• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Markon -81 FLAT TRACKER Suzuki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marko_k
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen parissa paikkaa lukitetta käyttänyt bensaliitoksen tiivistykseen. Jopa huonon banjoliittimen sai pitämään.
 
Sitä 95E10:ä ei juuri kannata käytää, 98E5:ssa on puolet vähemään etanolia.
 
Katteet on nyt pintaväreissä, tankki vielä vaiheessa. Alunperin oli tarkoitus paljastaa väritys vasta kun koko pyörä on muuten valmis, mutta rakennustahdin huomioiden lienee viisaampaa ripotella sisältöä sitä mukaan kun sitä valmistuu.

u4GrHP6.jpg


1nLOKJt.jpg


Eli loput grafiikat tulevat sitten teippaamalla. Etu- ja peräkatteen teippaan itse, mutta tankin pyöreiden muotojen ja suurehkon koon vuoksi taidan ulkoistaa homman ammattilaiselle.

Ajokamppeita on myös tullut jo hankittua tätä pyörää varten, ja sävyt tietty pyörään sointuvia.

X4PawHg.jpg
 
Projektissa tuli otettua takapakkia, ja se söikin hieman motivaatiota.

Noiden maalattujen katteiden lakkapinta oli vetänyt rypyille teippauksia odotellessa. Maalaus meni niin, että;
-hiontaväri
-viikko kuivattelua
-pintaväri
-viikko kuivattelua
-kirkas lakka
-viikko kuivattelua
-kevyt myllytys/kiillotus

Jokaisen vaiheen välissä pinta näytti hyvältä, ja kiillotuksenkin tein vain viimeistelyksi. Tuon kiillotuksen jälkeen viikko/pari eteenpäin huomasin pinnan menneen kuitenkin pienelle kurtulle. Olikohan vielä liian aikaista kiillotukselle, eikö maali kestänyt kiillotusainetta, vai mikälie syynä? Katteet olivat lämpimässä kaiken aikaa, maalina Maston One sprayt. Tilanteeseen tympääntyneenä koko projekti jäi unholaan pitkäksi aikaa.

Nyt alkaa taas hiljalleen kiinnostus palata. Taidan ensimmäisenä kokeilla uudelleen kiillotusta, nyt kun kerrokset ovat taatusti asettuneet.
 
Katteet on nyt maalattu uudestaan, ja tällä kertaa jätän myllytyksen tekemättä varmuuden vuoksi. Seuraavaksi uusi yritys teipeillä, sekä tankin maalaus.

Vilkkukatkaisijat sovitin paikoilleen, ja sopii kyllä omaan makuun. Kiitos vielä asiaan osallistuneille. Piuhat tulee tietenkin "langattomasti" tangon sisään.

jTWbizv.jpg
 
EDIT: Löytyikin irrallaan myytävänä on/off nappeja, jotka käyvät uskoakseni juuri noihin samoihin katkaisijarunkoihin. Eli tilaukseen meni kaksinappinen runko, sekä manuaalisesti palautettavat napit. Katsotaan miten käy.

Mistä löysit noi sopivat napit? Ei osunu itselle missään silmään tollasia ja ois samanlaista projektia itelläkin..
 
Mistä löysit noi sopivat napit? Ei osunu itselle missään silmään tollasia ja ois samanlaista projektia itelläkin..
Ebaystä löytyi, motorcycle self latch buttons tjsp hakusanoilla. Kierre noissa uusissa napeissa ei tietenkään ollut sama kuin katkaisijarungossa, joten asennus sikaliimalla. Muuten olivat juuri mitä piti.

Projekti on muuten ollut taas aivan jäissä. En kertakaikkiaan saanut maalauksia onnistumaan tarpeeksi hyvin spraymaaleilla. Pinnanlaatu oli erinomaista, mutta jää jostain syystä sen verran pehmeäksi, että kynnenkärjellä saa naarmun aikaiseksi. Ei tulisi käytössä kestämään vetoketjuja yms hetkeäkään.. Joten ruiskumaalauksella jatketaan.

Satulan valmistusta aloitettu jo mentaaliharjoittein, siirrytään käytäntöönkin aivan pian.
 
Pitkästä aikaa tapahtumia tältäkin tallilta. Aikaa on taas kulunut, mutta projekti ottanut melko pieniä askeleita. Laitetaan niitä nyt kuitenkin näkyville.

Jarrusatulat olivat ajan saatossa päässeet melko nuhjuiseen kuntoon, joten tarjosin niille soodakylvyn. Samalla puhalsin myös etusatuloiden kannattimet, sekä takasatulan tuen.

Tt3dkpX.jpg


Pari kerrosta jarrusatulamaalia päälle.

rOstruF.jpg


Olin pitkään miettinyt jonkinlaista tyylittelyä tylsännäköiselle takasatulan tuelle. Käyttöpyörän vastaava osa on rei'itetty koko matkalta, ja sen pohjalta sain yhden pienen idean kokeiltavaksi. Porasin samaan tyyliin reiät, ja uuden maalin jälkeen popniittasin kirkkaat niitit reikiin tuomaan pientä kontrastia. En tiedä jääkö lopulliseksi versioksi, mutta kasasin kuitenkin osat jo paikoilleen. Jarruletkut ja uudet banjot asensin myös paikoilleen.

