• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Masan Bashan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
436655dd3a39180c1e.jpg


Johtosarja ois viimosia pikkujuttuja vailla. Kieputin piuhat vielä ennen teippaamista johtospiraalilla niin eipä pitäisi ihan pian ainakaan nirhautua olkoonkin että tekee kimpusta kohtalaisen jäykkää taivutella. Seuraavaks pitäis hämmästellä toimintaan toi syylärin ja kattilan välissä möllöttävä murikka nimeltä "hapetin". Ilmeisesti jonkinlainen päästöhuijari mutta pitää olla katsastuksessa paikallaan. Sen pitäis vissiin saada tohon etupuolelle jostain alipaine mutta sen enempää uudessa kuin vanhassakaan kaasarissa saati kurkussa ei ole missään sopivaa nippaa joten menee vissiin paskarteluksi taas. Mistähän tuohon metallisen nipan keksis kun mulla ei ole hyllyssä kun muovisia ja nekin kuuluu kaasarin synkromittariin. Jaajoo ja akulle tarvis varmaan vähän fiksumpi kotelo kun tommonen nurkista terävä pöytää vasten taiteltu korintapainen joka on vielä suoraan takarenkaan roiskeissa.

Edit: semmosen pikkuhomman huomasin kanssa että vanhasta kaasarista on näköjään ylivuotoletku taitettu kaksinkerroin ja vedetty niparilla suppuun, miten toimi noin niinkun omasta mielestä...
 
Entäs jos sen "hapettimen" jättäis ihan vaan olemaan siinä ilman mitään toimintoja?
Letkut silleen, että näyttää hyvältä.
Katsuri tuskin OBD-testiä tekee...:grin:
 
Entäs jos sen "hapettimen" jättäis ihan vaan olemaan siinä ilman mitään toimintoja?
Letkut silleen, että näyttää hyvältä.
Katsuri tuskin OBD-testiä tekee...:grin:

Tuota vaan pohdin että meneekö NOx:it yli ilman kun vissiin niitä laskee, ajaa ilmaa pakariin venturiefektillä laimentaen peräpään seosta. Vai mitattiinkos niitä muutes ees olleskaan...
 
Tuota vaan pohdin että meneekö NOx:it yli ilman kun vissiin niitä laskee, ajaa ilmaa pakariin venturiefektillä laimentaen peräpään seosta. Vai mitattiinkos niitä muutes ees olleskaan...

Tuommoisen löysin:
4.7 Pakokaasupäästöt
Mitataan ottomoottoristajoutokäynnilläCO, HC, O2, CO2 (1.10.1986 raja-arvojen mu-kaan),dieselmoottorista mitataank-arvo.
Mittaukset suoritetaan vain nelitahtimootto-reihin.(Trafi 2007.)
Raja-arvot ottomoottorille ovat: CO max. 3,5% HC max. 600 ppmO2 max 5%.
Raja-arvot dieselmoottorille ovat:Ahtamaton k. max 2.5Ahdettu k. max. 3(Trafi 2007.)
Mönkijät ovat pääsääntöisesti varustettu yksisylinterisellä nelitahtimoottorilla. Pakokaasumittauksissa on ongelmaksi esittäytynyt pakoputkiston rakenne, jonka vuoksi mittaus sondia ei saada riittävän syvälle pakoputkistoon. Pakokaasun pulssimaisesta liikkeestä johtuen pakoputken päässä tapahtuu sisäänpäin virtaus-ilmiö, jolloin puhdasta ilmaa imeytyy takaisin pakoputkistoon. Ilmiönseurauksena jäännöshapen määrä nousee mer-kittävästi,vääristäen näin mittausarvoja. Mittauksissa on huomattu jäännöshapen nou-sevan joissain malleissa jopa 10 prosenttiin.


