Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.
Oikeastaan oli tarkoitus sanoa vain, että pitkäjoustoisempi pyörä sopii Suomen pomppuisille teille. Ja sellaisella on normi sukankuluttajan melko helppo ajaa, joten sillä ns.kovaa (lähinnä siis omaa kovaa, ei välttämättä muiden kovaa) ajaminen on vaivatonta, juuri näillä samaisilla Suomen pompputeillä.
Kyse ei siis ollut siitä, mikä kulkee koviten (sellainen on ennen muuta kuljettajasta kiinni, ei pyörästä), vaikka jotkut sen näin halusivat ymmärtää.
Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.