Michelin Road 6 renkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Semmonen tuli mieleen että onko tuossa kyseessä Road 6 vai Road 6 GT. Tiettävästi GT on kestävämpi?
 
Semmonen tuli mieleen että onko tuossa kyseessä Road 6 vai Road 6 GT. Tiettävästi GT on kestävämpi?

En ole Road 6 kokeillut mutta ainakin FJR:n alla Road 5 GT:n kulutuskestävyys oli pettymys verrattuna PilotRoad 4 GT:n rinnalla. Pääsin niillä vajaat 8000km kun PR4 GT:llä mennyt parhaillaan 14000km, nykyisin menee PR 4GT:llä n.10000km.En niitä kyllä alle sakkorajan juuri ajakaan, kyllä tuollaiset 25000km vaatii jo täysin kankaille ajamisen.
 
Näille sport touring renkaille hyvin yleinen käyttöikä on 7-8tkm reilummalla kaasun humppauksella ja 12-13tkm tyhjäkäynnillä turruuttaessa.

Tuossa ylempänä oleva 16tkm ajettu kumi on oikeasti loppunut jo 13tkm kohdalla ja sit vedetty 3tkm siihen päälle, kuolemaa halveksuen.

Renkaan käyttöikään on niin monta muuttujaa eikä pienimpänä se, että milloin käyttäjä kokee renkaan olevan vaihtokunnossa. Toinen vaihtaa heti kun kulutusmerkki on puhki tai profiili kantikas, toinen sitten kun kankaat näkyy, ja vielä sittenkin sillä voi yhden lenkin heittää.
 
Sit vielä eturenkaan kulumisesta.
Mulla meni Gen1. S1000XR:ssä 4 settiä Roadtech01/Road5/Road6. Kaikilla about 7-8tkm jolloin takarengas kantikas/kulutusmerkit puhki. Eturenkaassa oli aina jäljelle se 20-25% mutta helpompi vaihdattaa molemmat kerralla. Enkä nähnyt tarpeelliseksi pilata hyvää pyörää huonolla (loppuun kalutulla) renkaalla.

Alkukesästä ajoin MXR:n ensiasennus itärenkaat pois, 3700km.
Ja nyt on menty Power6:silla 4400km. Takarenkaassa jäljellä ehkä 1-1,5tkm, mutta eturengas on melkein uuden veroinen. Näyttäis että etusella ajaa 2 takasta. Osansa tuossa on sillä että kaasua pitää humputtaa jatkuvasti kun motti parkuu niin iloisesti.

On kyllä yllättänyt positiivisesti Power6:sen kesto.
Kannattaa harkita vaihtoehdoksi Road6:selle.
 
En ole Road 6 kokeillut mutta ainakin FJR:n alla Road 5 GT:n kulutuskestävyys oli pettymys verrattuna PilotRoad 4 GT:n rinnalla. Pääsin niillä vajaat 8000km kun PR4 GT:llä mennyt parhaillaan 14000km, nykyisin menee PR 4GT:llä n.10000km.En niitä kyllä alle sakkorajan juuri ajakaan, kyllä tuollaiset 25000km vaatii jo täysin kankaille ajamisen.

Mä olen ajanut FJR:llä 4GT:lla 18000 km mutta siitä leijonan osa euroopassa jossa pinnoitteen sileys ihan toista luokkaa.
 
On kyllä yllättänyt positiivisesti Power6:sen kesto.

Täällä on hämmästelty Power 5 kestoa. Joku kahdeksan tonnia ajettu ja radallakin noita kiusattu ihan jonkun verran. Eilen tuli kuitenkin todettua paikoitellen kostealla tiellä, ettei noissa ole enää märkäpitoa lainkaan.
 
En huomannut että kukan olisi maininnut Road 6 rungon pehmeydestä, ainakin PR4 verrattuna joustaa selkeästi enemmän jos vaikka painaa jalalla vanteen reunaa. Huonokuntoisella tiellä hyvä asia kun vaimentaa paremmin, PR4:lla oli aika jysähtelevää menoa. Mutta kännöksiin ei lähde ihan yhtä herkästi, joutuu vähän määrätietoisemmin aloittamaan käännökset. Suoralla maantiellä olin huomaavani myös pientä ylimääräistä elämää takarenkaan rungossa, mutta vain satunnaisesti ja voimakkaat tuulenpuuskat ehkä vaikutti. Ei nämä erot kuitenkaan kovin suuria ole. Peräkkäisinä viikkoina päässyt nyt ajelemaan molemmilla, kyse perusversioista, ei siis GT versioita. Ja samat suosituspaineet 2.5 ja 2.9 molemmilla sarjoilla.

PR4 kesti 14500km ja oli vielä 2mm uraa jäljellä, mutta takarengas kulunut ihan tasaiseksi keskeltä ja sinne muodostuneet ylimääräiset kantit alkoi jo häiritsemään. Road 6 jää nähtäväksi, kunhan pysyisi pyöreänä vaikka kilometrejä ei tulisi yhtä paljon.
 
PR4 kesti 14500km ja oli vielä 2mm uraa jäljellä, mutta takarengas kulunut ihan tasaiseksi keskeltä ja sinne muodostuneet ylimääräiset kantit alkoi jo häiritsemään. Road 6 jää nähtäväksi, kunhan pysyisi pyöreänä vaikka kilometrejä ei tulisi yhtä paljon.

