Michelin Road 6 renkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos sulla noi Misukat H2:n alla? Mulla alkuperäiset Bridget on kuluneet melkoisesti ja kumien vaihto edessä tänä kesänä. Kilsoja mun H2:ssa vasta 6600. Mahdollisesti vaihdatan Road 6:t alle.

Ei, H2 on edelleen vakiot ensiasennuskumit eli Bridgestone S22. Nämä ovat kuluneet luvattoman nopeasti ja alkavat olla vaihtokunnossa jo nyt. Enkä ole ensimmäinen, joka huomaa saman asian. Pyörällä veivattu vasta 5000km. Muuten olen kyllä tykännyt noista S22-renkaista. Aikomuksena on hankkia tilalle Misukan Road 6 GT renkaat, joiden odotettavissa oleva elinikä lienee ainakin kymppitonnin.

Kawan käyttämät ensiasennusbridget eivät rengasukon mukaan ole ihan samat renkaat mitä kuluttajamyynnissä on vaikka mallimerkintä on (melkein) sama. KHI lienee tehnyt hyvän diilin Bridgestonen kanssa ensiasennusrenkaista.
 
Mittaa heti ku tulet radalta pois, ni 2.7-2.8 yli ei saa kuumana mennä.
Kuumalla säällä mä oon päivän ekaan settiin radalla (kylmä rengas siis) laittanu 2.3-2.4

Mä en ymmärrä, että mitä sille voin tehdä, jos se paine menee yli 2.7 tai 2.8 kuumana? Jos siis olen kylmänä sinne jo laittanut sen 2.3 - 2.4, koska enhän kuitenkaan voi enää tiputtaa sitä kylmänä. Vai tarkoitatko, että seuraisin niiä nyt tuolla 2.5 paineella ja laskin vasta siten, jos paine nousee liikaa?

Mutta muista mitata aina setin jälkeen ja korjaa ne. Koska aamulla on iha eri paineet ku keskipäivällä jos aurinko paistaa.

Mutta mittaus heti, kun tulee radalta ja korjaus sitten, kun rengas on jäähtynyt? Tuolla Vantaalla, kun ajettiin, niin sitä ajoa oli aika paljon, kun oli n. 15-20min välein. Meinaan vaan, että ehtiikö sen renkaan lämpötila laskea sellaiseen lukemaan, että sen voi korjata vai meneekö väärä paine, jos alkaa korjaamaan, jos rengas ei olekaan jäähtynyt? Siis jos on ajoa n. 15 - 20min välein. Toisaalta tuskin enää tulee ihan noin paljon ajettua, ehkä se oli kevään ekana päivänä vähän sellaista alkuinnostusta.

Ei sillä ilman lämpötilalla mitää merkitystä ole kunhan vaa lasket paineet renkaissa sillee ettei se kuumapaine nouse liian korkeaksi. Ihan yhtä hyvin se pitää +30 kuin +10 ku se kuumapaine pysyy oikeana.

Mutta kyllä, kun se Road 5 ylikuumenee, ni sit katoaa kyl pito hyvin nopeasti :D

Eli pitäisikö ymmärtää, että kun pito katoaa, niin se rengas alkaa sulamaan?
 
Ei, H2 on edelleen vakiot ensiasennuskumit eli Bridgestone S22. Nämä ovat kuluneet luvattoman nopeasti ja alkavat olla vaihtokunnossa jo nyt. Enkä ole ensimmäinen, joka huomaa saman asian. Pyörällä veivattu vasta 5000km. Muuten olen kyllä tykännyt noista S22-renkaista. Aikomuksena on hankkia tilalle Misukan Road 6 GT renkaat, joiden odotettavissa oleva elinikä lienee ainakin kymppitonnin.

Kawan käyttämät ensiasennusbridget eivät rengasukon mukaan ole ihan samat renkaat mitä kuluttajamyynnissä on vaikka mallimerkintä on (melkein) sama. KHI lienee tehnyt hyvän diilin Bridgestonen kanssa ensiasennusrenkaista.

OK. Olenkin ihmetellyt miksi Bridgen ensiasennusrenkaat on kuluneet näin nopeasti. Mun edellisissä prätkissä oli Misukat ja vaikkei K1300S ollutkaan ihan yhtä tehokas kuin H2 niin Misukat kesti yllttävän hyvin. No, pitääkin jutella Motovillen kanssa sitten kun tulee renakaiden vaihto eteen.
 
Mä en ymmärrä, että mitä sille voin tehdä, jos se paine menee yli 2.7 tai 2.8 kuumana? Jos siis olen kylmänä sinne jo laittanut sen 2.3 - 2.4, koska enhän kuitenkaan voi enää tiputtaa sitä kylmänä. Vai tarkoitatko, että seuraisin niiä nyt tuolla 2.5 paineella ja laskin vasta siten, jos paine nousee liikaa?
Mittaat heti, kun tulet radalta ja säädät niin, että on 2,4. Se on ihan paskan maku, mikä paine kylmänä on.


Eli pitäisikö ymmärtää, että kun pito katoaa, niin se rengas alkaa sulamaan?
Kun ylikuumenee, niin alkaa sulamaan, eikä pidä.
 
Mittaat heti, kun tulet radalta ja säädät niin, että on 2,4. Se on ihan paskan maku, mikä paine kylmänä on.
EI! Vaan mittaat heti radalta tultua ja säädät niin että se on 2,7.

Esimerkki:
9:50 - laitat kylmään renkaaseen 2.4 paineet
10:20 - lähet ekaa settiä ajamaan
10:35 - tulet pois ekalta setiltä, mittaat renkaan paineen. se on 2.9 --> otat pois ilmaa sen verran että paine on 2.7

11:20 - lähet ajamaan tokaa settiä
11:40 - tulet tokalta setiltä pois, ja mittaat taas. se on 2.8. Korjaat jälleen ilmaa pois sen verran että se on 2.7.

HUOM! Jos taas on kylmä ilma etkä aja niin kovaa että saisit paineita tarpeeks ylös, ni iha sama prosessi toisin päin:

- laitat kylmään renkaaseen 2.4 paineet
- tulet pois ekalta setiltä ja mittaat. paine näyttää 2.6 ... laita iha pieni pihaus lisää ilmaa renkaaseen (älä paljoa koska se paine nousee siitä ku se uusi viileä pumpattu ilma lämpenee)
- mittaa taas setin jälkee, ja korjaa tarvittaessa
- mittaa taas setin jälkeen ja korjaa tarvittaessa

Kun se paine setin jälkeen näyttää 2.7 ni homma toimii.
 
EI! Vaan mittaat heti radalta tultua ja säädät niin että se on 2,7.

Esimerkki:
9:50 - laitat kylmään renkaaseen 2.4 paineet
10:20 - lähet ekaa settiä ajamaan
10:35 - tulet pois ekalta setiltä, mittaat renkaan paineen. se on 2.9 --> otat pois ilmaa sen verran että paine on 2.7

11:20 - lähet ajamaan tokaa settiä
11:40 - tulet tokalta setiltä pois, ja mittaat taas. se on 2.8. Korjaat jälleen ilmaa pois sen verran että se on 2.7.

HUOM! Jos taas on kylmä ilma etkä aja niin kovaa että saisit paineita tarpeeks ylös, ni iha sama prosessi toisin päin:

- laitat kylmään renkaaseen 2.4 paineet
- tulet pois ekalta setiltä ja mittaat. paine näyttää 2.6 ... laita iha pieni pihaus lisää ilmaa renkaaseen (älä paljoa koska se paine nousee siitä ku se uusi viileä pumpattu ilma lämpenee)
- mittaa taas setin jälkee, ja korjaa tarvittaessa
- mittaa taas setin jälkeen ja korjaa tarvittaessa

Kun se paine setin jälkeen näyttää 2.7 ni homma toimii.

Ok. Selvä peli! Kiitos, että jaksoit selittää juurta jaksaen! Nyt ymmärrän mitä tarkoittaa kuumapaine :) Aika mielenkiintoista scifiä tämä :)

Ja tämän jälkeen, kun lähden radalta ja se rengas jäähtyy, niin paine on 2.4, mutta toki se kannattaa tarkistaa sitten kun regas on jäähtynyt?
 
Kun lähdet radalta ni se kandee antaa olla paine siinä missä se sillä hetkellä on, mutta kotona kandee ennen seuraavaa reissua ni mitata ja laittaa se kylmäpaine siihe 2.6-2.7 (tai mikä se normi katupaine onkaan) koska kadulla ei se paine nouse samalla tavalla.
 
