• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxiskootterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pitänee itsekin ilmottautua tänne 180 cc Gileran omistajana.Muutamia kyykkyjä ja pari enduroa ollut, nyt piti päästä taas asfaltille kruisaamaan ja oma ajo on ennenkin jostain syystä keskittynyt tähän kaupungin lähistöllä pyörimiseen
tounge.gif
,joten päädyin siihen , että skootteri on oiva peli tähän tarkoitukseen. Pari vuotta kuljin työmatkat moposkootterilla kesät,talvet ja siinä kait sitä tykästy skootterin vaivattomuuteen(tai voi se olla iän tuoma laiskuuskin
biggrin.gif
) joka tapauksessa mukavaa on ja tuota gileraa moni näyttää liikenteessä erehtyvän luulemaan mopoksi ja on kiva katsella hölmistyneitä ilmeitä
omg.gif

Onneksi olkoon Gileran omistajalle. Ennen pitkään huomaat tykkääväsi niin paljon, että haluat enemmän ja silloin luonnollisesti kuutiot kasvavat
biggrin.gif
. Onneksi tähänkin on olemassa lääkkeet. Gileran maahantuonnissa on jälleen 250 cc Nexus ja varmaan pian tulee taas 500 cc. Minä olen jo suuntaamassa katsettani kohti 850 cc:tä kohti, jahka saan kukkaroni lihotettua jälleen normaalikuosiinsa. Se nimittäin pääsi hiukan laihtumaan, kun vaihdoin aika pian 250:sen jälkeen tänä keväänä tuohon isoon Nexukseen ja kyllä olenkin tykännyt
062802jumpie_prv.gif
.

Morot,

Tässäpä yksi porukkaan lisää!
Ajopeli AN400 ja kokemusta vasta vuoden verran
mutta eipä ole vielä mitään pahempaa sattunut....
Ja olinpaikkana Oulun seutu
-P

Pitänee itsekin ilmottautua tänne 180 cc Gileran omistajana.
Laitatko vielä vaikka kuvan tuosta pyörästäsi tai sitten linkki, niin voimme käydä sitä ihastelemassa?

Purkille tervetuloa porukkaan!

Kohtahan saamme järjestettyä maxien kokoontumisajon! Onkohan meillä omaa yhdistystä?
On...jos perustetaan sellainen...
nimim. "Mukana Porukassa"
sport05.gif
Tarttetaanko tällaiselle pienelle porukalle (= maksiskootteristit) oma keskustelupalsta vai pärjätäänkö tällä + Skoottericlubin palstalla? Olisi kai aika helppoa perustaa vaikka Google Groups -sydeemiin sellainen. Minä voin sen pistää pystyyn jos halutaan. Sen käyttö edellyttänee, että jäsenillä on Gmail-tunnus.

Kyllähän sitä voisi harkita omaa palstaakin, kun joskus tuntuu olo aika ulkopuoliselta niin skootteripalstalla kuin tälläkin. Ei mikään estä jatkossakaan seuraamasta useita foorumeita. On tietysti hiukan pitkästyttävää, jos maileja tulee harvakseltaan, mutta kokeilla tietysti voisi. Tosin googlemailia minulla ei ole.

Mielessäni oli kuitenkin ihan konkreettinen järjestäytyminen eli mahdollisen rekisteröityneen yhdistyksen perustaminen jossain vaiheessa. Tosin minulla ei ole minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon maksiskoottereiksi luettavia ajoneuvoja Suomessa on rekisteröity. Onhan noilla eri moottoripyörämerkeilläkin omat yhdistyksensä, miksi siis ei meillä makseillakin (vaikka olisivatkin eri merkkisiä). Sitähän voisi miettiä, minkälaisia toimintoja yhdistyksen piiriin kuuluisi; vaikkapa jokavuotinen kokoontumisajo. Silloin vaikka voisi ensi kesäksi järjestää jossain päin kokoontumisen, jonka yhteydessä olisi perustamiskokous. Mitäpä olette mieltä?

Mikäs siinä.

Rekisteröityneen yhdistyksen toimintaanhan liittyy tiettyjä velvoitteita kuten kai ainakin yhden vuosikokouksen pitäminen sekä puheenjohtajan valinta, ja kaipa raha-asioiden hoitoonkin jotain säädöksiä liittyy. Tosin esim. pankkitilin avaaminen on helpompaa, jos yhdistys on rekisteröity eli on virallisesti olemassa.