HUOM PDF https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/103371/Asikainen_Simo.pdf?sequence=2
 
Joo ja toisesta päästä ajetaan tahallaan lisää laitteella jota EI saa katsastukseen poistaa :p *pudistaa epäuskoisena päätään...*
 
436655dd470bc3cda8.jpg


Alko sähköjohdot tökkiin (eh eh) joten kokeilin välillä taitojani vinyyliteippauksen kanssa. Löyty sitten viimeinkin jotain mikä on mulle vittu liki mahdotonta tehdä kunnolla! Iso mainos SFT Uber Tapelle, kallistahan se on mutta antistaattista niin ei vedä metrin sisältä kaikkea paskaa tarrapintaan ja mukana tulee samankokoinen lappu "kontaktimuovia" joka länttästään osan päälle, piiretään design siihen, siirretään tarran päälle, leikataan irti, käännetään tarra selälleen, läiskästään sabluuna selkäpuolelle, leikataan uudestaan ja kappas kun on mätsäävä pari tarroja! Tuossa samalla pieni tiiseri valmiin vehkeen ulkonäöstä.
 
Jaahas ohut onglema. Orkkis kurkku ja keihin ei pelaa yhteen, keihin plus oma kurkku ottaa putkeen. Tais tulla custom pakari tähän. Mietin vaan koskeeko mönkkäreitä noi tyyppihyväksyntähommat ym kun 2007 mallin koneen rööristä ei löydy niin minkäänlaista tyyppikilpeä. Mul ois tossa hyllyssä yks tommonen mahanalus kattipönttö en enää muista mihin vehkeeseen se kuulu mut pienellä kiroilulla sopis aika nappiin tuohon mitä kokeilin jos pari kannakekorvaketta hitsailee alaputkiin.
 
Nopeesti kävin eilen tallissa ja nappasin rullarista pikaiset kuvat. Prässin tunkin päähän tuplarullilla kisko, polkupyörän kammen akselista taas rullausosuus. nätisti 19millinen 1,5millin seinällä oleva putki menee esim viimeisen kuvan 26cm kiepille.

IMG_8595.jpg IMG_8594.jpg IMG_8596.jpg
 
Nohitto tuohan on nerokas, mullahan on jopa tollanen taivutinkin, tuommonen täytyy johonkin väliin kyl askarrella!
 
Nohitto tuohan on nerokas, mullahan on jopa tollanen taivutinkin, tuommonen täytyy johonkin väliin kyl askarrella!

Vähä jäi rumaksi kun ihan jämäpaloista rakentelin enkä jaksanut hioda ja maalata. Ylärullan kiinnityslattoihin lisäsin rautaa jotta sain sorviin kiinni ja sorvattua tarkasti nuo laakeripesät. Meni ihan harrastamisen puolelle kun halusin senkin kokeilla tehdä.
 
Mitenkähän mahtaa mennä nelipyörien kanssa pakoputkien muutokset... Orkkis putkesta ei löydy minkäänlaisia merkintöjä siitä että olis ainakaan tyyppihyväksytty vaikka laite on 2007 joten ei vissiin mene ainakaan samalla tavalla kuin moottoripyörissä.

Asiaa opiskelleena ei siitä annettu asetus (finlex 1078/2009) mainitse millään tavalla pakoputken sijainnin muutosta (kusiaisgikserin mahanaluspurkki) ainoa mitä onnistun siitä löytämään on seuraava lainaus:

3. Ajoneuvon rakenneosaa tai varustetta, jonka käyttöönottoajankohtana edellytetään 1 momentin edellytysten mukaisesti olevan EY-tyyppihyväksytty, E-hyväksytty tai hyväksytty muun kansainvälisen standardin mukaisesti, ei saa käytössä muuttaa tai vaihtaa siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun hyväksynnän edellytyksenä olevat vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty.

...josta ainakin itse päättelisin että alkuperäisen ilmeisesti pikkuisella katalysaattorilla varustetun pakoputken voisi vaihtaa toiseen uudempaan paljon suuremmalla katilla varustettuun putkeen aivan hyvin. Runkoonkin saa vapaasti hitsata kiinnikkeet edm pöntölle, senkin tarkistin.

Tietysti definitiivisen vastauksen saanee herra katsastusvirkailijalta mut aihelvetti että niille soittaminen on nykypäivänä tehty likipitäen mahdottomaksi enkä oikeen pääse arkivirka-aikaan millään käymään hennalan konttorilla joka on vissiin lahden ainoa muutoskatsastuksia tekevä lafka ja sieläkin pitäs saada piikille yks tietty heppu...
 
