaikuttanee melko paljon se, minkä tyyppisellä pyörällä ajelee. Johon useimmilla vaikuttanee myöskin ikä.

Itse aikanaan ajelin CBR 600:lla ja tartti kierrättää vaikka oli kiva mopo ajaa. Tehoja vaan piti saada lisää. 750 vähväri oli tosi mukava ja hitusen tehokkaampi. Ja ei kun seuraavaksi 1000 CBR alle. Viritettynä se oli turhan hankala ajettava, kun alavääntö oli uhrattu tehon kustannuksella. No sitten tuli Wingin aika eikä tarvinnut enää lisätehoja. Oli leppoisa maantiennielijä. Jossakin vaiheessa alkoi mietityttämään josko vaihtaisi vähän tehokkaampaan. BMW LT alle ja matka taittuu. Eikä tarvi yhtään tehoa lisää. Ostinpa sitten K12S:n kakkospyöräksi ja tehokkaalta tuntui ekat 3000 km. Se jälkeen on pitänyt jatkuvasti miettiä, onko tässä mitään järkeä, kun pitäis vaan saada tehoa lisää, vaikka sitä on jo vaikka muille jakaa. Eli sarvet alkaa kasvaa mopon mukana.

t. Repa

Mä vaihdoin syksyllä -07 R6:n supermotoon eikä oo kyllä tehoa ollu ikävä. Nokkakepin vaihdon jälkeen on ollu pari kertaa vähän liikaakin ohjelmaa. Jos ajaa suoraa, niin ei kai se mikään riitä, kun aina voi mennä kovemmin. Fiilis on ihan erilainen kun vaihtaa tiet nelinumeroisiin ja välillä asfaltoimattomiin. Alkaa riittää oikein hyvin se vähän reilu 60 heppaa.

Siirtyy kapeammalle teille --> siirtyy soralle --> siirtyy poluille --> enskaa!! Tehoa kaipaa oikeastaan miehestä lisää, pyörässä jo onkin riittävästi

Haha siis alemmas ku 150hv en lähe
tounge.gif
mut tä mun tehofiilistely 150-200hv menee mielialan mukaa... Jos on hyvä päivä ni se 150 saattaa tulla talliin. Jos vituttaa saatanasti ni sielt tulee sit joku 180hv... tä on paras tapa ostaa pyörä
thumbs-up.gif

Minust riippuu ihan siitä mitä mopolta haluu...
omg.gif

Moni haluu vaan cruisailla ja moni haluu ajaa radalla ja kovaa ja moni vaan haluu että matka-ajossa ei tartte koko ajan vaihdella pykälää ja massaa/vääntöä on muutenkin pepun alla.
Kuulun ite tohon vikaan "kastiin" ja se siitä...
nixweiss.gif

Riittää mulle toi teho/paino-suhde ja "pikku-mopoon" en vaihtais enää ikinä (ellen tosiaan haluu ajaa radalla tai metsissä
wink.gif
)

Eiköhän se tehonälkä vähene siinä vaiheessa kun alkaa arvostamaan muitakin asioita vauhdin lisäksi prätkän ajamisessa, kuten vaikka ajofiiliksiä, tyyliä ja rentoa meininkiä. Eikä sitä jaksa ikuista kissa-hiiri leikkiä aina kyttienkään kans.

Mulla ainakaan ei isot tehot enää hirveesti kolise, reippaasti alle sata konia on molemmissa prätkissä jotka tallista löytyy (Kawa Z900 ja Moto Guzzi Cali ll) ja hyvin oon aina ehtiny perille, matkastakin saa nauttia kauemmin, nääs
smile_org.gif
. On joku kyykkykin ja tehocustomikin ollu, kivojahan nekin oli revitellä, myönnetään.

Oikeestaan rennompaa ja antoisampaa on kurvailla kun ei jokaisesta tuuninkiterosta, kaahaajasta ja ohittelijasta oikeestan välitä hevon paskaa. Kuten ei aina porukoistakaan jotka suu vaahdossa selittää että paljoko on penkissä saanut revittyä tehoja (ei millään pahalla).
Kaipa se on ikäkin mikä rauhottaa? Joten nautitaan vaan kaikki niistä asioista mitkä tuo virneen naamalle tulevanakin ajokautena.

cool.gif

Mä olen kyllä sitä mieltä, että erilaisissa ajo-olosuhteissa tarvitaan erilaiset pyörät. Mutta nyt kun otit asian esille, asfaltilla ei kesällä mikään riitä, mutta taasen vähänkään pattisemmalla polulla tehosta ei ole mitään hyötyä. Tästä pääseekin näppärästi ytimeen, eli mun mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, koska jokainen valitsee lelunsa ihan itse. Mä en esimerkiksi kysy kaverilta mikä sen mielestä olisi paras pyörä mulle...