Keskustelufoorumin lisäksi on varmaan mahdollista perustaa myös postituslista, eli sellainen systeemi, jossa keskusteleminen tapahtuu lähettämällä sähköpostiviesti tiettyyn osoitteeseen, ja se sitten menee edelleen kaikille listalla mukana oleville. Tässä on se huono puoli, että viestit eivät arkistoidu mihinkään, jolloin uudet jäsenet eivät näe mistä on aikaisemmin keskusteltu eikä vanhoja viestejä voi muutenkaan kaivella esille ellei niitä ole itse laittanut talteen.

Jos jonkinlaista järjestäytymistä suoritetaan ja kokoontumisajo järjestetään, niin toivottavasti se saadaan vähän keskemmäs maata kuin Skoottericlubin tapahtuma on. Ei kauheasti kiinnosta ajaa 2 x 600 km pelkän skootterikokoontumisen takia. Minulla ainakin "kipuraja" päivässä ajettavan matkan pituuden suhteen menee jossain 400...450 km kohdalla. Mukavinta on tietysti, jos matkan voi ajaa mennessä ja palatessa eri reittejä.

Tuumataan asiaa.

Näinhän se on, että tiettyjä muodollisuuksia järjestäytymisen suhteen on täytettävä. Yksi mahdollisuus olisi aluksi aloittaa kokoontumisella ja katsastaa, paljonko saisimme porukkaa kasaan ja kuinka innostuneita ihmiset olisivat. Yhdistyksen pyörittämisessä tarvitaan aina asialle vihkiytyneitä henkilöitä, jotka ovat valmiita uhraamaan aikaansa. Tärkeää on myös se, että tehtävät ja vastuut jakautuvat riittävän monelle henkilölle.

Minun ehdotelmani mahdolliseksi ensimmäiseksi kokoontumisajon kohteeksi olisi Jyväskylän seutu, mahdollisesti Virrat, mutta joka tapauksessa Keski-Suomi, joka olisi kohtuullisen saavutettavuuden rajoissa suurimmalle osalle skootteristeja.

Olisi kai aika helppoa perustaa vaikka Google Groups -sydeemiin sellainen.
Näissä vain on omat rajoitteensa esim. forum-muotojen yms. suhteen. Siksi se paras vaihtoehto lienee kokonaan oma servo internetissä, jonka voi sitten itse hallinnoida 100% mitä ja minkälaista kamaa siellä on ja paljonko. Esim. minulla on hallinnassani yksi 24/7 pyörivä servo, josta voisi helposti lohkaista vaikka SMF-forumsoftalla oman siivunsa. Tai jos oikein maxi-dataa tms. tuonne haluaa, niin ei se Joomla!:kaan mikään ongelma ole
smile_org.gif

Aina parempi
smile_org.gif

Minulle käy mikä vain, kunhan se toimii hyvin, ja varsinkin, jos minun ei tarvitse sitä pystyttää...
tounge.gif

No hyvä! Sitten vain toimeksi. Sitä odotellessa ihmettelen ensimmäisen työpäivän aamuna, mistä oikein alkaisin taas työnteon, aivot on vielä lomalla
tounge.gif
.

Viides mopokesä menossa ja kolmas ajokki eli FZ-1S kaikilla katteilla.
Ajelu on semmoista pyörittelyä ja pikku nautiskelua ja jotenkin tuntuu,että ajopeli voisi olla helpompi ja käytännönläheisempi.Että vaikka leppoisasti voisi lotkotella Jpäästä Espooseen duuniin ruuhkaväyliä pitkin jne.
Mitenkäs nämä maxit taittuu mutkiin, jos toisaalta semmoinen naatiskelu kiinostaa?Mistä otetaan tukea, kun ei ole tankkia jalkojen välissä? Riittääkö potku motareilla? yms.
Mopohommat on kyllä kivoja, mutta jotenkin tuntuu siltä että skootterilla tulisi kilometerejä paljon enemmän ihan auton korvaajana.
Kammoksun tekniikkaa,ketjuja ja muita vääntömomentteja.

Kyllä minä olen uskaltanut ihan reippaasti mutkiin ajella. Aika syvälle pystyy myös kanttaamaan ja vauhtia kuulemma kaupunkimutkissakin pystyn pitämään urheilullisesti, vaikka polvi ei olekaan maahan ottanut
tounge.gif
. Kimppa-ajossa potkua on ollut enemmän kuin riittävästi, koska automaattivaihteisella on täytynyt löysätä kaasua, kun muut ovat raplailleet vaihteiden kanssa. Oman maxini kiihtyvyys o-100km on 7s eli käsittääkseni ihan kohtuu hyvin. Itse ajamiseen pystyy keskittymään tosi hyvin, kun ei tarvitse miettiä onko sopiva vaihde. Ja maksien valikoimasta varmasti löytyy sopiva vaihtoehto sinullekin!

