• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millä jarrutat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Millä jarrutat? - etu, taka vai molemmilla?

• Etujarrulla pelkästään

Ääniä: 2 66,7%
  • Takajarrulla pelkästään

Ääniä: 0 0,0%
  • Molemmilla aina

Ääniä: 1 33,3%
  • Vain molemmilla kun toinen on kyydissä

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    3
Molemmilla tietty
omg.gif

Vaihtoehdot oli vähän turhan tiukat.. Mulla se ei ole ihan noin yksiselitteistä. Itse jarrutan pää-asiassa etujarrulla ja moottorijarrulla. Tosin välillä pelkästään moottorijarrulla ja välillä taas pelkästään etujarrulla. Äkkijarrutuksessa sitten taas etu- ja takajarrulla. Tosin mulla, kun on yksimukinen niin moottorijarrukin on hieman eri luokkaa kuin rivi-nelosessa.

En viitsinyt vastata, kun ei ollut sopivaa vaihtoehtoa. Jarrutan tiukoissa tilanteissa ja niitä harjoitellessa molemmilla, yleensä normaaliajossa pelkällä etujarrulla ja hiekalla tms. pelkällä takajarrulla. Ja kaikkea tuon väliltä.

EDIT: Moottorikin tietty jarruttaa usein ihan tarpeeksi.

En viitsinyt vastata, kun ei ollut sopivaa vaihtoehtoa. Jarrutan tiukoissa tilanteissa ja niitä harjoitellessa molemmilla, yleensä normaaliajossa pelkällä etujarrulla ja hiekalla tms. pelkällä takajarrulla. Ja kaikkea tuon väliltä.

EDIT: Moottorikin tietty jarruttaa usein ihan tarpeeksi.
Sama homma täällä. Elikkä pääasiassa etujarrulla mutta hiekkasissa paikoissa kuten hiekkateillä takajarrulla. Moottorilla tulee jarruteltua kans lähes aina.

Riippuu tilanteesta, yleensä molemmilla.
Tiukemmissa jarrutuksissa pelkkää etusta...
Onhan tää jo montakertaa sahattu juttu!!!

Etu jarrulla ja soralla kun kaataa kyljelleen niin pysähtyy jo vain paremmin....
smile_org.gif

Tilanteen mukaan, mutta pääsääntösesti aina molemmilla - painotus vaihtelee. Tämä sen takia, että tulisi sitten "tosipaikassa" selkärangasta. En oikein usko siihen, että jos käytännössä aina jarruttaa pelkällä etujarrulla niin sitten hirven pompatessa eteen yhtäkkiä jarruttaa tehokkaasti molemmilla päillä.

'Pakko' käyttää takajarrua vähän koska etujarrusta ei jarruvalo pelaa.
wink.gif
(vois laittaa kuntoon!) For safety reasons.. Enemmän tulee kuitenki käytettyä etujarrua.

Enimmäkseen etusella, olen vähän jo opetellu molemmilla
yhtä aikaa silloin kuin muistaa

ennakoimalla ja tilanteen mukaan...
sport05.gif

...vain moottorilla kun se riittää ja usein se riittää

...etujarrulla sen mitä yleensä tarvitsee moottorin lisäksi
(ja silloin kun pitää näkyä takana hiillostajalle jarruvalo)

...harvemmin tarvitsen molempia moottorin lisäksi
(tätä tulee tietysti välillä treenailtua hätätilannetta varten)

...joskus pelkällä takajarrulla kun on irtohiekkaa tai muuten liukasta

Molemmilla. Moottorijarrutus noissa pyörissä on kyllä todella tehokas, ekan kerran kun päästi kaasun pois nii meinas oikeen pelästyä kuin tehokas se moottorijarru oikeen olikaan.

Keppivetoinen kun on, niin moottorillakin voi vähän himmata. Mutta Customin takajarru kun ei kauhean paljoa pidä, niin 70% etujarrulla ja 30% takajarrulla...

Pelkällä etujarrulla jarruttelen.
Takajarrua tarvii kun keulii tai sateella mutkissa sitomaan pyörä tiehen kiihdyttäessä.

Etujarrulla, valitettavasti
wink.gif
.

Aion kyllä opetella jarruttamaan myös takajarrulla kunhan saan käden pois kipsistä ja pyörän pois korjaamolta
idea3.gif

Jarruilla ? niihinkö nämä teräspunoksetkin liittyivät, sen kerran kun olen ajanut niin kyllä se ensimmäiseen esteeseen pysähtyi. Joo olen väsynyt ja etusella
blush.gif

Tuli joskus Tuutti-aikoina opeteltua molempien yhtäaikainen käyttö ja tapa on "jäänyt päälle". Olen lohduttanut itseäni sillä että huonompiakin tapoja ihmisen lapsella varmaan voisi olla. Niin ja moottorilla aina kun se vain turvallista ja muuten tilanteeseen passelia.

Back