Oman vein aikoinaan tunnollisesti katsastukseen ja katsastusmies ihmetteli, että mitä minä sitä sinne tuon. Sanoi että ei kukaan ole tuonut mönkijöitä katsastukseen. Läpi meni heittämällä. Ajoi lenkin pihalla ja kokeili, että jarrut toimii ja valot palaa. En muista mittasiko pakokaasuja.

Kun ajoin sillä vekottimella ekaa kertaa, ajattelin että mikä helvetin häkkyrä tullut ostettua. Oli ihahn hirveä kokemus. Sitten kun siihen vähän tottui ja sääteli ohjauskulmat ym, niin se oli oikeastaan erittäin hauska laite. Etenkin talvella sai jäykällä akselilla vietyä pitkää hallittua sladia niin kauan kuin vaan piti kaasua auki. Upottavassa hiekassa meni paremmin kuin moottoripyörä. Sillä pääsi melko pahoistakin paikoista kun vähän oppi ajotekniikkaa.

Tehokas ja hyvällä alustalla varustettu crossimallin mönkkäri olisi ihan huippulaite.
 
436655dd5ad10026fe.jpg


436655dd5ad100b21d.jpg


436655dd5ad1012e85.jpg


Kusiais-gikserin kattiänkkärin koesovittelua. You know, for the lolz. Tuommonen löytyy hyllystä ja alkuperänen putki on niin pahasti ruostunut että sama pistää pilkkeiksi. Ihan täyttä varmuutta tuon katsastettavuudesta ei ole mut vissiin kaks kybää kiinni ni ei just heilauta vaikka inssi hylkäis, hommataan sit uus orkkis... Ton saa nousemaan vielä ylemmäs kun vähän leikkelee tota swingin muovisuojusta.
 
Jää aika alas tuo vaimennin? Itse en kyllä sijoittaisi vaimenninta tuonne rungon alle, jos on mitään mahdollisuutta laittaa se muualle.
 
Pönttö siitä vielä jokusen sentin nousee kun trimmaa tota muovia. Ja jos kolisee sit kolisee :grin: keksitään sitten jotain muuta. Tää on vähän tällänen no fucks given projekti, tuommonen on jouten hyllyssä niin sama kokeilla, voihan se olla että tosta lähtee niin kamala möykkä tai ei muuten toimi ton koneen kanssa et joutuu ottaa pois muutenkin. Ja ketju nyt ehkä vielä vaihdetaan kun tuskin poistaessa juurikaan muuttaa muotoaan mut ei ole prioriteettilistalla ihan ensimmäisenä.
 
Ittellä on tahtonu tulla maavara vastaan monessa laitteessa. Viimeksi kolme viikko sitten Karhissa alalenkillä crossi laskeutu spooriin ja pohjapanssari imaisi hiekkaan kiinni. Ranne taittu siinä tössäyksessä. Panigale ei olisi voinut olla yhtään matalampi että sen sai ramppia pitkin kuljetukseen ja itseasiassa sentin sitä nostin kun änkkäri otti radalla maahan kallistuksessa.

Jos arvioin yhtään oikein joustomatkoja, jotenkin nään ettei tarvi olla kummoinen pomppu tuolla kun molempien päiden joustaessa toi katti ottaa kenttään. Pohjakosketuksissa tahtoo helposti heti syntyä tilannetta joka koettelee terveyttä.

Ite kyllä ihan jo käytännöllisyyden vuoksi rällyylaitteessa huolehtisin maavarasta. Joko yläkautta uusiksi tai sitten ihan liian helposti taittamalla orkkisputkea ratkaisisin tuon ongelman.
 
Päätän asian sitten kun saan ton siihen asentoon johon se jäis ja pääsen hyppimään ton päälle asfaltilla gopro vieressä. Onhan toki mahdollista että toi voi ottaa hidasteeseen kiinni mut mihkään offihommiin tällä ei olla menossa.
 
Back
Ylös