• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxiskootterit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?
Jep täällä ollaan. Reissu on heitetty ja jahka pyykit on pesty, voi ruveta suunnittelemaan muita kuvioita. Järjestäytymisasiaan liittyen äänestän "JAA"; yksityiskohdista en nyt osaa sanoa sen enempää.

Kokoontumisajoihin en välttämättä ole kovin herkkä lähtemään, ainakaan, jos kyse on jostain raskaansarjan tapahtumasta. Ennemminkin joku melko ex tempore -juttu, joka voidaan sopia sillä tavoin, että huonon sään sattuessa voidaan tapaaminen helposti siirtää. Niin innostunut tästä harrastuksesta en ole, että viitsisin vasiten ajaa päivätolkulla sateessa edes lajitovereita tapaamaan.

Oma keskustelukanava voisi olla hyvä, mutta kannattaa pitää mielessä, että koskaan ei pystytä löytämään sellaista yhtä ratkaisua, joka kaikille sopisi samalla tavoin. Esimerkiksi allekirjoittanut on ajoneuvovalinnan suhteen puhdasoppinen Vespaharrastaja, mutta lajitovereita löytyy myös matkamopoilijoista, joilla taas yleensä on joku Goldwing tai vähän pienempi matkapyörä. Mielestäni paras ratkaisu asiaan voisi olla oma osio tänne .orgiin, jotta saataisiin keskustelua vähän hajotettua aiheen mukaisiin säikeisiin. Maxiskootterit taitavat kuitenkin olla luonteeltaan ja käytöltään lähempänä tosikkopyöriä kuin pikkuskoottereita.
 
Uusinta uutta, pojat! Olemme saaneet rukousvastauksen ja meillä on nyt ihan iki-iki-oma keskusteluareenamme eli Maxiskootterit, jonka valtiattareksi pääjehu Jassu nimesi siis minut, Trinityn. Tästä kuitenkaan suuremmin ylpistymättä kannan raskaan vastuuni kiitollisin mielin ja pää ylväästi pystyssä
cool.gif
. Aikuisina ihmisinä jatkamme siis edelleenkin siistiä ja leppoisaa keskustelua. (En vielä edes ohjeista huolimatta löytänyt deletoi nappulaa ja näppäimistökin on merkeiltään amerikkalainen, vaikka pohjalla onkin skandinaaviset ääkköset.)

Sellainen Demokleen miekka meille asetettiin, että mikäli keskustelua ei synny tarpeeksi, tämä kaula katkeaa ja meidät siivotaan taas pois näkyvistä
omg.gif
. Joten tekstiä pliis, ehkäpä sieltä piilosta pikkuhiljaa alkaa lisää Maxeja ja Maxineja tulemaan!

Ja julkinen suurtänu pääylläpitäjälle, kun vastasit rukouksiimme näin nopeasti!
smile_org.gif
 
Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?
TÄÄLLÄ...Täällä.. *Vilkuttaa vimmatusti!
062802jumpie_prv.gif

Minä käyn täällä lukemassa uudet jutut aina silloin kun pääsen koneelle (naapuriin) sillä asustelen saaressa (silta yhdistää mantereeseen) eikä minulla uusiosinkulla ole edes televisiota.
Pieni koira on ajelu-kaverina ja seuralaisena.
Vaikka muusta nyky-teknologiasta luopuisinkin, niin maxiskodeja en hylkää... "Kyä jämpti o nii!"
biggrin.gif
 
No, jopas näkyykin komiasti, kun oikein tarkoin silmin kattelee! Ja vielä sen verran, että moposkoottereista ei saa sitten ohjeistuksen mukaan keskustella kuin korkeintaan puolella sivulauseella mainiten ja sekin kuiskaamalla.
lookaround_orig.gif
 
"Myö oomma motoristei eikä mitää mopokansaa."
inlove.gif
Viimeksi eilen sanoin vaimolle iltasella jotta pitää pitää mennä tuuppimaan mopo talliin
tounge.gif
Aina ajon jälkeen jätän sen tallin luiskalle jäähyttelemään ja muutaman tunnin jälkeen työntelen vasta tallin suojiin. Näin ne mahd. lämmön "irroittamat" käryt yms. tulee tuuletetuiksi ja muutenkin ei tartte tuolla ahtaassa tallissa pelätä että mikään sulaisi esim. kuumaan putkeen kiinni tms
cool.gif
 
Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?
MORO! Ei oo viä hyttyset syäny mua vaikka ovat kovasti yrittäneet. Mitähän hyvää tekosyytä yrittäis kehitellä kun en ole kirjoitellut. Muka jotain hommaa vai? No ei yhtikäs mitään, mutta tuntui kaikilla olevan seesteinen kausi kun palstalle ei kirjoitellut kukaan.

Hieno juttu tämä ihan oma osasto meille maksi-ihmisille. No ajellut en ole juurikaan mitään, verrattuna viimevuoteen. Lasten kanssa on tullut touhuttua kaikenlaista ja Malagutia korjaillut silloin tällöin. Ei se tosin rikki ole ollut mutta sellaista ennaltaehkäisevää mukavaa näpertelyä.

