• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Markon -81 FLAT TRACKER Suzuki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marko_k
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Takavalo löysi tiensä paikoilleen. E-hyväksytty tämäkin, ja joustavan rakenteen ansiosta todella helppo asentaa mihin vain.

pI2hy4v.jpg


Asensin valon perän linjaan nähden hieman alemmas, jottei valon suuntaus ammu suoraan taivaalle.
Valotehoakin löytyy kiitettävästi, kuvassa parkki-/ jarruvalo.
Johdot valolle kulkee rungon sisällä.

CR9Qi3e.jpg


Sivupuhteena kokeilin ketjusuojan päällystämistä aidolla hiilikuitukalvolla. Ei siis printtikuvio, vaan laminoitua hiilikuitua.

51swYOP.jpg


Jatkoon vai ei?

...

Ja kiitoksia paljon positiivisista kommenteista! Edd China opetti; "Mittaa kolmesti, leikkaa kerran". Jos onnistuu meikäläiseltä, niin onnistuu kyllä muiltakin.
 
Hyvän näköinen tuo ketjusuoja mutta sopivuus varmaan riippuu sitten lopullisesta värityksestä ja katsojasta mutta laatu on kyllä korkea!:thumbup:

Ja jos on laatua tekemisessä niin myös kerronnassa ja kuvissa!! Mukava lukea ja kateellisena ihmetellä:grin:
 
Hieno on tuo ketjusuoja teipattunakin, ei ainakaan pomppaa silmille niin paljon kuin alumeetin värinen. Riippuu mitä tyyliä ollaan hakemassa, nythän tuo jotenkin alkaa maistumaan flat trackerilta jossa on modernia twistiä, kun on ledi/linssi valoa ja hiilikuitua jne. eli ei ehkä ihan sitä perinteisintä hipsterikahvilameininkiä. Itsellehän tuota rakennat, joten mihin päädytkin niin se on taiteilijan vapaus. Joka tapauksessa kiva seurata kun toiset tekeekin jotain eikä vaan haaveile niinkuin meikämakkara.
 
Käytitkö hiilikuidussa UV-suojattua epoksia vai teitkö perus hartsilla? Olen kokenut karvaita pettymyksiä kivojen hiilikuituosien haalistumisessa kun olen säästänyt väärässä paikassa.
 
...nythän tuo jotenkin alkaa maistumaan flat trackerilta jossa on modernia twistiä, kun on ledi/linssi valoa ja hiilikuitua jne. eli ei ehkä ihan sitä perinteisintä hipsterikahvilameininkiä.
Heh, tuo on muuten totta. Huomaamatta mennyt moderniin suuntaan, vaikka old school oli lähtöajatus. Taitaa vaan olla niin että nykyaika on nykyaikaa, helppo toteuttaa visiot uudenlaisilla osilla ja menetelmillä. Josko lopullisessa lookissa olisi kuitenkin hitunen menneisyyttäkin!

Tuo hiilikuitukalvo oli siis valmista tavaraa, jolla teippasin ketjusuojan. Vähän vielä omassa harkinnassa jätänkö vai en, se kun kuitenkin on vain pinnoite. Hieman jo mietin, jos tekisi nykyistä suojaa muottina käyttämällä kokonaan uuden hiilikuidusta. Tuo taas vaatisi jo alipainesäkityksen, sillä hiilikuidun kanssa virheille ei ole sijaa. Hoidetaan nyt ensin tärkeämpiä hommia pois alta, mutta annetaan ajatuksen muhia.
 
Okei, mistäs tuollaista valmista liimattavaa saa ostaa? Se on ilmeisesti eri tavaraa kuin hiilikuitu look teipit? Ihan asiallisen näköstä. Mä jättäisin tai tekisin itseasiassa hiilarista koko läpyskän.
 
Okei, mistäs tuollaista valmista liimattavaa saa ostaa? Se on ilmeisesti eri tavaraa kuin hiilikuitu look teipit? Ihan asiallisen näköstä. Mä jättäisin tai tekisin itseasiassa hiilarista koko läpyskän.
Löytyy ihan Motonetista. On aivan eri tavaraa kuin ne lookkitulosteet. Tämä sisältää oikeaa hiilikuitua, ja tuosta syystä todella jäykkää tavaraa. Kovin monimuotoisiin osiin ei taitu.
 
Kannattaako tuon ikäisessä pyörässä niin piitata e-hyväksyinnöistä? Eikö ne tulleet vasta 90-luvun alkupuolella.
Mulla on muuten raaseriksi tehty saman ikäinen gs 500.
 
