Michelin Road 6 renkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hep,
no ny on reilut 5 tkm ajetut Road 6 GTt. Suoraa menty muutoin, mutta 5 ratapäivää UltraHitaassa (= luetaan ET- lehteä vetojen välissä:)-). Hyvin kestänyt on:thumbup:

Pari kuvaa ohessa, onko noi 3 raitaa sivussa siis kulumismerkkejä? Että kun poistuu, niin vaihtoon?

Takasessa osumaa vähän jo näihin, etusessa ei niinkään, ehkä veto kuluttaa. Tai lisäääää kulmaa....:WAZAAP:
 

Liitetiedostot

  • IMG_20240223_202110_HDR_copy_463x615.jpg
    IMG_20240223_202110_HDR_copy_463x615.jpg
    36,6 KB · Katselut: 225
  • IMG_20240223_201839_HDR_copy_431x572.jpg
    IMG_20240223_201839_HDR_copy_431x572.jpg
    36,9 KB · Katselut: 213
Pari kuvaa ohessa, onko noi 3 raitaa sivussa siis kulumismerkkejä? Että kun poistuu, niin vaihtoon?

Takasessa osumaa vähän jo näihin, etusessa ei niinkään, ehkä veto kuluttaa. Tai lisäääää kulmaa...

Vitosissa on samanlaiset merkit. Koska ne ei ei ole kovin syvät, niin luulis niiden ehkä olevan sitä varten, jotta voi tarkkailla vaikka kallistuskulmaa? En tiiä? Lisää kulmaa, niin menee etummaistenkin yli.
 
Viimeksi muokattu:
Lieköhän joku Misukan juttu nuo merkit renkaan reunoilla. Power 5 on myös samankaltaiset merkit renkaan sivussa. Olen mieltänyt ne kulumismerkeiksi mutta varmuutta tästä ei ole. Pitäisi varmaan kysyä Michelinin asiakastuesta mikä on merkintöjen tarkoitus.
 
Lieköhän joku Misukan juttu nuo merkit renkaan reunoilla. Power 5 on myös samankaltaiset merkit renkaan sivussa. Olen mieltänyt ne kulumismerkeiksi mutta varmuutta tästä ei ole. Pitäisi varmaan kysyä Michelinin asiakastuesta mikä on merkintöjen tarkoitus.
Ne on ns. nakkikioskimerkit, että voi kavereiden kanssa elvistellä kuka on kantannu eniten. Se varsinainen kulutusmerkki on tuolla uran pohjassa oleva. Käytännössä rengas ei ikinä edes rata-ajossa lopu ensin reunalta vaan suurin kuluminen tapahtuu ns. avauskohdassa, eli 2-5cm reunasta keskelle päin.
 
Ne on ns. nakkikioskimerkit, että voi kavereiden kanssa elvistellä kuka on kantannu eniten. Se varsinainen kulutusmerkki on tuolla uran pohjassa oleva. Käytännössä rengas ei ikinä edes rata-ajossa lopu ensin reunalta vaan suurin kuluminen tapahtuu ns. avauskohdassa, eli 2-5cm reunasta keskelle päin.

Ok, hyvä tietää. Oheisessa kuvassa ympyröitynä tuo nakkikioskimerkki. Ajattelin jo, että pitää hommata uusi rengaskerta, kun se jo lähes kulunut pois. Kuitenkin varsinaisiin kulutusmerkkeihin vielä matkaa.
 

Liitetiedostot

  • image_67237889.2.jpg
    image_67237889.2.jpg
    100,3 KB · Katselut: 181
Ok, hyvä tietää. Oheisessa kuvassa ympyröitynä tuo nakkikioskimerkki. Ajattelin jo, että pitää hommata uusi rengaskerta, kun se jo lähes kulunut pois. Kuitenkin varsinaisiin kulutusmerkkeihin vielä matkaa.

Kuvan perusteella rengas on liki ajamaton. Olis aika turhaa ollu vaihtaa vielä tässä kohtaa. Sit kun kuvio alkaa katoomaan niin alkaa olemaan valmis.
 