Terveisin JKH
062802moto_prv.gif
 
Mukana ollaan. Kesä on vaan vähän erilaista aikaa. Ei ole koneen äärellä niin usein. Kiva kun Trin isännöit tätä maxi osastoa. Pysyn kyllä kaistalla.
smile_org.gif
 
Ilman muuta se on maxiskootteri! En nyt ihan tarkkaan muista, mitkä ovat kriteerit nimitykselle maxiskootteri, mutta ainakin 250 on sellainen. Joistain teksteistä olen lukenut noiden 125 cckin kuuluvan tähän joukkoon, joskin maantieajoon suurempi kuutioiset ovat tarkoituksen mukaisempia. Sen voi itsekin ajossa todeta! Kiihtyvyydessä maxiskootteri pärjää aivan mainiosti monelle isommallekin moottoripyörälle, kun ei tarvitse vaihteiden kanssa roplata. HiTec voisi vertailla vähän omien kokemustensa perusteella ja kertoa meille muillekin.

Hihhih. En edes uskalla googlata mitään viritettyjä / turboahdettuja skoottereita, pelkään että niitä löytyisi vaikka kuinka. Aika paha "sleeper"-yllätys prätkäkuskille kun skootteri katoaa horisonttiin..

Ainakin tuon oman skootterikokemukseni mukaan edelleen moottoripyörän ja skootterin kiihtyvyydessä eroa on yhtä paljon kuin moottoripyörällä ja perheautolla. Olisi hauska saada tuo lankomies tuomaan koslansa radalle niin saisi vielä kanttauskulmatkin testattua  
tounge.gif
 
No, saahan tuosta itsellensä huvia ottaa. En nyt ollutkaan vertaamassa mihinkään kilokyykkyn vaan ihan keskiverto pyörään. Moottoripyöriä kuin niillä istuviakin on niin moneen lähtöön, eikö totta. Monen on pakko jopa näyttää kykynsä ja potentiaalinen osaamisensa sekä pyöränsä maksimaaliset ominaisuudet sellaisissakin paikoissa, joissa se ei laisinkaan sovi.
 
Vähän asian vierestä: Ruotsin reissullani sattui loppumatkasta Suomen puolella tapaus. Oli autojono jonkun asuntoauton tms. perässä, ja siinä viimeisenä sellainen peniksenjatkebemari, semmoinen citymaasturi. No minä ohitin Vespallani sen. Bemarikuskilla nousi heti viikon pissat päähän ja jätkä ajeli pari kilometriä ihan perseessäni kiinni kunnes sopivan (no oikeasti sekin oli sopimaton) paikan tullen kaahasi ohi ja teki vielä muutaman "näyttävän" ohituksen heti perään näyttääkseen, että "minustahan ei mitkään lälläripyörät ohi mene!".

Matkamoottoripyöräilijät, varsinkin GoldWing-kuskit, suhtautuu reissuvespailijaan hyvin asiallisesti. Liekö syynä se, että jos on varaa ostaa GoldWing, ei tarvitse enää isotella.
 
Maxissa se ehdottomasti heikoin lenkki (tässä tapauksessa about kirjaimellisesti) on variaattori. Sen kyvyt ei vakiona riitä siirtämään ihan hirveitä tehoja vaikka niitä koneesta saataisiinkin. Koko variaattorin tekniikka tulisi vaihtaa esim. johonkin Nissanin autoissaan käyttämään CVT-versioon, teräshihnalla. Näin siellä moottoripuolellakin voi olla jo "hiukka" enempi ruutia kun autossakin se kestää Nissan Primera 2.0 CVT
biggrin.gif


Kantatessa ei sinällään ole ongelmia kuin alusta. Siis kumeissa kyllä riittää kapasiteettia, mutta katteiden kulmat, pakoputki, keskijalka... ovat ne ekat kanttausvaroja leikkaamassa. Eli jos skodea hiukka modaisi alaosastaan kapeammaksi, saisi tuota kanttausvaraakin jo kummasti lisää. Tietty se toinen vaihtoehto on koittaa itse roikkua siellä sisäkaarteessa ja antaa skoden kulkea pystymmässä, mutta tiukassa S-mutkassa voipi tulla aika paha kiirus
wink.gif
 
Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?
Ei olla kadottu... käytiin mökillä Ylläksellä ja vein Gileran kärryssä sinne!! Oli kiva katella/haistella maisemia taas vaihteeksi sielläkin päin kaksipyöräisen päältä. Maisemathan ovat todella upeat!! Käytiin vaimonkin kanssa romanttisella kuutamoajelulla
inlove.gif
062802moto_prv.gif
Yritän laittaa jossain vaiheessa kuvan tai linkin jotta näette millainen peli se on ....
 