Tukea ei varsinaisesti otetan rungosta vaan penkistä reisillä ja jalat tiukasti astinlautoihin.

Mutta esim. Gileraan pääset tustumaan osoitteesta www.gilera.com ja video mahdollisesti aukeaa Nexus.

jotenkin tuntuu,että ajopeli voisi olla helpompi ja käytännönläheisempi. Että vaikka leppoisasti voisi lotkotella Jpäästä Espooseen duuniin ruuhkaväyliä pitkin jne.

Kammoksun tekniikkaa, ketjuja ja muita vääntömomentteja.
Itse juuri käytännöllisyyden vuoksi vaihdoin Reverestä Burgmaniin - työmatkaa Pukinmäestä Kiloon, n. 20km/siivu. Mutta kun tuosta suurin osa on Kehä I:llä kökkimistä ja setä siniset ovat nyt ottaneet todella tiukan linjan tuohon splittaamiseen, niin eipä siihen juuri jää vaihtoehtoja kuin jonossa kökkiä autojen mukana = prätkällä jatkuvaa kytkimen ja vaihteiden kanssa räpläämistä. Skodella tuo(kin) on huomattavasti mukavampaa
smile_org.gif

Ja vaikka itse en tuota tekniikkaa silleen kammoksukaan, pikemminkin juuri päinvastoin, niin silti se järkevä helpoimman tien vaihtoehto on se joka kiinnostaa. Siksi prätkäkin oli V2 TwinSpark keppivedolla = paljon kuljettajan mokia anteeksiantava, helppokäyttöinen ja luotettava tekniikka. Nyt joutu moottorin osalta tuleemaan "hieman" alaspäin, mutta vastaavasti variaattori on huomattavasti huolettomampi kuin levykytkimet ja vaihdelaatikot. Juu, joutuuhan variaattoriin noita kuluvia osia vaihtelemaan "hiukka" useammin, mutta siltikin se käytön helppous on jotain ihan ylivoimaista. Ja moottorissakaan ei enää tartte käyttää kalliita mp-öljyjä kun se on vain moottori, ilman kytkintä ja vaihdelootaa
smile_org.gif

Se tämän hetken unelma voisi olla yhdistää kaikki tuo tekniikka yhteen pakettiin = Honda DN-01. Uuden Deauvillen 700cc tekniikka, portaattomalla hydraulivaihteistolla
062802jumpie_prv.gif

Edit: Niin ja tuosta mutkasta, niin eihän se skoda tietenkään kanttaa kuin prätkä. Jos painoa on kyydissä hiukkakaan enempi ja vauhtia mutkassa, painuu jousitus kasaan ja kohta jo alusta raapii tietä. Ekan kerran kun tuo tapahtui 1-päällä, pääsi se yllättämään aika pahasti ja onni oli onnettomuudessa ettei mitään sattunut ja oli tilaa korjata ajolinjaaMutta vaikka kuinka tuon on nyt "tuntevinaan" niin viimeksi taas eilen raavittiin pohjia kun pojua kuskasin mummolaan
sad_orig.gif
Toki tuohon voisi duunata jäykempää jousitusta, mutta toisessa päässä se sitten menettää juuri sen leppoisan pehmeytensä joka skootteroinnissa on SE pointti
lookaround_orig.gif

Löytyykö maxiskootteristeja foorumilta? Nykyinen on Gilera Nexus 500, exäni tehoiltaan puolet pienenpi Kymco.
Hehheh, ex-skootteristi ilmoittautuu.
Ensimmäinen mopo oli Aprilia Atlantic 250, joka jäi pieneksi
muutamassa kuukaudessa.

Toisella mopolla ajelin sitten puolitoista kautta,
ja se oli Kymco X-citing 500. Ihan lupsakka ja miellyttävä peli,
eikä läheskään Burgmanin hintainen. Tuplalevyt edessä jne,
ja hyvä ajettava mutkateillä, vaikka kallistusvaraa ei ollut mitenkään liikaa.
Olin firman motoristien mutkatie-ajeluillakin mukana, hauskaa oli. :-)

Mitään muuta syytä kuin varovaisuus MP-touhuissa ei skootterin
valintaan ollut. Itsesuojeluvaisto vain pakotti hankkimaan ensin jotain
sellaista, jonka tietää Aivan Varmasti hallitsevansa.