Juu, uusi rengaskerta odottelee vielä varastossa. Ajellaan noilla Misukoilla vielä kauden alku. Ihme hyvin nuo kyllä on kestäneet.
 
Ainakin vitosissa tuo pito sadekelillä on ollut tosi hyvä! Aivan eri, kuin aiemmissa. En suoraan sanottuna uskonut, että olisi aiempiin ollut mitään eroa, mutta olikin aika suurikin ero. Saas nyt nähdä paljonko noi kestää kilsoja ja seuraavaksi kutoset alle. Kun ensimmäisen kerran näki nuo renkaat alla (kun en ollut etukäteen katsonut kuvia), niin mietin, että "Jaahas mulle on pistetty näemmä vahingossa matkaenskan renkaat alle" :D Ei oikein meinannut uskoa todeksi, kun näki nuo jäätävät lovet renkaissa :D
 
Road vitoset on sateella ja kylmällä hiton hyvät renkaat, mutta tosi kuumalla jos ajaa oikein kunnianhimoisesti, niin sulavat nopeasti alle. Itsellä vähän harkinnassa, että tilatako katupyörään Power vai Road kutoset, taitaa olla loppujen lopuksi aika paskan maku.
 
Road vitoset on sateella ja kylmällä hiton hyvät renkaat, mutta tosi kuumalla jos ajaa oikein kunnianhimoisesti, niin sulavat nopeasti alle. Itsellä vähän harkinnassa, että tilatako katupyörään Power vai Road kutoset, taitaa olla loppujen lopuksi aika paskan maku.

Jos ajatellaan, että olisi osa katuajoa ja osa radalla, niin kumpi olisi parempi :

- Pirelli Diablo Rosso Corsa IV

Vaiko

- Michelin Power 6

Tai

- Michelin Road 6


Rosso Corsat on vähän kalliimmat ja vähän pehmeempää seosta. Meneekö ne ihan hukkaan, jos ajaa myös katua? Luin jonkin testin, jossa oli vertailussa Road 5 ja seuraavalla kaudella oli Rosso Corsa IV ja siitä en ainakaan saanut kuvaa, että merkittävää eroa olisi kulumisessa ja testissaä kummallakin renkaalla ajettiin sekä katua että rataa.
 
Olen käyttänyt Apriliassa (Rsv4) Power GP-renkaita ja ne on yllättävän kestävät siihen nähden että ne on enempi ratapainotteiset, olen saanut niistä irti yli 10.000 km niin että eivät vielä ole sakkorajalla.
Tallissa odottaa sarja Power GP2:sia, saa nähdä miten ne sitten toimii kun tulee aika laittaa alle.
 
Olen käyttänyt Apriliassa (Rsv4) Power GP-renkaita ja ne on yllättävän kestävät siihen nähden että ne on enempi ratapainotteiset, olen saanut niistä irti yli 10.000 km niin että eivät vielä ole sakkorajalla

Just eilen kattoin omia Road 5:a että oon ajanut niillä paineilla 2.5 & 2.6 n.8000km, josta 1650km meni yhteen rautapeppuun, joka juurikin aiheuttaa sitä pykälää, kun pyörä on koko ajan aivan pystyssä. Mutta siltikin, kun eilen tarkastelin renkaita, niin ne on edelleen sekä edestä, että takaa aivan täysin pyöreät, edessä ei mitään pykälää ja takanakin vain hyvin, hyvin pientä, jos sitäkään. Todella tasaisesti kuluneet. 4kpl ratapäiviä takana niillä. Ei voi olla, kuin tyytyväinen.
 
Yleisesti ottaen nykyiset touringirenkaat on hämmästyttävän hyviä. Mulla on Dukessa ollut viime aikoina joko Road tai Power 5, eikä niiden ero katuajon suorituskyvyssä ole kuivalla kummoinen – toisaalta Power 5 on todella hyvä myös märällä ja kylmällä, vaikka ei Roadin tasolle ylläkään. Oikeita eroja tulee vasta todella kovaa ajettaessa, kun Road alkaa sulaa.

Puhtaan yleiskäytön rengas kannattaa mun mielestä valita huonoimpien mahdollisten olosuhteiden mukaan, joten näistä Road 6. Sitten, jos/kun radalla vauhti nousee, katselee asiaa uudelleen.
 
Juu, uusi rengaskerta odottelee vielä varastossa. Ajellaan noilla Misukoilla vielä kauden alku. Ihme hyvin nuo kyllä on kestäneet.

Onkos sulla noi Misukat H2:n alla? Mulla alkuperäiset Bridget on kuluneet melkoisesti ja kumien vaihto edessä tänä kesänä. Kilsoja mun H2:ssa vasta 6600. Mahdollisesti vaihdatan Road 6:t alle.
 
Oikeita eroja tulee vasta todella kovaa ajettaessa, kun Road alkaa sulaa.

Sitten, jos/kun radalla vauhti nousee, katselee asiaa uudelleen

Nyt näiden neljän ratakerran aikana olen huomannut, että ainakin Road 5 pysyy aika hyvänä, kun ilman lämpötila ei ylitä kovin paljon +27:ää, muttta kun sen yli menee, niin alkaa sulamaan tosi tehokkaasti. Siinä on tosi suuri ero onko +20, +25 vaiko +30 ja juuri eniten ehkä tuo +25 - +30 ja siitä yli.
 
Joo siis nää kaikki nykyaikaiset touringirenkaat riittää normaaliin katuajoon ihan hyvin. Toista se oli Road ykkösen aikaan, siinä ei tosiaan pidot riittänyt yhtään kunnianhimoisemmin ajettaessa. Ja sporttirenkaat, jotka oli nykytouringeja paskemmat, kesti ihan maksimissaan 5 tonnia. Pirelli Diablo Corsa taisi olla eka, jolla oikeasti teki yhtään mitään, mutta se ei kestänyt senkään vertaa.
 
Nyt näiden neljän ratakerran aikana olen huomannut, että ainakin Road 5 pysyy aika hyvänä, kun ilman lämpötila ei ylitä kovin paljon +27:ää, muttta kun sen yli menee, niin alkaa sulamaan tosi tehokkaasti. Siinä on tosi suuri ero onko +20, +25 vaiko +30 ja juuri eniten ehkä tuo +25 - +30 ja siitä yli.
Ei sillä ilman lämpötilalla mitää merkitystä ole kunhan vaa lasket paineet renkaissa sillee ettei se kuumapaine nouse liian korkeaksi. Ihan yhtä hyvin se pitää +30 kuin +10 ku se kuumapaine pysyy oikeana.

Mutta kyllä, kun se Road 5 ylikuumenee, ni sit katoaa kyl pito hyvin nopeasti :D
 
Ei sillä ilman lämpötilalla mitää merkitystä ole kunhan vaa lasket paineet renkaissa sillee ettei se kuumapaine nouse liian korkeaksi. Ihan yhtä hyvin se pitää +30 kuin +10 ku se kuumapaine pysyy oikeana.

Mutta kyllä, kun se Road 5 ylikuumenee, ni sit katoaa kyl pito hyvin nopeasti :D

Mulla on olllut 2.5 & 2.6. Kuinka alas ne uskaltaa laskea? Rengas valmistaja suosittelee kait 2.9 ja oman pyörän service manula suosittelee 2.5:ä. Service manualin tiedoilla on kestänyt rengas Paljon pidempään...
 
Mulla on olllut 2.5 & 2.6. Kuinka alas ne uskaltaa laskea? Rengas valmistaja suosittelee kait 2.9 ja oman pyörän service manula suosittelee 2.5:ä. Service manualin tiedoilla on kestänyt rengas Paljon pidempään...
Mittaa heti ku tulet radalta pois, ni 2.7-2.8 yli ei saa kuumana mennä.
Kuumalla säällä mä oon päivän ekaan settiin radalla (kylmä rengas siis) laittanu 2.3-2.4

Katuajossa käytä iha normi paineita koska sillon se rengas ei kerää lämpöä läheskää niin paljoa.
 
Back
Ylös