Tervehdys Kaikille! Täällä ehkä tuleva maxikuski vähän kyselee. Eli taustasta sen verran, että ikää vähän yli puoli vuosisataa, mp-kortti -71, 16vuotiaana, pyöriä Lambretta Vegasta alkaen Yamaha TX750:een, muutama siinä välissä. Muutama vuosi sitten uusiomotoristiksi, ensin nakupyörä, se vaihtui matkamalliin ja sillä on kaverina museorekisteröity Yamaha R5. Nyt haen matkapyörän tilalle jotain mukavampaa ilta-ajelulaitetta. Customit ei ole mun juttu, joten hainpa koeajoon Yamaha Xmax 250:n. Nyt päästään itse asiaan: Xmax on varmasti kevein ajettava kaksipyöräinen, millä ikinä olen ajanut! Mutkatiellä voi kantata jopa rohkeammin kuin nykyisellä mp:llä ja tuohon automaattiin jäin koukkuun heti! Mutta ei niin paljon hyvää, ettei jotain huonoa! Jousitus on melko surkea, ei oikeastaan niele mitään, pienikin kuoppa, routapatti tms. iskee käsille. Samoin etujarru on melko heikko. Takajousitus toimii kaksipäällä paremmin. Kommentoikaapa Italialaisten omistajat niiden ominaisuuksia!
 
Vespa GTS 250 i.e. kokemuksia tässä:

Ilman etupleksiä toivottoman huono aerodynamiikka; vastatuuleen ajaminen täyttä tuskaa. Matalan pleksin kanssa tilanne huomattavasti parempi ja mopon käypä nopeuskin kasvaa selvästi.

Suorituskyky muutoin on riittävä.

Lukollista säilytystilaa on perusmallissa aika vähän. Hansikaslokeroon ei mahdu juuri muuta kuin terveisiä, ja istuimen alla oleva tila on liian pieni umpikypärälle. Kaksi avopottaa sinne kyllä menee. Takaboksi on hyvä hankinta; samalla saa pelkääjän paikalle selkänojan.

Menoveden kulutus on maltillinen. Matka-ajossa (1 päällä + paljon tavaraa, marssinopeus 90...120 km/h) menee tuollaiset 3,5 litraa. Tankki vetää vain 9,2 l joten täydennystä pitää hakea melko usein.

GTS:n ulkonäkö on 100% Aito Vespa eli jos sitä arvostaa, niin muita vaihtoehtojahan ei sitten tässä kokoluokassa olekaan ;)
 
Jousitus on melko surkea, ei oikeastaan niele mitään, pienikin kuoppa, routapatti tms. iskee käsille. Samoin etujarru on melko heikko. Takajousitus toimii kaksipäällä paremmin.
Pääosa johtuu pienestä rengaskoosta, jolle taasen ei voi juuri mitään. Toki onhan noita suuremmillakin kiekoilla varustettuja olemassa, mutta...
lookaround_orig.gif
Etujarrun suhteen 1x laikka nyt toki jotain himmailee, mutta kun cc päästään 400 tai yli, saa se kaverin ja 2x jarrulaikoilla nyt jo jotain stoppaileekin
smile_org.gif
Joissain malleissa takajousituksen esijännitekselle on ihan käsisäätöruuvikin niin että siihenkään ei työkaluja tarvitse jos vaikka tienpäällä repsikka tulee/poistuu kyydistä
sport05.gif
 
No menin kuitenkin googlaamaan näitä viritettyjä.. voi jösses, otan sanani takaisin siitä perheautokiihtyvyydestä.
Tmax 500 ilokaasuin. Linkki videopätkään..
Ja siitä kanttaamisesta.. www.scooternos.net:istä löytyy, esimerkkiä tuosta kuvasta.. Kisakansaa nuo italialaiset.
062802jumpie_prv.gif
Kävin itse koeajamassa viime keväänä ex Auto-Bikessä T-Max ia ja täytyy myöntää, että oli positiivinen kokemus. Kiihtyvyys ym. skootteriksi aivan mainiot. Jopa runko ja ajettavuus painosta huolimatta hyvät, jopa moottoripyörämäiset.

Italiassahan noilla ajetaan kilpaa ja sieltä löytyy jos minkäsortin palikkaa, jos ei maxin 160 km h muuten riitä
biggrin.gif
 
Käypäs katsomassa joko motosupermarket.fi tai motopalsta.fi, jossa muistaakseni jommassa kummassa on myös Nexus 500 myynissä vähän käytettynä. Varmaan pääset myös koeajolle! En ole kyllä huomannut etupäässä jousituksen jäykkyyttä, takapään jousituksen saa säädettyä mukavasti mieleisekseen ja myös akselivälin pituuden, joka vaikuttaa myös takapään korkeuteen jonkin verran.

Käy katsomassa www.gilera.com, eri maiden kotisivut poikkeavat jonkin verran toisistaan, joten älä tyydy pelkästään Suomisivuihin. Tänä vuonna on Nexus 250 jälleen tuontiohjelmassa, joten sitä on myös saatavilla uutena.

Toivottavasti löydät tarjolla olevista malleista oman mieleisesi unohtamatta Saksankaan valikoimaa ja liityt yhä kasvavaan leppoisaa maxistien joukkoon!
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös