Metallia renkaassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shoeiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pakkohan tuo on kaivaa irti jotta näkee miten syvällä se on.
Jatkotoimenpiteistä päätät sen jälkeen.

Pelkään että jos kaivan tuon itse ulos ja ilmat katoaa alta niin en saa pyörää edes pajalle. Jos haluaa paikkauttaa kumin pk-seudulla niin kannattaako mennä mp-liikkeeseen vai rengasliikkeeseen? Ja voiko tuota edes paikata jos ei ole läpipuhki?

Ei kannata reissussa repiä irti. Yleensä ilmat ei pysy enää sisällä. Kamelinpaska voi kestää mutta kumi on ohut jotet se on vähän tuurissaan. Sivussa keskilinjalta voi kestää paremmin. Korjaamot mieluiten vaihtaa, ja syystäkin. Jos kumi tyhjenee äkisti on vitsit vähissä. Vaihto on varminta.

Kamelinpaska toimii ihan hyvin. Pari kertaa paikannut renkaan ja kankaille asti on kestänyt.

Tuollaiset kokkareet haluavat aika mielellään lähteä irti renkaasta varsinkin ohitustilanteissa (noin 1000G keskeiskiihtyvyys). Jos ne eivät heti pääse irti käy niin, että tulevat kovassa vauhdissa hiukan ulos kulutuspinnasta, kuluvat selvästi nopeammin kuin kumi ympärillä ja irtoavat sitten kun ovat tarpeeksi kuluneet. Tuon ilmiön näkee siitä, että palikka on pysähdyksissä ollessa syvemmällä kuin kumin pinta vieressä.
Eli kaiva pois. Jos tulee ilmat samalla, niin laita kamelinpaskaa ja ajele sen aikaa kuin siltä tuntuu. Se on kuitenkin huomattavasti turvallisempi kuin joku renkaan läpi mennyt naula tms.

Tuollaiset kokkareet haluavat aika mielellään lähteä irti renkaasta varsinkin ohitustilanteissa (noin 1000G keskeiskiihtyvyys). ..

Höpö-höpö! Eihän nuo naulat mihinkään irti lähde itellään - päinvastoin, istuu lujassa, kuin TAUTI, että saa yrittää repiä irti ja tosissaan!

Tienpäällä ei mitään hätää, jos et ota irti, (esim itellä ajanut takusen loppuun Spanian eteläosasta - Touloseen -nou probleimou!). Ja JOS pelkäät, että alkaisi vuotamaan, lisäät vain painetta reilusti, niin rengas tiivistyy!

(kts. videosta 13:30 etiäpäin!)

Elikkäs Toulosessakaan rengas ei vielä vuotanut, mutta kun teräskudokset alkoi ikävästi näkymään, niin olihan se vaihdettava, vaikka Myncheniin ensin oli aikomus päästä! :D

Merkkaa läpäisykohta renkaan kylkeen esim. liidulla. Vedä esine pois ja kato saippuavedellä kupliiko.
Jos kuplii, sitten rengas pois vanteelta ja paikkalappu sinne sisäpuolelle. Sen jälkeen onnellisia kilometrejä renkaan keston ajaksi.

Höpö-höpö! Eihän nuo naulat mihinkään irti lähde itellään - päinvastoin, istuu lujassa, kuin TAUTI, että saa yrittää repiä irti ja tosissaan!

Tienpäällä ei mitään hätää, jos et ota irti, (esim itellä ajanut takusen loppuun Spanian eteläosasta - Touloseen -nou probleimou!). Ja JOS pelkäät, että alkaisi vuotamaan, lisäät vain painetta reilusti, niin rengas tiivistyy!

Varsinkin jos on sattunut menemään kudoksia poikki niin kannattaa vetää tuplapaineet renkaaseen ja ajaa mahdollisimman kovaa, niin vierasesine kiinnittyy kovemmin. Kerran laitoin 4 bar vaikka olisi pitänyt olla 2 bar. Siitä päättelen, ettei mikään rengas voi koskaan rikkoutua, joten kovaa ajoa vaan.

Unohtakaa noi kamelinpaskaviritykset, ne on hyvä apu väliaikaiseen paikkaukseen tienpäällä mihin ne on alunperin suunniteltukin.
Ja tiedän, niitä käytetään ihan rengasliikkeidenkin toimesta, mikä on kyllä hieman kyseenalaista.

Aina kun renkaan läpi menee jotain on syytä tutkia rengas ja käyttää asianmukaista Tubelesspaikkaa, se on oikea tapa paikata tuollaiset vauriot, ja lisäksi ainoa rengasvalmistajien hyväksymä korjausmuoto.

Kiikutat renkaan asiantuntevaan rengasliikkeeseen niin siitä se lähtee.

Itse työni puolesta paikkaan noita viikoittain, ja usein törmään noihin pikakorjauksiin jotka vuotavat.

Itse työni puolesta paikkaan noita viikoittain, ja usein törmään noihin pikakorjauksiin jotka vuotavat.

No, rengasliikeeseen varmaan harvemmin tuodaan renkaita korjattavaksi, jotka eivät vuoda. Olen menestyksellä korjannut kamelinpaskalla 3 kertaa. Ei siitä vielä hienoa tilastoa saa, mutta ainakin itseni paikkauksen toimivuus on vakuuttanut.
Ehkä laittaisin paremman paikan tai uuden renkaan, jos olis pitkä kesälomareissu tiedossa tms.

Pyörässä on sen verran vähän renkaita, että olen kyllä korjauttanut/vaihtanut renkaan aika nopeasti tuon kamelinpaskakorjauksen jälkeen. Ducatissa tulee muuten mukana tuollainen sarja. Autossa olen sitten ajellut renkaat loppuun kamelinpaskapaikan kanssa, hyvin ne on kestänyt.

No, rengasliikeeseen varmaan harvemmin tuodaan renkaita korjattavaksi, jotka eivät vuoda. Olen menestyksellä korjannut kamelinpaskalla 3 kertaa. Ei siitä vielä hienoa tilastoa saa, mutta ainakin itseni paikkauksen toimivuus on vakuuttanut...

Ääni tälle! Tämä sama juttu on aina joka kevät heh hee.....
Mutta itellä esim LT:ssä meni aikoinaan takunen, (K1200LT = 385kg paino), ja matoa vain peliin, eikä mitään:

Oli 2-päällä ajoa, sitten piti Pariisin kylälläkin käyä, ja oli motarilla "full-throttle-ajoa", että sen mitä sillä pääsi, (190km tms.?), ja loppuun sen ajelin.

On mennyt yligessusta, ja sen jälkeen teräväkivi- "rompoliajoa", eli ei mitään sääliä, ja senkin ajelin loppuun...ja kuormaakin oli Pasvikin reissulla, (jos kuka on 3:n valtakunnan rajalla ajanut- tietää kyllä!) Rompolia! :kääk:

Kamelinpaska on erinomainen apu reissussa/tilapäiskorjauksiin, kunnes saa renkaan tarkastettua ja korjattua oikein. Ja kyllä, joskus pitää jopa renkaan käyttöiän loppuun saakka.
Itselläkin pyöräreissuilla kulkee aina mukana.
Mutta se on tarkoitettu kuitenkin vain tilapäiskäyttöön.

Jos omasta tai asiakkaan renkaasta on mennyt jotain läpi niin kyllä minua ainakin kiinnostaa myös vauriot renkaan sisäpuolella. Ja tietysti rengasliikkeen puolelta asiaa katsottuna kuvaan astuu myös vastuukysymykset.
Itse nukun yöni paremmin kun teen rengaskorjaukset kerralla oikein, asetusten ja suositusten mukaan oikeilla tarvikkeilla.

Edelleen, reissussa korvaamaton apu mutta pysyväksi ratkaisuksi en suosittele.

EDIT. Perkele, mähän kuulostan ihan kukkahatulta, noh ehkä nämä rengasasiat mopoillessa on syytä olla kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Unohtakaa noi kamelinpaskaviritykset, ne on hyvä apu väliaikaiseen paikkaukseen tienpäällä mihin ne on alunperin suunniteltukin.
Ja tiedän, niitä käytetään ihan rengasliikkeidenkin toimesta, mikä on kyllä hieman kyseenalaista.

Olen useamman renkaan paikannu kamelinpaskalla, sekä tienpäällä ja tallissa.
Näillä ajettu 3-sataa autobhanalla ja vähän hitaammin moottoriradoilla, ilman mitään ongelmia :orgmp:

EDIT. Perkele, mähän kuulostan ihan kukkahatulta...

Niin kuulostat, et tässä olet ainakin ihan oikeassa :;):

Kiikutat renkaan asiantuntevaan rengasliikkeeseen niin siitä se lähtee.

Missäs näit renkaanpaikkauksen "asiantuintevia" rengasliikkeet löytää/on? :dunno:
Ne rengasliikkeet missä olen käynnä, ovat pääasiassa keskittyneet myymään uusia renkaita, ja niissäkin se "asiantuntemus" on useinmiten tieto siit, mitkä renkaat on TM-testivoittajat :sad:

No voi sun saatana, ketjun aloittaja kysyi neuvoa ja minä kerroin miten se kannattaa hoitaa turvallisesti...täällä porukka suosittelee kamelinpaskaa.
Mulle se on ihan sama vaikka korjaatte purukumilla OMIA renkaitanne...

