Maxien renkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K@zzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

K@zzu

New member
Huomasin juuri että Hondan takarengas on loppu 6700 km ajon jälkeen ja niimpä kysyisinkin millä renkailla muut ajelevat ja kuinka paljon kilometrejä mikäkin rengas on kestänyt. Erityisesti kiinnostaa 130/70-12 62L koko. Kertokaa mielellään kokonais paino pyörä+kuljettaja-rengasmerkki-kilometrit-ym.ym. Ymmärrän toki että eri ajotyylit kuluttaa rengasta eritavoin samoin kuin eri pyörät kuluttavat eri tavalla mutta olis ihan kiva vähän vertailla eri merkkejä keskenään. Oma pyöräni painaa ajokunnossa kuljettajineen päivineen 250-280 kg ja ajelen aika paljon mutkateitä mutta myös pisempää matka-ajoa. Mikähän mahtais olla sopivin rengas tuollaiseen ajoon? Ja vinkkejä otetaan vastaan muutenkin koskien skootterin renkaita. Olen aika uusi näissä moottoripyörä/skootteri hommissa, tuo Honda on nimittäin ensimmäinen kaksipyöräinen moottoriajoneuvoni.

K@zzu  
sport05.gif
 
Eiköhän tuo 5-7.5tkm ole aika normi juttu pienelle skootteri-kumille, varsinkin kun koneessa on 400+cc. Prätkissäkin 10tkm on jo saavutus vaikka ei silleen lähettelisikään tms. kumia turhaan kuluttaisi. Ainoa että skoduun noita kumeja saa 2-3kpl siihen hintaan mitä prätkään yhden, joten ei ole maxissa paha kertainvestointikaan - vaihtotyön helppoudesta nyt puhumattakaan kun ei ole ketjujakaan linjattavana tms.
cool.gif
 
650 Burgmanissa edessä 120/70 R15 ja takana 160/60 R14 kokoluokan renkaat.  Puolet ajosta on kaupunkiajoa ja toinen puoli maantiellä, kokonaispainoa meillä minimissään (pyörä + kuski) 330kg + kyytiläinen yleensä maantieajossa.
Alkuperäiset Bridgestonet kestää takana 10 – 12 tuhatta kilometriä ja edessä enemmän, reilut 15 tuhatta. Bridgestonen huono puoli ollut se, että takarengas kuluu aika tasaiseksi / kantikkaaksi, jolloin 7-8 tuhannen kilometrin jälkeen kaarteessa huomaa, ettei pyörä kallistu enää niin kiltisti mutkaan kuin uusilla kumeilla. Ensimmäiselle vaihtokerralla tuli Dunlopin rengas taakse, mutta sen onnistuin pilaamaan vaihtokuntoon jo reilun 4000 km jälkeen, ilmanpaineet pääsi tippumaan jossain vaiheessa ja kun sen huomasin, oli rengas kulunut jo toiselta puolelta muodottomaksi…  Sitten tuli taas alkuperäiset Bridgestonet alle ja ne kesti sen normaalin 11 tuhatta. Tämän kokoluokan renkaat tuntuvat olevan sen verran harvinaisuus (lienee vain 650 Burgmaniin sopiva?), joten nytkin tuli tilanne, ettei Bridgestonea ollut saatavilla ja jouduin ottamaan taas Dunlopit alle. Eli nyt käytössä edessä ja takana tuliterät Dunlopit, katsotaan kuinka nämä kestää (pitää tarkemmin pitää silmällä ilmanpaineita.. Bridgestonen kanssa ei ollut missään vaiheessa minkäänlaisia ongelmia ilmanpaineen pysymisen kanssa).
Ajo-ominaisuuksissa en ole juuri eroa huomannut Dunlopin ja Bridgestonen välillä, Dunlopin eturengas tuntuu olevan jotenkin äänekkäämpi (siinä menee ura ihan keskellä rengasta, kun Bridgestonessa on urat vain viistosti, en tiedä johtuuko pieni ”ulina” siitä urasta keskellä rengasta?)
Ja mitä hintaan tulee, niin taitaa nämä ison Burgerin rengashinnat olla sieltä kalliimmasta päästä, ihan vaan niiden harvinaisen koon takia.. eli tätä kokoluokkaa ei taatusti saa 2-3 kpl samaan hintaan kuin perinteisempään prätkään, voipi olla toisin päin.
 
Silverwingissä on edessä 120/80-14 ja takana 150/70-13. Takarengas meni 7000 km:n jälkeen mun ajossa, sitä aikaisemmista kilsoista en tiedä. Vaihdoin samalla molemmat ja koska tilanne tuli mukamas äkkiseltään eteen, niin tilasin samat Bridgestonen Hoop'it jotka on alunperinkin olleet. Nykyisillä olen ajanut nyt 5000 ja etukumi on jo ihan laineilla ja takakumi keskeltä suora ja reunoilta laineilla. Viime kausi oli pääasiassa maantieajoa kakspäällä ja tämä kevät on menty yksin mutkateitä.