wink.gif
tounge.gif

-M

Jollain toisellakin on näemmä sama probleema kuin itsellä. Alla on pikku zeta ja tuntuu että tehoja haluaisi enemmän, tai ainakin kyykympää menoa. Ajan kohtuullisen paljon kaupungissa, mutta myös pitempiä reissuja. Pitemmillä reissuilla tuppaa katteettomuus rajoittamaan menoa, mutta eipä sitä yli 100 km/h saa ajaa...
mad.gif

Hondan kilocebeeärrää olen katsellut ja kawan 10R:ää, mutta en tiiä paraneeko elämä sillä että tehoja on enemmän kuin 100 hp. Nyt pääsee niin lujaa kuin tarvitsee ja mutkiin on mukava ajaa. Kaupungissa pikku zeta kääntyy itsellä ihan näppärästi eikä valoihin tule jäätyä autojen tukkeeksi.
062802moto_prv.gif

Eiköhän se tehonälkä vähene siinä vaiheessa kun alkaa arvostamaan muitakin asioita vauhdin lisäksi prätkän ajamisessa, kuten vaikka ajofiiliksiä, tyyliä ja rentoa meininkiä. Eikä sitä jaksa ikuista kissa-hiiri leikkiä aina kyttienkään kans.

Mulla ainakaan ei isot tehot enää hirveesti kolise, reippaasti alle sata konia on molemmissa prätkissä jotka tallista löytyy (Kawa Z900 ja Moto Guzzi Cali ll) ja hyvin oon aina ehtiny perille, matkastakin saa nauttia kauemmin, nääs
smile_org.gif
. On joku kyykkykin ja tehocustomikin ollu, kivojahan nekin oli revitellä, myönnetään.

Oikeestaan rennompaa ja antoisampaa on kurvailla kun ei jokaisesta tuuninkiterosta, kaahaajasta ja ohittelijasta oikeestan välitä hevon paskaa. Kuten ei aina porukoistakaan jotka suu vaahdossa selittää että paljoko on penkissä saanut revittyä tehoja (ei millään pahalla).
Kaipa se on ikäkin mikä rauhottaa? Joten nautitaan vaan kaikki niistä asioista mitkä tuo virneen naamalle tulevanakin ajokautena.

cool.gif
Mikä minussa sitten lie vikana, kun tehonnälkää löytyy, ikävää väännölle, mutta silti tuntuu niin pirun kivalta käydä heittämässä lenkki esim. Thruxtonilla?

Onko minussa joku vika? Pitääkö kaikkien ihmisten mennä iän myötä siihen suuntaa, ettei tarvi olla kuin 10+ hv?

Tjuu, oli kärjistettynä.. mutta ihan yhtälailla ottaa päähän "vanhempien" kommentit "nuoremmille".. kuka ihan aikuisten oikeasti sitten on oikeassa?

Mulla on lapsia kotona, kyykkypyörä tallissa jne. mutta en koe olevani kovin vanha.. enkä nuorikaan enää, silti tykkään tehosta.. huoh, tämä palsta on niin musta-valkoinen..

Vanhemmat 30+ / 40+ ostaa sitten ne Customit ja nuoremmat 16 - 28 jne (aika rankasti yleistettynä) ostaa kyykyt?

Pointti: ottaa päähän se, että aina ne "vanhemmat" kertoo nuoremmilleen, että kyllä tekin äpärät joskus vielä tajuatte..

Mä kuuntelen heviä, progea jne. vielä "vanhemmalla" iällä.. vaikka sukulaiset sanoivat n. 15 vuotta sitten että ootas vielä vähän aikaa, kohta kuuntelet Mattia & Teppoa! Ei ole tullut kuunneltua. Hieno artisti, mutta ei toimi minun kohdallanil

Miksi pitää yleistää? That's the main point! Ei esim. minusta saa bemarikuskia tekemälläkään, vaikka ikää onkin jo mittarissa.. kyykky tulee olemaan ja ikä ei tuu sitä miksikään muuttakamaan. Korkeintaan tehokkaampaan ja matkapyörämäisempään suuntaan, mutta koneesta pitää tulla ulos (takikselta / myllyn puolelta) se 150+ hv

Se siitä. Pitkä avautuminen, mutta se, että s.vuosina 1950 - 1970 olevat kaverit heittää just tuommoista juttua, niin ei tule pätemään enää tulevaisuudessa. Maailma muuttuu kuomaseni.