Kaikki projektit, joilla herätetään henkiin ja ajoon muutoin 99%:n varmuudella
"liiterin taakse" maatumaan siirtyvät pyörät, ovat hienoja juttuja :peukutpystyyn:.

Jos homma menee muuksi kuin eri tasoiseksi entisöinniksi, siitähän tulee aina "rakentajansa näköinen":D
ja niin se kuuluu ollakin.

Turhan usein pelätään ja paheksutaan rakentamishommien yhteydessä ns. eriäviä mielipiteitä.
Varsinkin niitä karummin ilmaistuja.
Niissä ei tietty haittaisi, jos ne karummat näkökannat koittaisi jotenkin perustella.

Silloin niistä edes jotenkin perustelluista "vittu mikä rysä" kommenteista saisi hieman ajattelemisen
aihetta tekemiseenkin.
Ei sen tarvitsisi johtaa suunnanmuutoksiin, ei pienempiinkään korjauksiin, mutta useinhan rakentamisen
pohjalla on joku ajatus, jota sitten erilaiset realiteetit (budjetti ei vähäisimpänä) rajoittavat.

"Rakentaminen", mitä sitten ylipäänsä rakentaakaan, on siitä hauska laji että yksi tekee sitä
suurimmalla painotuksella "ajatustyön" puolelle, toinen lähtee enemmänkin pää edellä vaan touhuamaan
sen "väläyksen" saatuaan. Tehdään vaan..... ja tästä tuli sitten tämmönen :D.

Oikea tapa lienee aina se, kumpi istuu paremmin jokaisen omaan pirtaan.
Molempien lähestymistapojen lopputulokset tulevat joka tapauksessa herättämään
yleisössä ristiriitaisia tunteita.

Päätetään tää kuten aloitettiin, eli :thumbsup:...… ja toivotaan jotain Lottovoittoa
niiden pinnavanteiden suhteen:;):.
Siihen saakka vois koittaa mennä ilman jäykistystukea stongassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako tuon ikäisessä pyörässä niin piitata e-hyväksyinnöistä? Eikö ne tulleet vasta 90-luvun alkupuolella.
Mulla on muuten raaseriksi tehty saman ikäinen gs 500.

Ehkä vähän turhaa niistä murehtia, mutta pyrin minimoimaan kaikki valittamisen aiheet tien päällä. Pykälien mukaan hyväksyntä pitää löytyä niistä, missä se on alunperin ollut. Eihän sitä kukaan tiedä onko ollut vai ei, mutta itse koen mielekkäämmäksi mennä näin. Heitä vaikka kuvaa pyörästäsi jos viitsit, mukava nähdä vastaavia!

Kaikki projektit, joilla.. ...
Puhut vähän, mutta asiaa.
 
Maskin valmistus aloitettu. Tein yksinkertaisen muotin vanerista, jonka avulla sai perusmuodot kuidutettua helposti symmetriseksi. Tein reunoista viistot saadakseni maskiin hieman syvyyttä, koska pelkkä tasainen lätty jättäisi sivusta katsottuna valon ja johdot turhan näkyviin.

gDmy4GM.jpg


Muotin päälle vedin ensin pari kuitukerrosta päästäkseni mitoittamaan lampun paikan tarkasti kuitumallilla, se kun oli tuon paksun vanerimuotin kanssa melko vaikea hahmottaa. Reikäsahalla reilunkokoinen aukko valolle, jonka jälkeen pystyi jo mallaamaan maskia omalle paikalleen. Tuollaisenaan umpio hyppäsi liikaa silmille tasaiselta pinnalta, ja vaati hieman "naamioimista". Spraypurkin kansi osoittautui halkaisijaltaan sopivaksi jigiksi, jonka avulla kuidutin kauluksen valolle. Vahvistin vielä koko rakennetta kuiduttamalla lisää tavaraa maskin takapuolelle.

k6VNlit.jpg


hPzyUCQ.jpg


qUJs9np.jpg


Nyt tuossa olisi ensiversio mallailtavaksi, että menikö sinnepäinkään. Omaan silmään tuo on aikalailla sitä mitä hainkin, joten julkisivun viimeistely ja kiinnikkeet vielä. Kytkinvaijerille sekä virtalukolle on myös tehtävä pienet lovet, mutta ei mitään dramaattista. Ehkä se tavoiteltu kilpurilookki alkaa hahmottua? Pohjamaalattuna visiointi helpottuisi vielä..
 
Kuituperän hahmottelua.
Tein rungon päälle pahvista kehykset, johon pursotin uretaanivaahdon. Kuivuttuaan tuota on helppo muotoilla mielen mukaan lasikuidun muotiksi. Kuvasta poiketen jatkoin kehystä hieman takavalon kohdalta saadakseni valon jäämään perälipan alle.