Nyt tiedän kokemuksesta, että kun takasessa näyttää vielä olevan "tarpeeksi" pintaa, niin se häviää sitten justiinsa seuraavan tonnin aikana noista Hoopeista. Omasta mielestäni se myös nuljuu alla kurvaissa, takarengas siis. Aion siis laittaa ajoissa uudet kumit tilaukseen ja ulkomaisilta foorumeilta lukemani perusteella Pirellin Diablot. Kyllä niitä ulkomaisesta nettikaupasta näyttäisi saavan kaksi yhden perinteisen prätkän kokoiseen verrattuna. Jopa Burgerin tuumaa suuremmalla koolla. noin 80 dollaria olisi kipale noi Diablot. Suurinpiirtein samoilla painoilla mennään Finburgerin kanssa. Mopo 236 + kuski 90 + ajokamppeet päälle.
 
Tänään laitoin juuri Silverwingiini alle uudet Michelin Pilot Sportit. Aikaisemmin olen ajanut Bridgestonin Hoopeilla (pari rengassarjaa). Renkaat on mennyt vaihtoon myös tuossa 7 tkm kohdalla. Tosin eturenkailla olisi toki vielä ajanut, mutta vaihdan myös molemmat yhtäaikaa. Maksoin nettikaupasta ostettuna Michelineistäni 150 euroa. Asennuksen tein itse. Nyt vedän ensimmäistä ajokautta myös peräkärryä perässä, saapa nähdä kuinka se vaikuttaa takarenkaan kulumiseen. Mopo 236 kg+kuski ja kyytiläinen 150 kg sekä peräkärry 100 kg.
 
Vespan takakumi kestää tuollaiset 5000 km, eturengas varmaan 20000 tai ylikin. Siinä kun on aika lailla kaikki paino takana.
 
Alkaa tuntuun siltä että on aika normaali tuo takarenkaan kuluminen. Eturengas menee varmaan vielä toiset 6 tkm. Niin ja ei tuo minun mopotin ole kuin 150 cc, mutta näyttää sillekin kumi kelpaavan. Kiitos kaikille tähän astisille ja tulevillekin vastaajille.

K@zzu  
sport05.gif
 
Tilasin juuri tänä aamuna uuden takarenkaan. Etunen vaihdettiin jo alkukeväästä. Nykyinen rengassarja on Bridgestone Batlaxit, mutta taakse tulee nyt sama Michelin kuin herranjan Wilver Wingissä on. Takarengas kesti noin 9000 km ja sillä on mentävä vielä 2 viikkoa ja pakollista ajoa on silloin paljon eli taitaa tulla 10k täyteen. Vielä ei tuskan hiki nouse pintaan kuitenkaan. Renkaan tilasin paikalliselta merkkiliikken edustajalta, jonka paja renkaan myös vaihtaa ja tekee muut välttämättömät toimenpiteet sen suhteen.

Mutta Nexuksen rengaskoot:
Eturengas: 120/70-15
Takarengas: 160/60-14
En osaa tarkalleen arvioida, missä suhteessa kaupunki- ja maantieajo ovat toisiinsa; mutta ehkä se menee niin, että alkukeväästä 15% maantietä ja loppu kaupunkiajoa, mutta aika pian suhteet muuttuvat lähes toisin päin.

Mistä herranja muuten tilasit renkaat? Eturenkaan ajattelin tilata seuraavan kerran verkosta, mutta takasessa on sen verran paljon hommia, että viisainta ainakin vielä toistaiseksi antaa liikkeen hoitaa homma.

Tuossapa linkki englantilaiseen renkaita myyvään liikkeeseen, monipuolinen valikoima näyttää olevan, ettei tarvitse vain yhteen vaihtoehtoon tyytyä. Sivun toiminta on lisäksi erittäin asiakasystävällinen eli pikahaulla saa haettua, minkälaiseen pyörään, valmistaja, koon, etu/taka sekä sisärenkaallinen/-renkaaton.

Tyresaleuk
 
Päädyin tuohon Michelin Pilot Sport:iin olosuhteiden pakosta, paikallinen hondan liike myy nimen omaan tuota rengasta. Ikävä kyllä saan sen alle vasta juhannuksen jälkeisellä viikolla, pitää ajella varovasti tuolla tossulla siihen asti. Kyselin myös parista rengasliikkeestä mutta ensimmäisestä olis pitänyt ostaa molemmat renkaat koska "eri merkkisiä renkaita ei pidä missään nimessä sekoittaa keskenään" ?? Onkohan näin ? Eivät ainakaan hondalla tienneet että pitää olla samaa merkkiä. Toisesta taas olis saanut renkaan asennettuna jos olis vienyt sinne irto rattaan. No Hondacity saa hoitaa homman eikä se vaikuta olevan sen kalliimpi kuin nuo rengasliikkeetkään alle 80€ töineen päivineen.
Harmi vain että ensiviikolle suunniteltu n. 800 km:n reissu menee kotilo hommaksi, minkäs teet?  
bawling.gif
 Kiitokset vielä kaikille vastanneille.