- P
kun nyt kerran just osun tuohon haarukkaa niin pakko sanoa, että noin minäkin ajattelin vielä jokunen vuosi sitten  
tounge.gif

mikäs se alkup. kysymys olikaan... joo se tehonälkä. kyllä se loppuu. joku matkaenska vois just ny olla pop.

muoks: siis jos nyt ei puhuta mistään lentokenttäajoista
062802moto_prv.gif

smile_org.gif

cool.gif
Mikä minussa sitten lie vikana, kun tehonnälkää löytyy, ikävää väännölle, mutta silti tuntuu niin pirun kivalta käydä heittämässä lenkki esim. Thruxtonilla?

Onko minussa joku vika? Pitääkö kaikkien ihmisten mennä iän myötä siihen suuntaa, ettei tarvi olla kuin 10+ hv?

Tjuu, oli kärjistettynä.. mutta ihan yhtälailla ottaa päähän "vanhempien" kommentit "nuoremmille".. kuka ihan aikuisten oikeasti sitten on oikeassa?

Mulla on lapsia kotona, kyykkypyörä tallissa jne. mutta en koe olevani kovin vanha.. enkä nuorikaan enää, silti tykkään tehosta.. huoh, tämä palsta on niin musta-valkoinen..

Vanhemmat 30+ / 40+ ostaa sitten ne Customit ja nuoremmat 16 - 28 jne (aika rankasti yleistettynä) ostaa kyykyt?

Pointti: ottaa päähän se, että aina ne "vanhemmat" kertoo nuoremmilleen, että kyllä tekin äpärät joskus vielä tajuatte..

Mä kuuntelen heviä, progea jne. vielä "vanhemmalla" iällä.. vaikka sukulaiset sanoivat n. 15 vuotta sitten että ootas vielä vähän aikaa, kohta kuuntelet Mattia & Teppoa! Ei ole tullut kuunneltua. Hieno artisti, mutta ei toimi minun kohdallanil

Miksi pitää yleistää? That's the main point! Ei esim. minusta saa bemarikuskia tekemälläkään, vaikka ikää onkin jo mittarissa.. kyykky tulee olemaan ja ikä ei tuu sitä miksikään muuttakamaan. Korkeintaan tehokkaampaan ja matkapyörämäisempään suuntaan, mutta koneesta pitää tulla ulos (takikselta / myllyn puolelta) se 150+ hv

Se siitä. Pitkä avautuminen, mutta se, että s.vuosina 1950 - 1970 olevat kaverit heittää just tuommoista juttua, niin ei tule pätemään enää tulevaisuudessa. Maailma muuttuu kuomaseni.

- P
kun nyt kerran just osun tuohon haarukkaa niin pakko sanoa, että noin minäkin ajattelin vielä jokunen vuosi sitten  
tounge.gif

mikäs se alkup. kysymys olikaan... joo se tehonälkä. kyllä se loppuu. joku matkaenska vois just ny olla pop.

SamiN: mutta kerros mulle sitten viisaampana, eikäku vanhempana, että milloin minäkin osaan kasvaa näiden asioiden suhteen aikuiseksi? Milloin jätän tehokkaan kyykyn pois, ostan bemarin matkapyörän ja nautin elämästä? Mikä on se ikä, että ihminen rauhoittuu ja jättää jotkin asiat pois ja hommaa uusia tilalle? Mun mielestä tätä ei voi ajatella näin, koska tulevat "vanhat" sukupolvet ovat käyneet ihan erilaisen koulun ja ovat tottuneet erilaisiin asioihin?

Pointti oli just se, että ihmiset ja aikakausi muuttuu, paljonkin.. mulla on tullut tappiin just sen verran ikävuosia, että pitäisi ruveta käymään (viimeistään nyt) tansseissa, kuunnella tiettyä musiikkia, ajaa tietynmallisella autolla, jutella ihmisille tietyllä tavalla..

Ei ei ei! Ei tule tapahtumaan, uudet sukupolvet tulevat ja vaikka vanhoja sukupolvia kylklä kunnioitetaan, niin odottaisin tiettyä kunnioitusta (eikä mitään vähättelyä) myös vanhemmilta ihmisiltä..

Mutta tuo ikäkysymys on aina ollut just näin, palaan asiaan kun täytän 50+ vuotta. Sitten ehkä auktoriteetit toimivat kuten pitääkin..