JuW3Twv.jpg


Varovainen pitää olla muotoillessa, on niin pehmoista tavaraa tuo vaahto. Jonkinsortin uretaanilevy olisi kyllä parempaa työstettävyyden puolesta, mutta tuo peräylitys valoa varten onnistui tässä kohtaa helpommin vaahdon kanssa.
Tässä osviittaa perän mallista, vaikkakin on vielä vaiheessa.

FOvB7dC.jpg


Aion tehdä peräkatteesta yhtenäisen osan bensatankkiin asti myötäilemällä rungon linjoja. Kuidutus tapahtuu tietenkin suoraan pyörän päällä, jolloin sopivuus on paras mahdollinen. Istuin tulee kiinnittymään peräkatteen päälle.

Rnwkqyf.jpg
 
Hieman edellisestä kuvasta jalostaen perä alkoi saada lopullisen muotonsa. Pohjat huolellisesti teipattuna ennen kuidutusta, ettei hartsi tartu vääriin paikkoihin.

264f9W1.jpg


Lisäsin teipin alle kerroksen solumuovia saadakseni hieman pelivaraa rungon ja katteen välille. Näin kate ei hiero maaleja rungosta, eikä päinvastoin. Tässä ensikokeilussa nyt 4 kerrosta kuitua, katsotaan mitä tulee, vai tuleeko mitään.

lOTkqVk.jpg


uObdMwL.jpg


Etumaskin kiinnikkeet myös työn alla.
 
4 kerrosta luulisi kestävän, kun kestää vaellusahkiossakin.
Tuskin vahingossa rikki saisi, mutta tulen vielä lisäämään useamman kerroksen. Varsinkin istuinosaan, joka tulee saamaan kuormaa päälle.

Renkaat saapuivat tänään. Päälle pyöräytetään toki vasta vanteiden maalauksen jälkeen. 110/80-19 ja 120/80-18 Heidenau K60.

5HsfG7w.jpg
 
Mukavasti tuntuu edistyvän! Kiitos hyvistä kuvista ja selostuksista, ilolla seuraan ja koitan saada inspiraatiota oman projektin jatkamiseksi.

Mistä olet tilannut tuon takavalon? Linkkiä? Vaikuttaa hyvinkin sellaiselta mitä olen etsinyt..
 
Hommasta toiseen taas.
Etumaskin kiinnikkeet ovat nyt valmiina. Kuiduttelin ensin nuo kulmapalat kantattuja peltimuotteja vasten, ja veistelin sopivan muotoisiksi. Sitten vaan paikoitus kohdilleen ja kuidulla maskiin kiinni. Porasin kulmapalojen maskia vasten tuleviin pintoihin muutamat reiät, jolloin hartsi kulkee myös kappaleiden "läpi". Myös muutama kerros mattoa päällä, väittäisin että kestää.

4EJr5uC.jpg


Yläkiinnikkeet sattuvat alkuperäisen mittariston kannattimiin, ja alemmat kiinnittyvät ajovalon kannakkeisiin. Kumialuslevyt vielä väliin värinän vaimentamiseksi.

BJV8IxZ.jpg


Tuossa maskin nurjalla puolella on nyt hiontaväri raa'alla lasikuitupinnalla. Ehkä välihionta ja toinen kerros, mutta julkisivun veroiseksi en taustapuolta siisti, koska se ei sieltä näy.
 
Pitkästä aikaa. Projekti ei suinkaan ole jäissä, vaan remonttihommien takia talliin ei ole kerennyt muuta kuin työkaluja hakemaan. Jostain syystä vaimon mielestä kodin remontointi on moottoripyörää tärkeämpää.

Jotain elonmerkkejä kuitenkin valvovan silmän katveessa, nimittäin vaimentimien mallailua. Omassa mielessä on kaikenaikaa ollut tuplavaimentimet päällekäin, ja näin myös tulen ne asentamaan. Katurenkaat hieman hämäävät lopullisen lookin hahmottamista, ja kieltämättä vaimentimien sijainti ei ehkä ole tyypillisintä trackeria. Nevertheless, itse pidän.

LPTnoGW.jpg


89IYfcN.jpg


Peräkate ei ole edennyt edellisestä päivityksestä muuten, kuin leikelty hieman liikuteltavampaan muotoon.

Tämä päivitys jää hieman tyngäksi, mutta olkoon teaserina ja todisteena että homma jatkuu, ennenkuin threadi häviää bittiavaruuteen.
 
Back
Ylös