4GwmfjZ.jpg


hqt85ac.jpg


Muitakin osioita tarkoitus päivitellä lähiaikoina, koitetaan pitää homma käynnissä.
 
Satulan valmistelua.

Päätin valmistaa satulan rungon 8mm muovilevystä lasikuidun sijaan. Valintaan vaikutti toki helppo työstettävyys, kestävyys, sekä tulevan verhoilun kiinnittäminen. Epäilin hieman verhoiluniittien purevuutta lasikuituun, ja oletan niiden toimivan muovin kanssa. Toki ammattiverhoilija varmasti saisi kankaat lasikuituunkin kiinni konstilla tai toisella, mutta mennään nyt näin.

Takakatteesta sain kopioitua tarvittavat äärimuodot, ja lämmittämällä muovi taipuu helposti, ja pitää muotonsa. Takakatteen istuinosan ollessa hyvinkin tasainen, onnistui taivutusten ja muotojen haku yllättävänkin kivuttomasti.

2JC2Xse.jpg


Painoin satulan kiinnitysreikiin lyöntimutterit alapuolista pulttikiinnitystä varten.

xaxSVcI.jpg


Pohjan ollessa valmiina, liimasin päälle pehmusteen. Materiaaliksi valitsin solukumin. Solukumi ei ime vettä samalla tavalla kuin moni muu, ja pitää muotonsa hyvin. On melko napakkaa, mutta niin saa ollakin. Saatavilla oli ainoastaan 20mm paksua ainesta, mutta se sopi hyvin suunnitellun tarpeen ollessa karkeasti 40mm. Pari kerrosta päällekäin, ja veistelemään muotoja. Kuvassa muodot vielä alkutekijöissään, mutta jo sinnepäin. Verhoilun teetän ammattilaisella.

nzZbEXF.jpg


Fp6ZGiZ.jpg


ag0O2tf.jpg
 
Todella hienoa tekemistä!

Kiva lukea kun itsellä vähän samansuuntainen projekti mutta täysin erillainen aluillaan :D

Sama etuvalo tulossa ja samantyylinen maski, mutta nekin silti eritavalla :)

Jatkakaa samaan malliin :thumbup:
 
Vilkut ovat olleet yksi suurista pulmista tähän asti. Halusin mahdollisimman huomaamattomat vilkut, mutta mitkään minivilkut eivät tuntuneet sopivan lookkiin. Vilkkujen pitää mielestäni myös näkyä hyvin ajaakseen asiansa. Taakse tilasin kokeeksi melko pienet pyöreät ledilliset, ja nuo osoittautuikin omaan makuun nappivalinnaksi. Hyvin huomaamaton asennus iskarien yläpään kupeeseen, ja erittäin kirkkaat. Saavat jäädä.

Mistä hommasit nuo takavilkut? Mikä on niiden malli?
 
Todella hienoa tekemistä!

Kiva lukea kun itsellä vähän samansuuntainen projekti mutta täysin erillainen aluillaan :D

Sama etuvalo tulossa ja samantyylinen maski, mutta nekin silti eritavalla :)

Jatkakaa samaan malliin :thumbup:

Mukava kuulla. Laita ihmeessä jotain kautta kuvia omastasikin!


Mistä hommasit nuo takavilkut? Mikä on niiden malli?
Takavilkut löytyi Ebaystä, mallia en kyllä osaa nimetä.
 
Satula on nyt käytetty verhoilussa. Tuli hyvin pitkälti juuri sellainen kuin kuvittelinkin, eli onnistui. Valmistui myös todella nopeasti. Työn teki Vuoksen Verhoomo.

Ngk6aip.jpg


BxMo2MS.jpg


Sovittelin tietenkin heti muiden osien kanssa yhteen, ja itse olen erittäin tyytyväinen. Sävy ei täysin täsmää tuppeihin, mutta tuo on melko pieni murhe, kuosi kuitenkin kohdillaan. Kuvissa näkyy myös katteet joita hioskeltu uutta maalausta varten.

DJMpwev.jpg


JT1SAnb.jpg


cgS88r2.jpg


Käyttöpyörä tuli myytyä pois, eli tallin puuhastelutila kasvoi jonkin verran. Se lasketaan aina eduksi.
 
Talven aikana tallissa ei tapahtunut pyörän suhteen mitään. Katteet kuitenkin ovat nyt palanneet maalarilta, ja ovat kunnon maalissa!

7DDFHvo.jpg


sNZjWCh.jpg


Teipparin juttusille täytyisi suunnata kohtapuolin. Myös moottoriremontin aloitus alkaa taas herättelemään mielenkiintoa, tallikin rupeaa kivasti jo lämpeämään. Jospa kevät/kesäkelit saisi taas uutta intoa tekemiseen, vaikka aikataulut vapaa-ajan ja pakollisten juttujen suhteen onkin suurin haaste.
 
Back
Ylös