Noooh, viime kesän lopulla koeajoin usean muun pyörän jälkeen
ison Varaderon, ja siitä syntyi melko vavisuttava Ahaa-Elämys™.

Nythän on toukokuun alusta ollut alla vm 2007 ABS-jarrullinen vara.

Symppaan edelleen skoottereita, ja taatusti moikkaan liikenteessä.
(En mopoja kuitenkaan, väsyisi käsi
smile_org.gif

Gileralta on tullut uusi malli GP 800, jossa on kai 850-kuutioinen
V-twini ja 75 pollea. Kyklooppi-ilmeestään huolimatta melko nätti, hmm?
Tuo kuuluu minulla Pakollisten Koeajettavien listaan, vaikka tuskin
sellaista oikeasti ikinä hankin. :-)

sanoi:
Mahdetaankohan edes laskea maxiskootteriksi. Tällä hetkellä pihalle majoittunut omistajan (lankomies) ulkomaanmatkan ajaksi Aprilia Atlantis. Oliskohan 250cc. Pari kertaa olen kokeillut ja uskomattoman mukava, mutta kiihtyy kuin auto ???.

Lasketaan minustakin. Eikös kaikki yli 50cc:t ole makseja? Sama on omakin koeajokokemus Atlantis 250.stä. Tosi mukava ja kätevä. Helppo käsitellä. Oma maks kun on 400:nen, se jo pyörähtelee paljon jähmeemmin, mutta kulkeekin sitten jämäkämmin.
Se on Aprilia Atlantic, ei Atlantis.

Itselläni oli juuri 250-kuutioinen eka mopo:

Aprilia Atlantic 250

Tuosta on samaan runkoon tehty kevariversio olemassa,
ja sitten on olemassa myös 500-kuutioinen Atlantic Sprint.

Jos nyt pitäisi uusi maksiskootteri hankkia, ja hinnan täytyisi olla
kohtuullinen, minun ensimmäiset vaihtoehtoni saattaisivat olla
Piaggio X9, Aprilia Atlantic 500 Sprint, Kymco X-citing 500,
Gilera Nexus 500 ja ehkä joku muu, mutta ei Burgman, koska ne ovat
vaan niin kosmisen hintaisia...

Toinen, selkeästi isompi skootterini oli tämä:

Kymco Xciting 500

Jos hintaa saa olla hieman, Burgman 650 voisi olla hyvin kiinnostava,
ja sitten tämä uutuus Gilera GP 800, ja aina mustana hevosena voisi
harkita hankkivansa maahan Yamaha Black Maxin. Tuo on siis
500-kuutioisen Yamaha T-Max skootterin joku nätti erikoisversio:

Yamaha Black Max

Kyselin piruuttani tuollaista Tampereen KX-Centeristä viime syksynä,
ja vastaus oli että todennäköisesti sellaisen maahantuonti ihan
yksittäiskappaleena muun Yamaha-tuonnin mukana onnistuu ihan ok,
kun on vaan talvella ajoissa liikkeellä. Yllättävää.
Veikkaan tosin, että hinta ei sitten paljoa poikkea Burgmanista...

Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?

Kesä on puolessa välissä. Minne ovat kadonneet Gileros, jkh, bikerpappa, Plootu ja zet
lookaround_orig.gif
? Tku palaileekin varmaan tänään kotipuoleen? Entäpä se järjestäytymisasia ja mahdollinen oma foorumi
confused_orig.gif
?
Morjens,

Ei ole tarkoitus "kiertää veistä haavassa", Trinity, mutta pari
aamua ja viiden viikon vapaa
biggrin.gif

Pitäiskös tuonne ylläpidon "ehdotuksia" -palstalle kerätä nimiä
että saataisi oma osasto edes tänne? Jokuhan kirjoittikin
(HiTec/Sinä?) että Skoottericlubin sivuilla on runsaasti
Vespa-juttuja (ja siis ei tietenkään mitään Vespoja vastaan!!)
mutta juuri maximopoilijana sitä ei tunnu kuuluvansa oikein
mihinkään kategoriaan - ei oikein skootteri ja ei oikein mp:kään

Ja "Hassun Hauskoja Työpäiviä" lomilta palaaville!
tounge.gif

Back