• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Triplellä käyty Gibraltarilla. Pisimmät taipaleet reilu 1500km, Monacosta Rostockiin 1750 km tunnin tirsoilla rekkaparkissa pikkusateessa. Matkavarusteina tankkilaukku ja rinkka.
Mikä rinkka jos saisin tiedustella?  
wink.gif
Haglöfs oxo 650
Jos saa tiedustella, niin onko tuo sun rinkkas siis 65 litranen?? Jos on niin aika iso.. Miltä tuntui ajaa pitkää matkaa rinkan kanssa? Alkoiko jossain nopeuksissa ajoviima ottamaan rinkkaan pahasti tms?
Kyllä on 65 litranen.Ei sitä aina ees oikeen huomaa, kun rinkka lepää takapenkin päällä ja hihnat vähän löysällä. Ajoviiman vaikutuksia rinkkaan en huomannu vaikka matkavauhti oli aikasta lailla reipasta. Tankkilaukkun ja kuski ne ajoviiman vastaanotti, eikä se ollu häiritsevää. Rinkan painon huomas sitten, kun nousi mopon päältä pois.
 
Olen ajellut pitkin Eurooppaa africa twinillä ja viime kesän aloin BMW k 75s mallilla. Ensi kesäksi mopo vaihtui BMW R 1100 RS malliin, olisiko tuosta matkapyöräksi Romaniaan.
No varmasti.
 
Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.
Oikeastaan oli tarkoitus sanoa vain, että pitkäjoustoisempi pyörä sopii Suomen pomppuisille teille. Ja sellaisella on normi sukankuluttajan melko helppo ajaa, joten sillä ns.kovaa (lähinnä siis omaa kovaa, ei välttämättä muiden kovaa) ajaminen on vaivatonta, juuri näillä samaisilla Suomen pompputeillä.

Kyse ei siis ollut siitä, mikä kulkee koviten (sellainen on ennen muuta kuljettajasta kiinni, ei pyörästä), vaikka jotkut sen näin halusivat ymmärtää.

Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.
En edelleenkään ymmärrä, mitä tekemistä tuolla pitkällä joustolla on tässä? Alustan voi säätää kovaksi, pehmeäksi riippumatta pitkistä joustoista, ainakin jos pysytään, niinkuin nyt on tarkoitus, asfaltilla.

Käy kokeilemassa tonnista kikseriä, sitä sinun on tietääkseni helppo saada allesi duunipaikaltasi. Se ei rupea heilumaan kovassa vauhdissa niinkuin monet pitkäjoustoiset. Ja kurvista ulos tulo on iiihanaa, kun 180 heppaa laittaa kilot liikkeelle. Tätä tunnetta ei taida saana 40 hepalla. Tähän voi sitten jokainen lisätä hymiön.

Kovaa ajaminen sinänsä on eniten kuskista kiinni, kuten totesitkin.

Jyrki
Tässä on sulle tunnetta 40 hepalla.

pikamatka

edit: tuosta linkissä olevasta videosta huomaa hyvin tuon filosofiaeron. GS:llä ei vähän väliä avata ja sitten taas mennä jarrulle ja sitten taas avata. Sillä ajetaan enempi sillai koko ajan kovaa.
 
Back
Ylös