Pitää muistaa myös pyhittää lepopäivä!
Tallissa..
Projekti etenee hitaasti, mutta hitaasti. Hieman tuli otettua takapakkiakin, nimittäin ensimmäinen peräkateproto sai loppusijoituspaikan roskapöntöstä. Ongelmaksi koitui katteen helmat. Suoraan rungon päälle kuiduttaessa muoto mukailisi muuten hienosti runkoputkia, mutta iskarien kohdalta swingiristeykseen menevä putki lähteekin hieman viistosti ulospäin, jolloin se loi ikävän kuprun. Eikä siis myöskään läpäissyt laatuseulaa.
Hitsasin runkoon 0,7mm pellistä apusuikaleet, joilla sulautan tuon kuprun mahdollisimman jouhevasti, sekä saan tasaisen suorat helmat. Uretaanimuotti täytyi myös tehdä uudestaan, mutta mikäs tässä harjoitellessa.
Taas huolellinen teippaus ja uusi yritys, joka onnistuikin ihan hyvin. Kittailen tuon uuden kuitumallin siistiksi, ja käytän sitä muottina varsinaisen tuotteen tekoon. En kuitenkaan tee ns. negatiivista muottia, vaan kuidutan tuon muotin päälle. Näin saan hieman pelivaraa rungon ja katteen välille, eikä pintapuoli vaadi kuin hionnan ja seitinohuen kittauksen. En näe näin yksinkertaisilla muodoilla hyötyä negatiivimuotista työmäärään nähden.
Tässä muotti vielä viimeistelemättä, ja tietenkin ylikokoisena. Virallinen kate leikellään sitten viimeisiin muotoihin. Helmat trimmaan niin, että peittävät juuri rungon vaakaputket, sekä takaluupin sivusta katsottuna.
Jatketaan harjoituksia!
Tallissa..
Projekti etenee hitaasti, mutta hitaasti. Hieman tuli otettua takapakkiakin, nimittäin ensimmäinen peräkateproto sai loppusijoituspaikan roskapöntöstä. Ongelmaksi koitui katteen helmat. Suoraan rungon päälle kuiduttaessa muoto mukailisi muuten hienosti runkoputkia, mutta iskarien kohdalta swingiristeykseen menevä putki lähteekin hieman viistosti ulospäin, jolloin se loi ikävän kuprun. Eikä siis myöskään läpäissyt laatuseulaa.
Hitsasin runkoon 0,7mm pellistä apusuikaleet, joilla sulautan tuon kuprun mahdollisimman jouhevasti, sekä saan tasaisen suorat helmat. Uretaanimuotti täytyi myös tehdä uudestaan, mutta mikäs tässä harjoitellessa.
Taas huolellinen teippaus ja uusi yritys, joka onnistuikin ihan hyvin. Kittailen tuon uuden kuitumallin siistiksi, ja käytän sitä muottina varsinaisen tuotteen tekoon. En kuitenkaan tee ns. negatiivista muottia, vaan kuidutan tuon muotin päälle. Näin saan hieman pelivaraa rungon ja katteen välille, eikä pintapuoli vaadi kuin hionnan ja seitinohuen kittauksen. En näe näin yksinkertaisilla muodoilla hyötyä negatiivimuotista työmäärään nähden.
Tässä muotti vielä viimeistelemättä, ja tietenkin ylikokoisena. Virallinen kate leikellään sitten viimeisiin muotoihin. Helmat trimmaan niin, että peittävät juuri rungon vaakaputket, sekä takaluupin sivusta katsottuna.
Jatketaan harjoituksia!

tuplaputkille!