K@zzu  
sport05.gif
 
Onkos täällä kukaan vielä kokeillut näitä niin sanottuja "Dark Side" renkaita? En itse oikein jaksa uskoa auton renkaan etevyyteen mopon alla, mutta pitänee ottaa neutraali kanta kun ei viitti itse kokeillakkaan. Sen verran työläs ottaa takarengas käteen.
 
En itse oikein jaksa uskoa auton renkaan etevyyteen mopon alla
Ja siinä uskossa on ihan hyvä pysyäkin, on meinaan laiton
omg.gif
L-luokan 2-pyöräisessä ajoneuvossa pitää käyttää ko. käyttöön tarkoitettuja, pyöreäprofiilisia renkaita. Trikessä ja jopa sivuvaunullisessa moottoripyörässä saa käyttää auton renkaita kun sivuvaunu on moottoripyörään kytkettynä. Syy moiseen lienee aika luonnollinenkin, kallistusten muodossa. Ja kun jo pyöreäprofiilinen gummi kulahtaa keskeltä sileäksi, on se varsin epämiellyttävä ajettava kaarteessa ja se poimii erittäin helposti tien pinnasta pienetkin kohoumat, heittämällä sivulle. Saati sitten mitä tekisi tuollainen auton gummi
crazy.gif
 
Kerrotko HiTec tuon asetuksen joka sanoo noin? Itse en nimittäin löydä moista mainintaa. Jokainen varmaan tietää miten suoraksi kulunut mopon kumi käyttäytyy ja mikä ero sillä on uuteen, mutta autonkumista en silti osaa sanoa mitään. Ovatpa nuo laittaneet rungon alle kamerankin ja nätisti näytti Gold Wing kanttaavan leveällä auton renkaalla. Olivat jopa ajaneet lasin yli ja kuvanneet suuremman kosketuspinta-alan kantatessakin autonrenkaalle?
 
Saksassa,jossa lähes kaikki tosin on kiellettyä (tarvitset luvan lähes kaikkeen mitä olet lisäillyt jälkikäteen tai muuttanut, jotta menee katsastuksessa läpi) ei moottoripyörässä / maxiskotteerissa saa olla eri valmistajan renkaita sekaisin, molemmat pitää olla saman valmistajan "pari". Kyllähän se toisaalta tuntuu turvallisuutta ajatellen järkevältä ratkaisulta. Itselläni ei ole kokemusta, huomaako ajossa tai jossakin jotain eroa, jos eturengas on yhden ja takarengas jonkun toisen valmistajan tekemä...
 
Saksassa,jossa lähes kaikki tosin on kiellettyä (tarvitset luvan lähes kaikkeen mitä olet lisäillyt jälkikäteen tai muuttanut, jotta menee katsastuksessa läpi) ei moottoripyörässä / maxiskotteerissa saa olla eri valmistajan renkaita sekaisin, molemmat pitää olla saman valmistajan "pari"............
No  nyt minulle selvis miksi siinä yhdessä liikkeessä ei alettu myymään pelkkää takarengasta, se tyyppi jonka kanssa asioin on saksalaisen poika ja jos on tullut isäänsä niin saksassa on kaikki paremmin kuin täällä ruotsissa, eli yrittää ilmeisesti sovittaa niitä parempia sääntöjä tännekin. En vain jaksa ymmärtää mitä ne tekee täällä!

edit: kirjoitus virheet.

K@zzu  
sport05.gif
 
Kerrotko HiTec tuon asetuksen joka sanoo noin? Itse en nimittäin löydä moista mainintaa. Jokainen varmaan tietää miten suoraksi kulunut mopon kumi käyttäytyy ja mikä ero sillä on uuteen, mutta autonkumista en silti osaa sanoa mitään. Ovatpa nuo laittaneet rungon alle kamerankin ja nätisti näytti Gold Wing kanttaavan leveällä auton renkaalla. Olivat jopa ajaneet lasin yli ja kuvanneet suuremman kosketuspinta-alan kantatessakin autonrenkaalle?
No uudesta ajoneuvolaista itsekin tuota kokeilin etsiä jotta olisi ihan kirjallista faktaakin pöytään iskeä, tuloksetta
blush.gif
Mutta erityisesti custom-puolella on asia ollut esillä kun niissä ei "ihan" ilmaisia nuo läskit takanakit ole ja kuitenkin wäännökäs pata tuppaa niitä syömään kuin välipalaksi
sad_orig.gif
 
Michelinin renkaat kestäneet nyt liki 16000 km. Maanantaina menee vaihtoon takarengas. Ajokki on X Evo 400.

dis
 
Back
Ylös