Joo käsi ylös virheen merkiksi, en lukenut kaikkea aiempaa. Mutta kokemuspohjaisesti 2,4 on yleisesti katurenkaalle hyvä lämminpaine, tosin Road 5:llä en oo koskaan radalla ajanut.
 
Minulla meni vaihtoon Road 6 GT 3760km kohdalla. Takarengas oli ihan ihan loppu, etunen oli vielä hyvässä kunnossa. Ajo oli reipasta mutkailua (hetkittäin myös rajoitusten mukaan). Mopo on BMW K 1600 GT.
 
Oma takanen muutama päivä sitten kuvattuna. Oikealla puolella oli vielä paikoitellen kuvion haamua jäljellä, mutta monesta kohtaa oli jo rikki ja varmaan pari lenkkiä, niin olisi ollut jo ihan silee. On hurjaa vauhtia renkaat mennyt sinulla, kun olet vain 3760km takarenkaalla päässyt. Onko sinulla kuvaa siitä renkaasta?

katso liitettä 27493

Ei tullut kuvattua.

Nyt alla Dunlop Roadsmart IV. Joka näyttäisi kestävän perässä huomattavasti paremmin. Eturengas kuitenkin kuluu sahalaidalle reunoilta.
 
Ihme nopeasti on kyllä Misukka kulunut. Sen verran painava pyörä tuo BMW, että itse laittaisin tai ainakin kokeilisin taakse enempi painetta. Joku 3,1-3,3bar voisi olla renkaan keston kannalta parempi. Luottorengasukko suositteli taannoin 3,1bar paineita, kun ZZR1400 vaihdoin renkaat. Zetorille tehtaan suositus on 2,9bar taakse mutta pikkaisen korkeammilla paineilla takarenkaan pitäisi kestää pidempään. Harmi, että pyörä meni kiertoon ennen, kuin ehdin ajaa rengastestin loppuun. Eri pyörä tietty ja Bemaria vissiin pikkuisen kevyempi.
 
Ihme nopeasti on kyllä Misukka kulunut. Sen verran painava pyörä tuo BMW, että itse laittaisin tai ainakin kokeilisin taakse enempi painetta. Joku 3,1-3,3bar voisi olla renkaan keston kannalta parempi. Luottorengasukko suositteli taannoin 3,1bar paineita, kun ZZR1400 vaihdoin renkaat. Zetorille tehtaan suositus on 2,9bar taakse mutta pikkaisen korkeammilla paineilla takarenkaan pitäisi kestää pidempään. Harmi, että pyörä meni kiertoon ennen, kuin ehdin ajaa rengastestin loppuun. Eri pyörä tietty ja Bemaria vissiin pikkuisen kevyempi.

Saattaa pikkaisen tuo ajotapa vaikuttaa tuohon kulumiseen:D
 
Oma takanen muutama päivä sitten kuvattuna. Oikealla puolella oli vielä paikoitellen kuvion haamua jäljellä, mutta monesta kohtaa oli jo rikki ja varmaan pari lenkkiä, niin olisi ollut jo ihan silee. On hurjaa vauhtia renkaat mennyt sinulla, kun olet vain 3760km takarenkaalla päässyt. Onko sinulla kuvaa siitä renkaasta?

katso liitettä 27493

Tuosta renkaasta olis sakot rapsahtaneet jo pitkän aikaa ja noin sileäksi ajettu ei tarvi kuin pienen sepelimurusen niin puhki on. Kokeileppas vaihdon jälkeen tuosta renkaasta miten ohut se kumikerros on, saatat yllättyä.
 
Suoraa ja mutkaa tulee köröteltyä.
7000 ajokilsan jälkeen ei ole enää sadesäällä pitoa tiukoissa mutkissa, mutta kuivalla pääsee vielä mutkittelemaan.
 
On kylllä aikamoinen tahti teillä renkaiden kanssa... Se on sitten pistettävä uutta alle sekä keväällä, että syksyllä? Ja jos rengas kestää alle 4000 niin sehän tarkoittaa 3-4 settiä ajokauden aikana, katuajossa. Hurjaa touhua...
Joo hämmästellä täytyy ku itellä kestää Road 5 25000km ajoa vaik sillä piestään rataa useempi kerta kaudessa.
 
Back
Ylös