- P

Edit: sen verta nuhaa & promilleja, että teksti on aika pashkaa. Yrittäkää saada selvää
smile_org.gif

aikuiseksi joko kasvaa tai ei. ei siihen sen kummempaa mystiikkaa liity
tounge.gif

mielestäni itse en ole kasvanut, enkä ole siihen kokenut tarvettakaan. mielummin olen laulun sanoin pilke silmäkulmassa
wink.gif

vanhenemiseen ei myöskään liity musiikimaku. nuoruudessaan jamppa tuomista kuunnelleet kuuntelevat sitä edelleen. sen sijaan tietty mukavuus factor voi tulla iän myötä, siksi ne volvot ja pemarit (en omista kumpaakaan, en edes audia). toiset saattavat myös alkaa ajatella enemmän taloudellisesti (kuten minä) tai ekologisemmin. toisilla taas itsesuojeluvaisto tulee voimakkaammaksi.

auktoriteettejä taas ei ole kunnioitettu sitten kekkosen ajan, ja tuskin tullaan enää koskaan kunnioittamaankaan.

jaa, mutta se punainen langanpää hukkui niin lopetan tähän
033102beer_1_prv.gif

aikuiseksi joko kasvaa tai ei. ei siihen sen kummempaa mystiikkaa liity  
tounge.gif

mielestäni itse en ole kasvanut, enkä ole siihen kokenut tarvettakaan. mielummin olen laulun sanoin pilke silmäkulmassa  
wink.gif

vanhenemiseen ei myöskään liity musiikimaku. nuoruudessaan jamppa tuomista kuunnelleet kuuntelevat sitä edelleen. sen sijaan tietty mukavuus factor voi tulla iän myötä, siksi ne volvot ja pemarit (en omista kumpaakaan, en edes audia). toiset saattavat myös alkaa ajatella enemmän taloudellisesti (kuten minä) tai ekologisemmin. toisilla taas itsesuojeluvaisto tulee voimakkaammaksi.

auktoriteettejä taas ei ole kunnioitettu sitten kekkosen ajan, ja tuskin tullaan enää koskaan kunnioittamaankaan.

jaa, mutta se punainen langanpää hukkui niin lopetan tähän  
033102beer_1_prv.gif
Hyviä pointteja.. tästä tuli vähän tämmöinen selittelysessio mun kohdaltani, kun kerkesit lainaamaan tuon mun ekan tekstin.

Auktoriteetit on mielestäni ok. Tiettyyn pisteeseen asti, pitää siis olla jotta hommat toimivat. Tiedä sitten siitä Kekkosesta  
wink.gif

Yritin kaivaa tuossa tekstissäni (huonossa jamassa tällä hetkellä fyysisesti) pointtia vaan siitä, että edelleen yleistetään rankasti eri ikäluokkia. Siis mitä kuuluu tehdä, kuunnella, ajaa jne.

Allekirjoitan nuo pointit mitä kirjoitit (vanheneminen vs. musiikkimaku jne.) täysin.. edelleen menee mun edellisten viestien kärjistämisen piikkiin, musiikkimaulla nyt ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, ehkä?

Mutta nyt tosiaan se lanka takaisin ketjun aiheeseen. Se joka haluaa kommentoida, niin käyn huomenna (häntä koipien välissä) lukemassa vastakaneetit, mutta pitkälti olen tuota mieltä, mitä kirjoitinkin..

Edelleen: antaa kaikkien kukkien kukkia  
tounge.gif

Edit: tjuu, tuosta taloudellisesta ajattelusta yms. vaikka en varmaankaan ihan samaa ikäluokkaa ole, niin kyllä nuo kaksi penskaa, asuntolaine, jne.. pistää meitä nuorempiakin ajattelemaan taloudellisesti
smile_org.gif
pakko miettiä asioita huomattavasti pidemmälle, kuin n. 15 vuotta sitten kun lähti kotoa maailmalle.. alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään myös niitä pointteja, mitä äiti ja isä viljeli joskus nuorempana ;) eli totta mooses, kokemus lisää tietoa, tieto lisää tuskaa ja sitä tuskaa on kuin paskaa.. ei se lopu koskaan
biggrin.gif

tästä tuli vähän tämmöinen selittelysessio mun kohdaltani, kun kerkesit lainaamaan tuon mun ekan tekstin.
that was intended  
biggrin.gif
Vapaa suomennos: "intend" = kaveria ei saa lainata, ennen kuin hän on ehtinyt poistaa viestinsä, miettinyt asiaa vielä uudemman kerran ja sen jälkeen poistanut edellisen viestin ja kirjoittanut edes hieman asiapitoisemman viestin palstalle.. eiks jeh?

Edit2: oisit nyt ottanut edes koko lauseen, eli alunkin "hyviä pointteja".. haluat ilmeisesti että näytän täydeltä idiootilta
biggrin.gif
tai noh, se on ihan itseaiheutettua..

Back