Kyllähän tuolla reissun päällä jesarilla ja rautalangallakin on paikkansa jos niikseen tulee, ei kai niilläkään pysyviä korjauksia tehdä, ihme vääntämistä näinkin simppelistä asiasta.

Mä oon väännättänyt jollain eka renkaan vanteelta ja mennyt sit esim.euromasteriin kakskymppisen kanssa. Ne pistää sinne sisäpuolelle nätin lapun ja rengas on hyvä. PAITSI, joku kumminkin kohta sanoo, jos siitä on mennyt iso objekti läpi ja on repinyt kudoksia rumasti. Silloin ei voi mtn.
Kamelinkakit on kuten mainittuakin, hyviä väliaikaisia paikkoja, mutta KUNNOLLINEN tapa paikata rengas se ei ole.
Useimmiten tässä kohtaa ruvetaan vain turhaan nuukaileen ja tyydytään halvimpaan mahdolliseen.

Kai nyt joku vastuu on jätettävä kuulijalle/lukijallekin vaikka savolaismeininki kuinka vituttais😆.

Jos nyrkkipanon mentävää reikää.... runkovaurioisessa renkaassa alkaa paikkaamaan millainen asiantuntija tahansa, kannattaa kerää romunsa kainaloon ja poistua takaviistoon.

Jos se reikä taas on kamelinpaskalla korjattavissa, se on ihan sama vaikka siihen hommaan höynäyttää naapurin lievän ysikymppisen kuulokojeineen ja muine apuvälineineen.

Jos se reikä on "vähän yläkantissa" kooltaan/muodoltaan ja kulutuspinnan urassa.... kannattaa toki miettiä sen kohdan ihan kudoksille saakka ajoa.
Tavaraa/kiinnittymisvaraa on mopon kumissa aika vähän urakohdissa, joten noissa paikkauksissa SAATTAA riskikerroin kasvaa kalkkiviivoilla ja kovissa vedoissa.

Kohtalainen määrä on koeponnistettu noita kamelinpaskapaikkauksia renkaan käyttöiän loppuun saakka ilman yhtään ongelmaa.
Saattaa moinen ihme johtua pitkälti siitä, että menetelmää on sovellettu vain sille soveltuviin reikiin.

Erilaista palvelua, todellista ammattitaitoa ja kokemusta on kyllä ostettavissa.... mutta "kyltti katolla ja kunniakirja senällä marmoritiskin takana ei useikaan takaa kuin ryöstön tai petoksen tunnusmerkistön täyttävän laskutuksen..

Otetaan ihan konkreettinen esimerkki ihan toisesta ympäristöstä, mutta periaatteella.....
Naapurin lievä ysikymppinen vesieristämässä kylppäriä.... versus "VTT:n" + erilaisten tuoteperheiden sertifioima/aateloima/kouluttama "ammattimies....
jota moni "rakennuttaja" vaatii työn suorittajaksi juurikin sen takaamiseksi ettei lopputuloksen suhteen jää riskejä.

Ihan jees mutta..... Rakennuttajan on kuitenkin hyväksyttävä lopputulos "laadunvarmistuksen" kautta... eli tarkistettava työ, hyväksyttävä se, dokumentoitava se.... ja vastaanotettava kurantti lopputulos.

Eli missä se Jall.... eiku vastuu luuraa?

Niin..... ihan yksi vitun hailee, millä lihaksilla.... sertifikaateilla tai ammattitaidolla se kurantti homma syntyy. Hankkeeseen ryhtyvä, asiakas..... savossa kuulija vastaa joka tapauksessa..... ja joutuu tarkastamaan/hyväksymään homman😆.

Ollaan hauskasti taas tässä suosikkiaiheessa....
Mitä jäbä duunaa.... kokonaisuus/lopputulema.... ja
kuka oikeasti loppupeleissä enimmäkseen vastaa kun tavaraa työntyy tuulettimeen.

Se on oikeasti ihan "toinen kaveri, toisessa paikassa" kuin moni luulee.... tai on tietävinään.

Bonen kommenttiin on helppo yhtyä. Täsmälleen samaa mieltä. Olisinpa halunnut olla kärpäsenä seinällä rengasliikkeessä renkaanvaihdossa, kun yli 10v sitten paikkailin noilla "lakupaikoilla" poikani skootterin rengasta lähes viikon välein kun täällä Oulussa käyttivät jotain terävää murskettä pyöräteillä. Varmasti oli loppuunkuluneessa takasessa 10-20 paikkaa ja rengas oli edelleenkin ilmatiivis. Ja siis tuolloinhan mopoilla piti ajaa pyöräteitä pitkin. Samoin oman autoni renkaat olen tarvittaessa paikannut kotosalla ja kaikki on ajettu loppuun asti.

Back