Mikä tahansa rengas kuluu keskeltä sileäksi ja kantikkaaksi kun ajaa vain suoria valtateitä. Juuri kävin autotallissa mittaamassa euroopanreissun jälkeen urasyvyydet, n.4000km jälkeen PR4 GT:ssä takarenkaassa 5mm, niin keskellä kuin reunoillakin
 
Olen miettinyt että ostaisin KTM 990 SMT:n alle Road 6 renkaat mutta kuulemma melko ohut runko ja menee helposti sepelinkivet läpi, liekö perää jos kerran ajossakin pehmeän oloinen. VFR:ssä oli Road 6 takana hetken mutta siitä meni metalliesine läpi ja tuli Road 5 tilalle taakse kun semmoinen edessäkin siinä on joten ei kerinnyt kutosesta kokemuksia juuri kertyä. Ehkä hankittava Kotariin Power 6 renkaat kuitenkin jos Misukan kumeista pitää valita?
 
Noin 2500km jälkeen katselin takarengasta ja huomasin että hieman tasaiseksi jo kulunut keskeltä, pienet ylimääräiset kantit tuntuu renkaassa. Ei vielä sellaista että ajossa huomaisi muttei tämä Road 6 mitenkään erityisen hyvin vaikuta kestävän keskeltä kulumista. Mittasin urasta mahdollisimman keskeltä rengasta 5,7mm kun lähempänä reunaa 6,3mm, olettaen että kaikki urat uutena yhtä syviä niin noin 0,6mm enemmän kulunut keskeltä. Ehkä koskee kaikkia renkaita mutta Road 6 hinnalla voi vähän vaatiakin huippu-ominaisuuksia.

Mainitsin aiemmin rungon pehmeydestä ja siihen ei kyllä enää kiinnitä huomiota, ei käytännössä häiritse mitenkään ettei ihan yhtä herkästi käänny kuin esim PR4.
 
Noin 2500km jälkeen katselin takarengasta ja huomasin että hieman tasaiseksi jo kulunut keskeltä, pienet ylimääräiset kantit tuntuu renkaassa. Ei vielä sellaista että ajossa huomaisi muttei tämä Road 6 mitenkään erityisen hyvin vaikuta kestävän keskeltä kulumista. Mittasin urasta mahdollisimman keskeltä rengasta 5,7mm kun lähempänä reunaa 6,3mm, olettaen että kaikki urat uutena yhtä syviä niin noin 0,6mm enemmän kulunut keskeltä. Ehkä koskee kaikkia renkaita mutta Road 6 hinnalla voi vähän vaatiakin huippu-ominaisuuksia.

Millaisilla paineilla ajelet ja millaisessa ympäristössä?
 
Millaisilla paineilla ajelet ja millaisessa ympäristössä?

Takana 2.9 suosituksen mukaan, en tiedä voisko auttaa vähän nostaa painetta? Tuo 2.9 kuulostaa jo suht korkealta.

Suoraa tietä täällä kyllä riittää mutta vaihtoehtona olisi melkein olla ajamatta sitten jos suoraa tietä haluaa välttää, vaikka pyrkiikin suosimaan mutkaisia vaihtoehtoja.
 
Takana 2.9 suosituksen mukaan, en tiedä voisko auttaa vähän nostaa painetta? Tuo 2.9 kuulostaa jo suht korkealta.

Suoraa tietä täällä kyllä riittää mutta vaihtoehtona olisi melkein olla ajamatta sitten jos suoraa tietä haluaa välttää, vaikka pyrkiikin suosimaan mutkaisia vaihtoehtoja.

Nostai paineet 3,0 tai 3,1 ja kokeile muutama sata kilsaa.
 
Takana 2.9 suosituksen mukaan, en tiedä voisko auttaa vähän nostaa painetta? Tuo 2.9 kuulostaa jo suht korkealta.

Suoraa tietä täällä kyllä riittää mutta vaihtoehtona olisi melkein olla ajamatta sitten jos suoraa tietä haluaa välttää, vaikka pyrkiikin suosimaan mutkaisia vaihtoehtoja.

Suorat tiet ne renkaan keskeltä kuluttaa, ei siinä 0,1barin painekikkailut mitään auta.
 
motarikaahailu on myrkkyä. juurikin viimeinen lautallehosuminen teki äkäseen vielä ihan laillisesta pallerosta kulmikkaan. ärsyttää mutta semmoista se vaan välillä on. renkaat on kuin jarrupalat- säännöllisesti ne pitää uusia, ei niihin kiinnytä muuten kuin samaa merkkiä suosimalla.
 
Eipä niillä kierroksilla paljoo väliä oo. Renkaan kestoikä paranee kun koskee asfalttiin tasaista tahtia koko renkaan leveydeltä eikä vaa sillä keskimmäisellä 3 sentillä.

Itse olen kyllä huomannut kumin hupenevan nimenomaan silloin kun viljelee yläkierroksia. Alakierroksilla sekä kumin että bensan kulutus on aika vaatimatonta (mutta niin on huvikin).
 
Minulla kesäkuusta lähtien Road 6 GT Yamaha MT07:llä. Paineet Yamahan suosituksen mukaan edessä 2,3, takana 2,5. Edellinen Road 6 normaali kesti noin 15'000.
 
Back
Ylös